Sliter Spotify nå?

S

Supertramp

Gjest
wotg skrev:
Alikevel så er det umulig å f.eks høre en Tool låt...
Tool, Pink Floyd - to eksempler som man ikke finner på Spotify.

Men hva med alt man finner :)

J

J.J

Gjest
Dem som ikke har TOOL i CD og VINYL samlingen har allikevel ikke forstått det ;D at dem ikke finner det på Spotify gjør da ingenting... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel heller Tool, deres eiere og likesinnede som det er noe galt med, og ikke Spotify.

Det er viktig at man ikke belønner slik adferd med å kjøpe CDer fra slike artister. Dem kan man laste ned eller kopiere hvis man vil absolutt vil høre på dem.

V

vredensgnag

Gjest
otare skrev:
vredensgnag skrev:
6 album med H. Ignaz F. v. Biber!!!
Selv jeg har da mer enn 6 album med musikk av Biber :D
;D

Jeg ville syns det var utrolig om Spotify hadde ett.
Ellers fint at de som sitter på musikkrettighetene syns det er helt i orden å legge ut live-innspillinger med ulike artister. Har funnet ting jeg ikke visste eksisterte.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
jan#jan skrev:
Dem som ikke har TOOL i CD og VINYL samlingen har allikevel ikke forstått det ;D at dem ikke finner det på Spotify gjør da ingenting... ;)
Hehe ;D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hepp

Har det skjedd et eller annet radikalt inne på Spotify nylig? Tenker da spesielt på tilgjengeligheten av norsk musikk. Det er jo stort sett borte som dugg for solen, det vil si det er der men får opp meldingen

Spotifyjäklane skrev:
The artist/label has chosen to make this track unavailable.
Noen som har peiling her? Det lukter jo mer plateselskapers verk enn artisters ønske i så fall, men skal ikke uttale meg for sikkert. Føler de dårlige vibbene til EMI nærmest strømme gjennom nettkabelen min.

Dette er bare et undrende spørsmål, og har overhodet intet med mitt syn på hvorvidt spotify er en bra greie eller ei, om artisters og selskapers inntekter (eller mangel på sådan) som følge av Spotify's forretningsmodell, bare så det er sagt :D

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.149
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Med slike tall på bordet så kan man jo forstå at man ønsker seg ut:

Nesten 1,3 millioner nordmenn bruker nå musikkstreamingtjenesten Spotify, viser en ny undersøkelse. 81 prosent av disse ønsker ikke å betale for musikken de hører på.

http://www.nrk.no/kultur_og_underholdning/1.7254029

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:

Nesten 1,3 millioner nordmenn bruker nå musikkstreamingtjenesten Spotify, viser en ny undersøkelse. 81 prosent av disse ønsker ikke å betale for musikken de hører på.

Vel jeg betaler, og det burde jo være en smal sak å endre på tilbud i forhold til gratis vs. betalingsløsning.

G

Gjestemedlem

Gjest
Townes skrev:
mteinum skrev:

Vel jeg betaler, og det burde jo være en smal sak å endre på tilbud i forhold til gratis vs. betalingsløsning.
Det er ikke noe problem å gjøre det, men Spitify ønsker i det lengste å unngå dette. Det vil nok føre til at de fleste da kun velger å gjøre musikken tilgjengelig for premiumabbonenter og ikke for den reklamefinansierte modellen. Og siden det i de aller fleste tilfeller er denne modellen folk bruker først og som premiumabbonenter rekrutteres fra, så er det en dårlig løsning å kutte dette tilbudet. Grunnen til at Spotify er såpass populær er jo at folk får teste det ut først. Det er jo bare å se på invitetrådene her på sentralen så ser man hvordan det funker. Det er nok mange her som aldri hadde prøvd et abonnement uten først å ha blitt introdusert via reklamemodellen. Og de som ikke er villig til å betale for preminumodellen, vil neppe betale for andre varianter heller, så de kommer neppe mye mer penger inn fra dem enn fra de som kjøper reklameplass. Alternativet for dem er å laste ned musikken fra PtP, Usenet eller andre tilfeldige kilder... ikke å lease krypterte mp3-snutter enkeltvis slik de fremdeles håper i det lengste på.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Townes skrev:
mteinum skrev:

