Slutt for kapitalismen?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Jeg er fødd konspiratorisk ;),og tror derfor at lite blir gjort her i verden uten at noen tror at de kan; enten få mer makt, penger eller begge deler på en gang... Dette ligger hele tiden i bunnen,og danner dermed grunnmuren i det kapitalistiske systemet. Hendene i tastaturet alle som er uenige! ;) Derfor er kapitalismen også,i likhet med alle andre "systemer", prisgitt enhver maktperson`s personlige tilbøyeligheter.
Derfor,er det også her,som på alle andre områder i samfunnene,om å gjøre å sette de værste elementene ut av spill. Og da dukker det stooore spørsmålet opp: Hvordan gjøre det,uten å sette demokratiske spilleregler ut av spill. Dette er noe av det feks Obama sliter ganske voldsomt med for tiden. Det er vel ingen grunn anta at problemene ikke vil dukke opp i Norge også,selv om vi nå står sterkere økonomisk enn mesteparten av verden gjør.
Uansett hvor sterkt Norge står akkurat nå,så vil det ha begrenset betydning om våre nærmeste handelspartnere,og fjerne handelspartnere-for den del,ryker overende. En lukket økonomi innebærer i sin ytterste konsekvens at "alle lever av å klippe håret på hverandre",så bare det å "stå utenfor EU",vil ikke redde Norge. Vi er allerede en del av EU,for de som ikke har fått det med seg. Det er nevnt at EU-landenes gjeld er individuell for hvert enkelt land,og det er forsåvidt riktig,men det betyr i virkeligheten lite.så lenge EU har vedtekter som "henstiller",og delvis bestemmer en "solidarisk" tilnærming til hvert enkelt lands,til en hver tids; ev.økonomiske problemer.
Euro-sonen ER et avgrenset område,på sett og vis,men så finnes det igjen åpninger i avtalen som tilsier at ikke-Shengen-land,og EØS land,også har ansvar.
Så hva som vil skje i Norge,kan ikke Støre engang vite! Det eneste jeg er sikker på,er at Norge er tettere knyttet til EU enn vår stat ønsker at vi skal tro. Konspiratorisk eller ikke!!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rune.U skrev:
Der er vi helt på linje Arve,men hva mener du om at USA holder seg med en privat "Statsbank" (FED)? Det vil nå bli bukken og havresekken det også.
Mange har litt for lett for å se seg blinde på at Fed er "privat". Det er bare delvis riktig. For å forstå den strukturen, er det nødvendig å se på finanskrisen i 1907. Den gang hadde USA ingen sentralbank. Som vanlig var det lånefinansiert spekulasjon som utløste krakket, etterfulgt av bankkrise, en bølge av konkurser, og almen panikk. Til slutt var det J P Morgan, personlig og helt privat, som tok affære for å stoppe spetaklet. Ikke alle var helt fornøyd med at han (og andre tungvektere i bankene) skulle ha så stor makt som dette, men samtidig var (og er) det også en dyp mistro i USA til alt som smaker av statsmakt og offentlige inngrep i den private sfæren. Etter mye debatt og mange politiske kompromisser ble Federal Reserve opprettet som en "lender of last resort" i 1913, med en slags maktbalanse mellom offentlig og privat, og med innslag av distriktspolitikk for å spre innflytelsen bort fra Wall Street. Det skranglete kompromisset har fungert tålelig bra i 100 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Panic_of_1907
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Federal_Reserve_System

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
lomt skrev:
OMF skrev:
Selv om jeg skjønner behovet for å skylde på noen av de som alle synes er usmakelig - så er nok sannheten litt mer komplisert enn som så.
He he he, ja den er da virkelig det, derfor er ord som ”blant annet” og ”liknende” brukt av meg nettopp av denne årsak. Hvorfor nevner du det egentlig?
Fordi det kan synes som om tror den nylig oppståtte krisen i hovedsak skyldes finansakrobater
Vel, finansakrobater er det utførende ledd i en sammenheng, de som får ”korthuset” til å falle sammen. Finansakrobater styres av sine følelser, og er gjerne ikke selv klar over at de blir brukt…
Noen gir tillatelse til å blåse opp regnskaper i den hensikt å sette mennesker og nasjoner i gjeld. Gjeld som skal tilbakebetales med renter.

