Slutt for kapitalismen?

V

vredensgnag

Gjest
For ordens skyld. Hvilken Adolf var det som trykket penger, lomt? Jeg mistenker at du tror det var en viss Führer som stod for tysk hyperinflasjon, men kanskje du tenker på en annen?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
OMF skrev:
wotg skrev:
OMF skrev:
wotg skrev:
Hva skal jeg si?? velkommen etter Spetalen, har det virkelig tatt deg 47 år å skjønne at det kapitalistiske systemet er basert på at noen har alt og mange har ingenting?
Ikke særlig kloke disse business gutta...
Du synes det er en god beskrivelse av Norge - spesiellt sammenlignet med de landene hvor man ikke har kapitalisme...?

(Lever vi i samme land mon tro...?)

Mvh
OMF
Ja det vil jeg da si. Hvor mange promille av verdens befolkning utgjør vi her i Norge?
Hvor mange kinesiske fabrikkarbeidere går det på en gjennomsnittlig Norsk månedslønn? Alt er selvfølgelig relativt. Men faktum er at den andelen av jordas befolkning som er "priviligert" er forsvinnende liten. Og selv i det rike vesten finnes det mange faller utenfor eller ikke har råd til å være med i overflodssamfunnet, mens andre kan bygge seg kjeller på 2000 M2 eller samle på Porscher...
Hvordan utvikler den gjennomsnittlige levestandarden seg i Kina da...?

Hva er alternativet til kapitalismen...?

mvh
OMF
Alternativet til kapitalismen er menneskelismen. Det betyr at menneskets vekst og utvikling er selve formålet. Som en konsekvens av dette vil økonomien bli sunn og sterk. Og økonomi og økologi vil da gå i et tospann.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Før eller siden vil dommedagsprofetene få rett. Men sannsynligheten for at de treffer i vår levetid er heldigvis moderat.

Det er klart at dersom noen utsteder derivater uten å kunne infri dem så taper kjøperen, og tviler markedet på verdien bak går også verdien av derivatene ned. Men ingen taper på finansielle verdier uten at andre tjener tilsvarende, og motsatt.

Den reelle verdien av en aksje er aldri noe annet enn nåveredien av framtidig utbytte, og verdien av derivatene er ikke annet enn endringen i aksjekurser på ulike vis. Grunnen til at kursene svinger skyldes at forventningene om framtidig avkastning varierer, mye fordi eierne vet for lite om bedriften og fordi de er nervse og fordi mange jakter på kortsiktig gevinst, og for de siste er natuligvis derivatene attraktive.

For obligasjner er situajsonen gjerne den samme, bortsett fra at de regnes som tryggere og verdien har nesten motsatt utviklinge av aksjene, men når så det stilles spørsmålstegn ved denne tryggheten synker de også i verdi.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
vredensgnag skrev:
For ordens skyld. Hvilken Adolf var det som trykket penger, lomt? Jeg mistenker at du tror det var en viss Führer som stod for tysk hyperinflasjon, men kanskje du tenker på en annen?
Unnskyld, det var litt lite presist, men ja, den Adolfen.
Jeg har et frimerke fra de hårde dager, valøren er 8 milliarden mark.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Faen..så får astrologen rett, igjen!

"Spådde krisen i 2008"
http://www.dn.no/borspause/article1573968.ece

- Vi går krevende tider i møte. Finanskrisen hittil er bare en forsmak på hva som kommer.

- 2009-2010 vil bli hvileår der man prøve å reparere de gamle strukturene med gammel medisin. Men når det ikke lenger virker, drar det seg til. Gullfoss ser i stjernene at årene 2010-2012 vil bli spesielt tøffe med store endringer i maktstrukturer og fare for mye aggresjon og indre og ytre konflikter og kriger. Matmangel i deler av verden blir et stort problem.

- Økonomisk ser tiden fremover likevel veldig lys ut for Norge. Det virker som om finanskrisen faktisk vil berøre oss veldig lite direkte. Det vil nesten være motsatt, slik at Norge på grunn av sine ressurser og velstand vil komme til å spille en mer fremtredende rolle i internasjonal politikk.