Det er ikke noe problem å gjøre det, men Spitify ønsker i det lengste å unngå dette. Det vil nok føre til at de fleste da kun velger å gjøre musikken tilgjengelig for premiumabbonenter og ikke for den reklamefinansierte modellen. Og siden det i de aller fleste tilfeller er denne modellen folk bruker først og som premiumabbonenter rekrutteres fra, så er det en dårlig løsning å kutte dette tilbudet. Grunnen til at Spotify er såpass populær er jo at folk får teste det ut først. Det er jo bare å se på invitetrådene her på sentralen så ser man hvordan det funker. Det er nok mange her som aldri hadde prøvd et abonnement uten først å ha blitt introdusert via reklamemodellen. Og de som ikke er villig til å betale for preminumodellen, vil neppe betale for andre varianter heller, så de kommer neppe mye mer penger inn fra dem enn fra de som kjøper reklameplass. Alternativet for dem er å laste ned musikken fra PtP, Usenet eller andre tilfeldige kilder... ikke å lease krypterte mp3-snutter enkeltvis slik de fremdeles håper i det lengste på.
Jada, men eg lurte bare på ka som hadde skjedd, om noen visste noe konkret, siden det plutselig over natta var utrolig mye som var gone? Eg ville helst ikkje disuktere forretningsmodell akkurat nå :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jeg lar meg ikke begeistre av spotify.Kunne f.eks. ikke finne en eneste plate med Death In June.Også svært få plater med Swans og Christian Death,så 'alt det andre finner man på spotify' er langt fra sannheten.

mvh. s,

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er fornøyd fordi de tilbyr det som ikke finnes i min samling. Greit å ha når sære folk er på besøk, og med sær mener jeg ikke sær smak.

G

Gjestemedlem

Gjest
mikefish skrev:
Jeg lar meg ikke begeistre av spotify.Kunne f.eks. ikke finne en eneste plate med Death In June.Også svært få plater med Swans og Christian Death,så 'alt det andre finner man på spotify' er langt fra sannheten.

mvh. s,
Spotify er absolutt best til å oppdage ny musikk, ikke til å lete frem gamle slagere.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Du har nok rett i det Gjestemedlem.Kommer faktisk til å bruke spotify endel fremover fordi jeg har kjøpt ny platespiller i stua.Her hvor jeg sitter har jeg bare pc og cd-spiller.Tenkte da å kunne høre musikken jeg kjøper på vinyl på spotify.

mvh. s,

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det virker som om mange leter med lys og lykter etter noe de kan misslike Spotify for. Hva med å gledes over alt Spotify er, istedenfor det motsatte. CD-er kjøper du selv ut fra egen smak, men er det så galt å ha resten av verden gratis over nettet? Det du savner er som oftest ting du ville kjøpt likevel.

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Townes skrev:
Hepp

Har det skjedd et eller annet radikalt inne på Spotify nylig? Tenker da spesielt på tilgjengeligheten av norsk musikk. Det er jo stort sett borte som dugg for solen, det vil si det er der men får opp meldingen

Spotifyjäklane skrev:
The artist/label has chosen to make this track unavailable.
Noen som har peiling her? Det lukter jo mer plateselskapers verk enn artisters ønske i så fall, men skal ikke uttale meg for sikkert. Føler de dårlige vibbene til EMI nærmest strømme gjennom nettkabelen min.

Dette er bare et undrende spørsmål, og har overhodet intet med mitt syn på hvorvidt spotify er en bra greie eller ei, om artisters og selskapers inntekter (eller mangel på sådan) som følge av Spotify's forretningsmodell, bare så det er sagt :D
Kan det ha med lansering av (norske) WiMP å gjøre?.. forsto det slik at de skulle ha særlig fokus på norsk musikk. Ser ikke bort at det er et resultat av markedskonkurransen mellom dem og Spotify.

ee

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Det var en ting jeg lurte på.Bruker spotify den orginale mastertapen når de legger ut musikk for streaming eller bruker de bare en vanlig cd-plate ?

I såfall blir vel lydkvaliteten aldri bedre enn cd.

mvh. s,

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
mikefish skrev:
Det var en ting jeg lurte på.Bruker spotify den orginale mastertapen når de legger ut musikk for streaming eller bruker de bare en vanlig cd-plate ?