For å være like tabloid i motsvarer så er problemet i Europa nå at man har hatt for mange med SV tankegang i syresettet. Man innvilger seg gode velferdsordninger, lave pensjonsladere, og bruker masse penger over det offentlige, samtidig som man gjør for lite for å skape verdier. Resultatet er i grunn åpenbart for alle - man bruker mer penger enn det man har - og da er man smertelig lite robus - når veksten stopper opp.
I grunnen ikke, det vi har hatt i f.eks Hellas, er at sosiale goder har vært prioritert, uten at noen har forstått at det skulle betales.

Nettopp Dette er et land hvor over 50% av verdiskapningen forgikk i det svarte marked. JA - der har du også en kjempeproblem - men dette har ikke noe med finansakrobater og kapitalisme å gjøre - snarere tvert i mot så er lov og orden en forutsetninig for kapitalisme.Denne uklulturen er antakelig også medårsak til at Antigone Loudiadis
kunne foreslå og gjennomføre restruktuering av statsfinanser uten at EU ble informert. Det ligger uærlighet bak, både fra tilretteleggers side, og de politikere som var mottakere og med på å skjule fakta.JOda - denne er sikkert ille, men det er jo ikke så fryktelig forskjellig fra når Stortingspresidenten uten utdannelse brukte 5 000 000 000 norske kroner på å støtte en mann som uttalte at han stemte AP, eller når samme mann rundtlurte staten til å kjøpe sine egne selskaper. Men jeg legger ikke skyldes på kapitlistene for statens inkompetanse i slike saker - like lit som entreprenøren for skylden for disse prosjektene (http://www.nettavisen.no/motor/article2918176.ece) (http://www.nettavisen.no/motor/article2917810.ece)
Vet ikke om Røkke kan sammenlignes med Lehman og AIG’s finansakrobatikk…

Vi har hatt verdiskapning i over 150 år, men noen driver hele tiden å robber kassen, og den fylles igjen ved hjelp av økte skatter og høyere renter på gjeld.

Likefullt så er det veldig lite som tyder på at vesntresiden her i Norge i det hele tatt vurderer å gjøre noen grep som kan reverse dette:
- Fjerne AFP
- heve pensjonsalderen
- Redusere kompensasjon ved sykefravær
- tiltak for å stimulere uføre og pensjonsiter til arbeid
- effektivisere bruk av penger i offentlig sektor
Du glemte visst: innføre pisk
vittig
Jo, det ble litt vanskelig. Alle punktene dine, bortsett fra det siste, er å ta et skritt tilbake til tiden hvor arbeideren stod med lua i hånda og tigget smuler for å brødfø familien.
Det siste punktet er jeg i grunnen enig i, men det er alltid et men… statens oppgave er å ta seg av innbyggerne, dermed bør staten engasjere mennesker når tidene er dårlige. Dessverre er staten blitt litt for flink til å ansette, uten å redusere når tidene blir bedre.

OSV....
Når helsedirektøren nå går ut og forteller at i styrtrike Norge så må man nok påregne å ikke få behandling for alt i fremtiden - og hvis folk faktisk fikk spørsmålet "Er du villig til å ha 3 karensdager i året og pensjonsalder på 70 år i bytte mot at du er sikret de beste velferdsytelsene som finnes - så tror jeg de fleste ville sagt ja. Problemet er at vestresiden later som om det ikke er noen forbindelse mellom hva man puter inn i statskassen og hva man henter ut. Jeg minner igjen på siste budsjettrevisjon - hvor man har bedre budsjettbnalansen med rundt 20 MRD - ikke på grunn av kutt , men pga at den økonomiske veksten ble større enn antatt...Det er ganske åpenbart hvilke virkemidler som hjelper og hva som bare er symbolpolitikk!

