Slim Devices Transporter

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hørte denne på messa i Stockholm. Synes den virket litt spennende, og den hørtes ut til å lage godlyd som signalkilde i dette rommet. Søkte på forumet men får verken søkefunksjonen til å virke (eller redigert innlegg i dag)? Så jeg vet ikke om det er skrevet om den før?

Ser nå at den også får kjempetest i siste Stereophile. Er det noen på forumet som har erfaringer med denne? Lytteerfaringer, brukervennlighet?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Komplett.no har den inne: 16.990.-

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Databutikken har den til 15049,- :D
http://www.databutikken.com/no/default.aspx?Product=SLIMTRANBL

Når det gjelder brukervennlighet og funksjonalitet kan du jo laste ned slimserver og softsqueeze fra hjemmesiden deres og prøve den ut på PC,en din.
Har lekt med den noen dager nå og tror absolutt den er til å leve med. Den virker ihvertfall bedre en andre spillere jeg har prøvd (Philips Streamium/Kiss/D-link)

Kommer nok i hus om ikke så altfor lenge ;D

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
og vi sitter og hører på den nå i hjemmekinos nye lytterom:) Meget kapabel boks som gjorde at jeg solgt min egen Marantz SA-11S1 sporenstreks.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
og vi sitter og hører på den nå i hjemmekinos nye lytterom:) Meget kapabel boks som gjorde at jeg solgt min egen Marantz SA-11S1 sporenstreks.
Var det funksjonalitet som gjorde at du solgte, eller mener du at den lydmessig hamler opp med sa-11?

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Kan virkelig dacen i den trasporteren slå dacen i f.eks benchmark eller min nye bel canto dac3 som banker benchmark?
jeg ville godt for den billige slim devices til 2 lapper og en dac

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.798
Torget vurderinger
3
Det var en lang tråd om denne og flere med meg var enige om audiofilen kjøper seg funksjonaliteten i en squeezebox (som er den billige lillebroren ) og kobler til en dac av eget valg.

Fleksibelt og sannsynligvis bedre bang for the buck.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Sitter med en liten magefølelse som sier at DAC´en i denne er av høyere kvalitet enn hva jeg forventet i utgangspunktet. Synes Transporter totalt sett virker som et særdeles gjennomtenkt og attraktivt produkt. Wes Phillips var rimelig klar på at den var verdt de ekstra pengene mer enn hva SB3 koster, selv hvis man la til en "high-end DAC" i regnestykket.

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Var det funksjonalitet som gjorde at du solgte, eller mener du at den lydmessig hamler opp med sa-11?
Jeg konkluderte med at den matchet SA-11 og når man da tar med seg brukervennligheten i tillegg så valgte jeg å selge den og kjøpe en Transporter. Har jo i tillegg en Meridian 800DAX V4 så da har jeg en god CD-spiller også, selv om det nå er Transporter som står for 99% av musikkfomidlingen hjemme hos meg. Det er test av Transporter i siste nummer av Hjemmekino.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Dac delen til transporter skal være svært god.
Har lest endel sammenligninger mellom transporter og squeezebox med gode dac'er (benchmark, lavry, etc.., og i alle tilfellene har transporteren kommet best ut.

Tyske stereoplay har også testet, og tildelt Referenz og Absolute spitzenklasse status:
http://www.stereoplay.de/d/147127

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Jeg har lyttet litt på den i et ukjent oppsett, men jeg har til gode å teste den hjemme.

Den spilte skikkelig bra sammen med Jamos flaggskip og Copland effekt, men jeg vet ikke om jeg klarer å slippe taket i det "nostalgiske" med å legge en CD i skuffen.

For ordens skyld er dette rommet vi prøvde den i, dog ikke med elektronikken på bildet:

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Meget stort og bra display. Jeg kunne lese tydelig sangene fra andre enden av rommet. Det var noe jeg likte godt.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
I følge testen i siste Hjemmekino fikk en standard SB3 et betydelig løft i lyden da den ble kjørt via DAC'n i Transporter. Men den nådde ikke helt opp til nivået på Transporter. Synd de ikke testet å kjøre Transporter via en highend DAC i samme slengen.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Det var en lang tråd om denne og flere med meg var enige om audiofilen kjøper seg funksjonaliteten i en squeezebox (som er den billige lillebroren )  og kobler til en dac av eget valg.

Fleksibelt og sannsynligvis bedre bang for the buck.
Enig! Min SB3 kommer i dag sammen med Synology DiskStation NAS. Kommer til å kjøre signalet inn på DAC'en på min Accuphase DP-78 SACD/CD spiller.

mvh,
OS

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
I følge testen i siste Hjemmekino fikk en standard SB3 et betydelig løft i lyden da den ble kjørt via DAC'n i Transporter. Men den nådde ikke helt opp til nivået på Transporter.
Dette er jo en meget interressant observasjon. Det betyr jo at det er flere komponenter i Transporter enn det som er relatert til DAC som påvirker lyden positivt i forhold til SB3.

