Slå av utstyr for natta?

Slår du av?

• Jeg slår av om natta

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    2

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Selv skrur jeg bare av når jeg skal være lenge borte, veit at jeg burde skrudd av om natta, eller når jeg ikke er hjemme pga brannfare.. Men forsterkeren bruker flere timer på å bli varm, og innen da er jeg ferdig å lytte. Hva sliter mest på elektronikk, å skru av og på, eller å la den stå på?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg lar utstyret stå på i vinterhalvåret, men i sommer halvåret blir det slått av etter bruk. Dette for å forsikre meg om at det ikke får skader av lynet da jeg bor utsatt til. (Inbiller meg at det spiller bedre når det er påslått hele tiden)

R

Rojoh

Gjest
Slår av rørutstyret (klasseA) når jeg ikke skal lytte på en stund. Det trenger bare rundt 10-15 min. før godlyden er på plass, så da så...

Mvh. Johan

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Cd spiller (EMC1 up) står alltid på med unntak av når det er fare for torden.
Rør preamp er full av BlackGate så denne står stort sett alltid på når jeg er hjemme fra offshore.
(BlackGate kondiser trenger 3-4 timer på å fungere optimalt)
Rør riaa står også nesten alltid på.
Rør effekt trinn slår jeg på på ettermiddagen, og av for jeg legger meg. Mest pga levetiden på utgangsrør.

Bygger nye 300B effekttrinn hvor jeg faktisk velger andre kondiser enn BlackGate, nettopp med tanke på å forlenge det reelle spilletiden på dyre 300B rør. Det er jo ikke noe god tanke at man faktisk bruker 1/2 parten eller mer av rørenes levetid på å varme opp utstyret til optimal lyd.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Utstyret mitt står 12 dager av og 9 dager på. Omtrent som meg selv, bare med motsatt fortegn.

Edit: Ingen rør eller kl. A. Lyngdorf og PC.

J

Jurassic

Gjest
jowil skrev:
Utstyret mitt står 12 dager av og 9 dager på. Omtrent som meg selv, bare med motsatt fortegn.
12-9 er en rævva rotasjon bare så det er sagt. Håper det gir kroner nok i kassa til å kompensere for tapt fritid. Trodde 11-10 og 12-16 hadde erstattet 12-9 nå jeg.
Beklager avsporinga men å kjededrikke en søndag tar på.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.116
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Står på siden EC'ene har oppvarmingstid..... Unntaksvis komponenter som har "standby". Dette for å "spare" av-og-på-knappen som jeg har en innbilt oppfatning av brister før eller siden.

Selv Moccamaster kneler i knappetrykket tilslutt ;D

Helt ærlig, så beveges av-og-på-knappen i perioden jeg vet at det ikke blir spilling ila 12 timer.

S

slowmotion

Gjest
Jeg slår av alt.
Det tar uansett ikke mer enn en halvtime å varme opp alt til akseptabelt nivå.
En av mange fordeler med rørutstyr.... :)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jurassic skrev:
jowil skrev:
12-9 er en rævva rotasjon bare så det er sagt. Håper det gir kroner nok i kassa til å kompensere for tapt fritid. Trodde 11-10 og 12-16 hadde erstattet 12-9 nå jeg.
Beklager avsporinga men å kjededrikke en søndag tar på.
Har nok dårligst betalt i hele firmaet. :-\ Bortsett fra funksjonærene, da. ;D
Enig i at det er en latterlig turnus. Men det er nå sånn den er de fleste plasser i anleggsbransjen. Lykke til med drikkinga, skulle vurdert en jeg også, men står på reisefot nå. Det er det verste. Søndagsreising. :mad:

J

Jurassic

Gjest
Kjører du anleggsmaskiner? Vet at enkelte anleggsmaskinsførere jobber 12-9 med svært god betaling (AF).
På elektrosida vet jeg at det blant annet i Haugesund har blitt tilbudt 12-16 for å få folk til å ville dra på reisejobber. Den rette rotasjonen er i mine øyne 14-21.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Står i stand bye modus, men slår av når det er meldt lyn og torden (selv om værmelderne juger mye). Bruker også T + A strømfilter, og da er vel ikke strøm peakene så avgjørende?

Ved lengere ferier så tas alle strømkabler ut.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jurassic skrev:
Kjører du anleggsmaskiner? Vet at enkelte anleggsmaskinsførere jobber 12-9 med svært god betaling (AF).
På elektrosida vet jeg at det blant annet i Haugesund har blitt tilbudt 12-16 for å få folk til å ville dra på reisejobber. Den rette rotasjonen er i mine øyne 14-21.
Har ikke maskinførerbevis. Er forskalingssnekker/sveiser på sjøavdelingen i AF. ;D

J

Jurassic

Gjest
jowil skrev:
Jurassic skrev:
Har ikke maskinførerbevis. Er forskalingssnekker/sveiser på sjøavdelingen i AF. ;D
Har en mistanke om at du tjener såpass bra at det ikke er synd på deg selv om du jobber 12-9 8)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Interessant å se at så mange skrur av om natta. Men hva sliter mest på komponentene, å slå av og på, eller å la de stå på tro. Noen med kunnskap om det her?