mvh
OMF
Styrtrike Norge?Ja - er det noen land som er rikere enn oss...?
Det er ikke vi som står bak krisen, og sannelig har noen kommuner fått svidd fingrene, fordi de har blitt lurt av noen ”smarte” finansakrobater.Vel - er jo greit å lese prospektet først før man investerer hele kommunkassa....hadde vi ikke lover som forbød kommuenne å bruke penger de ikke hadde...?
Hvordan kan du gi SV skylda for det?Det har jeg vel ikke gjort heller - men skal man skydles på noen så er det jo det vanvittige antall kommuner og fylkeskommuner vi har her i landet - som gjør enhetene så små at man knapt finner en økonomisjef i en kommune med noe utover grunnkurs i bedøk. Men disse pengene som kommunene har tapt er jo ikke en pølse i slkatetiden en gang . som sagt så gav økt verdiskapning i 2009 17 000 000 000 kroner mer enn ventet....
SV, som andre partier forsøker å finne en balanse mellom inntekter og utgifter, basert på egen moral og etikk.
Når SV ønsker å legge grunnlag for de beste mulige barnehager, så vil Høyre selge dem til høystbydende…Vel - vi har vel fremdeles ikke full barnehagedekning - så den helt store gjennomføringsevnen har man vel ikke....
Men vi diskuterer vel (som vanlig) forskjellige ting…Ja - akkurat den gidder jeg ikke å ta nå...., men SV er jo i mot norsk oljeproduksjon....så da kan du jo korrigere for de nærmere 100 000 000 000 som vi i dag bruker. Da vil jeg tro det ble litt vanskelig å få duken til å dekke bordet for SV også!
mvh
OMF

SV er imot skade på/i naturen, og gjør hva de kan for å sikre at vi skal slippe å oppleve slike tilstander som nå herjer i Mexicogulfen. Vi mennesker er et produkt av naturen, og er dermed avhengig av den for vår egen overlevelse.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Biler og fabrikkpiper spyr
ut eksos
det er ikkeno kos

-Iselin, 14 år

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Likefullt så er det veldig lite som tyder på at vesntresiden her i Norge i det hele tatt vurderer å gjøre noen grep som kan reverse dette:
- Fjerne AFP
- heve pensjonsalderen
Dette vet du ikke altfor mye om, ser jeg. AFP lever på kanten, også med de rødgrønne bak rattet. Og pensjonsalderen har de rødgrønne allerede hevet til 69 år for framtidige pensjonister (de som er under 50 i dag). Du bør begynne å planlegge din pensjon snarest mulig hvis du drømmer om å ligge på stranden fra du er 67 år.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
baluba skrev:
OMF skrev:
- Fjerne AFP
- heve pensjonsalderen
Dette vet du ikke altfor mye om, ser jeg. AFP lever på kanten, også med de rødgrønne bak rattet. Og pensjonsalderen har de rødgrønne allerede hevet til 69 år for framtidige pensjonister (de som er under 50 i dag). Du bør begynne å planlegge din pensjon snarest mulig hvis du drømmer om å ligge på stranden fra du er 67 år.
Vel - jeg deler ikke din oppfatning om tilstanden på AFP hos de rødgrønne. Eller har man fptt inn et par reguleringsmekanismer for å heve alderen basert på forventet levealder og sysselsetting - dog godt skjult ovenfor velgerne..."Alle kommer bedre ut!" som PølseHansen løy om på TV. Dette er på ingen måte nok....de som kan jobbe både bør og må for at vi skal kunne gi tilstrekkelig omsorg til de som ikke kan jobbe!

Jeg er forøvrig ikke bekymret for egen pensjon - jeg har hatt god inntekt siden det året jeg fylte 19 år - og både planlegger og ønsker å jobbe så lenge jeg kan (Selv om det er snart 35 år til jeg blir pensjonist i dagens system). Paradoksalt nok - så ønsker staten staten å belønne meg med den maksimale pensjonen man kan få - til tross for at jeg har tjent gode penger gjennom et langt liv og har hatt alle muligheter til å sikre min egen pensjon. Denne gullpensjonen som venter på meg - går selvsagt på bekostning av den pensjonen som andre fåt - og de som har hatt minimalt med inntekt gjennom livet - de blir straffet med minspepensjon - som er et minimum av det man kan greie seg på! AP og LO er seg selv nærmest! Hvor mange kjemper for de virkelig lavtlønnte i dag - de som ikke er organisert...

