"Sløring". Enda et dogme.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
"Sløring". Enda et dogme.

slowmotion5 skrev:
el_mariachi skrev:
marsboer skrev:
Det er alltid fascinerende at enkeltpersoner klarer å påberope seg suveren kunnskap i forhold til de store og dedikerte utviklingsavdelingene med anerkjente forskere som de største høyttalerprodusentene har.
Mulig du er inne på noe men "enkeltpersoner" trenger ikke tenke på budsjett og profittmaksimering, de kan konsentrere seg om lyden.
Man slipper da å forholde seg til en rekke kompromisser ala elementkvalitet, filterkomponenter, materialvalg til kabinett osv. og fremfor allt lønn til utviklingsavdelingen.
Som "enkeltperson" kan man også gå et skritt videre .... dessuten er det moro å lære ..... ;)
Den står sterkest den som står alene, iallefall fins det gode eksempler på det innen ht-faget.
 
M

marsboer

Gjest
"Sløring". Enda et dogme.

Det eneste jeg har trua på av enkeltmannsforetak innen høyttalerbransjen er av den typen hvor man starter med ett produkt for så å foredle dette videre med stadige forbedringer, ala Respons.

Men selv om resultatet blir lyttevennlig og i verdensklasse så går jeg fremdeles ikke med på at ett enkeltindivid kan besitte en kompetanse som i ren forståelse av temaet overgår et samlet team av spesialister innen sin lille del av fagområdet som i tillegg har tilgang på en helt annen mengde av avanserte tekniske hjelpemidler som måleapparater og lignende.

Å påstå noe slikt er i beste fall dårlig selvinnsikt spør du meg.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
"Sløring". Enda et dogme.

marsboer skrev:
Det eneste jeg har trua på av enkeltmannsforetak innen høyttalerbransjen er av den typen hvor man starter med ett produkt for så å foredle dette videre med stadige forbedringer, ala Respons.

Men selv om resultatet blir lyttevennlig og i verdensklasse så går jeg fremdeles ikke med på at ett enkeltindivid kan besitte en kompetanse som i ren forståelse av temaet overgår et samlet team av spesialister innen sin lille del av fagområdet som i tillegg har tilgang på en helt annen mengde av avanserte tekniske hjelpemidler som måleapparater og lignende.

Å påstå noe slikt er i beste fall dårlig selvinnsikt spør du meg.
Vel....
Hos Pioneer, Marantz, Yamaha, Sony og B&O jobber det selvsagt mange flinke folk - og det er jo også disse som driver den store utviklingen fremover.

Men - jeg vet ikke hvor mange som jobber på nyutvikling av produkter hos disse leverandørene, men i knøttlille Norge har vi blant annet produkter som Black Magic, EC, DP, Hegel, Adyton, Doxa, OAL, Pathos, Multicell, Midgard, Tangen AV, Forsman, BASE, Renaissance Audio, Celius - som alle har begynt i det små og noen har hatt større suksess enn andre - I tillegg har du en haug med andre som ofte har god kunnskap (gjerne i forbindelse med relatert jobb) som også prøve litt snåting her og der - uten nødvendigvis å planer om å kommerisalisere produktet.

Å tro at en gjeng ineniører med 9-16 jobb skal stå for all nyutviklingen innen audio er i beste fall naivt. En ting er jo den kollektive innsatsen til alle disse menneskene. En annen ting er jo muligheten som ligger i å ha kort vei til kunden og små produksjonsserier. Da kan man oppdatere umiddlebart når bedre komponenter er tilgjengelig, man kan velge komponenter som ikke er tilgjenglig i mer en små serier, man kan gjøre ting som ikke kan forsvares kostnadsmessig i store produksjonsserier, osv....

