Slakt anlegget mitt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Bx skrev:
    Low-Q skrev:
    Jo, men refleksjoner vil ikke alltid oppfattes som en del av den tonale balansen. Hvor mye den tonale balansen påvirkes av refleksjoner er frekvensavhengig og avhengig av tiden det tar mellom direktelyd og reflektert lyd. Dersom du begrenser målingen til høyttaleren alene, vil du med større sansynlighet få et riktigere resultat - som ligner mer på den lyden du oppfatter.

    Vidar
    Refleksjoner som gjør signifikante utslag i frekvensresponsen vil stort sett alltid oppfattes som en del av den tonale balansen. Dette gjelder høyt opp i frekvens, og jeg tror egentlig at det gjelder hele veien opp.
    Joda, stort sett. Riktig det.

    Vidar
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Spesielt siden du har et asymmetrisk rom anbefaler jeg at du gjør målinger med begge høyttalerne innkoblet og sammenlikner det du måler med hvordan høyttalerne måler hver for seg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Spesielt siden du har et asymmetrisk rom anbefaler jeg at du gjør målinger med begge høyttalerne innkoblet og sammenlikner det du måler med hvordan høyttalerne måler hver for seg.
    Da må jeg vel ha et annet måleprogram. Lastes ned Arta. Her er en måling av begge. Har mer å gå på lydmessig ja.
     

    Vedlegg

    • 107.1 KB Visninger: 196

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Min fru hadde sparka både meg, skjermbrettene ( abosrbenter ) og storskjermen ut om jeg hadde prøvd meg på noe sånt!!! Så litt alvor; Har du prøvd å rulle ut et tjukt afghanerteppe på parketten? Dypbassen min kom først til sin rett etter at flisgulvet ble dekka med et skikkelig gulvteppe. Prøv..

    mvh. VilhelmW
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Prøver lære litt om dette så jeg spør litt.
    Vedrørende den bratte avrullingen:
    Vil det si at Adam Audio på denne høyttaleren har satset på det laveste -3db punkt for så å få et skikkelig "stup" ?
    Om de hadde ofret litt av den satsingen på laveste -3db punkt med for eksempel et litt lengre bassrefleksrør,ville de da fått en jevnere fallende kurve nederst samt en god del bedre respons nedover i Hz(ikke så bratt fall ved -6 og -10 hz f.eks),som igjen ville ført til flere klangfarger i de dypeste tonene samt bedre gjengitt akustikk(f.eks romklang,kasseklang og den slags i diverse opptak)?


    DIY-nybegynner. ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg tror du stort sett har helt rett i dine betraktninger BanjoArne. Om det er høyttaleren eller rommet eller begge deler i dette tilfellet: Dette er uansett ganske typisk for mange bassreflekshøyttalere men slettes ingen nødvendighet.
     

    pkpk

    Medlem
    Ble medlem
    27.08.2007
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Impulsresponsen sier mye om hvordan høyttaleren fungerer i rommet.
    Det er et slags sonarbilde av rommet ditt.

    Hvis du derimot tar med høyttaleren ut en kveld på en åpen eng uten en lyd eller et vindpust og tester
    impulsresponsen der, i en mangde retninger fra høyttaleren, vil du få et godt inntrykk av høyttalerens ytelser.

    Med slike kurver over høyttalere og en tilsvarende måling av rommet kunne man kanskje endelig oppnå at folk fikk høyttalere som passet til rommet ....

    Dette fikser vi i dag ved hjelp av PC'en ... :D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    BanjoArrne skrev:
    Prøver lære litt om dette så jeg spør litt.
    Vedrørende den bratte avrullingen:
    Vil det si at Adam Audio på denne høyttaleren har satset på det laveste -3db punkt for så å få et skikkelig "stup" ?
    Om de hadde ofret litt av den satsingen på laveste -3db punkt med for eksempel et litt lengre bassrefleksrør,ville de da fått en jevnere fallende kurve nederst samt en god del bedre respons nedover i Hz(ikke så bratt fall ved -6 og -10 hz f.eks),som igjen ville ført til flere klangfarger i de dypeste tonene samt bedre gjengitt akustikk(f.eks romklang,kasseklang og den slags i diverse opptak)?


    DIY-nybegynner. ;)
    Et slikt fall under Fb er mer ønskelig enn uønskelig. Det samme gjelder en flatest mulig men hellende kurve fra 100 og nedover.

    Forøvrig har alle aktive ADAM-høyttalere høypassfilter under Fb for å beskytte høyttalerne mot for lang slaglengde og dermed bunning av elementene med dertil hørende mekaniske skader.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn