Slå av utstyr for natta?

Slår du av?

• Jeg slår av om natta

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    2

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.960
Sted
Østfold
HCS skrev:
Snickers-is skrev:
Det er også stor forskjell på hvor varmt det blir inne i komponentene som står på hele tiden.

Jo varmere komponentene blir jo mer sliter det, både å skru av/på (materialer som utvider seg og trekker seg sammen) og jo mer sliter det å la dem stå på.

...så "kalde" komponeter" vil derav ha lengre forventet levetid ? :)
Normalt ja, men alt med måte. Mellom 20 og 40 grader vil være bra.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Tommelfingerregel sier halvert levetid for hver 10 grader økning i temperatur. Påslag genererer transienter som også kan ta livet av utstyret.
Det betyr at det er lurt å ha på ting som vanligvis ikke trekker så mye strøm, slik som CD-spillere og forforsterkere, klasse AB effektrinn osv, og at det er lurt å slå av klasse A effektforsterkeren.

K

kbwh

Gjest
Tuneren min er vanligvis avslått, mens resten står på.

Det "merkelige" er at jeg synes det spiller bedre fra CD når tuneren har vært tent en halvtimes tid. Kanskje mine ICEpowere kjører "for kaldt" uten hjelp fra tuneren (de deler kabinett, ja!), eller kanskje jeg har litt hifinevrose...

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1
Hei
Jeg har et Monster HTS 5100 "Signature" strømfliter, som har et voltmeter/ampere meter i fronten. Når jeg slår av alt utsyret til "standby" viser dette et forbruk på 1 ampere. Noen som kan regne på slikt i forhold til hva det da koster meg på strømregningen å ha utstyret slått på til "standby" kontinuerlig???
Normalt slår jeg av alt siden dette er så greit når alt er koblet til HTS5100, og denne har av/på brytere for strømmen til alt utstyret :D

N

nb

Gjest
gin skrev:
Hei
Jeg har et Monster HTS 5100 "Signature" strømfliter, som har et voltmeter/ampere meter i fronten. Når jeg slår av alt utsyret til "standby" viser dette et forbruk på 1 ampere. Noen som kan regne på slikt i forhold til hva det da koster meg på strømregningen å ha utstyret slått på til "standby" kontinuerlig???
Normalt slår jeg av alt siden dette er så greit når alt er koblet til HTS5100, og denne har av/på brytere for strømmen til alt utstyret :D
Det høres veldig mye ut, 1 Amp kontinuerig tilsier ca 1A*230V = 230W trekk (ca da det avhenger av hvilken spenning du har hjemme). Jeg bruker ca det samme når anlegget mitt spiller, og da er effektrinnenne temmelig varme. Uansett vil 230W kontinuerlig tilsi 230W*24 = 5,5kWh pr. døgn, om du antar at 1kWh koster i snitt ca 1 krone, vil det si ca 5,5*365 = 2000 kroner i året. Du kan imidlertid trekke fra kostanden for den delen av året du uansett varmer opp om du bruker elektrisk oppvarming.

Men som sagt, 1A på standby stiller jeg meg tvilende til

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Rhesus skrev:
Tommelfingerregel sier halvert levetid for hver 10 grader økning i temperatur. Påslag genererer transienter som også kan ta livet av utstyret.
Det betyr at det er lurt å ha på ting som vanligvis ikke trekker så mye strøm, slik som CD-spillere og forforsterkere, klasse AB effektrinn osv, og at det er lurt å slå av klasse A effektforsterkeren.
Herlig, da slipper jeg å sette vekkerklokka på fire timer før jeg egentlig skal opp... ;D ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rhesus skrev:

Hva med A/B forsterkere som har klasse A bias som derved kjører klasse A inntil et visst watt nivå ? Feks Parasound 3500 HCA kjører visstnok de første 15 wattene i klasse A og og blir fryktelig varm uansett. Bør slike forsterkere stå på eller ei ?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
HCS skrev:
Hva med A/B forsterkere som har klasse A bias som derved kjører klasse A inntil et visst watt nivå ? Feks Parasound 3500 HCA kjører visstnok de første 15 wattene i klasse A og og blir fryktelig varm uansett. Bør slike forsterkere stå på eller ei ?
Blir den ordentlig varm, så lever den sansynligvis lenger hvis du ikke lar den stå på.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Valentino skrev:
Tuneren min er vanligvis avslått, mens resten står på.

