sleipe hifi produsenter (Kina relatert)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Hentet akkurat en pakke med en Velodyne SMS1 på posten.
Velodyne reklamerer mye i TAS og Stereophile og spiller på at de er en Amerikansk produsent, men hva stod det på siden av min boks?
Designed and engineered in USA. Made in China...
Omtrent det samme står det på min Parasound Halo effektforsterker.
Ikke at jeg har noe mot Kinesere, men det irriterer meg at produsentene ikke kan vere ærlige fra the get go.

B

Back_Door

Gjest
Hentet akkurat en pakke med en Velodyne SMS1 på posten.
Velodyne reklamerer mye i TAS og Stereophile og spiller på at de er en Amerikansk produsent, men hva stod det på siden av min boks?
Designed and engineered in USA. Made in China...
Omtrent det samme står det på min Parasound Halo effektforsterker.
Ikke at jeg har noe mot Kinesere, men det irriterer meg at produsentene ikke kan vere ærlige fra the get go.
Tror du skal være glad for at det er produsert i China. Det fører antagelig til en lavere feilprosent.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.190
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei
ser ut at vi må bare akseptere at sån har verden blitt
har det samme problemet med bil deler fra usa.
(driver med usa motorer)
men har hatt samme syn som deg,men kanskje vi må vere glad for
det med hensyn til pris på produktene.

med hilsen frank

K

knutinh

Gjest
Tror du skal være glad for at det er produsert i China. Det fører antagelig til en lavere feilprosent.
Muligens. Jeg synes likevel at det er greit å kreve rederlig markedsføring.

-k

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg synes likevel at det er greit å kreve rederlig markedsføring.

-k
Det er jo akkurat det jeg etterlyser.
Tviler på at det er noen kvalitetsforskjeller, men mtp. hvordan menneskerettighetene er i Kina så foretrekker jeg å handle mine produkter fra andre land. (ja jeg vet at ikke alt er OK i USA heller...)

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.510
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Noen som vet hvor Krell KAV 400xi eller Threshold blir produsert? :)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Opplevde det samme da jeg kjøpte B&W's PV1 bassball. Forferdelig nedtur å få slikt i hus :(. Nå brukes den riktignok bare i stueanlegget, men likevel.
Burde vært påpudt med advarsel på alle varer!

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Amerikansk produkt = Designet og utviklet! Hvem som bygger det er vel det samme. Hvis Statoil bruker sine ingeniører/elektrikere på designe en rigg, men delene produseres i Kina eller Russland vil det jo fremdeles være en norsk rigg...

Poenget med menneskerettigheter er jeg helt enig i. Vi forbrukere bør vise mer etikk når vi velger produkter. Men de fleste her inne vil jo ha så billige produkter som mulig.

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
og dere er nok de samme som gladelig handler på biltema, clas ohlson osv?

slutt å kjøp produkter produsert i kina så får nok arbeiderene det mye bedre (!)

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
315
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Jeg synes absolutt det er på sin plass med redelig markedsføring, men det er helt klart at kina er svært delaktige i at vi stadig får bedre og billigere elektronikk. At de har lave kostnader gjør at andre må skjerpe seg, samt at nisjeprodusenter må fokusere enda mer på kvalitet for å vinne frem med sine produkter.

Kina har trolig også en ulempe i utg.p. da vi nok er mest skeptiske til produkter som er laget der fordi vi ikke kjenner kvaliteten, det gjør at de som skal bli vinnerne blant kinaprodukter også må satse på kvalitet.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Opplevde det samme da jeg kjøpte B&W's PV1 bassball. Forferdelig nedtur å få slikt  i hus  :(. Nå brukes den riktignok bare  i stueanlegget, men likevel.
Burde vært påpudt med advarsel på alle varer!
Så du synes det er en nedtur at det står "Kina" på den? Er ikke gjenstanden den samme uansett hva slags opphavsland som er trykket på den?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Så du synes det er en nedtur at det står "Kina" på den? Er ikke gjenstanden den samme uansett hva slags opphavsland som er trykket på den?
Dette er jeg enig i.
Idag, er det mer avhengig av hva konstruktør heter.

Om alle hadde så god arbeidsmoral som de har i asia, da
hadde vi jammen ikke hatt noe behov for å syte.