- Det blir en skummel tid. I 2010 vil verden enten begynne en storstilt opprydning når det gjelder misbruk av makt og kamp mot forurensing, eller det vil toppe seg i store destruktive konflikter mellom forskjellige grupper av jordens folk og interessegrupper innad i forskjellige land.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
nb skrev:
Renten på lån til Hellas stiger fordi investorene ikke er villige til å ta risken på at de ikke får tilbake pengene sine eller at de vil ha mye bedre betalt for å ta den risken. Når skjelettene fallt ut av skapet, budsjettunderskuddene ble oppjustert kraftig osv vil investorer ha mer betalt for å låte ut, om de i det hele vil det. Når ingen vil låne penger til Hellas, faller prisen på statsgjelden som en sten (dvs at renten på de går opp).

Det er ingen som har "presset frem problemer" her. De greske statsfinansene er skjøre og folk tviler på om de vil få orden på det, gjelden vil fortsette å øke osv. Det er Hellas egen feil, ikke "spekkulanter". Greske poltikere har, til liks med mange andre, lovd ting de ikke har råd til og innført goder de ikke har råd til som latterlig lav effektiv pensjonsalder. De har et ineffektivt skattesystem, stor korrupsjon og ikke den beste tradisjonen for å klare å gjennomføre store kutt.

Det er faktisk "mannen i gata" som her krevd mer og mer og vil yte mindre og mindre og velger poltikere som lover det velgerene vil høre som har mye av skylden i dette.
Eller, renten stiger fordi noen på forhånd hadde trikset med tallene, og lurt penger ”som ikke hørte hjemme der” inn i økonomien.
Så kan man si at: Herregud’a’mann, de har jo stemt på politikerne sine, så de har jo valgt det selv!
Men dette har skjedd i det skjulte. Grådige mennesker har misbrukt sin posisjon, for å berike seg selv, uten å tenke på de langsiktige konsekvenser (nemlig at de selv også får problemer når svindelen avsløres).

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1845210.ece

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Espen R skrev:
Faen..så får astrologen rett, igjen!

"Spådde krisen i 2008"
http://www.dn.no/borspause/article1573968.ece

- Vi går krevende tider i møte. Finanskrisen hittil er bare en forsmak på hva som kommer.

- 2009-2010 vil bli hvileår der man prøve å reparere de gamle strukturene med gammel medisin. Men når det ikke lenger virker, drar det seg til. Gullfoss ser i stjernene at årene 2010-2012 vil bli spesielt tøffe med store endringer i maktstrukturer og fare for mye aggresjon og indre og ytre konflikter og kriger. Matmangel i deler av verden blir et stort problem.

- Økonomisk ser tiden fremover likevel veldig lys ut for Norge. Det virker som om finanskrisen faktisk vil berøre oss veldig lite direkte. Det vil nesten være motsatt, slik at Norge på grunn av sine ressurser og velstand vil komme til å spille en mer fremtredende rolle i internasjonal politikk.

- Det blir en skummel tid. I 2010 vil verden enten begynne en storstilt opprydning når det gjelder misbruk av makt og kamp mot forurensing, eller det vil toppe seg i store destruktive konflikter mellom forskjellige grupper av jordens folk og interessegrupper innad i forskjellige land.
Men det var ikke astrologi, på side (var det 287?) i AIG's årsrapport stod det svart på hvitt. Bare at det var så finurlig skrevet at kun de som hadde forfattet det forstod implikasjonene.

Problemene kommer når regningen skal betales. Statsgjelden som er opptatt for å kompensere haienes ville pengegalopp

V

vredensgnag

Gjest
Skal vi være presise, lomt, så var det tysk hyperinflasjon i perioden 1919-23. Adolf kom til makten ti år etter.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
oddgeir skrev:
nb skrev:
oddgeir skrev:
Hva er inflasjonsraten i USA?
Den har ligget mellom 1% og 3% på årsbasis de siste 10 årene.
Nettopp. ;)
En superkapitalist tjener ikke penger på at verdien går ned, med mindre samme person også sitter på retten til å trykke penger. Noe FED og Bernanke gjør...
Men, at den amerikanske stat har tatt opp lån hos FED, gjør at alle de nytrykte sedlene har fått en verdi (fordi noen har garantert for verdien). Jeg tror vi kan regne med et solid skattesjokk i USA, for hvis ikke, går ikke regnestykket opp, og inflasjon er andre gangbare vei. Inflasjonen kommer først senere.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
vredensgnag skrev:
Skal vi være presise, lomt, så var det tysk hyperinflasjon i perioden 1991-23. Adolf kom til makten ti år etter.
Yes, takk for presisering.
det var regningen etter første verdenskrig som skulle betales, ikke krigsmaskinen til Adolf.
Poenget er dog det samme i forhold til hva penger er verd til enhver tid