Det "merkelige" er at jeg synes det spiller bedre fra CD når tuneren har vært tent en halvtimes tid. Kanskje mine ICEpowere kjører "for kaldt" uten hjelp fra tuneren (de deler kabinett, ja!), eller kanskje jeg har litt hifinevrose...
Hehe, hadde en slik tv-nevrose en gang i tida.. ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
En kan jo spørre seg om alt lyder bedre når det er "varmt"...? Og hva er egentlig definisjon av "varm", eller drifts tempratur...det er jo ikke noen flyttebare komponenter i den forsterker som trenger økt varme for å gli lettere enn feks en bilmotor i spreng kulde... Hvor lyder metall ting bedre når de varmes opp til litt over rom tempratur..??

Er det hele en hype ?? :)

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
strøm'en springer raskere gjennom systemet når det er varmt... :p

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
3
Min Action Model One MKIII er kokvarm i stand-by, noen som vet hvorfor? da bruker den sikkert masse strøm også.. Det er forøvrig nesten den eneste komponenten jeg slår helt av..

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Slår av alt. Helst for og spare på røra og på denne årstiden blir det pinadø varmt nok inne i min lille kåk om ikke røra skal koke kaffen for meg

S

slowmotion

Gjest
Dessuten er det noe som heter brannfare...
En gang begynte det å ryke/brenne fra parabolmottageren min.
Heldigvis var jeg hjemme.
Siden det har jeg alltid skrudd av alt når jeg folater huset.

;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har veldig like vaner som trådstarter... Utstyret står på 24/7, med unntak ved trodenbyger, reise eller varme perioder om sommern.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gjør som Zemtex. Kan dog variere litt. Spiller mer rørdac, rørpre og rørmonoblokker :)
Grunn: Alltid noe som er på innspilling ;)

Har hatt en masse utstyr og alt står på alltid. Gikk galt en gang, og da med klasse D.
Det hadde sagt "pang" og luktet brent i halve huset.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Når det gjelder ICE-produkter Midgard etc, så rekker det at man slår de av ved evt, salg ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
slowmotion skrev:
Dessuten er det noe som heter brannfare...
En gang begynte det å ryke/brenne fra parabolmottageren min.
Heldigvis var jeg hjemme.
Siden det har jeg alltid skrudd av alt når jeg folater huset.

;)
Brannfare er en faktor man ikke bør kimse av egentlig. Jeg er jo klar over at det kan skje, men skrur jeg det av fordet..? :p

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det spørs om det er noen fasit her?, men Chapter Audio foreslår ihvertfall en halv times oppvarming fra stand bye modul på sine produkter.

O

omholt

Gjest
Kan love dere at jeg slår min forsterker helt av når den ikke brukes. Noen husker kanskje min historie. Kondensatorer som tørket ut, DC på utgangene og hovedkortet røk. Sjelden jeg slo den helt av før.......

L

lark

Gjest
Enig med omholt. Jeg slår av mine Hegel apparater om natten. Hadde en Thule IA250B før som stod på i 5 år.
På slutten låt den så elendig at jeg ikke klarte mer.........

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Jeg jobber alltid om kvelden, så derfor hører jeg mest på musikk før jeg skal på jobb. Nå tror jeg at jeg skal begynne å slå av forsterkeren mens jeg er på jobb, og slå den på når jeg kommer hjem om kvelden. Da er den varm og god til jeg står opp. Ikke den mest brannriktige løsningen men.... :-\. Kald forsterker høres ikke bra ut..!

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Nå tror jeg at jeg skal begynne å slå av forsterkeren mens jeg er på jobb
Hvordan greier du det, Cundis? Fjernkontroll? :D

Fordeler/ulemper med å skru av strømmen på stereo'en varierer nok fra fabrikant til fabrikant. Alle rørforsterkere jeg har vært borti skulle skrus av når de ikke var i bruk, mens f.eks. Naim anbefaler at de er påslått 24/7 (foruten torden selvfølgelig). Og Naim's forslag har virkelig noe for seg, go'lyden kommer først etter fem dager... ;D

Uansett, mener jeg at produsenten(e) burde nevne dette i bruksanvisningen.

Mvh

O

omholt

Gjest
Er det ingen som bruker timer? Da kan man stille forsterkeren inn til å slå seg på litt før man skal lytte hvis den trenger oppvarming.

K

kbwh

Gjest
Uhæ! En timer fra Clas? Før eller etter de hundedyre strømkablene?

