Sladd

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nei, men dette er Dagbladet. De er nok litt skvetne etter å ha tatt livet av Tore Tønne.
En latterlig avis, stadig på jakt etter sin såkalte identitet, som det liberale vakttårnet på venstresiden. ;D ;D
Dette lykkes man naturligvis ikke med, da det journalistiske nivået med noen få hedelige unntak er på samme nivå som moralen i Red Light District i Rotterdam.
De taper flest lesere og flest kroner for tiden, og hadde det ikke vært for solid EK, kunne vi sett frem til en snarlig død.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Visst er Dagbladet en dårlig avis. Men mener du at f.eks. VG er bra, Oddgeir?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
VG er like dårlig, men har mye bedre sportssider. I motsetning til Dagbladet, som prøver å gi inntrykk av man er en seriøs avis, prøver ikke VG på dette. De legger ikke skjul på at de er "blot til lyst". ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Dagbladet er ikke alltid like bra, men det er svært langt ned til VG.

VG er det kjipeste, simpleste, med simplistiske søppelet i norsk avisverden.

Beste avisen i Norge er Bergens Tidende. Og da tenker jeg ikke på lokalstoffet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Å lese Deph ta Dagbladet i forsvar er en litt sånn utenfor kroppen opplevelse. ;D ;D

Ja, BT er en god avis, faktisk bedre enn Aftenposten, etter at den ble beleiret av marxister.

Men DN på lørdag er et mesterverk. Ingen over, ingen ved siden.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Å lese Deph ta Dagbladet i forsvar er en litt sånn utenfor kroppen opplevelse. ;D ;D

Ja, BT er en god avis, faktisk bedre enn Aftenposten, etter at den ble beleiret av marxister.

Men DN på lørdag er et mesterverk. Ingen over, ingen ved siden.
Mulig, kjøper ikke DN så ofte. Er innom web siden av og til men kanskje jeg skal kjøpe en lørdagsutave og se.

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
hmmm, jeg formoder at Deph bor I Bergen? ;D

;)
Ingen hemmelighet det.

Men det er ikke lokalpatriotisme som gjør at jeg liker BT. BA som også kommer fra Bergen er en sørgelig affære. Og lokalstoffet er ofte det minst interessante i avisen.

BT har en solid saklig journalistikk og prøver ikke å fordumme stoffet eller å etterape Se og Hør eller de engelske tabloidene. De kaster seg ikke ut i krampeaktige overskifter og informerer mer enn de sjokkerer, skremmer eller smisker med leserenes fordommer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes egentlig ikke at vi har noe godt utvalg av aviser om jeg skal være ærlig. VG og Dagbladet er mer et argument for momsfritak for Se og Hør/Her og nå enn noe annet. Innimellom dukker det opp noen leseverdige kronikker i Dagbladet, men ikke på langt nær nok til å rettferdiggjøre kjøp av en avis. Nå skal de til og med ha betalt for flere av disse på nettet.

Jeg forholder meg stort sett til NRK tekst, kort og greit om det meste av det viktigste. Nupi gir ut noe de kaller 'Hvor hender det' som er bra. Utenom det leser jeg heller bøker. Idrettsutøvere og kjendiser interesserer meg minimalt, og hvem som skriver best om disse minst like lite.

Hvis jeg har tid til aviser (les: reiser med tog) tar jeg gjerne International Herald Tribune.

S

slowmotion

Gjest
Jeg leser nesten bare aviser på nettet. Og akkurat nå har jeg lest litt i BT, så får vi se om det gir mersmak.

;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Hvis jeg har tid til aviser (les: reiser med tog) tar jeg gjerne International Herald Tribune.

Helgeutgavene av de engelse seriøse avisene er også flere timers god lesing.

Kjøper man The Independent, The Observer og The Times på en søndag har man det beste fra hver leir i England.

Har man tid til å tenke samtidig som man leser er Morgenbladet også bra.

VG egner seg kun på et tannlegekontor. Da er man også i riktig stemning til å lese den.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Stikken skrev:
Hei!

Hvorfor i helv..e er bildet sladda, da ligner det jo på x-antall menn i samfunnet.
Kunne vi ikke få se hvem duden var, og gitt beskjed hvor og når han ble observert.
Hvorfor skal slike mennesker alltid skånes?
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/28/513506.html

Vh
S
Så lenge mannen ikke er dømt, og ikke minst fordi politiet faktisk ikke er helt sikre på at det er riktig person de har etterlyst, så kan du jo gjøre deg opp din egen mening om du mener det er greit å "oute" en mulig uskyldig person.

Har tatt et par telefoner for moro skyld, og ingen går god for at det er 100% sikkert at det er den riktige.

(nei, jeg jobber ikke i db.no)

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Stikken skrev:
Hei!

Hvorfor i helv..e er bildet sladda, da ligner det jo på x-antall menn i samfunnet.
Kunne vi ikke få se hvem duden var, og gitt beskjed hvor og når han ble observert.
Hvorfor skal slike mennesker alltid skånes?
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/28/513506.html

Vh
S
Så lenge mannen ikke er dømt, og ikke minst fordi politiet faktisk ikke er helt sikre på at det er riktig person de har etterlyst, så kan du jo gjøre deg opp din egen mening om du mener det er greit å "oute" en mulig uskyldig person.