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Hvor mange kjemper for de virkelig lavtlønnte i dag - de som ikke er organisert...
Eh.. hvis man ønsker at noen skal "kjempe for seg" for at de skal få høyere lønn, så er det vel muligens en litt bedre strategi å melde seg inn i en organisasjon som driver med slikt da.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg kan ikke se at organisasjonene som organiserer de typiske lavtlønnsyrkene gjør en så god jobb at de noengang blir noe annet enn lavlønnte. For de ressurssterke er alternativet å bytte jobb. Det er det ingen som nekter dem.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg kan ikke se at organisasjonene som organiserer de typiske lavtlønnsyrkene gjør en så god jobb at de noengang blir noe annet enn lavlønnte. For de ressurssterke er alternativet å bytte jobb. Det er det ingen som nekter dem.
Noen yrker krever liten utdannelse og kompetanse for å utføre. Det er helt naturlig at dette er og forblir lavtlønnsyrker. En erkekommunistisk liklønnside for alle arbeidere er dødfødt med vårt økonomiske system.

Noen egner seg godt til å være lavtlønnede.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
baluba skrev:
OMF skrev:
- Fjerne AFP
- heve pensjonsalderen
Vel - jeg deler ikke din oppfatning om tilstanden på AFP hos de rødgrønne. Eller har man fptt inn et par reguleringsmekanismer for å heve alderen basert på forventet levealder og sysselsetting - dog godt skjult ovenfor velgerne..."Alle kommer bedre ut!" som PølseHansen løy om på TV. Dette er på ingen måte nok....de som kan jobbe både bør og må for at vi skal kunne gi tilstrekkelig omsorg til de som ikke kan jobbe!

Jeg er forøvrig ikke bekymret for egen pensjon - jeg har hatt god inntekt siden det året jeg fylte 19 år - og både planlegger og ønsker å jobbe så lenge jeg kan (Selv om det er snart 35 år til jeg blir pensjonist i dagens system). Paradoksalt nok - så ønsker staten staten å belønne meg med den maksimale pensjonen man kan få - til tross for at jeg har tjent gode penger gjennom et langt liv og har hatt alle muligheter til å sikre min egen pensjon. Denne gullpensjonen som venter på meg - går selvsagt på bekostning av den pensjonen som andre fåt - og de som har hatt minimalt med inntekt gjennom livet - de blir straffet med minspepensjon - som er et minimum av det man kan greie seg på! AP og LO er seg selv nærmest! Hvor mange kjemper for de virkelig lavtlønnte i dag - de som ikke er organisert...

Mvh
OMF
Fint at du ikke bekymrer deg, for du har sikkert dine poeng sikret. Men uansett så må du stå til du er 69 år for å få ut hele pensjonen uforkortet. Jeg er i samme situasjon, og liker det ikke. Men på den andre siden så pensjonerer slike som meg seg egentlig ikke, vi dør stort sett på vår post.

Når det gjelder pensjonene i framtiden er så og si ingenting fredet, heller ikke med de rødgrønne. Jeg jobber i et journalistisk fagmiljø der slike ting som dette er sentrale, og mange er utrygge på at noen velferdsordning er fredet sålenge det ikke er den vanlige alderspensjonen. Som er blitt utsatt til 69 for oss som ikke er gamle nok.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
....de som kan jobbe både bør og må for at vi skal kunne gi tilstrekkelig omsorg til de som ikke kan jobbe!
Her er vi enig, men vi er kanskje uenig i hvorfor… ;)
Noen mennesker har gjort jobber som har skadet kroppene deres. Mange er ikke i stand til å oppnå pensjonsalder. Litt sånn på sidelinjen, så kan det se ut for at kravene til høyere ytelse fra det private næringsliv også er med på å gi mennesker belastningsskader og faktisk psykiske problemer.
Enten feilen er at arbeidsforholdene er for dårlig tilrettelagt, eller lovreguleringene for uspesifikke, arbeidere oppfører seg uvørent grunnet manglende opplæring og dermed også med sviktende forståelse for farene yrket medfører, så er det samfunnets plikt å se til at de kompenseres som om de var i arbeide.
Nå kan det selvsagt argumenteres for at et SV system vil misbrukes av late mennesker, men om misbruk medførte psykologisk irettesettelse, og mottaksapparatet var utbygd tilstrekkelig til å håndtere antallet ”pasienter” (som statistisk er lavt i forhold til antall brukere), er det sannsynlig at slike og parallelle problemer løses.

Mvh
OMF
En av de fine tingene med penger, er at om man har mer enn det man trenger, så kan man alltids gi bort til dem man synes behøver dem best. :)
Min semi langsiktige plan er å sikre min datter (og eneste barn) hennes selvvalgte 9 årige utdannelse fri for studielån ved avslutningen.