Jeg har hatt i all hovedsak hatt prdoukter fra DP/BASE/ZAP/DIY og også hatt mye som har vært modifisert. Nå sitter jeg med det eneste settet i verden av Overkill Audio Conductor/End Game/Finale - og jeg har stor tiltro til hva ildsjeler som tenker litt "out of the box" kan få til....Og jeg har i grunn aldri vært fristet til å kjøpe hyllevare.... ;D

Mvh
OMF
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
"Sløring". Enda et dogme.

R.Solhaug skrev:
Takker el_mariachi !

Morro å se igjen bildet, det hadde jeg ikke lagra. Hadde ett stykke igjen der, men elementene jeg bruker i dag er de samme. Skal si de har klarna 8)

Ellers føler jeg et visst medynk med dem som sliter med å se utenfor sine mentale burkaer. Janteloven er visst fortsatt grunnskolepensum ::)


Mvh. RS
Håper ikke janteloven var pga. mitt innlegg?

Fin høyttaler forresten.

Jeg lurer fremdeles på om noen på HFS har hørt den?

mvh
 
M

marsboer

Gjest
"Sløring". Enda et dogme.

OMF skrev:
Vel....
Hos Pioneer, Marantz, Yamaha, Sony og B&O jobber det selvsagt mange flinke folk - og det er jo også disse som driver den store utviklingen fremover.

Men - jeg vet ikke hvor mange som jobber på nyutvikling av produkter hos disse leverandørene, men i knøttlille Norge har vi blant annet produkter som Black Magic, EC, DP, Hegel, Adyton, Doxa, OAL, Pathos, Multicell, Midgard, Tangen AV, Forsman, BASE, Renaissance Audio, Celius - som alle har begynt i det små og noen har hatt større suksess enn andre - I tillegg har du en haug med andre som ofte har god kunnskap (gjerne i forbindelse med relatert jobb) som også prøve litt snåting her og der - uten nødvendigvis å planer om å kommerisalisere produktet.

Å tro at en gjeng ineniører med 9-16 jobb skal stå for all nyutviklingen innen audio er i beste fall naivt. En ting er jo den kollektive innsatsen til alle disse menneskene. En annen ting er jo muligheten som ligger i å ha kort vei til kunden og små produksjonsserier. Da kan man oppdatere umiddlebart når bedre komponenter er tilgjengelig, man kan velge komponenter som ikke er tilgjenglig i mer en små serier, man kan gjøre ting som ikke kan forsvares kostnadsmessig i store produksjonsserier, osv....

Jeg har hatt i all hovedsak hatt prdoukter fra DP/BASE/ZAP/DIY og også hatt mye som har vært modifisert. Nå sitter jeg med det eneste settet i verden av Overkill Audio Conductor/End Game/Finale - og jeg har stor tiltro til hva ildsjeler som tenker litt "out of the box" kan få til....Og jeg har i grunn aldri vært fristet til å kjøpe hyllevare.... ;D
Jeg betviler ikke at det finnes mange utrolig flinke folk der ute, som kanskje er mer kompetent som enkeltindivid enn noe enkeltindivid i alle verdens forskningsavdelinger. Det jeg jeg betviler er selvinnsikten til personer som med en enkelt uttalelse avfeier det kompetente forskningsavdelinger har brukt flere tiår på å fremforedle som helt ubrukelig både teoretisk og i praksis - noe jeg har store problemer med å tro kan være den hele og fulle opplyste sannheten.

Man skal ha en betydelig mengde bakgrunnskunnskap om den jobben som er gjort og de vurderinger/analyser som er foretatt før man kan konkludere med noe slikt spør du meg, og jeg er ganske sikker på at om man spør en slik forskningsavdeling om hvorfor man ikke bruker den "åpenbart" beste og eneste vettuge måten å bygge høyttaler på, så vil man få et godt begrunnet svar med utgangspunkt i vitenskap og praksis, eller sagt med andre ord, det er nok allerede tenkt på men, forkastet av en eller annen grunn.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"Sløring". Enda et dogme.

General8 skrev:
Noen her på HFS som har hørt dine nærmest perfekte høyttalere?

mvh
Joda, jeg har hørt de. Under min tid i OAS. Ikke sikkert Solhaug husker, men det er mange mange år siden det. Låt sprekt da, men de er sikkert mye forbedret siden da.