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
vredensgnag skrev:
Skal vi være presise, lomt, så var det tysk hyperinflasjon i perioden 1991-23. Adolf kom til makten ti år etter.
Presise? Adolf døde vel 46 år før 1991?
::)

V

vredensgnag

Gjest
;D

Du skjønte nok tidsspennet. Mye jeg vil gi Adolf skylden for, men akkurat den hyperinflasjonen var nok mer en pådriver til nasjonalsosialismen enn et produkt av den.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Finansmarkedet er ikke til for å skape verdier i seg selv, det er kun en tilrettelegger for verdiskaping i andre bransjer. Om belåningen er større enn optimal endrer ikke dette underliggende produksjon, om market cap (slik som derivateksempelet på 1200x underliggende) er enorm sier også det ingenting om hvor mye verdier som skapes.

Det er selvfølgelig grunn til å tro at en del investeringer som ikke burde vært gjort blir gjort i bobler, og at vi derfor har avvik mellom faktisk og potensiell output i perioder. Men man må jo være langt mer nedstemt enn Malthus' Dismal Science legger opp til (og sjelden har noen tatt så feil som Malthus gjorde ...) for å tro at vi ender i nærheten av disse scenariene.

De som er superopptatt av miljø vil kunne argumentere for at en betydelig andel av veksten fremover må settes av til å håndtere slike problemer; jeg vet ikke om jeg er overbevist av dette, men det er i de fleste beregninger snakk om nokså marginale effekter relativt til den dystre fremtiden som skisseres her.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Wright skrev:
Finansmarkedet er ikke til for å skape verdier i seg selv, det er kun en tilrettelegger for verdiskaping i andre bransjer. Om belåningen er større enn optimal endrer ikke dette underliggende produksjon, om market cap (slik som derivateksempelet på 1200x underliggende) er enorm sier også det ingenting om hvor mye verdier som skapes.

Det er selvfølgelig grunn til å tro at en del investeringer som ikke burde vært gjort blir gjort i bobler, og at vi derfor har avvik mellom faktisk og potensiell output i perioder. Men man må jo være langt mer nedstemt enn Malthus' Dismal Science legger opp til (og sjelden har noen tatt så feil som Malthus gjorde ...) for å tro at vi ender i nærheten av disse scenariene.

De som er superopptatt av miljø vil kunne argumentere for at en betydelig andel av veksten fremover må settes av til å håndtere slike problemer; jeg vet ikke om jeg er overbevist av dette, men det er i de fleste beregninger snakk om nokså marginale effekter relativt til den dystre fremtiden som skisseres her.
Men det at finansmarkedet har fått lov til å diktere sine egne regler (bukken og havresekken) har medført at moralen i finanskretser blitt: Den som er flinkest til å lure andre, vil til slutt sitte igjen på toppen og være rikest.
Altså, de som har, igjennom utlån og belåning (med gearing) lånt ut enda mer, i den hensikt å drive opp prisen på alt som er omsettelig, får nå alle verdiene mellom virkelig verdi (hva en bedrift eller vare var verd) og den nye oppblåste (gearede) verdien, kompensert via hjelpepakker.
De får, skattebetalere må betale.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jada, mange skitstøvler i finansnæringen, mye uheldige incentiver og en hel del opprydning som må til. Der er vi helt på linje. Jeg bare klarer ikke å gå fra dette til at alt skal stoppe opp, lønninger halveres osv. Vi har hatt bobler og finanskriser i rikt monn før, gjennom mange hundre år. Det går helst bra til slutt.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Wright skrev:
Jada, mange skitstøvler i finansnæringen, mye uheldige incentiver og en hel del opprydning som må til. Der er vi helt på linje. Jeg bare klarer ikke å gå fra dette til at alt skal stoppe opp, lønninger halveres osv. Vi har hatt bobler og finanskriser i rikt monn før, gjennom mange hundre år. Det går helst bra til slutt.
Ting kommer selvsagt ikke til å stoppe opp (og hvis du kan lese det i noe jeg har skrevet, så er jeg blitt misforstått). Med alle de nye pengene som er trykket opp, for å kompensere det vakum som oppstod gjennom gearing av lån, så vil lønninger kunne stige, bare det at verdien av pengene nå er blitt mye mindre. Noe vi vil se i løpet av de neste 3 til 5 år.
Les hvor mange som mistet jobbene sine, bedriftene sine, eiendommene sine i etterdønningene av 1987 finanskrisen.
Den gang falt børsen med 45%, denne gang er fallet rundt 60%. Etterdønningene blir alvorlige.

