Sliten LP Joni Mitchell Hejira

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.113
Torget vurderinger
2
Denne Lpen er gammel og slitt, med hakk i plata på Blue Motel Rom. Kort sagt. Jeg trenger et nytt eksemplar.
Den LP jeg har fra før, er et opptrykk fra tidlig 80tallet, så kvaliteten er ikke den aller aller beste.
Jeg har stort sett ikke kjøpt LP siden de gikk av mote på 90tallet. med noen unntak siste året. Jeg kjøpte Elvis Costello King of Amerika på MOFI. Vinylen var vedig god, lyden var dårligere en "orginalpresningen" jeg hadde fra før. Har også kjøpt noen ny opptrykk av andre titler på platekompaniet. Erfaringen har vært skuffende. Dårlig pressing /dårlig lyd, og mye støv og dritt på platen.
Jeg trenger tips til utgaver av Hejira,som har bra kvalitet hele veien. Gjerne også tips til ande Joni M titler, da alle begyner å bli gamle.
Hilse en som prøver å revitalisere platespileren i alteret.

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.113
Torget vurderinger
2
Har Elektra plastikk innercover. Eller de fæle i papir?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
For meg er det mye viktigere at det er gjort en fantastisk mastring jobb hos Grundman og at pressingen er superb enn hva slags innercover som følger med, det bytter jeg ut uansett etter at den er vasket så jeg husker ikke hva den kom med. Men vi prioriterer jo forskjellig de fleste av oss.

There's far less if any compression (if any)). Dynamics are far greater, imaging well-clarified and soundstaging far more expansive and deep. In every way the reissue beats the original's sonics." — Music = 10/11; Sound = 10/11 — Michael Fremer, AnalogPlanet.com. Read the whole review here.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.393
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har kjøpt de fem skivene som er tilgjengelige på PK og BD - gadd ikke å lete rundt. Synes lyden på Hejira er god nok, men jeg har aldri sammenlignet med andre pressinger heller. Noen formeninger?:)

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.113
Torget vurderinger
2
Jeg ser den. Jeg har desverre ikke noen gode forhold for vask av plater. Det er derfor irriterende når platene kommer nye, fulle av papirbøss. Jeg ønsker meg selvfølgelig en platevasker. På nåværende stadie er platespilleren sekundær lydkilde her i huset, så det er litt begrenset hva jeg er villig til å investere i utstyr. Takk for tipset, jeg skal sjekke ut plateselskapet.

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Antall liker
3.149
Sted
Bergen
image.jpg

Dette e utgaven eg kjøpte på Platekompaniet for ca. et år siden. ^^ Lyden får også en 10-er.
Får også mye skryt på SteveHoffman forumet.
2014 - Asylum/Rhino mastret av Chris Bellman - CB merke i deadwaxen.
Eksemplaret eg fikk er helt paddeflat og uten andre lyter.
Nesten helt sikkert samme utgaven som idag selges for kr. 149.- hos PK.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.393
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Den hos BD er fra Rhino, mens den hos PK er "leverandør: WM". Noen som kan si noe om det?

Sist redigert:

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Antall liker
3.149
Sted
Bergen
Den hos BD er fra Rhino, mens den hos PK er "leverandør: WB". Noen som kan si noe om det?
Vis vedlegget 376559
Tipper det er snakk om samme utgave.
Dette er den europeiske utgaven, lengre opp skriver du at du har den som Fremer anmelder, som er US utgaven. Har du begge? I så tilfelle så hadde det vært interessant å vite om det er noen lydforskjeller på disse.
Var nok litt kjapp der ja - Det er EU utgaven eg har(som også er mastret av Chris Bellman).

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja de brukte nok samme mastringen, men hvor EU utg. er presset er ikke helt klart synes jeg. Manufactured in EU står på plata mens det på Discogs står Record Industri i Nederland (?). Da er det vel grunn til å tro at det vil være noen forskjeller på US og Eur. utgavene.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.393
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jajaja, uansett så er det iaf en fin sjanse til å skaffe seg nydelig musikk - med god lyd - til under 150 kr på splitter ny vinyl:cool:. Ikke ofte det skjer, dessverre!

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.113
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte Rhino utgaven av Tom Watts Small charge for en stund siden. Den kom med papir innercover som hadde støvet ned hele plata. Så det var som jimi sier. Man må begynne med å vaske plata for å bruke den. Jeg synes også at øvre mellomtonen var skrudd opp i nivå sammenlignet med eksemplaret jeg hadde fra før. Kan ikke si at den opplevelsen gav lyst til å kjøpe mere fra Rhino. Er det noen har sammenlignet flere utgivelser, så setter jeg pris på info om forskjellene på alternativene.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.798
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Om så innerpose er av god kvalitet er en runde i vaskern godt for og fjerne rester av slipp-middel fra pressene!

Sist redigert:

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.113
Torget vurderinger
2
Hei Jeg kjøpte til slutt standard utgaven som selges hos platekompaniet. Valgte denne utgaven av ren latskap. Ble handlet inn når jeg var i butikken (på impuls). Dette eksemplaret hadde helt støyfri vinyl, og ingen rester av papir på skiven. Innercover var i papir, men av den utgaven som har glatt overflate. Så kvaliteten var mye bedre en fryktet. Jeg opplever at lyden er skrudd litt opp i øvre mellomtonen og diskant. Kan ikke forstå hvorfor de skal gjøre dette på reutgivelser. Hifi utstyr i dag har tross alt mye mer energi i toppen en på 70-80 tallet. Nå er heldighvis ikke dette kritisk på denne innspillingen, da utgangspunktet er ganske avdempet.
Alt i alt en hyggelig opplevelse fra Rhino denne gangen

Topp Bunn