J

Jurassic

Gjest
Det må vel isåfall bli et regnestykke mellom antall driftstimer på utgangstrasnistorer kontra påslag på releer.
Jeg har ikke fasiten iallfall.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Cundis skrev:
Interessant å se at så mange skrur av om natta. Men hva sliter mest på komponentene, å slå av og på, eller å la de stå på tro. Noen med kunnskap om det her?
Lytter tørker ut i varme omgivelser, så kontinuerlig drift sliter mest.

J

Jurassic

Gjest
RJEL skrev:
Cundis skrev:
Har du regnestykke for hvor mye lytter tørker ut kontra hvor mye et rele slites ved påslag av/på?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Og ikke minst, er det forskjell på lytter med tanke på hvor fort de tørker ut?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Jurassic skrev:
RJEL skrev:
Cundis skrev:
Har du regnestykke for hvor mye lytter tørker ut kontra hvor mye et rele slites ved påslag av/på?
Nei, det har jeg ikke.
Men et rele som ikke funker, er veldig mye lettere å finne ut av og skifte kontra 100 lytter som funker sånn passe.
Et hav av produkter som repareres p.g.a. lytter i forhold til rele for å si det sånn.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
De eldste lytterne tørker nok fortest. De yngste er jo ikke engeng tørre bak øra. ;D

J

Jurassic

Gjest
RJEL skrev:
Jurassic skrev:
RJEL skrev:
Cundis skrev:
Nei, det har jeg ikke.
Men et rele som ikke funker, er veldig mye lettere å finne ut av og skifte kontra 100 lytter som funker sånn passe.
Et hav av produkter som repareres p.g.a. lytter i forhold til rele for å si det sånn.
Du må nesten ha et klapp på skuldra for ditt gode grunnlag for uttalelser.

J

Jurassic

Gjest
rolfozzy skrev:
De eldste lytterne tørker nok fortest. De yngste er jo ikke engeng tørre bak øra. ;D
Hvem kunne ikke tenkt seg en runde med noen jomfrulytter?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Cundis skrev:
Og ikke minst, er det forskjell på lytter med tanke på hvor fort de tørker ut?
Yes, stor forskjell.
Brunevareindustrien bruker den mest bedritne kvaliteten stort sett uhavhegig av merke.
Mens militært utstyr, kommunikasjon og slike ting, der er det veldig skjeldent at ting kolapser p.g.a. lytter.
Og det er ganske utrolig. Telefonsentraler, der poweret er 25 år gammelt, funker like godt.

R

Rojoh

Gjest
Ahh! Nå skjønner jeg dette med innspillingstid - må gi dem tid til å kommer over stemmeskiftet.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Tja, har nu vært servicemann i 20 år så jeg trur ihvertfall jeg har peiling ;D

J

Jurassic

Gjest
RJEL skrev:
Tja, har nu vært servicemann i 20 år så jeg trur ihvertfall jeg har peiling ;D
Å det har med strøm å gjøre.
Glemte å fortelle at det vet jeg ingenting om

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Da skjønner jeg at jeg bør begynne å skru av om kvelden ja.. :p. Får sette på vekkerklokka fire timer før jeg skal opp, er helt avhengig av musikk før jeg skal på jobben...! ;D

J

Jurassic

Gjest
Men siden det er hifi bør du helst stikke støpsleneoppi rumpa før du plugger de inn i stikkontakten for å være sikker på at det er hifi og ikke vanlig strøm de leverer

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Jurassic skrev:
Men siden det er hifi bør du helst stikke støpsleneoppi rumpa før du plugger de inn i stikkontakten for å være sikker på at det er hifi og ikke vanlig strøm de leverer
Snakker vi fetisch her nå eller...? ;D

J

Jurassic

Gjest
Cundis skrev:
Jurassic skrev:
Håpet på å være anonym her på forumet jeg. Ikke si at du har sett meg kjøpe vaselin på ICA.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Jurassic skrev:
Cundis skrev:
Jurassic skrev:
Håpet på å være anonym her på forumet jeg. Ikke si at du har sett meg kjøpe vaselin på ICA.
Mine lepper er forseglet med syv seil.. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.924
Sted
Østfold
Det er også stor forskjell på hvor varmt det blir inne i komponentene som står på hele tiden.

Jo varmere komponentene blir jo mer sliter det, både å skru av/på (materialer som utvider seg og trekker seg sammen) og jo mer sliter det å la dem stå på.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Snickers-is skrev:
Det er også stor forskjell på hvor varmt det blir inne i komponentene som står på hele tiden.

Jo varmere komponentene blir jo mer sliter det, både å skru av/på (materialer som utvider seg og trekker seg sammen) og jo mer sliter det å la dem stå på.

...så "kalde" komponeter" vil derav ha lengre forventet levetid ? :)

O

om.s

Gjest
Slår aldri av komponentene, men så trives Audionet med god gjennomgående varme, det lyder best så....

mvh

Topp Bunn