Har tatt et par telefoner for moro skyld, og ingen går god for at det er 100% sikkert at det er den riktige.

(nei, jeg jobber ikke i db.no)

mvh
Hvis det er politiet som har gått ut med en etterlysning med navn og bilde er det vel god nok dekning for å trykke dette?

Siden det her er snakk om en voldelig forbryter som kan sette andre i fare er det vel egentlig viktig å få tak i mannen.

Jeg forstår din varsomhet med å identifisere folk som ikke er dømt, det er en sunn skepsis. Men der er da vanskelig å dømme en person før de har fanget ham da. Så det kriteriet er nok litt i overkant.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det med "dømt" er jeg i og for seg enig i, men i og med at politiet faktisk ikke sikre, så jeg vil tro at det ligger en beslutning på redaktørnivå i denne saken.Så får dere mene så mye dere vil at db.no ble et vanvittig mye dårligere produkt av den grunn.

Når det gjelder Tønnesaken som noen elsker å dra frem en gang iblant så har jeg et par ting jeg vil skyte inn.

Dagbladet og Aftenposten (spesielt Dagbladet fordi de i denne saken satt med rimelig solid og grundig dokumentasjon) kjørte Tønne rimelig hardt,det er jeg enig i. At det fikk det tragiske utfallet er beklagelig, men en bør også stille spørsmål om hvor "etterpåkloke" mediene skulle ha vært.

Tønne var en maktperson som gjennom erfaring og ikke minst lange karriere svært godt visste hvilke lovbrudd han begikk. Det forkastelig her er jo at Media ble skurken, og fokuset på de virkelig skurkene ble flyttet på.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/18/512478.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/19/512502.html

Det falt jo heller ikke kritikere av "Tønnesaken" her på HFS så tungt, at "Vallasaken" var like massiv tidligere i år.

Så hva er ønskelig. Fri presse som skriver om det som nødvendigvis ikke passer makta, setter sin egen dagsorden, eller media styrt av blåruss og er i lommene på eiere som har sin egen skjulte agenda? Heldigvis er det ikke kommet så langt i Norge, men noen faresignaler har vi her også.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Det med "dømt" er jeg i og for seg enig i, men i og med at politiet faktisk ikke sikre, så jeg vil tro at det ligger en beslutning på redaktørnivå i denne saken.Så får dere mene så mye dere vil at db.no ble et vanvittig mye dårligere produkt av den grunn.
Det er vel ikke noen som har hevdet det da? Bedre å være forsiktig på den siden. Men saken har jo en litt annen karakter også enn de andre sakene du sammenligner med.

Men hvis man først skal trykke en etterlysning er det da lite poeng i å sladde bildet.

Tønne var en maktperson som gjennom erfaring og ikke minst lange karriere svært godt visste hvilke lovbrudd han begikk. Det forkastelig her er jo at Media ble skurken, og fokuset på de virkelig skurkene ble flyttet på.]Tønne var en maktperson som gjennom erfaring og ikke minst lange karriere svært godt visste hvilke lovbrudd han begikk. Det forkastelig her er jo at Media ble skurken, og fokuset på de virkelig skurkene ble flyttet på.
Tønne tok selvkritikk av sine handlinger. No big deal.

Så hva er ønskelig. Fri presse som skriver om det som nødvendigvis ikke passer makta, setter sin egen dagsorden, eller media styrt av blåruss og er i lommene på eiere som har sin egen skjulte agenda? Heldigvis er det ikke kommet så langt i Norge, men noen faresignaler har vi her også.
Farene er absolutt til stede. Men vi har da ingen Murdoch eller Berlusconi i det norske mediamarkedet. Men det virker som det er en streng selvregulæring på hvordan man kan vinkle saker og hvem man kan kritisere for ymse.

Men ser vel ting litt anderledes innenifra. Men hvis man ser bort i fra aviser som kun representerer særinteresser. Dagen (de kristne), Nationen (Bøndene), DN (De rike), VG (De enfoldige) så står det vel ikke så ille til vel?

Hvilke faresignaler er det du har observert da?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Den største faren er når mediehusene blir for store og eierskapet får for stor makt. Eierskapet har som største interesse inntjening, i og for seg ikke noe galt i det, men når bunnlinje er viktigere enn det frie ord og presse er det noe galt.

Hva gjør vi den dagen eierinteressen går inn og overstyrer redaktøren og det redaksjonelle stoffet?
Kommer ikke på noen eksempler i farta på hjemmebane (heldigvis), men i den del utenlandske media finnes det nok å ta av. (også blant store og kjente)
:p

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Før dere tar livet av VG, (meg selv innberegnet), så har de noen flinke kronikører som fra tid til annen avleverer et og annet gullkorn. Hanne Skartveits "Skarveit på en Lørdag" i dag var glitrende. Uredd og politisk ukorrekt. God lese.

Hva gjelder den såkallte blårussen, så er det nå engang slik, at går ikke en avis i overskudd, så forsvinner den etter en tid, og hva da med det frie ord?

Jeg strener mot kjøleskapet for en Nøgne Ø Amber Ale.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Den største faren er når mediehusene blir for store og eierskapet får for stor makt. Eierskapet har som største interesse inntjening, i og for seg ikke noe galt i det, men når bunnlinje er viktigere enn det frie ord og presse er det noe galt.
Ja det er jo utvilsomt derfor mange aviser er blitt til ren underholdning og tidtrøyte så lenge det ikke skjer noe usedvanlig dramatisk. Pressestøtte og eierbegrensninger hjelper jo på. Men det er sikkert endel uvilje mot dette blandt høyrepoulistene, så hvis de får for mye makt kan vi jo fort se en slik utvikling.

Hva gjør vi den dagen eierinteressen går inn og overstyrer redaktøren og det redaksjonelle stoffet?
Tja, hva kan man gjøre? Som journalist kan man finne seg en annen arbeidsgiver ... eller ofre sin integritet og tjene bra og gjøre som en får beskjed om. En eier kan vel ansette hvem han ønsker som redaktør. Men de fleste eiere ønsker vel ikke en profilert redaktør med meinger utover hva som gir opplagsøkning? DB var jo litt sprek med sin nye redaktør da så det er mulig det står bra til. Men faren er jo overhengende.

Kommer ikke på noen eksempler i farta på hjemmebane (heldigvis), men i den del utenlandske media finnes det nok å ta av. (også blant store og kjente)
:p
Ja sterke bånd mellom landets makthavere og pressens eiere er farlig. Enten det gjleder gamle Pravda i Sovjet eller Murdoch pressen i USA eller Italias sterke mann og hans interesser.

Men jeg kan ikke se de store faretegnene her hjemme.

Jeg er mer bekymret for sterke interessers bruk av mediebyråer og pressens villighet til å bruke ferdig materiale.

Apropos medie- og prbyråer. Har du sett denne: :D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
Når det gjelder Tønnesaken som noen elsker å dra frem en gang iblant så har jeg et par ting jeg vil skyte inn.

Dagbladet og Aftenposten (spesielt Dagbladet fordi de i denne saken satt med rimelig solid og grundig dokumentasjon) kjørte Tønne rimelig hardt,det er jeg enig i. At det fikk det tragiske utfallet er beklagelig, men en bør også stille spørsmål om hvor "etterpåkloke" mediene skulle ha vært.
Min kritikk går ikke på saken, men på måten Dagbladet prøvde å øke løssalget sitt på. Underbukseonani i 4 farger er usmakelig uansett objekt.

Edit:
Det siste eksempelet i så måte er forsiden Dagbladet presterte i forbindelse med forsvinningssaken til Madeleine. Forkastelig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
VG og Dagbla` er bare "Sex og Hor" på dårligere papir. Bergens Tidende, Sunnmørsposten og Adressa er gode regionalaviser. Ikke riksdekkende fullt ut, men gode aviser.

Leste endel Aftenposten før i verden men det har avtatt med tiden, føler på en måte at den er blitt en østlands-regionalavis, og på den måten stiller den i samme liga som BT, Sunnmørsposten og Adressa.

Da står vi igjen med to gode riksdekkende aviser: Dagens Næringsliv, som faktisk inneholder mye mer enn bare finansnyheter,- selv om det er mye pengestoff ! Den andre gode, god og god fru Blom ::) men i allefall uredd og undersøkende, er Klassekampen. Politisk står jeg og gjengen i "Klassekampa" i forskjellige galakser, men de er gravende undersøkende, og ikke redd noen ! DET skal de faktisk ha "kred" for, og jeg mener at hvis man bare har råd til å abbonere på en avis, bør det være Klassekampen. Den er lesverdig, og de trenger sikkert pengene. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
VG og Dagbla` er bare "Sex og Hor" på dårligere papir. Bergens Tidende, Sunnmørsposten og Adressa er gode regionalaviser. Ikke riksdekkende fullt ut, men gode aviser.

Leste endel Aftenposten før i verden men det har avtatt med tiden, føler på en måte at den er blitt en østlands-regionalavis, og på den måten stiller den i samme liga som BT, Sunnmørsposten og Adressa.

Da står vi igjen med to gode riksdekkende aviser: Dagens Næringsliv, som faktisk inneholder mye mer enn bare finansnyheter,- selv om det er mye pengestoff ! Den andre gode, god og god fru Blom ::) men i allefall uredd og undersøkende, er Klassekampen. Politisk står jeg og gjengen i "Klassekampa" i forskjellige galakser, men de er gravende undersøkende, og ikke redd noen ! DET skal de faktisk ha "kred" for, og jeg mener at hvis man bare har råd til å abbonere på en avis, bør det være Klassekampen. Den er lesverdig, og de trenger sikkert pengene. ;D
John Hustad er god. Rart ikke han har fått sparken. Enig Spi, enig.

Topp Bunn