Det som adresseres er urettfedigheten i at noen ytterst få skal ta bortimot all profitten, på bekostning av resten av menneskene i verden, du og meg inklusive.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
Wright skrev:
Ting kommer selvsagt ikke til å stoppe opp (og hvis du kan lese det i noe jeg har skrevet, så er jeg blitt misforstått). Med alle de nye pengene som er trykket opp, for å kompensere det vakum som oppstod gjennom gearing av lån, så vil lønninger kunne stige, bare det at verdien av pengene nå er blitt mye mindre. Noe vi vil se i løpet av de neste 3 til 5 år.
Les hvor mange som mistet jobbene sine, bedriftene sine, eiendommene sine i etterdønningene av 1987 finanskrisen.
Den gang falt børsen med 45%, denne gang er fallet rundt 60%. Etterdønningene blir alvorlige.

Det som adresseres er urettfedigheten i at noen ytterst få skal ta bortimot all profitten, på bekostning av resten av menneskene i verden, du og meg inklusive.
Regner med at du er kjent med begrepet inflasjon...har du inntrykk av at høy inflasjon er et globalt problem om dagen....+

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
Wright skrev:

Nå har verden lært mye om hvordan man skal håntere finanskrisene etter den gangen da....fastkursregime gjorde jo at man i de fleste landene fikk en skyhøy rente akkurat når krisen var på sitt verste.....

Mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
Regner med at du er kjent med begrepet inflasjon...har du inntrykk av at høy inflasjon er et globalt problem om dagen....+
Inflasjonen kommer i neste hånd. Inntil 5 år fra nå, kanskje allerede om ett eller to er påstanden.

OMF skrev:
Nå har verden lært mye om hvordan man skal håntere finanskrisene etter den gangen da....fastkursregime gjorde jo at man i de fleste landene fikk en skyhøy rente akkurat når krisen var på sitt verste.....

Mvh
OMF
Jovisst, likevel kanaliseres hovedtyngden av pengene til noen ytterst få, de pengene som skapes gjennom arbeidet utført av dem som sitter igjen med smulene….
Les eventuelt hele innlegget til Spetalen i DN….

Summene vi kan lese at det har kostet, vil finansieres gjennom fremtidig økte skatter og renter.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
OMF skrev:
Inflasjonen kommer i neste hånd. Inntil 5 år fra nå, kanskje allerede om ett eller to er påstanden.
Vel – å halvere lønningene virker jo ikke spesiellt inflasjonsdrivende.....
lomt skrev:
Jovisst, likevel kanaliseres hovedtyngden av pengene til noen ytterst få, de pengene som skapes gjennom arbeidet utført av dem som sitter igjen med smulene….
Les eventuelt hele innlegget til Spetalen i DN….

Summene vi kan lese at det har kostet, vil finansieres gjennom fremtidig økte skatter og renter.
Jeg er litt usikker på hva du mener med at hovedtyngden gis til noen få....??
Den store gevinsten med å få i gang redningspakkene er at folk ikke blir gående ledige...La oss si at at man greier å redusere arbeidsledightene i USA og EU med 2% ved hjelp av disse redningspakkene....
Da er noen bonus, fete biler og slikt relativt ubetydelig i den store sammenheng.

Mvh
OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Stort sett er systemet både friskt og sunt. Unntaket er den tendensen til at gevinst privatiseres og tap sosialiseres som vi har sett de siste årene. Det er helt perverst at finansbransjen kan holde hele realøkonomien som gissel og kreve at skattebetalerne dekker tapene som fulgte av at bransjen hadde tatt altfor mye risiko og innkassert digre gevinster og gigantiske bonuser i noen år. Inntil ekskrementet traff takviften.

Personlig har jeg lenge ansett meglere av alle slag som motbydelige, men nødvendige, småkryp som hjelper til å resirkulere ressurser på samme måte som dyrelivet nederst i komposthaugen min. Nå er det ganske åpenbart at disse vesenene må holdes i betydelig trangere binger fra nå av, og at de burde vært strammet opp for lenge siden.

Ordentlige kapitalister, derimot, slike som investerer sine egne penger i å utvikle og produsere varer og tjenester som folk er villige til å betale for, er det snarere for få av. Det tar litt tid å bli søkkrik på den måten. Det ser ut til å være umoderne.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
En grei løsning på problemet Spetalen drar frem er kanskje å legge inn nye konsesjonsvilkår for bankene, som gjør at stater alltid kan nasjonalisere banker som ikke kan dokumentere tilstrekkelig soliditet (a'la 1991-bankkrisen i Norge). Da kan det offentlige bruke offentlige penger på å holde hjulene gående uten at aksjonærene får et øre av pengene. At mye av grunnen til redusert soliditet vil være markedsrisiko får også være bankenes problem.

