"Slapp av, jeg har ansvarsforsikring!" sa tannlegen. Bør jeg slappe av?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg var på et tannlegesenter sist uke, for å få rotfylt en jeksel. En yngre kvinnelig tannlege tok seg av det, og var i ferd med å bruke noen bittesmå håndbor for å få renset opp i røttene. Hun virket både profesjonell og grundig, men plutselig begynte hun å mumle bannord, ba en assistent om å hente en eldre og mer erfaren kollega, og fortalte meg at hun hadde klart å brekke et av de små håndborene inni tannroten- og biten satt dønn fast.

Den eldre kollegaen ba henne forsøke å passere ved siden av den avbrukne delen, legge på en midlertidig fylling, og avvente til neste time for å se om biten løsnet til dess. Det så ut til å gå greit. Etter 2 1/2 timer (!) med åpent gap fortalte hun at hun hadde kommet forbi borbiten, og at alt så ut til å gå greit. Jeg ble sendt hjem med en midlertidig fylling, og bedt om å komme tilbake i dag for å fullføre jobben.

I dag fortsatte arbeidet. Behandlingen så ut til å gå greit, men plutselig ble tannlegen nervøs: Hun tilkalte sin eldre kollega på nytt, og åpenbarte at hun hadde fått løsnet borbiten, som hadde falt lengre ned i rotkanalen, kilt seg fast på nytt, og blokkerte kanalen på en slik måte at hun ikke fikk fullført arbeidet med å rense opp!

Da falt de bevingede ordene i overskriften: "Slapp av, jeg har ansvarsforsikring!"

Pussig nok føler jeg meg ikke avslappet i det hele tatt.

Nå er jeg ikke ute etter å ta rotta på vedkommende. Shit happens i alle bransjer. Men er det noen som kan fortelle meg

1) Hvor alvorlig kan et slikt uhell bli? Risikerer jeg å måtte trekke hele tannen?

2) Hvilke rettigheter har jeg?

Alle innspill tas imot med takk. Men forslag om å frata henne lisensen, erstatningssøksmål o.l. er kanskje ikke særlig fruktbare. Og -ja, vi har fått en egen Hells Angels avdeling i Bergen- jeg vil mye heller reservere HA til å besøke utvikleren av dataprogrammet vi nå sliter med på jobben enn å skremme en litt uerfaren tannlege.

mvh

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
2
Uff, får meg til å tenke tilbake til min siste rotfylling... Jeg endte opp med å gå til en annen tannlege for å få det fikset. Resultatet ble en dyr og lite optimal tann. Angret som en hund på at jeg ikke bare trakk den...

Lykke til med tannen, håper det ordner seg.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
uffda ,ikke gøy.
Jeg har begynt med fluor etter min siste nesten rotfylling. Dvs det ble en krone.
Den nye tannlegen min hadde ikke mye godt å si om hva min forrige tannlege har utført de siste årene.

Men din unge tannlege har tydeligvis erfarne kolleger som kan få deg og henne ut av uføret...

Ps min nye tannlege er han som hentes inn når andre ikke får det til...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sleiven skrev:
uffda ,ikke gøy.
Jeg har begynt med fluor etter min siste nesten rotfylling. Dvs det ble en krone.
Den nye tannlegen min hadde ikke mye godt å si om hva min forrige tannlege har utført de siste årene.

Men din unge tannlege har tydeligvis erfarne kolleger som kan få deg og henne ut av uføret...

Ps min nye tannlege er han som hentes inn når andre ikke får det til...
Joda, det siste hun sa før jeg gikk var at hun skulle konsultere med en husegen spesialist i rotfyllinger og komme tilbake til meg. Jeg synes nå forøvrig at det er meg som skal ut av et uføre og ikke henne, men la gå..... :-\

Takk for sympatierklæringer! Er det noen her som vet hva slags rettigheter man har overfor tannleger?

mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.598
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjenner ikke rettighetene men historien minner meg om denne.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:

Det går så bra, så.

Hehe,

Grei den der! Gi-bort-pris nesten, bare kr 24 000.- pr stykk. Billigere enn mang en pickup.....