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Det meste som amerikanerne har en finger med i, er nok produsert i ett eller annet asiatisk land.
Er vel for såvidt ikke mange som kan lage et produkt uten en eneste komponent ifra asia.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Så du synes det er en nedtur at det står "Kina" på den?  Er ikke gjenstanden den samme uansett hva slags opphavsland som er trykket på den?
Det kommer an på. Dersom en søker etter en mann-materiell relasjon, at utstyret har en "aura" og gir noe mer en bare sin funksjon, så duger ikke kinamikk.
For å snu på det: SME, Rega, Spendor osv. tilbyr eieren noe mer.
Beklager, men sånn er det bare :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
De "Kina relaterte" hifiprodusentene utmerker seg vel ikke spesielt.

K

kbwh

Gjest
Er vel for såvidt ikke mange som kan lage et produkt uten en eneste komponent ifra asia.
Bingo. Hvor kommer teaken på Sonus fabers Domus-serie fra mon tro?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Men det blir i så fall et skinnargument. Problemet er vel ikke at en produkt har orientalske deler (Conrad Johnson bruker f.x.Nichicon ladelytter) men at varen er fremstilt av slavearbeidere under et sosialistisk terror-regime hvis fremste oppgave er å drukne oss i serieproduserte varer til lavest mulig pris. Japanske varer kan ha aura i like stor grad som et vestlig produkt, enten det er tonearmer eller entaktsforsterkere.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Men det blir i så fall et skinnargument. Problemet er vel ikke at en produkt har orientalske deler (Conrad Johnson bruker f.x.Nichicon ladelytter) men at varen er fremstilt av slavearbeidere under et sosialistisk terror-regime hvis fremste oppgave er å drukne oss i serieproduserte varer til lavest mulig pris. Japanske varer kan ha aura i like stor grad som et vestlig produkt, enten det er tonearmer eller entaktsforsterkere.

Ja de kapitalistene vet å benytte seg av sosialistene...... ;)

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Quad høyttalere er produsert i østen, Hegel, Harman Kardon, Rotel, osv..

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
Aura. hah. det skal jeg spør om neste gang jeg handler. "joda fin lyd design og kvalitet, men har den sjel, magi, x-faktor, feel, flow"
kanskje den er loddet av blondine jomfruer også, på en fullmåne.

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.510
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Min spådom om 5 år - 50% av amerikanske highend produkter blir da produsert i østen.
Økt konkurranse og profit blir avgjørende!

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
ta en forsterker, design utvikle og produser i kina. print "red rose" istedenfor "korsun" på fronten. selg de urbillig til usa og gang prisen med 10x for et produkt med sjel og aura. ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.499
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mark Levinson er mannen der ja.
Han hadde vel integriteten i orden tidligere?

Men det er ganske vanlig slik noen plasser i østen.
Noen "andre" utvikler og produserer ting der, så er det et spørsmål om tid før lignende saker kommer for salg på gatene der til en brøkdel av prisen.
Bare se på klesmerker som "helly hansen" , "bergans", "berghaus" etc.
De florerer på gatene der borte til "gi bort" priser. Det er ikke kopier engang, men "rester fra produksjonen" er blitt meg fortalt.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
dæsken dette skulle blitt dyrt når man ser kostnadene dette vil bli, romsjip, opptrening av blondiner til romfart (DET VIL TA LANG TID!!!) å ikke minst bare å komme seg dit, og så kunn når det er fullmåne, jaja de må vel ha lys også da :p

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Nå er det vel slik at Kina begynner å bli for dyrt å produsere klær i.

Forøvrig er det synd at folk nærmest forlanger at et produkt som er produsert utenfor Kina skal være bedre med samme materalforbruk men koste det samme for ikke å være overpriset, samtidig som et kinesisk produkt nærmest er programforpliktet til å yte dårlig.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Aura. hah. det skal jeg spør om neste gang jeg handler. "joda fin lyd design og kvalitet, men har den sjel, magi, x-faktor, feel, flow"
Ikke lett dette, men her er et forsøk: Hva tror du det er som får tusenvis av entusiaster til drøfte, dyrke, vedlikeholde og lytte til LS3/5A?

Den er stygg, billig og lyder ikke spesielt bra, men den har aura. Den taler til eieren uten å lage en lyd.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
OJ, nå ble jeg overrasket gitt.....NOT! ::)