I såfall blir vel lydkvaliteten aldri bedre enn cd.

mvh. s,
Du får vel max 320 kb/s fra spotify? Eller hur?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har liten peil på data,det her med 320kb/s er nevnt mange ganger og det er da med premium.

mvh. s,

V

vredensgnag

Gjest
Ekstremt god artikkel om musikkbransjen og dens fremtid i Dagens Næringsliv lørdag 18.
En sterk gjennomgang der det kryr av positive musikere som dømmer plateselskapene til helvete som fantasiløse pengesjonglører. Artikkelen er vel verdt å oppdrive under søndagsturen.
Det er forresten åtte millioner band på
mySpace.

devilEj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
0
Det kan vel ikke væremeningen at man skal slutte å lytte til den musikken man foretrekker fordi den ikke er å finne på spotify. Det er mye som ligger der, men også mye jeg ikke finner når jeg søker etter spesifike låter eller artister. Da er det lettere å betille det jeg vil ha fra Amazone og få det rett hjem i postkassen. Der kan jeg også stort sett lytte til musikken før jeg bestiller den til en hyggelig pris. Det blir ikke riktig å tvinge artister/plateselskaper inn i spotify o.l ved å slutte å handle musikken på fysiske medier. Her bør det utarbeides en plattform i fellesskap som alle kan leve med. Da vil også alle artister bli å finne for oss forbrukere.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
vredensgnag skrev:
Ekstremt god artikkel om musikkbransjen og dens fremtid i Dagens Næringsliv lørdag 18.
En sterk gjennomgang der det kryr av positive musikere som dømmer plateselskapene til helvete som fantasiløse pengesjonglører. Artikkelen er vel verdt å oppdrive under søndagsturen.
Det er forresten åtte millioner band på
mySpace.
Slenger meg på anbefalingen, og anbefaler samtidig leserne å ta på kritikkbrillene.
14 sider om hvordan de tradisjonelt største listebanda blir enda rikere, hvordan den demoniserte platebransjen kollapser til fordel for "veldedighetsorganisjoner" som Live Nation Entertainment og AEG. Fra fantasiløse pengesjonglører, til nyskapende pengemaskiner, med stadig større fokus på sceneshow og sirkus.
De som uttaler seg positivt, er de som allerede sitter på den grønne gren, og det hele tegner og underbygger et scenario jeg allerede har utdypet i en annen tråd på HFS.

fant konsertbildene langt mer oppløftende enn teksten ..........

Little Steven underbygger i det minste i artikkelen, tesen jeg alltid har predikert her på forumet. 1967 var et paradigmeskifte i musikkbransjen, fra singler ( gode enkeltlåter) til album (meningsløst fyllstoff) for å fylle plateselskapenes (og enkelte artisters) lommer med mer penger.
( Kan det tenkes fordi Little Steven har samme interesse for undergrunnskultur og ikke minst 60 garagerock som undertegnede, ha ha!)

edit: typo

N

nb

Gjest
Las også artikkelen i DN og den bekreftet langt på vei min egen tese - det er mye mer penger i omløp i musikkbransjen enn tidligere, den blir bare fordelt på en annen måte, og det er - som Eros sier - de største som stikker av med fryktelig mye av potten. Min egen pengebruk på musikk har gått kraftig opp selv om jeg knapt kjøper plater lenge, men de siste årene har en hel del av mine musikkroner tilfallt Bruce Springsteen, AC/DC, Rolling Stones, Metallica, Iron Maiden, Madonna (arbeidsuhell - ble dratt med på konserten), Neil Young osv, osv. I tillegg til en del "halvstore" band, litt festivaler og så har det dryppet litt på undergrunnen også, men det er ikke allverden.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.302
Sted
Trondheim
Grunnen til at det er lite norsk musikk på Spotify er etter sigende at det er ingen ting å tjene på det, hverken for artistene eller plateselskapene. De får minimalt med penger for å ha sangene sine der.
Jeg tror denne ideen om å bruke steder som Spotify for å markedsføre seg og så tjene penger på konserter er rimelig naiv. Hvor mange band er det som kan leve av konserter? Stort sett bare de store. Men de må jo først bli store, og hvordan skal de kunne bli det hvis de må leve av konserter (som de jo ikke kan leve av?). Catch-22.
Minor majority (ikke et band jeg hører på, men de kan være et godt eksempel) har jo nettopp sagt at de legger inn årene bl.a. fordi de ikke kan leve av å spille konserter. Og hvis man skulle kunne greie å leve av å spille konserter - hvor mange steder i et land som Norge vil de kunne spille? Hvor ofte vil f.eks. folk i Øvre Årdal (eller et annet mindre sted) få muligheten til å gå på konsert for å høre sine favoritter?
Platebransjen er kanskje noen sniker, men de har fyllt en rolle som har gjort at musikk er blitt allemannseie. Nå som den ser ut til å få nådestøtet spørs det hva som skal ta over. Å leve av konserter har aldri vært mulig. I gamle dager levde man av at man fikk jobb hos en mesén (kirken (f.eks. Bach) eller en adelsmann (f.eks. Haydn i Esterházy)), eller man levde av å selge notene til musikken man skrev (via et publiseringshus som Schott, Boosey & Hawkes, Breitkopf & Haertel eller lignende). Aldri av konserter.
Kanskje salg av musikk på nettet. Fra egne nettsteder eller fra steder som iTunes eller lignende. Men de må ha en salgskanal. Ikke bare abonnementstjenester.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.149
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Masseflukt fra Spotify
Enda flere norske plateselskaper fjerner nå musikken sin fra Spotify. De tror de multinasjonale selskapene tjener mer per spilte låt enn dem.