Joda, så lenge ansvarsforsikringen til tannlegen dekker den, og ikke hifi-budsjettet i tkr Towers. :D

mvh

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Skrekkhistorie dette ja,burde vel kanskje ikkje skrive det her men; rotfylte tenner holder sjelden lenge,de blir sprø og raser etter få år.Hadde æ visst dette tidligere hadde æ ikkje kasta bort tid og penger på 2 tenner som nu e trekt :p Bynte med at den ene bakerste øverst i kjeften sprakk i biter,påfølgende trekking som varte i 3timer da den satt bom fast i kjevebeinet,tannlege knakk da en bit av kjevebeinet og måtte da skjære opp for å få ut fanskapet.Resultat,smertestillende,sykemld,daglig oppfølging av tannlege,beskjed om å holde mæ i ro osv.Og tanna(rotfylt den og) fremfor fikk nok peising i krigens hete,varte noen mnd før det va på han igjen.Den satt like jævlig og ble meislet og slipt ut,samma dritten nesten. Så tenkte æ at nu va det vel ok,men etter 2mnd vækna æ ei natt av smertehelv..,da va det en bit bein el tann igjen som jobba sæ ut sideveis igjennom tannkjøttet.Grunnen til at den ikkje va oppdaget på røngten etter forrige besøk va nok at den va oppi bihulene(blei åpning etter slipinga/meislinga) Skal du ha den rotfylt råde æ dæ til en ting: ALDRI BELAST DEN! Kanskje den holder da:) Æ kasta bort ca 15tima i stolen+like mange tusen og sitter igjen med begge i manko ::)

Lykke til,mvh Filip

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Skrekkhistorie dette ja,burde vel kanskje ikkje skrive det her men; rotfylte tenner holder sjelden lenge,de blir sprø og raser etter få år.Hadde æ visst dette tidligere hadde æ ikkje kasta bort tid og penger på 2 tenner som nu e trekt :p Bynte med at den ene bakerste øverst i kjeften sprakk i biter,påfølgende trekking som varte i 3timer da den satt bom fast i kjevebeinet,tannlege knakk da en bit av kjevebeinet og måtte da skjære opp for å få ut fanskapet.Resultat,smertestillende,sykemld,daglig oppfølging av tannlege,beskjed om å holde mæ i ro osv.Og tanna(rotfylt den og) fremfor fikk nok peising i krigens hete,varte noen mnd før det va på han igjen.Den satt like jævlig og ble meislet og slipt ut,samma dritten nesten. Så tenkte æ at nu va det vel ok,men etter 2mnd vækna æ ei natt av smertehelv..,da va det en bit bein el tann igjen som jobba sæ ut sideveis igjennom tannkjøttet.Grunnen til at den ikkje va oppdaget på røngten etter forrige besøk va nok at den va oppi bihulene(blei åpning etter slipinga/meislinga) Skal du ha den rotfylt råde æ dæ til en ting: ALDRI BELAST DEN! Kanskje den holder da:) Æ kasta bort ca 15tima i stolen+like mange tusen og sitter igjen med begge i manko ::)

Lykke til,mvh Filip
Auuuuuuu!

Å trekke hele "perleraden" og få seg gebiss likegodt først som sist begynner å høres ut som en god ide...

mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Jeg har en rotfylt tann og i løpet av 19 år har jeg ikke opplevd noen form for problemer så det finnes ikke bare skrekkhistorier.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Neida,ha godt mot:) Æ har enda ikkje fått tannlegeskrekk,kanskje æ e gal ::) Men opptakten til det hele(selve rotfyllingene) starta med at æ fikk en student som va veldig usikker og nølende,skulle vel ikkje godtatt det,skulle vel forlangt en sec opinion fra en/ei meir erfaren ::) Det fikk æ svi for :p Nei må vel bli meir tøff i trynet og si i fra når man aner ugler i mosen! Så æ syns du burde si ifra til øverste hold,det e tross alt DU som skal leve med dette! Man treng ikkje være en drittsekk,kan si ifra på en pen men bestemt måte:) Lykke til igjen,hilsen Donald ;-)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
F.E. skrev:

Lykke til,mvh Filip
Har akkurat vært gjennom en slik seanse nå i høst så akkurat den betraktningen rundt rotfylte tenne kan jeg skrive under på.
To tannlegebesøk og fem timers gaping mens det pågikk trekking, meisling, skjæring, filing og saging for å få ut tanna, som oppløste seg i molekyler bare hun satte tanga borti. Så ble det hele etterfulgt av seks, syv besøk for kontroll og lapping på tannkjøtt (som det plutselig var blitt for lite av). Det var ikke noe særlig godt å gå med bare kjevebeinet fremme i dagen intill det grodde sammen igjen.
Jeg har aldri gumlet i meg så mye smertestillende som jeg har gjort de par siste månedene. Og etter jul er det på'an igjen for å få innsatt en bro der tanna stod.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@F.E. :

Vel, jeg tror at det finnes forskjellige måter å organisere en praksis på. Er min unge tannlege ansatt, er saken grei. Hvis hun er selvstendig næringsdrivende som leier lokale og personale i et tannlegesenter, stiller saken seg annerledes. I så fall er det bare henne jeg kan gå på.

