Diverse Slitesterk labtop

S

svk

Gjest
Hei!

Finnes det ingen gode labtoper?
Skal brukes daglig på jobb.
De siste åra så har vi prøvd på 2 nye thinkpad E. Disse er det bare driten igjen av etter 4år.
En getac refurb,denne måtte inn på rep litt etter innkjøp.vært ok siden.
Har supplert med noen flere thinkpad. X serie. Også refurb. Trodde thinkpad var evigvarende.
Men idag tok tastaturert på den ene kvelden. De fleste knapper er døde.

Hva nå? Dell rugged har vi ikke prøvd.
Ser de kjører kampanje på dell.no 20000+mva

Noe annet som duger? Eller er det samme driten alt?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.313
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Imo er Lenovo på topp. Selv kjører jeg med en Thinkpad (T530) - og har aldri opplevd noe som minner om problemer....
Kan vanskelig anbefale andre merker, selv om jeg nok kunne tenkt meg en tynnere og lettere modell.....

mvh
Proffen

S

svk

Gjest
Kanskje bare uflaks,håper det. Kjøpt m 1års garanti. Satser på garantien dekker dette.
Har kjøpt 4 thinkpad refurb siste 3månedene.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.313
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Kanskje bare uflaks,håper det. Kjøpt m 1års garanti. Satser på garantien dekker dette.
Har kjøpt 4 thinkpad refurb siste 3månedene.
Hvor har du kjøpt fra? Mulig jeg kan tipse deg om en jeg har brukt ved 3 anledninger....

mvh
Proffen

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.756
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - refurb er reparerte maskiner. Ikke sikkert tastaturert er bytta.

Men jeg lurer litt på om dere skal gå litt ned på koffeinstyrken i kaffen, så folk ikke knappelerer så hardt? :p

Tenk litt på (helt) nye maskiner med extended garanti, evnt med større skjerm, dockingstasjon og løst tastatur/mus.

En gang i ræva, når folk hadde hår i tida, så var Thinkpad og MacBook de mest solide (vanlige) bærbare du kunne kjøpe. Apple er ikke der lengre, og Thinkpad er nok ikke helt like solide de heller.

Johan-Kr

C

cruiser

Gjest
ThinkPad sin e serie er jo budsjettmaskineneog og burde egentlig ikke brukes daglig som et arbeidsredskap. Det kan fort være rimeligere på sikt å kjøpe en god del dyrere maskiner

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.633
Sted
Ytterst i havgapet...
HP Spectre serie er da i alu-chassis...?? Har selv en 14" Pavillion til privatbruk... Ellers så finnes det jo flere "ruggedized" modeller fra flere leverandører, men ingen av de er særlig "slimline"......
På jobb har jeg en nokså kraftig Dell, men jeg husker faktisk ikke modellnummeret... den er kraftig nok til å dra kartdatabaser og tung DAK, men maskinen er også tung til å være laptop...

S

svk

Gjest
Hmm - refurb er reparerte maskiner. Ikke sikkert tastaturert er bytta.

Men jeg lurer litt på om dere skal gå litt ned på koffeinstyrken i kaffen, så folk ikke knappelerer så hardt? :p

Tenk litt på (helt) nye maskiner med extended garanti, evnt med større skjerm, dockingstasjon og løst tastatur/mus.

En gang i ræva, når folk hadde hår i tida, så var Thinkpad og MacBook de mest solide (vanlige) bærbare du kunne kjøpe. Apple er ikke der lengre, og Thinkpad er nok ikke helt like solide de heller.

Johan-Kr
Er snakk om en 6år gammel x240.ingen vet hvilket liv den har hatt.
Nytt er jo alltid best. Kanskje med på stedet service.
Blir jo en del dyrere. Billigeste er vel å kjøre refurb på hele linja,og heller ha en i backup

S

svk

Gjest
ThinkPad sin e serie er jo budsjettmaskineneog og burde egentlig ikke brukes daglig som et arbeidsredskap. Det kan fort være rimeligere på sikt å kjøpe en god del dyrere maskiner
Disse er vel heller ikke mil 840. Ikke mye igjen etter 4år på verksted og daglig bruk. Den ene lever sånn halveis ennå.andre er død

S

svk

Gjest
HP Spectre serie er da i alu-chassis...?? Har selv en 14" Pavillion til privatbruk... Ellers så finnes det jo flere "ruggedized" modeller fra flere leverandører, men ingen av de er særlig "slimline"......
På jobb har jeg en nokså kraftig Dell, men jeg husker faktisk ikke modellnummeret... den er kraftig nok til å dra kartdatabaser og tung DAK, men maskinen er også tung til å være laptop...
Kjøpte nett en dell stasjonær på jobb.fin maskin. Dell rugged ser jo fin ut

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.511
Sted
Holmestrand
Hei!

De siste åra så har vi prøvd på 2 nye thinkpad E. Disse er det bare driten igjen av etter 4år.
Har supplert med noen flere thinkpad. X serie. Også refurb. Trodde thinkpad var evigvarende.

Tastatur til en ThinkPad koster ikke stort, og byttes på øyeblikk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.511
Sted
Holmestrand
Pensjonerte før jul min T500.
Den hadde da passert 10 år.
Kan fortsatt brukes, på tross av mye og forholdsvis hard bruk.