DaWorks har en katalog på rundt 600 titler, med artister som Finn Kalvik og Trine Rein. Etter halvannet år på Spotify har de i alt tjent 11 500 kroner på avspilling. Dalchow har regnet ut at de får litt i underkant av ett øre hver gang en sang blir avspilt, og at de er avhengige av 6700 streams for å tjene 60 kroner.

...

Boikottoppfordring. Musikkoperatørene avventer foreløpig å anbefale boikott. Imidlertid har interesseorganisasjonen for uavhengige plateselskap, Fono, nylig oppfordret sine 125 medlemmer til å trekke seg fra Spotify.

– Grunnen er at vi får ufattelig lite utbetalt i forhold til bruk. Salg av cd-er og nedlasting går ned, og vi er temmelig sikre på at det skyldes Spotifys gratismodell. Dessuten ønsker vi ikke å oppdra folk til at musikk skal være gratis, sier Larry Bringsjord, styreleder i Fono.

– Hvor stor andel av selskapene i Fono trekker seg?

– Rundt 20–30 prosent av våre selskaper vil forlate Spotify når den nåværende avtalen utløper i januar. Og enda flere sitter på gjerdet og venter, sier Bringsjord.

...

Inntektstap. Kirkelig Kulturverksted har en diger katalog med artister som Bjørn Eidsvåg, Kari Bremnes og Alf Prøysen. Også disse forsvinner fra Spotify i 2011.

– En allerede krevende situasjon er blitt forverret ytterligere på grunn av Spotify, sier Erik Hillestad, direktør i Kirkelig Kulturverksted.

– I løpet av det første halvåret med Spotify i Norge sank salget av cd-er drastisk. Inntektene av nedlasting hadde vist en god stigning, men etter at Spotify kom på markedet flatet salget ut, og etter hvert begynte det å gå ned igjen, sier Hillestad.

– Spotify har uttalt at de har betalt rettighetshavere over 20 millioner. Hvor mye av disse pengene har dere sett noe til?

– Vi har fått 70 000 fra Spotify hittil i år. Vi har ikke fått vite hvor mye streaming det er av våre låter. Men med vår katalog er dette lite, ikke en brøkdel av hva salget har gått ned med i samme periode.

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100924/OKULTUR/709249941/-1/LEDER

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Enno en grunn for å velge PC som kilde, den spiser alt.

Det er jo umulig å vite hva som blir fremtidens måte å handle og høre musikk på..! Samme med radio. Sonos har valgt å samarbeide med Spotify og har ferdig opplegg for det uten bruk av PC. Squeezebox har samme med Wimp. Noen markedsfører minnekortspillere som krever at du laster ned tapsfritt på egne minnebrikker. Imens øker salget av LP og platespillere visstnok. Skal man ha et radioapparat nå må den ha FM, DAB, og Internett.. TV; ikke bare digitalt bakkenett, kabel, eller satelitt, men altibox, fiber, HD, Blueray, 3D, Plasma, LCD, LED kantbelyst LCD, LED bakbelyst LCD, 100 hz, 200 hz, 400 hz, Philips m letterbox format flatskjerm, mobiltlf, touch, iPhone, android, 100 ulike abonnement, EDGE, 3G, 4G, ogsåviare ogsåviare, HÅPLØST!

Ittno rart folk flykte opp i skogen og lever som Lars Monsen i protest mot samfunnet her!

Glad æ har levd i den analoge tiden da radio og hifi va arti og spennende.. Those where the days my friend.. No har det blitt rene helvete..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Mye musikk må ha blitt borte eller ikke lagt ut på Spotify den siste tiden.

Ser på spillelistene til NRK P3 og Pyro at ca halvparten av musikken finnes på Spotify.

Topp Bunn