At også "småsparende pensjonister" mister verdiene sine bekymrer meg ikke.

"Enhver skal bære egen bør", står det i Skriften et sted, og det er vel Spetalens gode utgangspunkt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg veit ikkje, eg, i kva grad systemet fører til ynskjeleg utvikling....hadde det vore meir ansvarlege kapitalistar, kanskje.
Ein kunne seie mykje rart om dei kapitalistane som styrte i heimkommunen min i tidlegare tider, men dei reinvesterte innan kommunen. Og i minneskriftet som vart gjeve ut i samband med 50-års jubileet til sparebanken her (kom for 50 år sidan, banken vart skipa ca 1910) no er han sjølvsagt fusjonert), der det vart fortalt om personar som gjekk frå dør til dør, for å få folk til å ta pengane sine frå kistebotnen og vere med på å starte bank, er fantastisk lesnad. Kapitalisme på denne måten bygde landet.
I dag handlar folk seg hytte t.d. i Portugal, husvære i byane, og hifi frå Kina. Det vert som å køyre gjødselen på sjøen, for å bruke ein pastoral metafor...

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Audiophile-Arve skrev:
I dag handlar folk seg hytte t.d. i Portugal, husvære i byane, og hifi frå Kina.
Ja, stordriftsfordeler og handelsgevinster er noe skvip. Alt hadde vært så mye bedre om vi hadde sittet på hver vår fjellskrent og spist grøt hver dag. Eller?

Enda godt proteksjonisme som dette ikke har noen bred støtte. Den dagen det skjer skal jeg slå meg sammen med trådens dommedagsprofeter ...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Wright skrev:
Audiophile-Arve skrev:
I dag handlar folk seg hytte t.d. i Portugal, husvære i byane, og hifi frå Kina.
Ja, stordriftsfordeler og handelsgevinster er noe skvip. Alt hadde vært så mye bedre om vi hadde sittet på hver vår fjellskrent og spist grøt hver dag. Eller?

Enda godt proteksjonisme som dette ikke har noen bred støtte. Den dagen det skjer skal jeg slå meg sammen med trådens dommedagsprofeter ...
Bare å slå seg sammen. Proteksjonisme har bred støtte nå.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
313
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Har ikke lest hele tråden. Men kapitalisme vil aldri ha en slutt. Det finnes ikke noe alternativer til å ha et system hvor privat eiendomsrett beskyttes og det lønner seg å skape verdier. Det som imidlertid må hensyntas hele tiden er at det må finnes spilleregler. Det må være rettssikkerhet for at noen skal gidde å skape verdier. Det må være lov å få en belønning. De begrensninger som bør gjøres er at konkurranse må opprettholdes. Dette er ofte en misoppfattet sak, da noen tankeretninger forbinder konkurranse med rike og utnyttelse; fakta er imidlertid at dersom staten hele tiden sørger for at konkurransen opprettholdes, så vil det sørge for at flere tar del i velstandsøkningen og ikke utvikler monopolsituasjoner som gjør at andre utnyttes. Den velstandsøkningen vi har sett de siste årene er basert på økt konkurranse; billigere og bedre produkter har kommet forbruker til gode og forbrukerne får sin andel av fortjenesten fra eierne. Der det er minst konkurranse, eks. dagligvarehandelen, aksjehandlere, ser vi rike enkeltpersoner, det er et tegn på at det er FOR LITE konkurranse.
Spillereglene bør være som et fotballspill; det er lov å være god enkeltvis, men også sammen med andre. Suksess belønnes. Enkelthandlinger som skader spillet og personer er kvalifisert til rødt kort og utestengelse, Som et samfunn bør være og egentlig rimelig enkelt hvis man tenker seg om...

P

Parelius

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eg veit ikkje, eg, i kva grad systemet fører til ynskjeleg utvikling....hadde det vore meir ansvarlege kapitalistar, kanskje.
ANSVARLIGE KAPITALISTER?

De fins sikkert, men ikke som bunnlinjen i systemet som nå operer. Ansvarlighet er et normativt konsept. Kapitalismen har sannsynligvis frem til nå vært parasitært på dette. Det spørs om vi ikke beveger oss mot det stadiet hvor parasitten ikke lengre har en livskraftig vert.