Dette bør ikke komme som en bombe nowadays.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Bedre at en komponent er laget i Kina enn at man ikke har råd til den...?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Bedre at en komponent er laget i Kina enn at man ikke har råd til den...?
Selvsagt, og det er ingen som nekter folk å kjøpe kinesiske varer. Pointet er at noen av oss har fått slikt i hus uten viten og vilje og det gjør meg så aldeles :mad: :mad:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Hva anser du som forskjellen på et produkt som er laget i kina og ett som er laget i usa?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det er en integrert del av en industriell kultur som er original, de viser hen til et større hele (hi-fi som sådan er anglo-amerikansk), og fremfor alt: Det har personlighet. Det reflekterer produsentens valg og utvikling. Linn er Tiefenbruin, ARC er Johnson, Krell D'Agostino osv.
Kinesiske varer er bare kalkyler, logistikk, produksjon, distribusjon og design som et minste felles multiplum.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Det skyldes nok at vi vet for lite om konstruktørene der borte. Nå er det jo heller ikke slik at de finner opp i nærheten av alt selv, men det gjør da heller ingen annen produsent.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
538
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Vanskelig å unngå at ting produseres i Kina. Selv har jeg ingen problemer med dette, må i utgangspunktet stole på at arbeidskraften ikke utnyttes på en måte som kommer i konflikt med menneskerettighetene. En (ikke tilsiktet) konsekvens av alle denne kina produksjonen er at kobber prisen har firedoblet seg i den vestlige verden i løpet av de siste to årene da mye av etterspørselen kommer derfra. Så på en måte så lager vi litt ris til egen bak ved, men det største tankekorset er for meg om hvor lenge miljøet i den delen av verden kan holde ut med alle denne produksjonen. DIY med full kontroll er kanskje løsningen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
De miljømessige utfordringene er jo først og fremst knyttet til energikrevende produksjon som for eksempel raffinering av metaller, ekstrudering osv som i liten grad kan unngåes selv for en DIY-er.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det skyldes nok at vi vet for lite om konstruktørene der borte. Nå er det jo heller ikke slik at de finner opp i nærheten av alt selv, men det gjør da heller ingen annen produsent.
Nei, de gjør ikke det, men de prøver å skape noe nytt, gjøre en vri, bringen utviklingen fremover. Linn fant ikke opp hverken remdrift, flytende oppheng eller tunge tallerkener, Krell fant ikke opp klasse A, eller ARC trioder og pentoder. Men de brakte alle sammen utviklingen videre og hifi ville vært adskillig fattigere uten at disse karene realiserte sine visjoner.

Kinesisk elektronikk er bare kopi av vestlig teknologi, videnskap og produksjon gjort på en usedvanlig billig måte. Har ikke tilført kloden noen verdens ting bortsett lavere inflasjon. Men det er en annen skål ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.251
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Og jeg som godt husker Taiwans inntog...og Japanerne markedsførte sine produkter "made in Japan" med stolthet...

Arne K

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Nei, de gjør ikke det, men de prøver å skape noe nytt, gjøre en vri, bringen utviklingen fremover. Linn fant ikke opp hverken remdrift, flytende oppheng eller tunge tallerkener, Krell fant ikke opp klasse A, eller ARC trioder og  pentoder. Men de brakte alle sammen utviklingen videre og hifi ville vært adskillig fattigere uten at disse karene realiserte sine visjoner.

Kinesisk elektronikk er bare kopi av vestlig teknologi, videnskap og produksjon gjort på en usedvanlig billig måte. Har ikke tilført kloden noen verdens ting bortsett lavere inflasjon. Men det er en annen skål ;)

For det første synes jeg du deler ut vel mye kred for gjenbruk av gammel teknologi til europesik eller amerikansk signerte produkter. Kretsene de aller fleste bruker er rimelig like som tidligere og velkjente løsninger enten det står Kina eller noe annet på det. Imidlertid er det stor fokus på selve produktene med en gang de kommer fra Kina, men forøvrig har det en tendens til å være et nærmest prisavhengig forhold til hvorvidt man legger vekt på folkene, historien til selskapet, osv osv.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Selvfølgelig er det ingen kvalitetsforskjell på produkter lagd i f.eks USA vs Kina. Bare se på diverse bil statestikker.
Toyota slår jo selveste Mercedes ned i støvlene på kvalitet og driftsikkerhet.
Det jeg ville frem til er at man likesågodt kan vere ærlig med opphavslandet slik at de som prøver å handle etisk riktig har en tjangs.

Det er selvfølgelig positivt at Kina tilnærmer seg vesten, men måten det gjøres på med sweatshops osv. er jeg lite begeistret for.
Jeg hadde gladelig betalt litt mere for at de som jobber på fabrikkene fikk bedre livskvalitet.

Jeg tror dog at produsenter av hifikomponenter er som julenissen å regne i forhold til hvordan Ikea, H&M, Indiska osv. holder på... (hmm. alle de nevnte kjedene er Svenske - er Svensker mindre etiske???)

Topp Bunn