- Ble medlem
- 12.09.2006
- Antall liker
- 935
Det er da mange som har sagt slikt, men ikke mange som får like mye oppmerksomhet som Spetalen -- og kanskje heller ikke det området norsk presse har fokusert mest på; uheldige, langsiktige konsekvenser av statlig inngripen er knapt norske journalisters ekspertfelt.EndreS skrev:Har ventet i ca halvannet år på at noen skulle si noe slikt i media. Påtide.
Fullstendig enig.Spetalen skrev: Den yrkesaktive befolkningen kan ikke, må ikke og skal ikke ta regningen for den eliten som har gjort feil.
I hvor stor grad har den yrkesaktive befolkning selv levd godt på det eliten har gjort feil?ØivindJ skrev:Fullstendig enig.Spetalen skrev: Den yrkesaktive befolkningen kan ikke, må ikke og skal ikke ta regningen for den eliten som har gjort feil.
Tja i denne seksjonane av sentralen er det viktigere å rakke ned på det som er enn å komme med en bedre løsning...Så overbyr man hverandre i hvor ille det kommer til å gå...høyeste bud pr nå er halverte lønninger....den bør vi greie å toppe...BT skrev:På tide å bli kvitt denne kapitalismen og gå over til noe bedre.
Men hva?
Du synes det er en god beskrivelse av Norge - spesiellt sammenlignet med de landene hvor man ikke har kapitalisme...?wotg skrev:Hva skal jeg si?? velkommen etter Spetalen, har det virkelig tatt deg 47 år å skjønne at det kapitalistiske systemet er basert på at noen har alt og mange har ingenting?
Ikke særlig kloke disse business gutta...
Ja det vil jeg da si. Hvor mange promille av verdens befolkning utgjør vi her i Norge?OMF skrev:Du synes det er en god beskrivelse av Norge - spesiellt sammenlignet med de landene hvor man ikke har kapitalisme...?wotg skrev:Hva skal jeg si?? velkommen etter Spetalen, har det virkelig tatt deg 47 år å skjønne at det kapitalistiske systemet er basert på at noen har alt og mange har ingenting?
(Lever vi i samme land mon tro...?)
Mvh
OMF
Hvordan utvikler den gjennomsnittlige levestandarden seg i Kina da...?wotg skrev:Ja det vil jeg da si. Hvor mange promille av verdens befolkning utgjør vi her i Norge?OMF skrev:Du synes det er en god beskrivelse av Norge - spesiellt sammenlignet med de landene hvor man ikke har kapitalisme...?wotg skrev:Hva skal jeg si?? velkommen etter Spetalen, har det virkelig tatt deg 47 år å skjønne at det kapitalistiske systemet er basert på at noen har alt og mange har ingenting?
(Lever vi i samme land mon tro...?)
Mvh
OMF
Hvor mange kinesiske fabrikkarbeidere går det på en gjennomsnittlig Norsk månedslønn? Alt er selvfølgelig relativt. Men faktum er at den andelen av jordas befolkning som er "priviligert" er forsvinnende liten. Og selv i det rike vesten finnes det mange faller utenfor eller ikke har råd til å være med i overflodssamfunnet, mens andre kan bygge seg kjeller på 2000 M2 eller samle på Porscher...
Parelius skrev:I hvor stor grad har den yrkesaktive befolkning selv levd godt på det eliten har gjort feil?ØivindJ skrev:Fullstendig enig.Spetalen skrev: Den yrkesaktive befolkningen kan ikke, må ikke og skal ikke ta regningen for den eliten som har gjort feil.
Mer enn halvering av lønninger? Her synes jeg du trekker dystopiene lengre enn langt.vredensgnag skrev:Bail out var plaster på et øksehogg. Finansindustrien ble reddet, men de bakenforliggende problemene er det ikke gjort noe med.
[...]