Nå er jeg som sagt ikke interessert i å gjøre livet vanskelig for henne med mindre jeg må. Hvis dette går skeis og hun erkjenner ansvar, vil forhåpentligvis forsikringen hennes hoste opp erstatning. Pr. d.d. er jeg ikke blitt avkrevet så mye som en krone i behandlingskostnader, og jeg regner med at sluttsummen kan bli en forhandlingssak.

Vi får se hva slags tilbakemelding jeg får når hun har fått konsultert med spesialisten på huset, og ta det derifra.

mvh

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Huff,flere som har vært der :eek: ??? :p Har aldri følt mæ så hjelpeslaus som når dem knekte den biten av kjevebeinet,tannlege og assistent forlot rommet i noen minutter,blei liggende alene der,skjønte at noe alvorlig va skjedd.Så henta dem inn den gamleste og mest erfarne tannlegen inn,æ gapte og han sa; huffhuff,det her så ikkje bra ut :eek: Ikkje gøy akkurat ::) Får håpe tkr og alle andre slepp dette ::)

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
@F.E. :

Vel, jeg tror at det finnes forskjellige måter å organisere en praksis på. Er min unge tannlege ansatt, er saken grei. Hvis hun er selvstendig næringsdrivende som leier lokale og personale i et tannlegesenter, stiller saken seg annerledes. I så fall er det bare henne jeg kan gå på.

Nå er jeg som sagt ikke interessert i å gjøre livet vanskelig for henne med mindre jeg må. Hvis dette går skeis og hun erkjenner ansvar, vil forhåpentligvis forsikringen hennes hoste opp erstatning. Pr. d.d. er jeg ikke blitt avkrevet så mye som en krone i behandlingskostnader, og jeg regner med at sluttsummen kan bli en forhandlingssak.

Vi får se hva slags tilbakemelding jeg får når hun har fått konsultert med spesialisten på huset, og ta det derifra.

mvh
Nei,skjønner det,æ va heller ikkje ute etter å ta noen,men det kan være greit å slippe plager:) Sorry for æ servere skrekkstoryies,håpe æ ikkje ødelegg nattesøvnen..

mvh Filip

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
mvh
Nei,skjønner det,æ va heller ikkje ute etter å ta noen,men det kan være greit å slippe plager:) Sorry for æ servere skrekkstoryies,håpe æ ikkje ødelegg nattesøvnen..

mvh Filip
Hehe, takk for omtanke!

Neida. Nå har jeg tenkt å plystre katta inn, skalke alle luker og sette meg i småstua oppe med en en dryyyyg whisky som sovemedisin. Hifi News ligger nyinnkjøpt, og den skal jeg lese til whiskyen virker.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Synd å si det, men tankerekka "tannlege-oops-ansvarsforsikring" fortsetter ikke med "slapp av" for mitt vedkommende. :-\

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Hehe,hørtes ut som en bra plan,her er monsen kommet inn,søkkvåt etter søkkregn,8plussgrader og 22nov,rare greier ::) Kos dæ med Hifilektyre og no godt :)

mvh Filip

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.747
Torget vurderinger
1

Nytter ikke med kvinner bak boret. Finn deg en skikkelig macho tannlege, så skal du se det blir skikk på tannraden!

PS: Be om å få med den gamle tanna, om det går så langt. Den kan bli mye verdt.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg opplevde nøyaktig det samme som deg tkr, at det lille boret knakk nede i rotkanalen - og ble der. Det var ikke mulig å få det opp, så det ble fyllt igjen og en krone ble plassert på toppen. Funka fint det - i et års tid.

Da brøyt helvete løs, hadde så store smerter at jeg ikke klarte å kjøre bil engang. Fikk transport ned til tannlegen og han ville begynne å bore i tanna. Da var det bare en ting som sto klart for meg, og det fikk han høre. Få den tanna ut NÅ. Så han gikk med på det og dro driten ut. Hadde blitt en kraftig infeksjon nedi der. Når tanna var ute holdt tannlegen meg for nesen og ba meg blåse forsiktig. Og jaggu kom det luft ut der tanna hadde stått. Det viste seg at det var så lite benvev opp til bihulene at når tanna ble trukket så røk benet og det ble åpent til bihulene.