8)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:
Hvor mange kjemper for de virkelig lavtlønnte i dag - de som ikke er organisert...
Eh.. hvis man ønsker at noen skal "kjempe for seg" for at de skal få høyere lønn, så er det vel muligens en litt bedre strategi å melde seg inn i en organisasjon som driver med slikt da.
Vel - det er enkelte organisasjoner som markedsfører seg med et noe større "mål" enn - "enhver er sin egen lykke smed" - ref blant annt site valgkamp og kommunestreik.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
baluba skrev:
Fint at du ikke bekymrer deg, for du har sikkert dine poeng sikret. Men uansett så må du stå til du er 69 år for å få ut hele pensjonen uforkortet. Jeg er i samme situasjon, og liker det ikke. Men på den andre siden så pensjonerer slike som meg seg egentlig ikke, vi dør stort sett på vår post.

Når det gjelder pensjonene i framtiden er så og si ingenting fredet, heller ikke med de rødgrønne. Jeg jobber i et journalistisk fagmiljø der slike ting som dette er sentrale, og mange er utrygge på at noen velferdsordning er fredet sålenge det ikke er den vanlige alderspensjonen. Som er blitt utsatt til 69 for oss som ikke er gamle nok.
Hmm - jeg må innrømme at jeg ikke har kunnskap om din yrkesgruppe .- jeg trodde faktisk ikke det fantes noen som "dødde på post" - det har jo ikke engang vært lønnsomt!"

At pensjonssystemet ikke er låst er vel rimelig åpenabart etter at store deler av lavtlønte kvinner fikk sine pensjonsrettigheter barbert for et par år siden.

På meg virker økt pensjonsalder logist - vi lever lengre og er friskere - hvorfor skal vi jobbe mindre...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
OMF skrev:
....de som kan jobbe både bør og må for at vi skal kunne gi tilstrekkelig omsorg til de som ikke kan jobbe!
Noen mennesker har gjort jobber som har skadet kroppene deres. Mange er ikke i stand til å oppnå pensjonsalder. Litt sånn på sidelinjen, så kan det se ut for at kravene til høyere ytelse fra det private næringsliv også er med på å gi mennesker belastningsskader og faktisk psykiske problemer.
Enten feilen er at arbeidsforholdene er for dårlig tilrettelagt, eller lovreguleringene for uspesifikke, arbeidere oppfører seg uvørent grunnet manglende opplæring og dermed også med sviktende forståelse for farene yrket medfører, så er det samfunnets plikt å se til at de kompenseres som om de var i arbeide.
Nå kan det selvsagt argumenteres for at et SV system vil misbrukes av late mennesker, men om misbruk medførte psykologisk irettesettelse, og mottaksapparatet var utbygd tilstrekkelig til å håndtere antallet ”pasienter” (som statistisk er lavt i forhold til antall brukere), er det sannsynlig at slike og parallelle problemer løses.

Vel - de fleste indikatorene vi har tyder på at folk blir friskere og friskere og lever lengreog lengre

Mvh
OMF
En av de fine tingene med penger, er at om man har mer enn det man trenger, så kan man alltids gi bort til dem man synes behøver dem best. :)
Min semi langsiktige plan er å sikre min datter (og eneste barn) hennes selvvalgte 9 årige utdannelse fri for studielån ved avslutningen.

8)
Vel - Jeg forholder meg til myndighetenes skatteregler som de foreligger. Økte inntektervil for min del selvagt bety økt levestandard for meg og mine.

Mvh
OMF

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
baluba skrev:

Hmm - jeg må innrømme at jeg ikke har kunnskap om din yrkesgruppe .- jeg trodde faktisk ikke det fantes noen som "dødde på post" - det har jo ikke engang vært lønnsomt!"

At pensjonssystemet ikke er låst er vel rimelig åpenabart etter at store deler av lavtlønte kvinner fikk sine pensjonsrettigheter barbert for et par år siden.

På meg virker økt pensjonsalder logist - vi lever lengre og er friskere - hvorfor skal vi jobbe mindre...?