A

Aubi

Gjest
I følge testen i siste Hjemmekino fikk en standard SB3 et betydelig løft i lyden da den ble kjørt via DAC'n i Transporter. Men den nådde ikke helt opp til nivået på Transporter. Synd de ikke testet å kjøre Transporter via en highend DAC i samme slengen.
Dette kan man snu og vende på i en evighet, men i andre enden sitter et en trådløs router til 400kr uansett!

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Dette er jo en meget interressant observasjon. Det betyr jo at det er flere komponenter i Transporter enn det som er relatert til DAC som påvirker lyden positivt i forhold til SB3.
Det er klart. Det er vel betydelig bedre komponent kvalitet, annet design og mye bedre strømforsyning bl.a. Enkelte mener å vite at det ikke skulle kunne være forskjell på SB3 og Transporter når man kun tar ut det digitale signalet. Men det blir jo som å hevde at alle drivverk låter likt.....

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Antall liker
0
Dette kan man snu og vende på i en evighet, men i andre enden sitter et en trådløs router til 400kr uansett!
Det interessante er jo at det spiller ingen rolle! Det er ikke akkurat rakettforskning å kunne overføre en FLAC datastrøm på la oss si 10Mbyte / min over en 54 Mb/sec trådløs link. Det som gjør en CD transport dyr er at den skal lokke ekstrem nøyaktighet utifra steinalder teknologi.

Ved ripping av en CD til FLAC kan CD-romen bruke så lang tid den vil på feilkorreksjon uten å introdusere jitter eller glipp i musikksignalet. FLAC filen og behandingen av den er ikke påvirket av slike feilkilder på samme måte som en CD transport er.

Håkon.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
553
Sted
Flekkerøy
Hva er det da som utgjør denne påståtte forskjellen? Skjønner ikke dette! Det er altså de samme 0 èr og 1 tall som i begge tilfeller kommer fram til DAC en i Transporteren. Men lyden er forskjellig...

Noen som kan forklare meg grunnen?

Lukter det litt dyrest MÅ være best her?

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
82
Torget vurderinger
2
Det interessante er jo at det spiller ingen rolle!  Det er ikke akkurat rakettforskning å kunne overføre en FLAC datastrøm på la oss si 10Mbyte / min over en 54 Mb/sec trådløs link.  
>Snipp
Håkon.
;) Det er vel virkelig rakettforskning å overføre 10Mbyte / 80 Mbit/sec over en 54 Mbit/sec linje ;)

Mvh
Boden9

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
;) Det er vel virkelig rakettforskning å overføre 10Mbyte / 80 Mbit/sec over en 54 Mbit/sec linje ;)

Mvh
Boden9
Spesielt siden trådløst er meget mye tregere enn 54 mbit i realiteten. ;)

PK

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Antall liker
0

Mvh
Boden9
80 Mbit/MINUTT over en 54Mbit/SEKUND = 80Mbit / min over 54*60 = 3240 Mbit/min :) Det er ikke vanskelig (i hverfall funker det fint hjemme hos meg, og jeg er ikke atomfysiker :-[)

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
82
Torget vurderinger
2
80 Mbit/MINUTT over en 54Mbit/SEKUND = 80Mbit / min over 54*60 = 3240 Mbit/min :)  Det er ikke vanskelig (i hverfall funker det fint hjemme hos meg, og jeg er ikke atomfysiker  :-[)
:-[ :-[ :-[

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hva er det da som utgjør denne påståtte forskjellen? Skjønner ikke dette! Det er altså de samme 0 èr og 1 tall som i begge tilfeller kommer fram til DAC en i Transporteren. Men lyden er forskjellig...

Ikke vet jeg hvorfor det blir forskjell, men at det er forskjell på f.eks drivverk, ja det er jeg desverre blitt overbevist om flere ganger. At jeg sier desverre kommer av at jeg gladelig skulle kjøpt et drivverk på Rimi til 399,- om det låt like bra som f.eks. Audio Note, Wadia eller Emm Labs. :-/

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
er vel en analogdel etter dac her som er ulik og dermed medfører ulik lyd mellom de to komponentene. trodde også dacen var ulik i disse og dermed enda en grunn til forskjellig lyd.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
er vel en analogdel etter dac her som er ulik og dermed medfører ulik lyd mellom de to komponentene. trodde også dacen var ulik i disse og dermed enda en grunn til forskjellig lyd.
Jeg snakker om at det digitale signalet fra forskjellige drivverk gir forskjellig lyd i en og samme DAC.....

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Jeg snakker om at det digitale signalet fra forskjellige drivverk gir forskjellig lyd i en og samme DAC.....
ok, da så. forstod det som at en annen her snakket om noe annet, men sikkert min feil:)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1

Jitter er jo ikke noen ny oppfinnelse, og er pt. den eneste (?) forklaringsmodellen vi har for reelle hørbare forskjeller for digital overføring av identiske lyd-data. Hørbarheten av jitter er det en egen tråd om på Tech-hjørnet, Knutinh kan sikkert fylle ut, forklare og presisere.

mvh
KJ

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3

Det kan f.eks være digitalkabelen mellom SB og DACen de hører forskjell på? Personlig tror jeg ikke en kan høre forskjell på digitalkabler men jeg har lest flere ganger at noen mener de kan høre forskjell.

mvh,
OS

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Vet ikke om dette er en forskjell mellom de to, men jeg tror det. Transporter har (såvidt jeg forstod det utifra test i Stereophile) innebygget et RAM buffer. Antar at dette kan gi en lydmessig gevinst.

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Det kan være flere grunner til denne forskjellen. Intern kabling er en ting. Kvaliteten på strømforsyningen er en annen. SB3 bruker tross alt bare en transformator av den billige sorten. Forskjellene mellom SB3 via Transporters DAC og Transporter er ikke himmelvide på noen måte, men hørbare. Så det er relativt klart at en SB3 koblet opp mot en god DAC vil gi mye for pengene.

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Vet ikke om dette er en forskjell mellom de to, men jeg tror det. Transporter har (såvidt jeg forstod det utifra test i Stereophile) innebygget et RAM buffer. Antar at dette kan gi en lydmessig gevinst.
begge to har nok en buffer. napper jeg ut den eksterne harddisken så spiller både Transporter og SB3 videre i drøye halvminuttet

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
176
Torget vurderinger
2
Hvis signalet går fra SB3 til Transporter, er det vel som SP/DIF. Er det noen som vet om SP/DIF brukes internt i Transporter også? Kan det ha noe å gjøre med forskjellene? Ser jo at det etterhvert er mange som mener at USB dac er bedre enn en dac basert på SP/DIF.

Frode

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Antall liker
0
Hvis signalet går fra SB3 til Transporter, er det vel som SP/DIF. Er det noen som vet om SP/DIF brukes internt i Transporter også? Kan det ha noe å gjøre med forskjellene? Ser jo at det etterhvert er mange som mener at USB dac er bedre enn en dac basert på SP/DIF.

Frode
SPD/IF er faktisk en ANALOG overføring av digitalsignalalet. Høyre/venstre kanal mikses i blokker innimellom hverandre. Signalet er følsomt for datatap og tidsforskyvninger (jitter). Det er så vidt jeg skjønner grunnen til at ulike digitalkabler låter ulikt :(

Så vidt jeg vet brukes ikke dette formatet internt i noe digitalapparat. Det er liksom ikke noe poeng i det.

Håkon.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Men hvorfor låter to CD-drivverk totalt forskjellig mot en og samme DAC og med samme 75ohms RCA digital kabel??

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Men hvorfor låter to CD-drivverk totalt forskjellig mot en og samme DAC og med samme 75ohms RCA digital kabel??
I motsetning til en CD rippet på en PC må et CD-drivverk spille av og utføre feilkorrigering i sanntid. Dette kan være en av årsakene til at de lyder forskjellig men jeg er ingen ekspert ;)

mvh,
OS

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Antall liker
0
Jeg har tenkt en del på dette, men har ikke noen konklusjoner eller faktisk kunnskap.

Jeg tipper det er fordi drivverkene har ulik kvalitet. Altså: Jo mer stabile og nøyaktige drivverket er, jo mindre lesefeil får de, og signalet blir bedre. Noen lesefeil kan opprettes vha PCM feilkodene, men det vil typisk medføre at prosesseringen tar litt lenger tid, noe som fører til Jitter.

Andre ting som gir jitter er selvfølgelig unøyaktig klokking av signalene ("billige krystaller") og ujevn gange i drivverket (wow og flutter!).

Hvorfor det skal være så vanskelig for et CD drivverk å lese en CD på 1x når en CD-ROM klarer 52x har jeg ingen god forklaring på. Mystisk. 8)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
...
Så vidt jeg vet brukes ikke dette formatet internt i noe digitalapparat.  Det er liksom ikke noe poeng i det.

Håkon.
Noen velanskrevne audiofile CD-spillere basert på CD-rom drivverk tar ut signalet fra drivverket som SPDIF (dvs ikke via IDE/ATA grensesnittet), bl.a. AudioAnalogue (så vidt jeg erindrer).

mvh
KJ

Topp Bunn