Over de neste ti årene skal velferdstilbudene i Vesten skrelles vekk, folk jages i arbeid, arbeidslønninger mer enn halveres og pensjonsrammene barberes.
Med fare for å virke arrogant, dette er pisspreik. Det har skjedd enorme endringer siste 30 år; nå har jeg riktignok ikke levd fullt så lenge, men selv i løpet av mine ringe 24 år har velstandsutviklingen vært rimelig solid. Enorme handelsgevinster blir realisert gjennom integrasjon av nye land i verdensøkonomien og vi har mye bedre biler, kommunikasjonsmuligheter, boliger, feriestandard, stereoanlegg, datamaskiner, fotoapparater, komfyrer, hytter, båter ...Rune.U skrev:Den økonomiske veksten,har i hovedsak hvilt på gjeld,og renter de siste 30 åra,og det skaper som kjent bare nye "pengesedler",og bare i liten grad reelle verdier.
Sitatet mitt KAN være pisspreik,om du ser for deg at de verdiene du ramser opp er akkurat de verden vil behøve for å overleve i framtida. Da kan vi nok være enige.Wright skrev:Med fare for å virke arrogant, dette er pisspreik. Det har skjedd enorme endringer siste 30 år; nå har jeg riktignok ikke levd fullt så lenge, men selv i løpet av mine ringe 24 år har velstandsutviklingen vært rimelig solid. Enorme handelsgevinster blir realisert gjennom integrasjon av nye land i verdensøkonomien og vi har mye bedre biler, kommunikasjonsmuligheter, boliger, feriestandard, stereoanlegg, datamaskiner, fotoapparater, komfyrer, hytter, båter ...Rune.U skrev:Den økonomiske veksten,har i hovedsak hvilt på gjeld,og renter de siste 30 åra,og det skaper som kjent bare nye "pengesedler",og bare i liten grad reelle verdier.
Dette er ikke fiktive verdier, men svært håndfast økning i konsummuligheter for folk flest. Og folk flest bor som kjent i Kina.
(Men du har selvsagt helt rett i at pengetrykking ikke skaper verdier på lang sikt!)
Det er nettop derfor Hellas-pakken ikke hadde ønsket effekt. Andre land lånte penger som de ga til Hellas. Det løser ikke akkurat problemet.Rune.U skrev:Tenk på Hellas nå,og antagelig Spania,England og Irland på litt lengre sikt..
Enhver kreditor vil etterhvert,eller bør etterhvert bli betenkt,når han ser land etter land tilby seg å svare for gjelden til andre land,men de selv sitter i nesten nøyaktig samme klisteret som de landene de skal "redde". Hvem eier gjelda til EU,egentlig?
Mvh Rune
EU har ikke særlig gjeld, det er de individuelle nasjonene som har gjelden. Den europesike sentralbanken har rigktignok utstedt noe kortsikting gjeld nå, men det er bare for å ta tilbake den pengemengden de introduserte ved å støttekjøpe statsgjelden til søreuropeiske land.Rune.U skrev:Tenk på Hellas nå,og antagelig Spania,England og Irland på litt lengre sikt..
Enhver kreditor vil etterhvert,eller bør etterhvert bli betenkt,når han ser land etter land tilby seg å svare for gjelden til andre land,men de selv sitter i nesten nøyaktig samme klisteret som de landene de skal "redde". Hvem eier gjelda til EU,egentlig?
Mvh Rune
Da har du vist at du har absolutt ingen innsikt overhodet i hvorfor det råder fullstendig panikk på finansmarkedene, og du bør kanskje sette deg inn i handel med derivater.BT skrev:Når noen har lånt en sum har andre lånt ut tilsvarende sum. Det går ikke an å si at verensøkonomien har lånt seg til vekst, fordi summen av lån og utlån vil alltid være null.
Der gjelder også prinsippet om at det noen tjener/taper taper/tjerner noen andre.vredensgnag skrev:du bør kanskje sette deg inn i handel med derivater.
