Slette profil og oprettede tråde?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er SELVSAGT brukeren selv som eier postene sine og INGEN skal kunne nekte en å få dem slettet.

-BB-
Ifølge reglene her er det ikke slik. Men helt enig med deg i prinsippet.
Da er reglene helt på kanten av hva som faktisk er lovlig. INGEN andre eier det jeg skriver og det er min fulle rett å kreve dem slettet hvis jeg ønsker det.

-BB-
Folk har fått slettet rubbel og bit tidligere, så det er nok ikke noe problem, men at du kommer trekkende med opphavsrett og mener du har krav på å få slettet alt du har postet på internett blir litt for dumt. Skrevet på nettet blir på nettet. Jeg tipper en hypotetisk rettsprøving av dette ville endt opp med ca. at hvis du har skrevet et innlegg webforum, har du gitt forumet rettigheter til å publisere dette så lende de måtte ønske, og det vil være opp til redaktør/forumeier hva som skal skje med innlegget som ligger på forumets server. Ikke deg selv.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
hva i Helvete er i veien med folk som når de har fått nok etter noen år på et diskusjonsforum ikke bare kan fade ut i glemselen, men må erklære utmelding og kreve sletting av alt man har skrevet?
Det er vel ingen vits i å bli krenket hvis man ikke kan fortelle verden om det! ;)

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.053
Sted
Sørlandet
Siden det fortsatt er liv i denne tråden:

Artikkel 17 GDPR inneholder retten å bli slettet og der står det nøyaktig i hvilke tilfeller du kan klage på at din data skal bli slettet.

Google henviser med sine søkeresultater bare til nettsider som da kanskje vil inneholde informasjon om deg. Det har vært en stor sak foran den europeiske retten som heter Google Spain decision som akkurat behandler det spørsmålet som dere kan lese en bra sammenfattning av her:

https://www.taylorwessing.com/globaldatahub/article_2014_google_spain.html

This potentially confirms an existing 'right to be forgotten' online. In other words, the 'right to be forgotten', which has been the subject of intense political debate in connection with the draft EC data protection Regulation for the past three years or more, has, unbeknown to us all, been in existence since the passing of the 1995 Directive.

This judgment came as a shock to many in the internet industry, particularly to those outside Europe and not least because it is in direct conflict with the Attorney General's Opinion which preceded the judgment in a number of areas.

Når det gjelder Facebook så kan man lese seg opp her: https://en-gb.facebook.com/full_data_use_policy Se punkt IV. siste avsnitt.

You can delete your account any time. When you delete your account, we delete things you have posted, such as your photos and status updates. If you do not want to delete your account, but want to temporarily stop using Facebook, you may deactivate your account instead. To learn more about deactivating or deleting your account, click here. Keep in mind that information that others have shared about you is not part of your account and will not be deleted when you delete your account.

-BB-

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har du tenkt på at hvis Google må glemme deg, så kan du ikke finne ut hvor på nettet det kan finnes informasjon om deg? ;)

2

2xJ

Gjest
Ikke vær så vrange.. det er kun en danske!! Slett og bli ferdige ;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Mht evt krav om sletting av egne innlegg - og gjennomføring i praksis. Da har vel moderator en liten utfordring med alle siterte innlegg?

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.053
Sted
Sørlandet
Mht evt krav om sletting av egne innlegg - og gjennomføring i praksis. Da har vel moderator en liten utfordring med alle siterte innlegg?
Egentlig ikke og Facebook skriver det ganske greit: Keep in mind that information that others have shared about you is not part of your account and will not be deleted.

Man eier ikke andres innlegg uavhengig om du har blitt sitert eller ikke. Og vips begynte alle å sitere vår danske venn for å kunne henge han ut i evig tid.

Mvh
BB

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er forskjell på ting og tang på et hifi forum og persondata. GDPR gjelder ikke for hfs. Ikke blir det aktivt i Norge 25 mai heller. Til høsten engang. I den perioden blir faktisk Norge sett på som et ikke sikkert land å oppbevare persondata.
Og sanksjoner er bøter som fastsettes av datatilsynet der det er en maksgrense som funksjon av omsetting.
Omsetting til HFS er forsvinnende liten - vi trenger til og med kronerulling for å få det til å gå rundt... Det er de store offentlige og private aktørene som er gjenstand for å bli sett litt i kortene.

Hvorfor gjøre ting enkelt når man kan problematisere?

• Liker
Reaksjoner: 2xJ

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.053
Sted
Sørlandet
Det er forskjell på ting og tang på et hifi forum og persondata. GDPR gjelder ikke for hfs. Ikke blir det aktivt i Norge 25 mai heller. Til høsten engang. I den perioden blir faktisk Norge sett på som et ikke sikkert land å oppbevare persondata. Og sanksjoner er bøter som fastsettes av datatilsynet der det er en maksgrense som funksjon av omsetting. Omsetting til HFS er forsvinnende liten - vi trenger til og med kronerulling for å få det til å gå rundt... Det er de store offentlige og private aktørene som er gjenstand for å bli sett litt i kortene.

Hvem problematiserer? Så du mener altså at lille, fattige Hifisentralen har rett til å beholde informasjonen til og fra brukerne når ikke Google og Facebook har det?

Mvh
-BB-

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
433
Torget vurderinger
1
Det er forskjell på ting og tang på et hifi forum og persondata. GDPR gjelder ikke for hfs. Ikke blir det aktivt i Norge 25 mai heller. Til høsten engang. I den perioden blir faktisk Norge sett på som et ikke sikkert land å oppbevare persondata. Og sanksjoner er bøter som fastsettes av datatilsynet der det er en maksgrense som funksjon av omsetting. Omsetting til HFS er forsvinnende liten - vi trenger til og med kronerulling for å få det til å gå rundt... Det er de store offentlige og private aktørene som er gjenstand for å bli sett litt i kortene.

Hvem problematiserer? Så du mener altså at lille, fattige Hifisentralen har rett til å beholde informasjonen til og fra brukerne når ikke Google og Facebook har det?

Mvh
-BB-
Igjen, dette er anonymt forum og du heter ikke BeetleBug og jeg heter ikke Vebbis.

Jeg ser ikke at Vebbis på hifisentralen skal ha samme rettigheter til å bli glemt som jeg har på Facebook med mitt fulle navn.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.053
Sted
Sørlandet

Mvh
-BB-
Igjen, dette er anonymt forum og du heter ikke BeetleBug og jeg heter ikke Vebbis.

Jeg ser ikke at Vebbis på hifisentralen skal ha samme rettigheter til å bli glemt som jeg har på Facebook med mitt fulle navn.
Du har samme rett til å bli fjernet og slettet uansett hva du velger å kalle deg.

-BB-

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
433
Torget vurderinger
1
Og hvor får du det fra?
Det kan jo ikke kobles til deg som person så hvorfor skulle personvernloven gjelde?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du har samme rett til å bli fjernet og slettet uansett hva du velger å kalle deg.
Hvor i gjeldende lovverk står det? Hvilke personsensitive data krever HFS?
Du har rett å bli slettet som bruker og at dine innlegg blir anonymisert, ikke at de blir fjernet.
Er du som bruker i utgangspunktet anonymisert så...
Dessuten har alle krysset av på gjeldene regelverk når de registrerer seg.
Ikke alle som leser så nøye (eller bryr seg om regelverk) riktignok.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.175
Sted
Sølvbyen
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Man kan rimeligvis ikke få slettet alle trådene man har opprettet.
Jeg syns man i det minste skulle hatt anledning til å slette andres håpløse innlegg i tråder man selv har opprettet.
Slippery slope!
http://www.hifisentralen.no/forumet...e-profil-og-oprettede-tra-de.html#post2707610
Tror du jeg gidder å LESE tråden før jeg svarer? Hæ? ;)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.175
Sted
Sølvbyen

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.784
Jeg har vurdert det samme, men jeg bestemte meg for at ikke faen om noen skal mobbe meg vekk herfra. Ikke gi deg Drossel. Ikke bry deg om at enkelte troll er fredet av moderatorene og at selv moderator ikke forstår hvor grensene går med sine innlegg.
Blev netop provokeret af en moderator som ikke har spor forstand på hifi. Jeg har fortrudt. Var noget ophidset. Forstår nogle gange Kortvarig.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.784
Man kan rimeligvis ikke få slettet alle trådene man har opprettet.
Jeg syns man i det minste skulle hatt anledning til å slette andres håpløse innlegg i tråder man selv har opprettet.
Det betyr at alle blir moderatorer, i så fall. Sagt på en annen måte; en hver kan altså velge å fjerne andres ytringer, bare basert på at man ikke liker det som står i dem, av en eller annen årsak. Min oppfatning er at med en slik ordning, bør vi heller slutte å ha debatter, såpass drastisk synes jeg faktisk et slikt forslag er.

Mvh
Håkon Rognlien
Præcis

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.784
Muligt det. Lader mig forholdsvis lett provokere men står fast på min mening. Bambado har desuden modereret sig selv.

M

MusicBear

Gjest
Godtfolk, vi er så heldige at kjernen i temaer på denne nettside ikke består av produksjon, lagring og/eller bruk av atomvåpen - kun stereo'n i hylla og hva den gjør, bør gjøre, absolutt burde gjøre eller i siste instans - skifting av alle kabler ;)

Med dette, som Haakon Rognlien også var inne på her, dersom vi bestreber oss på mindre drastiske innlegg og i stedet tilsetter noen doser glimt i øyet & sånt, så tror jeg forumet vil leve i mange, mange år.

Benytter samtidig anledningen til å (igjen) takke Høvdingen for dette flotte "interesse-sted" - fordi jeg vet han hverken besitter tre etasjes hus i Holmenkollen med hånddreide søyler ved inngangsdøre, ei heller tofarget Bentley i garasjen.

Takker også alle moderatorer også (trolig) bruker mye av det ene livet vi er tildelt på denne kloden, på dette forumet. Og hiver samtidig ut en ikke-påtent brannfakkel omkring deres egen utøvelse av nettopp moderator jobben, med åpent spørsmål om dere snakker sammen av og til? Om hvor lista skal ligges i sak A eller B osv osv - om mange ting som også gjør dere bedre - hva vet jeg/vi om dette.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har Høvdingen bare ensfarget Bentley i garasjen? Slikt kalle vi fattigfolk her på Karmøy. Spøk til side, det er bare hifi vi diskuterer i de åpne delene av forumet, er det ikke? Hvor alvorlig kan jakten på godlyden bli?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men altså. Slette alle innlegg? Som er ens bidrag i en diskusjon, som i verste fall blir stående meningsløs tilbake med andres bidrag alene?

Hva blir det neste? Journalister som krever egne artikler fjernet fra nettet, og destruert i eventuelle papirutgaver, fordi de ble motsagt på en måte de ikke satte pris på? Forfattere som krever bokbål av egne verk dersom de skulle få en uønsket anmeldelse?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Jeg har vurdert det samme, men jeg bestemte meg for at ikke faen om noen skal mobbe meg vekk herfra. Ikke gi deg Drossel. Ikke bry deg om at enkelte troll er fredet av moderatorene og at selv moderator ikke forstår hvor grensene går med sine innlegg.
Blev netop provokeret af en moderator som ikke har spor forstand på hifi. Jeg har fortrudt. Var noget ophidset. Forstår nogle gange Kortvarig.
Forskjellen er at du ville melde deg ut. Torben ble kastet ut, men vil inn.
Kanskje ikke høyt elsket, men dypt savnet - av noen. :)

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.637
Sted
Langesund
Har Høvdingen bare ensfarget Bentley i garasjen? Slikt kalle vi fattigfolk her på Karmøy. Spøk til side, det er bare hifi vi diskuterer i de åpne delene av forumet, er det ikke? Hvor alvorlig kan jakten på godlyden bli?
Ganske alvorlig skal jeg si deg, og verst blir det for de som er et fåtall samstemte som sitter sammen og innbiller hverandre at de har den hele og fulle sannhet.
Har vært mye rundt og hørt forskjellige ting fra alle leirer, og skjønner at det absolutt ikke er noen ensartet fasit.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ganske alvorlig skal jeg si deg, og verst blir det for de som er et fåtall samstemte som sitter sammen og innbiller hverandre at de har den hele og fulle sannhet.
Har vært mye rundt og hørt forskjellige ting fra alle leirer, og skjønner at det absolutt ikke er noen ensartet fasit.
Jeg blir noen ganger forskrekket over hvor dårlig stemning forskjellige prioriteringer i jakten på det vi individuelt oppfatter som gode kompromisser kan skape mellom medlemmer av forumet. For meg er det gøy å høre andre prioriteringer enn mine, og jeg kunne ikke falt meg inn å gå inn i et korstog for å presse fram almen enighet om at min hare/andegud innen audio er den eneste riktige.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.201
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Hvordan sletter man sin profil og sine oprettede tråde?
Siden HFS består av anonyme brukere faller ingenting under GDPR.
GDPR gjelder kun for lagring av personopplysninger.
Selv de som skriver under innlegg med fullt navn vil få problemer med å fjerne innlegg, da det skal være en viss form for rettferdighet hvis man skal gjøre et inngrep. Med rettferighet kan man lese forholdsmessighet mellom inngrep og formålet.
Et forum slikt som dette er ikke innsamling av persondata.

Hvis jeg ville slette meg selv, så hadde jeg nok kontaktet Høvdingen istedenfor å starte en meningsløs tråd, som du også vil ha slettet.

Topp Bunn