S

svk

Gjest
Pensjonerte før jul min T500.
Den hadde da passert 10 år.
Kan fortsatt brukes, på tross av mye og forholdsvis hard bruk.
Har en x200 som sofa-pc. Har oppgradert til ssd. Kjører siste versjon av win10 pro. God pc. Litt tykk eneste

S

svk

Gjest
Hei!

Tastatur til en ThinkPad koster ikke stort, og byttes på øyeblikk.
Satser på garantien dekker dette.om ikke får vi skru

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Jeg har vært veldig fornøyd med Dell Precision. Dette innlegget skriver jeg på en M4400 fra 2008, som jeg fortsatt har i jevnlig bruk som PC nr. 2. Den fungerer (fortsatt) fint til lyd- og bilderedigering og selvfølgelig lette oppgaver som epost og generell internettbruk. Selv batteriet holder et par timer på en lading etter 12 år. Hovedmaskinen min er en Precision M4600 fra 2011, med i7-prosessor og 32GB minne. Den bruker jeg endel til lydredigering med prosjekter på ofte flere titalls gigabyte uten problemer. Den tåler også videoredigering helt greit. Felles for begge er at de har gode skjermer, gode tastatur (med bagrunnsbelyste taster) og rikelig med porter. Begge henger fremdeles godt sammen og er så godt som strøkne etter mange års bruk. Hele chassiset er av magnesium, kun deler av "ytterskallet" er av plast. Vi har hatt noen Precision og noen topputgaver av Latitude på jobben, og der har vi også hatt utelukkende gode erfaringer. De koster penger, sluker (batteri)strøm og kan være litt tunge, men det er bare en pris man må betale for kvalitet og ytelse.
Om de nye modellene er like bra vet jeg ikke.

Vi har hatt noen HP Elitebook, de har forsåvidt også gitt et godt intrykk, men jeg har alltid følt at Dell Precision har vært "det lille ekstra" av kvalitet og ytelse. Pluss at Dell har (har hatt?) en betydelig hyggeligere prispolitikk på reservedeler enn HP.

Angående "refurb"-maskiner så har vi også hatt gode erfaringer der så lenge vi ikke har kjøpt de helt billigste. Det er som regel angitt hvilken tilstand de er i. Kjøper man en som er middels eller høyere får man stort sett en som ser nesten ny ut. Det har hendt vi har fått maskiner med en knekt USB-port eller en dårlig strømadapter, men det har alltid løst seg på garanti uten diskusjon.

S

svk

Gjest
Fikk dette på garantien. «Ny» pc på vei som erstatning

S

svk

Gjest
Idag klarte vi å «knuse» skjermen på en annen refurb thinkpad som vi nylig kjøpte.
Løste seg lett da vi hadde reservedeler liggendes etter garantisaken som nevnt tidligere i tråden her.
Tror vi må gå for noe mer heavy neste gang.
Finnes det noe som er fornuftig priset? Lite refurb å finne

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
745
Torget vurderinger
1
Går det an å spørre hva det er dere holder på med? Har dere julebord hver uke :confused:

Sitter dere og hamrer løs på bærbare maskiner i det daglige som om det var skrivemaskin med kulehode og rettetast? Tidligere har dere fått råd om dokkingstasjon, evt bare ekstern skjerm og tastatur. Det er vel den beste løsningen, såfremt alt tullet ikke bare skjer ute i felt, da.

S

svk

Gjest
Går det an å spørre hva det er dere holder på med? Har dere julebord hver uke :confused:

Sitter dere og hamrer løs på bærbare maskiner i det daglige som om det var skrivemaskin med kulehode og rettetast? Tidligere har dere fått råd om dokkingstasjon, evt bare ekstern skjerm og tastatur. Det er vel den beste løsningen, såfremt alt tullet ikke bare skjer ute i felt, da.
Vi driver bare bilverksted :)
Thinkpaden som fikk skjermen ødelagt; står normalt i dockingstasjon . Men thinkpaden lå løs på en arbeidsdisk ,å fikk ett eller annet over seg. Lokket var igjen, men var nok krefter til å ta knekken på skjermen. Den var hel,Men hadde alle regnbuens farger.
Tror thinkpad tåler å bli brukt lenge og dagelig. Men krig tåler de ikke. Har hatt stasjonære maskiner frem til nå.
kjøpt inn 4 thinkpad siste halve året, for å få dagene til å gli bedre. Men har jo nye utfordringer nå.

Mulig Windows nettbrett pakket inn i gummi er tingen for oss.

S

svk

Gjest
Du kan jo ta en titt her: https://www.techradar.com/news/the-best-rugged-tablets
https://www.techradar.com/news/best-rugged-laptops

Resirkulerte bærbare for kontorbruk blir nok for puslete. Vurder evnt veggfeste til en skjerm, pc under bordet i egen boks og løs mus/tastatur

Johan-Kr
Trodde thinkpad x skulle tåle litt utenfor kontoret. De skryter jo av at thinkpad har vært på mont Everts og på månen.
Har hatt skjerm på vegg og PC under bordet. Disse er nå byttet ut med thinkpad. Ting er enklere. Men blir jo litt knall og fall.

Får se om vi går tilbake igjen til vegg PC, eller om vi finner noen gode nettbrett med Windows.

Topp Bunn