små barn og stereo (igjen..)

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
Greit Triangle men jeg ble ikke irritert.Kos deg med HiFi'n du og så skal jeg sette på en LP fra 1968
og kose meg også.Må jo leve opp til navnet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Terka skrev:
Vidar P skrev:
....
2) jeg har til gode å oppleve skader ved kontakt med høyttalerutganger, sågar ved egenkontakt også, og mener følgelig at det ikke er et stort medisinsk problem

Mvh Vidar P
Egentlig veldig enig med deg. Det kan ikke være et stort problem, da hadde man hørt om det og kravene til kobling mellom høyttaler og forsterker vært noe helt annet.. men skulle det skje så er det greit å vite at det ikke er noen fare også med små barn...
Det var jo en endring på gang i England og tildels EU, hvor man ville ha mindre enn 4mm bananer for at det ikke skulle se ut som noe man skulle plugge i veggen (jeg skjønte ikke helt det der siden engelske vegguttak er annerledes enn våre), lovforslag tilsa at det skulle komme regler om max 3mm bananer; noe som medførte at bl.a Cyrus begynte å produsere 3mm terminaler.

De fleste andre nøyde seg med å dytte en gummipropp eller plastpropp inn i sine eksisterende 4mm terminaler for å imøtekomme evt lovendringer, men siden 4mm bananer var i fritt salg, så er vel disse proppene noe de fleste av oss sikkert har pillet ut fre en eller annen forsterker eller høyttaler en gang. Jeg tror denne 3mm-standarden gikk i glemmeboka?

Noen produsenter gikk aldri bort fra 4mm standard; bl.a Naim, som heller leverte en plastboks hvor bananene var fikserte i boksen, og ikke passet i et vegguttak.



Sikker, praktisk og god kobling, men med fast avstand mellom bananene, og det fins ikke markedsstandard på slik avstand på høyttalere eller forsterkere. Dessverre må man kanskje tilføye.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn