Slag/dunk i halsen...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.518
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde en treningssamling idag og under noen øvelser var jeg uheldig og løp inn i en annen. Dvs. traff skuldra hans rett i halsen min (omtrent strupe hodet) rimelig hard siden det var stor fart (og endel kg. masse som er i bevegelse). Var vondt med en gang men gikk stort sett greit.
Dette var kl. 1100 idag. Nå har jeg mistet stemmen så å si totalt(vondt er det også= og det er veldig vondt bl.a. å svelge. Skikkelige "magadrag" av luft er også litt slitsomt.
Regner egentlig med at det, siden det var et slag/dunk at jeg har fått en hevelse som presser på stemmebånd, svelg...

Er dette noe jeg skal ta seriøst og evt. oppsøke lege? Eller bare kjøre på som tidligere.
Dvs. starter dagen som et vulkanutbrudd og bare øker på etterhvert... ;D

Er ikke akkurat den som oppsøker lege ofte kan man si..

mvh

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Halsen er det farligste stedet å bli slått, fordi det skal så lite til før du dør.
ikke fordi du brekker noe men fordi halsen hovner opp å du for ikke puste.
Tror det er snakk om 7kg trykk eller noe der..

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ta en tur på legevakten. Forhåpentligvis går det over av seg selv, men det er ganske viktige ting inni der. Få noen til å bestille taxi til deg om du ikke kan kjøre selv. Du har forhåpentligvis noen i nærheten som du kan nå via SMS eller lignende.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kyl på med prednisolon, betapred, solucortef eller linknende kortison om du har. Det er hva legevakta også vil gjøre. Betapred er best da det virker raskest.

Om du ikke har steroider, så kyl på med høydose ikke-steroide antiinflammatoriske medisiner som f.eks Ibux (minst 1200mg som engangsdose). Det er ikke noe i veien for å ta kortison senere om nødvendig. Om ikke du har slikt i hus, så vil legevakta ha det.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.028
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hva venter du på?
Du har ondt, det er i halsen- med fare for både opphovning med medfølgende pusteproblemer og trykk på hovedpulsåre og eventuellt kan du også ha fått en nakkeskade eller kragebeinsbrudd.
Ring legen.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.518
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kona kom hjemom. Hun ringte og de sa at så lenge jeg pustet var jeg i live...
Dvs. så lenge det ikke ble værre var det ok. Ble det pustebesvær så kunne jeg ta meg en tur.
Angåene kortison og slikt tror jeg ikke vi har noe slikt i hus. Er heldig om det finnes en paracet her...
Men paracet eller ibux skal jeg finne. Får ta en dose.
Kona tar endel anabole steroider men det er mer for å holde MS i sjakk....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du kan jo finne ut hvilke steroider kona har. Skal du ta Ibux, Napren eller liknende så ta maksimal støtdose. Dette er jo en vevshevelse som i en laryngitt, og det er om å dempe denne for å gi frie luftveier.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.518
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tok feil. Var visst bare behandlinger på sykehuset det ble injisert. Men betaferon er medikamentene som brukes hjemme.

Har tatt en dose ibux 1200mg etter råd fra Vidar. Takk for råd så får vi sjå..

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.302
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Er det flere leger her på forumet enn Vidar?
Greit å vite faktisk.

Håvard

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hmmm, forskjell på folk. JEG hadde dratt til legevakta med det samme og forlangt å bli intubert. Skikkelig irriterende å våkne om natta av at man blir kvalt på grunn av sammenklemming av pusterøret.

Leste om en som fikk seg en lite kakk på halsen. Så ikke så ille ut til å begynne med, men i løpet av natta (mer hevelse på grunn av at man ligger med hodet ned) ble han kvalt...
Forresten, dette er bare noe jeg finner på :)
Sov godt.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Du får skrive jevnlig her inne i løpet av kvelden så vi veit att det er liv i deg :)
ikke til å spøke med slike slag mot halsen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Tok feil. Var visst bare behandlinger på sykehuset det ble injisert. Men betaferon er medikamentene som brukes hjemme.

Har tatt en dose ibux 1200mg etter råd fra Vidar. Takk for råd så får vi sjå..
Så kan du etter noen timer kyle på ytterligere 600mg. F.eks til kvelden.

NSAID's (non steroid antiinflammatoric drugs) er ikke så potente som rene steroider (f.eks betapred eller prednisolon), så dersom symptomene tilsier det så ta kontakt med lege lokalt. Normalt vil imidlertid nsaids være nok til å kupere plagsomme hevelser.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.518
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er i live enda. Nå går det mot kveld og tenker å køye. Formen er som tidligere idag. Ikke noe forværring og det må være bra. Så skal jeg fly over til Oslo i morgen tidlig. Blir der noen dager og litt nyttårsfeiring står for tur også ser jeg på kalenderen.

Ha god natt folkens.
og om jeg ikke skri

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Hehe godt å se at det står til livs og god tur til oslo :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Du verden, bambadoo. Må du holde deg i live så vi ikke desimeres, vi som er moderatorer her.

J

J.J

Gjest
Gi ungdommen alkohol før idretten tar dem ..... ;D

Godt og se at det er liv i deg .... ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Flott at vi alle har Vidar P som 'fastlege' her inne. Men i ditt tilfelle ville jeg nok kontaktet legevakta, Bambadoo....

Godt å se at det er liv i kroppen og luft i lungene. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.518
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Droppet oslo turen da jeg tok en tur til lækjaren idag. Syntes det var greit å ta det rolig og alt dette her. Ble litt vondere og slitsomt inatt så det var kanskje like greit. Da blir det en veldig rolig nyttårsfeiring (Kanskje på HFS ;) )
Stemmen er fremdeles omtrent borte, men litt morsomt også. Høres litt interessant ut...litt mystisk liksom.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Bra du overlever, bambadoo. ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Å være redusert i vokabulærvolumet er ikke festelig. Vær forberedt på at det kan ta litt tid før stemmen er helt friskmeldt. Var nesten uten stemme 4 mnd nå i sommer.
Lykke til iallefall.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.518
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Man har da tastaturet og jeg kan være giftig der om jeg vil :)

Ser nå av tråden at den ble kanskje litt mer "dramatisk" enn først antatt. Var ikke meningen det, men det er godt dere medlemmer passer på en liten stakkar som meg.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Håper du føler deg bedre, har et par esker Dexamethason i hus her, ikke så ulikt Prednisolon, problemet er at da får du ikke sove uansett... å så blir du utrolig sulten...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For interessens del; fikk legen undersøkt deg og satt noen diagnose ut ifra det? Hvilken behandling fikk du?

C

Cyber

Gjest
Kjipt å ikke ha stemme, har hvisket med forkjølet hals i 6-7 dager selv med mistanke om bihulsbetennelse.

Var hos svensk lege på legevakten idag:

Har du ondt i tennerna?

Ja, jeg har vondt i jekslene på denne siden (peker).

Så du har inte vondt i tennerna altså?

Jo, jeg sier jo at det gjør vondt i disse tennene (peker enda mer intenst)

Ok, hmm, men om det skulle begynna att gjøra ondt så.....

Ikke akkurat det man har lyst til når alle kanaler er tette og stemmen nesten borte for andre uka...

God bedring, bambadoo!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.130
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Får noia av denne tråden. En kompis fikk sprekk i innerveggen av pulsåren for noen år siden og døde av det fordi koagulert blod mellom veggene ble presset oppover og strupte åren igjen i halsen.

Nå har jeg skrevet det. Beklager.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.518
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Beklager val - kondolerer med kameraten din. Ikke hyggelig å høre.
Nei skal ikke spøke om alt men formen er mye bedre. Stemmen er ikke bra.
Legen sa ikke så mye men kjente litt her og der. Siden det ikke var noen skarp kant eller lignende som støtet kom fra ble trykket fordelt rimelig utover og det kunne være bra iforhold til endel hendelser som kan skje iflg. tidligere innlegg her.
Til og med min mor sa at halsen var hoven faktisk.
Så fikk jeg resept på noe kortison greier som jeg skulle ta noen dager. Er ikke bevandret i legesjargonene men utifra de så hadde jeg ikke så mye å frykte. Jeg tok akkurat denne hendelsen litt alvorlig og startet faktisk en rimelig personlig tråd her på HFS, noe som jeg ikke har for vane å gjøre.
Vi har bra kompetanse her på HFS uansett fagfelt og medlemmene ser ut for å dele av sin kunnskap og det er flott.

Så Vidar P. Shaman til Høvdingen :) Takk for gode råd.

V

vredensgnag

Gjest
Har også hatt vansker med å slippe denne tråden, og håper alt går i orden.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Får noia av denne tråden. En kompis fikk sprekk i innerveggen av pulsåren for noen år siden og døde av det fordi koagulert blod mellom veggene ble presset oppover og strupte åren igjen i halsen.

Nå har jeg skrevet det. Beklager.
Noe lignende tok nettopp knekken på Richard Holbrooke.

Edit: Korrigert etter Vidars presisering nedenfor.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke helt det samme; to forskjellige karsystemer. Aorta går fra hjertet og ned, karotis-arteriene avgår fra aorta langt under halsen.

Disseksjon, hvor intima-laget sprekker, er vel strengt tatt ikke vanlig i halsen; der det er karotis-arteriene som går. De kan forsåvidt sprekke de også, men det vanligste er stenose som gir trombose etter litt tid. Amerikaneren døde vel av aortadisseksjon.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.518
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok - vi snakker 2011 og jeg er fortsatt i live. Jeg stemmer for at det skal fortsette slik. Er vi alle enige om det?

Ha et et fortsatt godt nytt år folkens. Takk for gode råd og fine innlegg alle sammen. :)

mvh
Odd M

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.563
Torget vurderinger
0
Det høres ut som et aldeles utmerket forslag at du holder deg i live også ut dette året!

God Nytt År Bambadoo :D !

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.782
Torget vurderinger
4
bambadoo skrev:
Ok - vi snakker 2011 og jeg er fortsatt i live. Jeg stemmer for at det skal fortsette slik. Er vi alle enige om det?

Ha et et fortsatt godt nytt år folkens. Takk for gode råd og fine innlegg alle sammen. :)

mvh
Odd M
Assa, -jeg stemmer for at vi ikke skal ha en avstemming om dette....det vedtas ved akklamasjon!

Herved vedtatt at bambadoo skal overleve.

Hipp Hipp og godt nytt

Topp Bunn