Mvh Vidar P
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.375
Antall liker
11.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
"Sløring". Enda et dogme.

For å bli on topic igjen:
Fundamentalister bruker dogmer; fordi det bare er slik. For å tenke dogmatisk må man forvalte absolutte sannheter, hvor alminnelige krav til bevisførsel ikke gjelder. Det blir da noe dogmatisk å beskylde folk for dogmebruk, bare fordi en ikke er enig i metaforbruken deres.

Det neste spørsmålet er om "sløring" er en god metafor; hvor mye- og hvor generell forklaringskraft har denne metaforen? Jeg mener det er ok å bruke dette begrepet i alminnelige beskrivelser, eller i en slags skisse, men om man skal si noe mer nyansert eller konkret, så bør det utdypes.
Fx kan to forsterkere begge "sløre" lyden, men gjør de det på den samme måten? Er forskjeller i "sløring" i de to tenkte komponentene kvantitativ (den ene "slører" mer enn den andre) eller er det en kvalitativ forskjell (de to komponentene "slører" begge lyden, men med ulike konsekvenser)
"Matching" er vel også et ok begrep i den forstand at jeg kan balansere mine komponenters påvirkning av signalet opp i mot min smak, men jeg finner det meningsløst å "matche" opp i mot en universell standard.

med pedantisk hilsen

PS velger å oppfatte trådstarters dogmatiske stil litt mindre humoristisk enn jeg tror den er ment, fordi jeg liker det slik DS
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
"Sløring". Enda et dogme.

Enig i det meste av det du sier Burnt-Island, og godt du drar oss litt on topic.
Det er vel bare trådstarter selv som vet hva han tenker på med tråden, men jeg tipper at han har tanker om at begrepet sløring brukes for ukritisk på forumet, og at denne bruken av det i seg selv blir en tåkelegging eller sløring for å kamuflere ureflekterte synspunkter som er basert på fordommer og det å ha malt seg inn i et hjørne argumentasjonsmessig over tid og at det derved blir vanskelig å snu... mange som sliter med det... og jeg sliter her med å holde setningen kort nok merker jeg;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.645
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
"Sløring". Enda et dogme.

;D

asbjbo skrev:
Haavard skrev:
Å diskutere et audiofilt vokabular er desverre nødvendig.
Begreper trenger vi til å beskrive lyd.
Jupp. Det er vanskelig nok å forstå forskjellige subjektive beskrivelser av lyd, og det ville vært enda mye verre om vi kunne legge hvilken som helst mening i hvilket som helst ord1. Her er et rimelig godt forsøk på å standardisere et slikt vokabular: http://www.stereophile.com/reference/50/index.html

veiled, veiling Pertaining to a deficiency of detail and focus, due to moderate amounts of distortion, treble-range restriction, or attack rounding.
1. Men litt refleksjon over enkelte diskusjoner her inne tyder på at det er kanskje eksakt det vi gjør...
Ordvekslingen jeg har sitert her kan for min del gjerne lukke tråden. Fasit på et vis.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
"Sløring". Enda et dogme.

General8 skrev:
Fin høyttaler forresten.

Jeg lurer fremdeles på om noen på HFS har hørt den?

mvh
Jeg har hørt de for en 7-8 år siden.Mektig høytalere og i mine ører synst jeg ikke de stod noe tilbake for det jeg har hørt av dyre Proacer,Wilson,JM Lab osv.
Kjøpte en 3 veis av Solhaug og syntes den var bedre på alle punkter enn Audio Physic Virgo som jeg hadde før den.Og jeg likte virkelig Virgo,presterte å selge et par av de for så å angre en stund etterpå å kjøpe et nytt par ::) ;D
Men med Acoustic Art 3-veis på plass så var det som om der forsvant noe sløring for å holde seg litt til trådens tema :D
 
Topp Bunn