- Ble medlem
- 27.03.2007
- Innlegg
- 21.567
- Antall liker
- 33.410
- Sted
- Nede i fjæresteinene
- Torget vurderinger
- 2
Jeg var på et tannlegesenter sist uke, for å få rotfylt en jeksel. En yngre kvinnelig tannlege tok seg av det, og var i ferd med å bruke noen bittesmå håndbor for å få renset opp i røttene. Hun virket både profesjonell og grundig, men plutselig begynte hun å mumle bannord, ba en assistent om å hente en eldre og mer erfaren kollega, og fortalte meg at hun hadde klart å brekke et av de små håndborene inni tannroten- og biten satt dønn fast.
Den eldre kollegaen ba henne forsøke å passere ved siden av den avbrukne delen, legge på en midlertidig fylling, og avvente til neste time for å se om biten løsnet til dess. Det så ut til å gå greit. Etter 2 1/2 timer (!) med åpent gap fortalte hun at hun hadde kommet forbi borbiten, og at alt så ut til å gå greit. Jeg ble sendt hjem med en midlertidig fylling, og bedt om å komme tilbake i dag for å fullføre jobben.
I dag fortsatte arbeidet. Behandlingen så ut til å gå greit, men plutselig ble tannlegen nervøs: Hun tilkalte sin eldre kollega på nytt, og åpenbarte at hun hadde fått løsnet borbiten, som hadde falt lengre ned i rotkanalen, kilt seg fast på nytt, og blokkerte kanalen på en slik måte at hun ikke fikk fullført arbeidet med å rense opp!
Da falt de bevingede ordene i overskriften: "Slapp av, jeg har ansvarsforsikring!"
Pussig nok føler jeg meg ikke avslappet i det hele tatt.
Nå er jeg ikke ute etter å ta rotta på vedkommende. Shit happens i alle bransjer. Men er det noen som kan fortelle meg
1) Hvor alvorlig kan et slikt uhell bli? Risikerer jeg å måtte trekke hele tannen?
2) Hvilke rettigheter har jeg?
Alle innspill tas imot med takk. Men forslag om å frata henne lisensen, erstatningssøksmål o.l. er kanskje ikke særlig fruktbare. Og -ja, vi har fått en egen Hells Angels avdeling i Bergen- jeg vil mye heller reservere HA til å besøke utvikleren av dataprogrammet vi nå sliter med på jobben enn å skremme en litt uerfaren tannlege.
mvh
Den eldre kollegaen ba henne forsøke å passere ved siden av den avbrukne delen, legge på en midlertidig fylling, og avvente til neste time for å se om biten løsnet til dess. Det så ut til å gå greit. Etter 2 1/2 timer (!) med åpent gap fortalte hun at hun hadde kommet forbi borbiten, og at alt så ut til å gå greit. Jeg ble sendt hjem med en midlertidig fylling, og bedt om å komme tilbake i dag for å fullføre jobben.
I dag fortsatte arbeidet. Behandlingen så ut til å gå greit, men plutselig ble tannlegen nervøs: Hun tilkalte sin eldre kollega på nytt, og åpenbarte at hun hadde fått løsnet borbiten, som hadde falt lengre ned i rotkanalen, kilt seg fast på nytt, og blokkerte kanalen på en slik måte at hun ikke fikk fullført arbeidet med å rense opp!
Da falt de bevingede ordene i overskriften: "Slapp av, jeg har ansvarsforsikring!"
Pussig nok føler jeg meg ikke avslappet i det hele tatt.
Nå er jeg ikke ute etter å ta rotta på vedkommende. Shit happens i alle bransjer. Men er det noen som kan fortelle meg
1) Hvor alvorlig kan et slikt uhell bli? Risikerer jeg å måtte trekke hele tannen?
2) Hvilke rettigheter har jeg?
Alle innspill tas imot med takk. Men forslag om å frata henne lisensen, erstatningssøksmål o.l. er kanskje ikke særlig fruktbare. Og -ja, vi har fått en egen Hells Angels avdeling i Bergen- jeg vil mye heller reservere HA til å besøke utvikleren av dataprogrammet vi nå sliter med på jobben enn å skremme en litt uerfaren tannlege.
mvh