Sliten kassettspiller – får ikke ut kassetten

Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
De fleste av oss har en kombinasjon av lytterom og hverdagsrom/stue, og de av oss som har nok kulturell kapital til å dempe rommet med bøker er heldige. For du får ikke bedre demping av rommet uten at det blir for tørt enn det du får med bøker langs veggene (pluss vinyl), med unntak av ved bruk av dyre akustiske tiltak som plater på veggene og bassfeller i hjørnene. Jeg vil absolutt gi trådstarters stue/lytterom gode forutsetninger for å låte fint.
Har en kollega som var misfornøyd med musikklyden i stuen. Lite bass og "kald" lyd. Har brukt rundt kr 80,000,- på lyttegreier. Gule gulvhøyttalere til ca kr 15,000,- pr. stk (husker ikke merket). Fikk se bilder av stuen. Ingen gardiner, store vinduer, ingen tepper, hard parkett, ingen bokhyller med bøker i, bare harde og blottlagte overflater. Ikke rart du har dårlig lyd sa jeg, skaff deg noe inventar i stuen din. Han kjøpte billige gardiner og 3 gulvtepper på Ikea. Han "faket" noen bokhyller i form av pappkartonger fylt med klær og håndkler. Lyden ble så bra at det vanket en god flaske rødvin på undertegnede :)
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste av oss har en kombinasjon av lytterom og hverdagsrom/stue, og de av oss som har nok kulturell kapital til å dempe rommet med bøker er heldige. For du får ikke bedre demping av rommet uten at det blir for tørt enn det du får med bøker langs veggene (pluss vinyl), med unntak av ved bruk av dyre akustiske tiltak som plater på veggene og bassfeller i hjørnene. Jeg vil absolutt gi trådstarters stue/lytterom gode forutsetninger for å låte fint.
Har en kollega som var misfornøyd med musikklyden i stuen. Lite bass og "kald" lyd. Har brukt rundt kr 80,000,- på lyttegreier. Gule gulvhøyttalere til ca kr 15,000,- pr. stk (husker ikke merket). Fikk se bilder av stuen. Ingen gardiner, store vinduer, ingen tepper, hard parkett, ingen bokhyller med bøker i, bare harde og blottlagte overflater. Ikke rart du har dårlig lyd sa jeg, skaff deg noe inventar i stuen din. Han kjøpte billige gardiner og 3 gulvtepper på Ikea. Han "faket" noen bokhyller i form av pappkartonger fylt med klær og håndkler. Lyden ble så bra at det vanket en god flaske rødvin på undertegnede :)
Nemlig! Det å fra før av ha kulturell kapital nok til at det står ekte bøker i hyllene svarer seg uansett, både intellektuelt og lydmessig. Kvinner mener ofte hifi er harry, men sannheten er at å ha et hjem som ikke signaliserer kulturell kapital er det som er mest harry. Bøker og musikk signaliserer kulturell kapital, noe som får blodet til å bruse litt hos de riktige kvinnfolka. ^-^
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Baluba: Jeg har bøker, altså..og setter stor pris på dem. Men har ikke plass til å dra hele huset fullt av papir- med eller uten hardt omslag. Kulturell kapital finnes i MANGE former. Kassetter og deres bruk er kun en. Manglende kulturell kapital kan du begynne å prate om hos dem av oss som- totalt ukritisk- har lagt hele sin musikalske framtid i filer på en harddisk- altså sånne som du ikke kan se. Her inne kalt digitalister.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri betvilt din kulturelle kapital, men jeg liker altså vise den litt fram selv om jeg aldri har vært noen boksamler. De gis ofte bort etter å ha lest dem. Men litt bøker og musikk i hyllene liker jeg å vise fram, er nok ingen minimalist på interiørsiden. Det har gitt gevinst i form av anstendig akustikk i lytterommet. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Baluba: Man har da fått huset trivelig for det, vel....??? Kvalitet foran kvantitet er et must i våres situasjon, vet du...:rolleyes:
Samlingen skal ikke være støre enn at du rekker å få et forhold til alt du innomhus har før du dør. Men det skal være sånn at du også har plass til å leve, elske og være deg selv:rolleyes:
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Baluba: Man har da fått huset trivelig for det, vel....??? Kvalitet foran kvantitet er et must i våres situasjon, vet du...:rolleyes:
God kaffe serverer du, så da gir jeg blaffen i om du velger å bo i det ene eller andre. Se å koble opp riggen til neste gang! ;)
 