Skal vi vedde?vredensgnag skrev:Da har du vist at du har absolutt ingen innsikt overhodet i hvorfor det råder fullstendig panikk på finansmarkedene, og du bør kanskje sette deg inn i handel med derivater.
Ser ut som det er mulighet for et derivatmarked herBT skrev:Skal vi vedde?
Vel - synes du går ganske hardt ut med beskyldninger om manglende kunnskap hos andre, men men...vredensgnag skrev:^ Joda, men verdiene (kan) settes ganske fantasifullt - og mange har nok fortsatt den tro at det står konkrete verdier bak ...
På det verste i 2008 anslo man vel at "verdiene" på derivatmarkedet overgikk sikringsverdiene med en faktor på 1200?
Dette blir litt for enkelt. Innen utlån finnes gearing. Dvs. for eksempel. Når du setter 1000 kroner inn i banken, kan banken, basert på slike innskudd, snu seg rundt å låne ut 20 ganger samme sum.BT skrev:Når noen har lånt en sum har andre lånt ut tilsvarende sum. Det går ikke an å si at verensøkonomien har lånt seg til vekst, fordi summen av lån og utlån vil alltid være null.
Problemet er at enkelte deler av verden har levd alt for lenge på lån. Dvs. de har levd bedre enn de har hatt grunnlag for over lang tid.
Vekst er summen av det vi produserer nå målt mot det som ble produsert totalt sett tidligere, uansett om det finnes modeller som regner vekst annerledes. Ingen tvil om at teknologiutviklingen er viktig for hvor mye vi produserer.
Dette er demokratiets store utfordring. Mennesket er i enkelte sammenhenger en skrøpelig art. Mange av oss gir sin stemmeseddel til det partiet som ønsker å gi oss mest mulig velstand og velferd framfor det partiet som ønsker å stramme inn og sette næring foran tæring.
Jeg tror ikke kapitalismen går mot slutten ennå. Til det mangler vi gode alternativer. Men jeg tror at en del vestlige land vil få store problemer en god stund framover. Mens andre land vil få klart høyere levestandard. Der hvor mye produseres vil det være grunnlag for velstand, med mindre de blir utnyttet av andre, og da vil de som utnytter kunne ta ut velstanden.
Skal vi lykkes i tiden som kommer så er det en god gammel oppskrift som alltid virker når det går dårlig, uansett hvor i verden man befinner seg: brett opp armene og yt.
Hva er inflasjonsraten i USA?lomt skrev:Det er en grunn for at Bernanke fikk tilnavnet Helikpoter-Ben. Dette handlet om å strø nye dollar-sedler i så store mengder at bankene fikk balanse i gearingen sin.
Men å trykke penger, det var det Adolf gjorde, og igjennom dette stunt tok fra middelklassen ALT.
Renten på lån til Hellas stiger fordi investorene ikke er villige til å ta risken på at de ikke får tilbake pengene sine eller at de vil ha mye bedre betalt for å ta den risken. Når skjelettene fallt ut av skapet, budsjettunderskuddene ble oppjustert kraftig osv vil investorer ha mer betalt for å låte ut, om de i det hele vil det. Når ingen vil låne penger til Hellas, faller prisen på statsgjelden som en sten (dvs at renten på de går opp).lomt skrev:Vel, bortsett fra løgn og svindel, så var ikke Hellas gjeldssituasjon så ille. Det sitter noen og gambler på at de skal klare å presse frem problemer gjennom å tvinge opp renten, og de har lykkes. Hellas må betale over 10% rente nå, fordi de har blitt gitt dårlig rating. Det sier vel seg selv, at om man hadde problemer med en rente på 2%, så blir problemene forsterket ved over 10%.
Det er de samme haiene, som hadde fingrene i AIG og Lehman mv.
Den har ligget mellom 1% og 3% på årsbasis de siste 10 årene.oddgeir skrev:Hva er inflasjonsraten i USA?