Slitasje på rør

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Har et lite spørsmål til rørspesialistene her inne. Er slitasjen like stor på effektrørene i en forsterker når forsterkeren bare står "på" uten å bli spillt på, enn når forsterkeren er i "bruk"? Uten timeteller er jo dette med rørskifte alltid et dilemma.

Et annet tema er jo komponenter som blir satt i "standby". Hvordan er rørslitasjen her kontra når komponentene er i "bruk"? Har hørt at rørslitasjen er ca.50% i standby-mode, men er dette korrekt?

Jeg har rør i alle komponentene mine og vanligvis settes CD-spiller og preamp i standby når dei ikke er i bruk, mens effektforsterker slåes alltid av!

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
0
heisann JK

Jeg har rør i for og effektforskerker. Begge har standby funksjon.

Hvordan de forskjellige produsenter har løst sin "standby" funksjon kan variere noe, men en fellesnevner er ofte at i standby har rørene glødespenning men ikke spenning på katode/anode/gitter . m.a.o. de delene som gir lyd.

Den tøffeste påkjenning for et rør er oppstart og avstenging. At det er tøft for et rør å starte er ganske opplagt , men at det kan være en stor påkjenning å slå av er kanskje ikke så vanlig å tenke på, spesielt for effektrør. Det hender at et rør ryker når men slår av - og ikke merker det før neste gang man slår på. På mine effektrinn kan jeg følge Bias på hvert enkelt rør ( ett av gangen ). Hvis jeg slår kontant av kan det være at bias-spenning stiger litt før den dabber av og dør ut. Argumentet for Standby er ofte å forlenge levetid på rør ved å gi dem en en lettere start og avstenging. Regner med at slitasje på røret i standby er minimal.

En del produsenter lager en "softstart" eller forsinket oppstart for å bidra til dette.

Min preamp står lengre perioder ( dagevis ) i standby. Ved påslag for jeg ennå en myk start fordi likeretterrøret begynner gradvis å gi strøm til rørene. Effektrørene mine blir ikke særlig varme ved å stå i standby, men ved påslag derimot kommer varmen fort. Effektene mine blir som oftest slått helt av mellom arbeidsøktene.

Generelt vil jeg si at Standby funksjon kan forlenge levetiden på rør - MEN det er MANGE ting som spiller inn. Andre kan sikkert utdype dette bedre enn meg. ( tenker på Audiomix og Jane m.fl - hvis de fremdeles henger her på sentralen.)

Atle

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Slitasjen er vanligvis den samme om du spiller eller ikke, når den står på slites rørene. Noen forsterkere kan settes i "Stand By" der høyspenten til rørene er slått av og det er kun gløding på dem, da slites de bare ca 10% i forhold til om de står på som vanlig. Men de fleste forsterkere/apparater som har "Stand By" funksjon bare kortslutter inngangene og slår av display. Rør slites også ved påslag og et påslag sliter ca. som 1 times bruk. Dvs. skal du spille innen en time kan du la forsterkeren stå på. Går det mer enn en time til neste gangs bruk, slår du den av. Råder deg til ikke å la rørforsterkere stå i stand by over en time. Slå av. Rørforsterkere spiller raskt meget godt etter påslag i motsetning til transistorforsterkere som må ha lang oppvarmingstid og trenger derfor å stå på alltid. Forskjellige kretser belaster rørene forskjellig så den nytteverdige levetiden på rørene er forskjellig grunnet dette. Effektrør skiftes gjerne etter ca. 3.000 timer og signalrørene eller driverne kan holde 4.000 timer eller lengre. Jeg skifter likevel alt hver 3.000 time i mine apparater og tenker dermed ikke noe særlig mer på rørslitasje. Da er lyden helt på topp hele tiden. Husk at i transistorutstyr og rørustyr tørker det opp kondensatorer relatert til varmepåvirkning og disse må gjerne erfaringsmessig skiftes hver 12.000 timer.
For meg er den gode lyden jeg får med rørutstyr helt avgjørende og det lille bryet med å skifte rør en gang i blandt betyr intet.

Samleren

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.399
Sted
Nøtterøy
Har fått en svak suse/skurre lyd som kommer og går i den ene kanalen (høyttaleren)i effekttrinnet mitt. :-[ Kan det være et rør som er gåent tro? Alle rørene gløder og jeg kan ikke høre noen ulyder ellers. Noen som vet?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Takk for informasjon Atle og Eirik! Det er "softstart" både på effektforsterkeren og preampen min, så dette hjelper vel litt. Effektforsterkeren blir som nevnt alltid slått av når den ikke skal brukes på en stund(samme dag), men CD-spiller og preamp står alltid i "standby" så sant dei skal brukes i nærmeste fremtid. Både preamp og CD-spiller har klart bedre lyd når dei har stått på noen dager. Nå er det jo "longlife" rør i både CD-spiller og preamp (6H30/6021W), så i disse er ikke kostnadene så store, men det kan være greitt å ha en formening om levetid!
Har observert at rørene "lyser" i standby" mode i både CD-spiller og preamp, så jeg regnet med slitasje, men en skulle tro at slitasjen på rørene var større i f.eks effekforsterkere ved store belastninger kontra at forsterkeren bare "stod på".