Mvh
OMF
Det er da også meningen bak vedtaket som Jens & Co foretok, og jeg er ikke uenig i det.
Jeg regner forresten med å bruke livet etter 69 til å skrive kronikker og fagartikler, for typisk meg er å ikke skjønne når nok er nok. Og de fleste gamle journalister dør jo mens de holder på med et prosjekt, hvis de ikke hopper av yrket i god til før pensjonsalderen kommer. Kanskje jeg burde vurdere karriereskifte... ::)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lomt skrev:
OMF skrev:
Det er kanskje på sin plass å minne om at slikt kan utarte. I Hellas har antallet yrker som kvalifiserer til tidlig pensjon pga "høy belastning og helsefare" blitt utvidet så til den milde grad at en klarinettist i et symfoniorkester pensjoneres ved 52 år på grunn av helsefarlig arbeid.

Da kan man fundere på om det er like greit å si at pensjonsalderen er 70, basta, og hvis du ikke greier å stå i det yrket du har valgt frem til det tidspunktet, så er det ditt eget ansvar å finne deg noe annet å gjøre. Vi andre hjelper gjerne til med omskolering, men har ikke tenkt å betale for at du går rundt og slenger i 15-20 år. En alternativ måte å se det på. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hva er pensjonsalderen for greske strandløver tro? De må ikke holde på så lenge at de skremmer bort de nordiske blondinene...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Hva er pensjonsalderen for greske strandløver tro? De må ikke holde på så lenge at de skremmer bort de nordiske blondinene...
Vel vel, jeg har sett slike også. 8)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
baluba skrev:
Jeg regner forresten med å bruke livet etter 69 til å skrive kronikker og fagartikler, for typisk meg er å ikke skjønne når nok er nok. Og de fleste gamle journalister dør jo mens de holder på med et prosjekt, hvis de ikke hopper av yrket i god til før pensjonsalderen kommer. Kanskje jeg burde vurdere karriereskifte... ::)
Men er ikke det en positiv ting. Synes du virkelig det er et ork å fremdeles kunne jobbe litt, delta i samfunnsdebatten osv...?

For det første tror jeg mange gjerne vil fortsette å jobbe hvis de greier. Selvsagt med litt redusert tempo, men haugevis av livserfaring - så kan til og med en stillingsprosen på 30-40% produsere masse godt for samfunnet. Dette er jo så til de grader en vinn-vinn situasjon spør du meg. Du som pensjonist kan spe på inntekten med la oss si 200 000,- i dagens pengeverdi - Det hjelper. Staten kommer veldig godt ut av det - fordi du betaler gjerne 75000 i skatt, arbeidsgiveren din betaler 25 000 i arbeidsgiveravgift, og du betaler igjenrundt 25 000 i moms når du bruker de gjenværende kronee. I tillegg så skaper du ekstra verdier for AS Norge - fordi verdien av det du skaper er jo større enn kostanden for arbeidsgiveren - ellers hadde han jo ikke ansatt deg.

Så..hvis du jobber 40% stilling i noen år etter pensjonsalder, så vil
*du opprettholde kontakt med kollegaer og kjente, fremdeles føle deg produktiv, tjene et par hunre tusen ekstra i året
*staten få rundt 125 000 i ekstra skatteinntekter
* AS NORGE får økt verdiskapning på rundt 250 000 + at vi avhjelper problemet med manglende arbeidskraft.

SÅ kan man jo virkelig spørre seg hvorfor ikke Regjeringen lager regler som gjør at dette kan være interessangt for mange. Man har frem til nå faktisk hatt regler som i praksis forbyr folk mellom 67 og 70 år å jobbe...

Nei....det hadde vært langt bedre for AS NORGE med en myk overgang. Innfør to ekstra ferieuker for alle over 60, og en fridag hver uke etter fylte 63. Også er faktisk pensjonsreformen et veldig viktig steg i riktig retning for å stimulere folk til å jobbe lengre - i motsetning til AFP hvor kravet er at man skal være i arbeid for å få lov til å slutte. AFP er forsåvidt en ordning som i stor grad betales av staten...hvor "Sliterne" skal få gå av med tidlig pensjon...600 000 av dem er det nå..., men igjen så er det jo slik at de somvirelig sliter....altså de i lavtlønnsyrker som ikke er organisert (bønder, vaskedamer, butikansatte, anleggsarbeid, osv) de er ike med - å må betale høyere skatt og arbeide til full pensjonsalder for at LO/AP pampene skal få gå av tidlig med pensjon...ja - dere har sikekrt skjønt hva jeg mener om det nå...

Mvh
OMF

Topp Bunn