Koble den rådende uansvarlighet med det ideologiske hatet mot statlig innblanding (=regulering/sosialisme/kommunisme - ordene har for det meste symbolverdi), så har en sannsynligvis en forståelse av hvilke barrierer som må brytes. Jeg tviler på at de vil brytes… Hvis ikke de kommende nedskjæringer følges opp med heftige reguleringer, så er jeg ikke særlig optimistisk. Det skal noe til når ansvarlighet må erstattes med lover og regler.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Wright skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Då ser vi deg om ei stund.... 8)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Jeg husker våren 2009, da krisen var fersk. økonomene (både sivile og usiviliserte) på forumet kunne berolige oss med at det vil snart gå over. Balanse mellom tilbud og etterspørsel skulle sørge for det.

Hvor er de nå?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
Den store gevinsten med å få i gang redningspakkene er at folk ikke blir gående ledige...La oss si at at man greier å redusere arbeidsledightene i USA og EU med 2% ved hjelp av disse redningspakkene....
Da er noen bonus, fete biler og slikt relativt ubetydelig i den store sammenheng.

Mvh
OMF
Noen få, er blant annet de som har trikset med regnskapet for å få bedrifter til å se mer verd ut enn de var. Når verdien var blåst opp, tok manut noen hundre millioner i egen lomme. Sannheten kom for dagen, og verdens børser ble 13 000 milliarder mindre verd.
Redningspakkene går i hovedsak til å kompensere for fallet i verdier, og rengingen blir (som nevnt) gitt videre i form av skatter og renter på gjeld.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Gjest skrev:
Jeg husker våren 2009, da krisen var fersk. økonomene (både sivile og usiviliserte) på forumet kunne berolige oss med at det vil snart gå over. Balanse mellom tilbud og etterspørsel skulle sørge for det.

Hvor er de nå?
Her er jeg!

Ei krise kan'kje vara evig veit du - kan aldri vara evig.
(Meiodi: Ein skigard)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:

Hvor er de nå?
Det er ikke balanse når staten går inn og dekker de som har tisset på leggen, for skattebetalernes regning.

Nå får jeg gjester. De er i balanse. ;D

N

nb

Gjest
Gjest skrev:

Hvor er de nå?
Dette er krisen versjon 2 (som ikke rammer Norge i særlig grad, i alle fall ikke på kort sikt). Den hadde kommer før eller senere uansett til (sør-) Europa, men nå kom den før, som sannsynligvis er en fordel. Velgeres krav til goder og manglende vilje til å jobbe henger ikke sammen med statenes inntekter. Det har blitt gjort særdeles klart og tydelig. Velferds-Europa ser sannsynligvis helt annerledes ut i løpet av få år. Det kan være verdt å tenke gjennom hva det f.eks har å si for egen alderdom. I Norge tror folk at de får ca 2/3 av inntekten når de går av med pensjon (gjerne før tiden). Det får de i mange tilfeller ikke. Planene for pensjonisttilværelsen er i stor grad ting som koster en hel del penger, som omfattende reisevirksomhet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:

Hvor er de nå?
Vel - jeg er her...og der jeg bor så er har vel abreidsledigheten knapt nådd 3%, boligprisene stiger fortsatt, aksjene har snudd og vi har hatt en av de største streikene i nyere historie fordi 3,3% ikke var nok lønnsøkning. Eneste tegnet på krise er vle at renten er behagelig lav...

Siden du har spurt oss hvor vi er - så kan jo vi spørre deg hvordan du synes dine egne spådommer traff...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Noen få, er blant annet de som har trikset med regnskapet for å få bedrifter til å se mer verd ut enn de var. Når verdien var blåst opp, tok manut noen hundre millioner i egen lomme. Sannheten kom for dagen, og verdens børser ble 13 000 milliarder mindre verd.
Redningspakkene går i hovedsak til å kompensere for fallet i verdier, og rengingen blir (som nevnt) gitt videre i form av skatter og renter på gjeld.
Selv om jeg skjønner behovet for å skylde på noen av de som alle synes er usmakelig - så er nok sannheten litt mer komplisert enn som så. For å være like tabloid i motsvarer så er problemet i Europa nå at man har hatt for mange med SV tankegang i syresettet. Man innvilger seg gode velferdsordninger, lave pensjonsladere, og bruker masse penger over det offentlige, samtidig som man gjør for lite for å skape verdier. Resultatet er i grunn åpenbart for alle - man bruker mer penger enn det man har - og da er man smertelig lite robus - når veksten stopper opp.