Sosjojuror

Medlem
Ble medlem
03.10.2017
Innlegg
41
Antall liker
26
Sted
Orkdal
Flott at bøker hjelper på lydopplevelsen. Hvor enn det ikke er vinduer (eller seng) her, er det bokhyller. Er verken stue eller eget lytterom, men soverom og oppholdsrom for meg selv, da jeg fortsatt bor hjemme hos mine foreldre (fikk ikke jobb ved endt utdanning, flyttet hjem, har ikke råd til å flytte ut igjen), så her er det bøker (og det min mor mener er rot) overalt. Samt plater, filmer, CD-er, kassetter, og overfylte vinduskarmer (puter, pledd m.m.)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Flott at bøker hjelper på lydopplevelsen. Hvor enn det ikke er vinduer (eller seng) her, er det bokhyller. Er verken stue eller eget lytterom, men soverom og oppholdsrom for meg selv, da jeg fortsatt bor hjemme hos mine foreldre (fikk ikke jobb ved endt utdanning, flyttet hjem, har ikke råd til å flytte ut igjen), så her er det bøker (og det min mor mener er rot) overalt. Samt plater, filmer, CD-er, kassetter, og overfylte vinduskarmer (puter, pledd m.m.)
Alt det funker, kos deg med godlyd i "rotet". :cool:
 

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Vel da har jeg hatt denne Nikko`n i hus i litt over en time..

Denne mekanismen er av den typen der capstan motor starter idet man trykker inn power. Flywheel vil da gå i frigir helt til man trykker Play der en solenoid sørger for å legge til et tannhjul som gjør kontakt med et annet tannhjulet som er påmontert bak flywheel. Denne kontakten setter igang NOK et tannhjul som sørger for at hodemekanismen går opp i kassetten.

Slik som det er nå virker alt frem til man trykker Play. Da vil hodemekanismen gå opp men flywheel vil stanse, motor går fremdeles men beltet bare slurer på motortrinsen.. Gir man flywheel 2cm ekstra bevegelse med fingeren vil tannhjulmekanismen fullføre bevegelsen sin og capstan vil starte og alt er bare fryd og gammen..

Det samme skjer under stopp. Man må gi flywheel en ekstra dytt for å fullføre bevegelsen slik at hodemekanismen går ned.

Motoren har mer enn nok kraft og beltet er stramt nok men når jeg rørte bak beltet med en qtip mens det var i bevegelse endte det slik:

DSCF7956.jpg


Så jeg er 95% sikker på at dette er belterelatert. Så fort det blir noe last vil dette stoppe opp pga manglende friksjon..

Frog79
 

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Jepp.. Fikset..

Beltet var synderen. Funker 100% nå. Men jeg skal gjøre noe annet småtteri mens den er her for sikkerhets skyld slik at ingenting annet skjer i fremtiden.

Frog79
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Baluba: Akkurat det tar den tid det tar.. Blir endel ekstra utgifter på bilen nå, så...Kanskje er det oppe til jul..

Sos, Frog: Reim, ja...I thought as much..Kos deg, Sos! Ble det bytte på alle tre reimer? Rens og luke fiksa?
 
Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Kun to belter på dette decket. Capstan og timer.

Eject ville ikke fungere pga hodemekanisme som ikke gikk ned pga capstan beltet som sluret på trinsen. Alt fungerer nå..

Frog79
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Frog: Da er det bre for Sos å raide Bayen..:cool: Nesten så jeg er frista til å la deg forestå reimskifte på mine tre Walkmen..

Sos: Se der...Og tilogmed merkene på grillen sitter fortsatt? Uforskammet strøkent..hehe..
 
Sist redigert:

Sosjojuror

Medlem
Ble medlem
03.10.2017
Innlegg
41
Antall liker
26
Sted
Orkdal
Og nå har jeg funnet walkmanen min, også. Så nå er det bare å få ut batteriene og se om den kan bli reddet, så slipper jeg å vandre rundt med Phillipsen på skuldra når jeg kjøper nye kassetter.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Sos: Åpne, og legg ut på YT.. Reima er toast, resten kan nok reddes med et syrebad av en rens. Batterilekkasjer er ikke enkle å få has på, men vi håper den ikke har kommet altfor langt..Hvis du får problemer med batteriforsyningen, skaff deg en 3V-DC PSU med Eurokontakt i veggen. Den vil forsyne spillerens nettdrift. Signalene henter du med en minijack-2RCA-kabel. Men uten batteridrift, ingen portabilitet.

Frog: Ti minutter tar det deg......
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Sos: Prøv et bedre bilde...Har du det "rustbelegget" over hele kassettrommet??? Eller er det dets originale gulfarge? Da kan det holde med å rive ut mekken, rense vekk korrosjonen fra batterirommet og kontaktfjærene der.

Så, deretter:

-Reimskift
- Generell innvendig-/kabinettrens, hoderens, gummiens FØR du setter det hele sammen igjen.
-Demag
-Nye batterier

Press Play...
 
Sist redigert:

Sosjojuror

Medlem
Ble medlem
03.10.2017
Innlegg
41
Antall liker
26
Sted
Orkdal
Veldig vanskelig å få tatt bilde inni der, men skal se hva jeg får til.

Er bare belegg nedi der hvor batteriene møter fjæra så vidt jeg kan se. Den harde, hvite greia. Ellers er det en finfin oransje- og gulfarve over hele greia.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Sos: OK! Få vekk den korrosjonen, kjør ovennevnte prosedyre. Så lever den igjen! Bruk rensesettet fra Nagaoka.. Skal lure på om ikke 392 bruker samme reim som 2051...Du vet hvor den skaffes...
 
Topp Bunn