Dette måtte jo fikses, så da ble det tre operasjoner med kunstig benvev samt litt eget benvev fra kjeven oppe mot bihulene. Det ble omsider tett, og der satt jeg med en åpning mellom bakerste tann og neste. Ikke stilig det heller, så jeg bestemte meg prompte at jeg ville ha et implantat skrudd inn. Det ble gjort. Tok litt tid siden titan skruen måtte stå noen måneder før tanna kunne skrus på, men det gikk greit. Det som ikke var så greit var prisen på alle operasjonene og imlantatet. 43.000,- På regningen sto det: trygderefusjon 220,-

Mvh
Jan

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.747
Torget vurderinger
1
-Mange lindrende ord i tråden nå, tkr. Det er på tannpina man kjenner sine venner.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
janly skrev:
Jeg opplevde nøyaktig det samme som deg tkr, at det lille boret knakk nede i rotkanalen - og ble der. Det var ikke mulig å få det opp, så det ble fyllt igjen og en krone ble plassert på toppen. Funka fint det - i et års tid.

Da brøyt helvete løs, hadde så store smerter at jeg ikke klarte å kjøre bil engang. Fikk transport ned til tannlegen og han ville begynne å bore i tanna. Da var det bare en ting som sto klart for meg, og det fikk han høre. Få den tanna ut NÅ. Så han gikk med på det og dro driten ut. Hadde blitt en kraftig infeksjon nedi der. Når tanna var ute holdt tannlegen meg for nesen og ba meg blåse forsiktig. Og jaggu kom det luft ut der tanna hadde stått. Det viste seg at det var så lite benvev opp til bihulene at når tanna ble trukket så røk benet og det ble åpent til bihulene.

Dette måtte jo fikses, så da ble det tre operasjoner med kunstig benvev samt litt eget benvev fra kjeven oppe mot bihulene. Det ble omsider tett, og der satt jeg med en åpning mellom bakerste tann og neste. Ikke stilig det heller, så jeg bestemte meg prompte at jeg ville ha et implantat skrudd inn. Det ble gjort. Tok litt tid siden titan skruen måtte stå noen måneder før tanna kunne skrus på, men det gikk greit. Det som ikke var så greit var prisen på alle operasjonene og imlantatet. 43.000,- På regningen sto det: trygderefusjon 220,-

Mvh
Jan
Det var som f**n. Det ante meg at det ikke bare var å slappe av...... :p

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
-Mange lindrende ord i tråden nå, tkr. Det er på tannpina man kjenner sine venner.
Ser den. Tror definitivt at nightcap #2 og muligens også #3 står på programmet i kveld.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Med ondt skal ondt fordrives. Jeg synes du skal revurdere Hells Angels. 8)
Nei.

Vurderer derimot å starte en kronerulling blandt kolleger for å finansiere et HA- besøk hos firmaet ProfVet i Molde. Bidrar gjerne med et fire-eller femsifret beløp av egen lomme.

Verre misfoster av et dataprogram enn det de har solgt oss har jeg aldri sett.

mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
i helv...

mine dypeste medfølelser og lykkeønskninger, tkr.

tenner er noe herk.

hadde en runde for noen år siden, riktignok ikke like dramatisk, men dog...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg misliker tannleger sterkt... etter tideligere mishandling, og min alfor høye toleranse mot bedøvelse...
Og kveldens lesing bekrefter / forsterker dette...
Jeg tror jeg tar en sympati-nightcap ;)

Arne K

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Andre land - som vi ikke nødvendigvis liker å sammenligne oss med - men som merkelig nok har bedre tannhelsetilbud - rotfyller ikke. De trekker. Anser det som ugreit å ha en død tann plantet ned i kjeven. Når tanna er død, skal den ut. Den råtner til slutt og bedre at den gjør det for seg selv på fyllinga enn i kjeven.

V

vredensgnag

Gjest
Tannleger. Et helvete. Jeg hadde regulering da jeg var i ungdomsskolen, og det la grunnlaget for en livslang avsky for tannlegekontor. Må jo innom, men helst ikke.

Du har selvsagt anledning til å fremme erstatningskrav her, om det skulle bli nødvendig.
Og tannlegen har allerede signalisert at han forventer noe slikt.

Jeg har ikke hatt problemer med min rotfylling, og den har jeg hatt lenge. Og en fortann som knakk i en boksekamp ble reparert "slik at den må gjenoppbygges hvert andre år", for nøyaktig 30 år siden, uten at jeg har behøvd å gjøre noe med den.
Du har vært uheldig og kommet i hendene på noen som ikke visste hva de gjorde, eller ikke fokuserte på oppgaven.
Og da kan man forlange usedvanlig godt tannstell, med tilleggskompensasjon.

And now for something not so pleasant.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.598
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Aha - en klassiker. Maratonmannen. Sir Laurence Olivier og Dustin Hoffman.. Husker jeg så den for leeeeenge siden.

Topp Bunn