Likefullt så er det veldig lite som tyder på at vesntresiden her i Norge i det hele tatt vurderer å gjøre noen grep som kan reverse dette:
- Fjerne AFP
- heve pensjonsalderen
- Redusere kompensasjon ved sykefravær
- tiltak for å stimulere uføre og pensjonsiter til arbeid
- effektivisere bruk av penger i offentlig sektor

OSV....
Når helsedirektøren nå går ut og forteller at i styrtrike Norge så må man nok påregne å ikke få behandling for alt i fremtiden - og hvis folk faktisk fikk spørsmålet "Er du villig til å ha 3 karensdager i året og pensjonsalder på 70 år i bytte mot at du er sikret de beste velferdsytelsene som finnes - så tror jeg de fleste ville sagt ja. Problemet er at vestresiden later som om det ikke er noen forbindelse mellom hva man puter inn i statskassen og hva man henter ut. Jeg minner igjen på siste budsjettrevisjon - hvor man har bedre budsjettbnalansen med rundt 20 MRD - ikke på grunn av kutt , men pga at den økonomiske veksten ble større enn antatt...Det er ganske åpenbart hvilke virkemidler som hjelper og hva som bare er symbolpolitikk!

mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
Selv om jeg skjønner behovet for å skylde på noen av de som alle synes er usmakelig - så er nok sannheten litt mer komplisert enn som så.
He he he, ja den er da virkelig det, derfor er ord som ”blant annet” og ”liknende” brukt av meg nettopp av denne årsak. Hvorfor nevner du det egentlig?

For å være like tabloid i motsvarer så er problemet i Europa nå at man har hatt for mange med SV tankegang i syresettet. Man innvilger seg gode velferdsordninger, lave pensjonsladere, og bruker masse penger over det offentlige, samtidig som man gjør for lite for å skape verdier. Resultatet er i grunn åpenbart for alle - man bruker mer penger enn det man har - og da er man smertelig lite robus - når veksten stopper opp.
I grunnen ikke, det vi har hatt i f.eks Hellas, er at sosiale goder har vært prioritert, uten at noen har forstått at det skulle betales. Dette er et land hvor over 50% av verdiskapningen forgikk i det svarte marked. Denne uklulturen er antakelig også medårsak til at Antigone Loudiadis
kunne foreslå og gjennomføre restruktuering av statsfinanser uten at EU ble informert. Det ligger uærlighet bak, både fra tilretteleggers side, og de politikere som var mottakere og med på å skjule fakta.
Vi har hatt verdiskapning i over 150 år, men noen driver hele tiden å robber kassen, og den fylles igjen ved hjelp av økte skatter og høyere renter på gjeld.

Likefullt så er det veldig lite som tyder på at vesntresiden her i Norge i det hele tatt vurderer å gjøre noen grep som kan reverse dette:
- Fjerne AFP
- heve pensjonsalderen
Du glemte visst: innføre pisk

OSV....
Når helsedirektøren nå går ut og forteller at i styrtrike Norge så må man nok påregne å ikke få behandling for alt i fremtiden - og hvis folk faktisk fikk spørsmålet "Er du villig til å ha 3 karensdager i året og pensjonsalder på 70 år i bytte mot at du er sikret de beste velferdsytelsene som finnes - så tror jeg de fleste ville sagt ja. Problemet er at vestresiden later som om det ikke er noen forbindelse mellom hva man puter inn i statskassen og hva man henter ut. Jeg minner igjen på siste budsjettrevisjon - hvor man har bedre budsjettbnalansen med rundt 20 MRD - ikke på grunn av kutt , men pga at den økonomiske veksten ble større enn antatt...Det er ganske åpenbart hvilke virkemidler som hjelper og hva som bare er symbolpolitikk!

mvh
OMF
Styrtrike Norge?
Det er ikke vi som står bak krisen, og sannelig har noen kommuner fått svidd fingrene, fordi de har blitt lurt av noen ”smarte” finansakrobater.
Hvordan kan du gi SV skylda for det?
SV, som andre partier forsøker å finne en balanse mellom inntekter og utgifter, basert på egen moral og etikk.
Når SV ønsker å legge grunnlag for de beste mulige barnehager, så vil Høyre selge dem til høystbydende…
Men vi diskuterer vel (som vanlig) forskjellige ting…