Jack

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Kan være et rør, det kan også være en katodemotstand. Bytt rundt fra venstre til høyre kanal med kablene mellom forforsterker og sluttrinn. Flytter feilen kanal, ligger feilen i forforsterkeren, er deilen i samme kanal ligger den i sluttrinnet. Når du har avklart hvilket apparat feilen ligger i bytter du rør fra høyre til venstre kanal og vice versa. Slå av forsterker helt før du gjør dette, og aldri slå på forsterker uten at det er rør i alle sokler. Flytter feilen seg nå er feilen i et rør, er den fremdeles i samme kanal ligger feilen et annet sted i forsterkeren. Det kan også hjelpe bare med å ta rørene ut og sette dem ned igjen grunnet muligheter for overgangsmotstand i rørsokkelen. Prøv dette så vet du litt mer. Er feilen i ett rør, skifter du alle rørene i det apparatet, om du har brukt dem en god stund da.

Samleren.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har sett apparater som jeg har reparert der rørene har stått på kontinuerlig i 20.000 timer (ECC83), men da har det vært skikkelig godnatt med medfølgende sviing av komponenter i strømforsyningen før lyset ble slukket. Med 6H30 røret tror jeg at du i alle fall må skifte ut disse årlig om du har dem på kontinuerlig og bruker stand by forøvrig. Det har jo litt med lydkvalitet å gjøre også, slitte rør virker, men noe av gleden med den gode rørlyden forsvinner. Du kan jo skifte etter ett år og høre om du hører forskjell på nye rør. Hører du ikke forskjell kan du spille videre på de gamle en stund til.

Samleren

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
ARC nevner 10000t driftstid for 6H30 i sine produkter, men dette er i generelle vendinger når dei nevner røret i sine artikler. Har ikke sett dette spesifikt nevnt i forbindelse med en komponent! Mener også at BAT antyder ca. 8000t for sine produkter ved bruk av 6H30. Mener også at det var russeren hos BAT som antydet ca. 50% slitasje på rørene i preamper ved stby.
Nå er jo fabrikantene ofte konservative når dei oppgir levetid på rør. ARC oppgir jo ca.2000t levetid på 6550 rørene i VT100, mens du Eirik har jo god erfaring med at dei holder ca.3000t! Nå skal det vel også nevnes at ARC har brukt møkkarørene fra Svetlana(logoen er en stor S) en stund, men har visstnok begynt å bruke ekte Svetlana "winged C" p.g.a ustabile rør og mye reperasjoner grunnet dette!

Jack

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ekte Svetlana Winged C 6550 holder ca. 3000 timer Sovtek eller (Sovtek-Svetlana produsert av Sovtek og merket Svetlana)ca. 2000 timer i min ARC VT100. Jeg har nå gått over på Svetlana KT88, selv om dette ikke er anbefalt grunnet at rørene ligger horisontalt i VT100, men jeg har spillt på disse ca. 100 timer nå med kjempegod lyd. Bruker 8 stk. Golden Dragon ECC88CC Gold Pin som drivere. Disse spiller lenge med godt resultat gjerne 4000 timer. I Pre Ampene skifter jeg hver 3000 time, da det er lettere å høre rørslitasjen der enn i driverrørene i effektrinnet.

Samleren

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Har vel snart 3000t på rørene i VT100, så det er vel snart klart for rørskifte. Har ikke merket noe spesielt på lyden, men det er best å skifte før noe "smeller". Har fått tak i nytt sett med 6550 "Winged C" fra Motron. Driverrørene tror jeg får seg en omgang til, dei bør tåle min.6000t.
Det er litt spesielt med dei horisontale rørene,ja. Det er ekstremt viktig å bruke gode rør med pinner som sitter godt i soklene! Fordelen er ekstremt gode forhold for kjøling.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Fornuftig å skifte 6550 rørene etter 3000 timer selv om man faktisk ikke hører noe særlig degradering i lyden ennå.
Så reduserer man risikoen for blow out......
Signalrørene tåler greit 6000 timer som drivere i sluttrinnet, men da bør du ikke tyne dem lenger.

Følger man disse enkle reglene/rutinene spiller man helt problemfritt på rørutstyr så lenge man ønsker.

Samleren

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
Jeg tror det vanskelig å si noe konkret om levetid, det spørs på så mange ting, ikke minst arbeidspunkt for rørene. Jeg har på den ene side nye rør som har puffet etter noen få timer/dager og på den andre side en gitarforsterker fra 1967 (den fyller vel 40 i år) som fortsatt har originale småsignalrør...

Når det gjelder NOS-rør er det ikke alltid dette er NOS, Used Old Stock og Fake Stock er ofte en bedre beskrivelse på en del av det som er på markedet. En av de mest seriøse aktørene i hele NOS-markedet finnes faktisk i Norge (Motron).

Jan E Veiset

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
jane skrev:
Jeg tror det vanskelig å si noe konkret om levetid, det spørs på så mange ting, ikke minst arbeidspunkt for rørene. Jeg har på den ene side nye rør som har puffet etter noen få timer/dager og på den andre side en gitarforsterker fra 1967 (den fyller vel 40 i år) som fortsatt har originale småsignalrør...

Når det gjelder NOS-rør er det ikke alltid dette er NOS, Used Old Stock og Fake Stock er ofte en bedre beskrivelse på en del av det som er på markedet. En av de mest seriøse aktørene i hele NOS-markedet finnes faktisk i Norge (Motron).

Jan E Veiset
Er enig med at det er mye rart ute på markedet! Jeg bruker konsekvent Motron ved kjøp av rør.Er garantert god service og gode rør. Er det problemer så får en både gode råd og hjelp fra den kanten.

Topp Bunn