Spøk til side, er ikke en slik timer ennå en mulig kilde til elektriske feil og all den styggedom det kan føre med seg?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Slår aldri av effektforsterkeren, men reciever og dvdspiller blir slått av om natta.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Min Krell FPB-300cx og TAS (Theater Amplifier Standard) står på hvilemodus - men vet jeg at de skal spille fx dagen etter står de på over natten.
Jeg bruker fjernkontrollen på FPB; TAS'en går på frontbryter.
Tidligere brukte jeg sikringsbryteren (alt OFF), men det sluttet jeg fort med .... kom mange 'hissige' lyder fra høyttalerne :eek:

Min Krell DVD Standard og Showcase Processor står på hvilestrøm om natten, selvom jeg skal spille neste dag.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Cd spiller står på 24/7 alt annet blir slått av.
Vil ikke bruke opp ECC33 rørene mine ;)

/jan

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Slår av høytalere og forsterkere. Forsterkere for å spare driftstimer på kostbare rør. Høytalere fordi jeg innbiller meg de tiltrekker seg mere støv når panelene står med spenning på.
CD spiller står i stby.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
JackX skrev:
Min Krell FPB-300cx og TAS (Theater Amplifier Standard) står på hvilemodus - men vet jeg at de skal spille fx dagen etter står de på over natten.
Jeg bruker fjernkontrollen på FPB; TAS'en går på frontbryter.
Tidligere brukte jeg sikringsbryteren (alt OFF), men det sluttet jeg fort med .... kom mange 'hissige' lyder fra høyttalerne :eek:

Min Krell DVD Standard og Showcase Processor står på hvilestrøm om natten, selvom jeg skal spille neste dag.
[Hvilemodus = stand bye eller?

/quote]

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
CD-spiller settes i Stand-by når den ikke er i bruk, det samme med tuner. Riaa står alltid på (det ble en pussig setning).
Effekt slukkes på natt- og dagtid i den varme årstiden, ellers i året er den påslått og gjør sekundær tjeneste som varmekilde. Pre lever sitt eget liv.

T

theStig

Gjest
Jeg har alltid hele kostebinderiet stående på. Det hender jeg skrur av effektforsterkerne hvis jeg skal være borte mer enn 3-4 dager. Effektforsterkerne (6 stk) bruker til sammen bare 20W i idle (uten signal)....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Min Karan ble slått av for første gang mandag ettermiddag (pga. antydning til lyn og at jeg skulle bort den kvelden) da hadde den stått på siden mandag før skjærtorsdag.
Det eneste jeg (vanligvis) slår av er suben.
Karan har av/på knappen på baksiden, det er vel ikke helt uten grunn ;)
Mvh.KW

U

utgatt60135

Gjest
Det føles av en eller annen grunn naturlig å slå av Sugden hvis den ikke skal brukes på mange timer. Prøver bare å unngå unødvendig av/på slåing. Cary´n slår jeg av på natta selv om Cary selv ikke anbefaler å slå av med mindre det er 2-3 dager uten bruk tror jeg.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
På grunn av at jeg ønsker å forlenge aktive timer med lytting foran forsterkerene (rør i pre og power!) på samme rørsett slår jeg oftest av etter lytting, minimum slå av utstyr over natten.

Etter at naboens hus for tre dager siden brant (hele andre etasje ødelagt) har brannteknisk kompetanse (samt politiets tekniske etterforskere som var på stedet i dagene etter) STERKT anbefalt at nesten alle elektriske komponenter slås av når man ikke er inne i huset i våken tilstand. I prioritert rekkefølge anbefalte disse at følgende slås av og STØPSEL TAS UT AV KONTAK (SU): TV med billedrør, kaffetrakter (SU), vannkoker (SU), vaskemaskin (SU), lamper med innebygd trafo (SU), stereokomponenter. I tillegg bør man legge inn en runde med følgende faste sjekkpunkt før man legger seg: alle stearinlys er blåst ut, fysisk eller visuell dobbeltkontroll av at alle plater på komfyr er slått av.

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Slår av om natta. Har EC hele veien men har St.by knapp på EMC 1 så den står i stand by hele tiden når jeg er hjemme. Slår det på om ettermiddagen da jeg for det meste bruker lytterommet på kveldstid. Det eneste jeg merker er at jeg må blåse systemet før jeg går i kosemodus (noen minutt med høyt volum), men mistenker at det er mine Martin Logan som på en eller annen måte må lades opp. De går jo i st.by når musikken stoper. :)

Topp Bunn