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
OMF skrev:
Selv om jeg skjønner behovet for å skylde på noen av de som alle synes er usmakelig - så er nok sannheten litt mer komplisert enn som så.
He he he, ja den er da virkelig det, derfor er ord som ”blant annet” og ”liknende” brukt av meg nettopp av denne årsak. Hvorfor nevner du det egentlig?Fordi det kan synes som om tror den nylig oppståtte krisen i hovedsak skyldes finansakrobater

For å være like tabloid i motsvarer så er problemet i Europa nå at man har hatt for mange med SV tankegang i syresettet. Man innvilger seg gode velferdsordninger, lave pensjonsladere, og bruker masse penger over det offentlige, samtidig som man gjør for lite for å skape verdier. Resultatet er i grunn åpenbart for alle - man bruker mer penger enn det man har - og da er man smertelig lite robus - når veksten stopper opp.
I grunnen ikke, det vi har hatt i f.eks Hellas, er at sosiale goder har vært prioritert, uten at noen har forstått at det skulle betales.Nettopp Dette er et land hvor over 50% av verdiskapningen forgikk i det svarte marked. JA - der har du også en kjempeproblem - men dette har ikke noe med finansakrobater og kapitalisme å gjøre - snarere tvert i mot så er lov og orden en forutsetninig for kapitalisme.Denne uklulturen er antakelig også medårsak til at Antigone Loudiadis
kunne foreslå og gjennomføre restruktuering av statsfinanser uten at EU ble informert. Det ligger uærlighet bak, både fra tilretteleggers side, og de politikere som var mottakere og med på å skjule fakta.JOda - denne er sikkert ille, men det er jo ikke så fryktelig forskjellig fra når Stortingspresidenten uten utdannelse brukte 5 000 000 000 norske kroner på å støtte en mann som uttalte at han stemte AP, eller når samme mann rundtlurte staten til å kjøpe sine egne selskaper. Men jeg legger ikke skyldes på kapitlistene for statens inkompetanse i slike saker - like lit som entreprenøren for skylden for disse prosjektene (http://www.nettavisen.no/motor/article2918176.ece) (http://www.nettavisen.no/motor/article2917810.ece)
Vi har hatt verdiskapning i over 150 år, men noen driver hele tiden å robber kassen, og den fylles igjen ved hjelp av økte skatter og høyere renter på gjeld.

- Fjerne AFP
- heve pensjonsalderen
Du glemte visst: innføre pisk
vittig
OSV....

mvh
OMF
Styrtrike Norge?Ja - er det noen land som er rikere enn oss...?
Det er ikke vi som står bak krisen, og sannelig har noen kommuner fått svidd fingrene, fordi de har blitt lurt av noen ”smarte” finansakrobater.Vel - er jo greit å lese prospektet først før man investerer hele kommunkassa....hadde vi ikke lover som forbød kommuenne å bruke penger de ikke hadde...?
Hvordan kan du gi SV skylda for det?Det har jeg vel ikke gjort heller - men skal man skydles på noen så er det jo det vanvittige antall kommuner og fylkeskommuner vi har her i landet - som gjør enhetene så små at man knapt finner en økonomisjef i en kommune med noe utover grunnkurs i bedøk. Men disse pengene som kommunene har tapt er jo ikke en pølse i slkatetiden en gang . som sagt så gav økt verdiskapning i 2009 17 000 000 000 kroner mer enn ventet....
SV, som andre partier forsøker å finne en balanse mellom inntekter og utgifter, basert på egen moral og etikk.
Når SV ønsker å legge grunnlag for de beste mulige barnehager, så vil Høyre selge dem til høystbydende…Vel - vi har vel fremdeles ikke full barnehagedekning - så den helt store gjennomføringsevnen har man vel ikke....
Men vi diskuterer vel (som vanlig) forskjellige ting…Ja - akkurat den gidder jeg ikke å ta nå...., men SV er jo i mot norsk oljeproduksjon....så da kan du jo korrigere for de nærmere 100 000 000 000 som vi i dag bruker. Da vil jeg tro det ble litt vanskelig å få duken til å dekke bordet for SV også!
mvh
OMF

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Audiophile-Arve skrev:
Dei verkeleg store problem dukkar opp når ein prøver bruke marknadskreftene til å regulere samfunnsoppgåver som undervisning og helsevesen.

Eit lønsamt helsevesen?

Skuleverk på anbod?
Der er vi helt på linje Arve,men hva mener du om at USA holder seg med en privat "Statsbank" (FED)? Det vil nå bli bukken og havresekken det også.
Mvh Rune

Topp Bunn