Skurring i diskant - B&W 685

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hei

Jeg har ett par B&W 685, dessverre lider den ene ht av skurring i diskanten. Dette er spesielt fremtredende på enkelte annslag når jeg hører på klavier/piano musikk (eks Andsnes).

Har prøvd å finne noen tråder, noe som ikke var så mye av ??? Fant en som liknet http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,5144.0.html , men her har han antageligvis problemer med forsterkeren. Jeg har antageligvs problemer med høytaleren da den skurringen fortsatt er på venstre ht selv om jeg har bytta om kablene...

Noen der ute som har peiling om hva det kan være, skitne kontaktflater på pluggene kanskje?? Ikke vet jeg ::)

Mitt oppsett:
ECI4
ECD1
Denon 3930 (som drivverk)

Alle hjelp mottas med TAKK!!

Mvh
SirHifi
 
T

timc

Gjest
Høres ut som en defekt diskant. Ta kontakt med hifiklubben.



-Tim
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kan være varmeskade på spolen. Har du spilt veldig høyt? Høyere enn forsterkeren tålte?

Når en forsterker klipper sender den masse høyfrekvensenergi til diskanten. Dette kan føre til at spolen i elementet varmes opp. Da kan spoleformen deformeres slik at den skraper borti magnetens polstykke.

Uansett er det stor sannsynlighet for at du trenger å bytte ut elementet. Da er HIFI-klubben riktig svar.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er etter all sannsynlighet mulig å kun bytte svingspole/diagram og ikke hele diskanten. Gjorde dette selv på et par gamle B&W høyttalere. Ble ikke dyrt heller. Men fikk forskjellig svar og pris fra de forskjellige hifi-klubb butikkene. Så forhør deg litt. Hos meg varierte svaret fra:
"det er ikke mulig"
"hele diskanten må byttes ut"
"kun svingspolen, men den må spesialbestilles"
"kun svingspolen - har den på lager - 200kr"
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Det var det jeg var redd for.. Bare det ikke er forsterkeren!!
Har akkurat kjøpt den brukt, veldig kjipt hvis den er gåen! Da blir det sikkert dyrt også!
Time will show :p

Synes det er litt rart at diskanten er gåen, føler ikke at jeg har spillt så høyt, hehe. Mulig det er andre faktorer enn det å spille høyt som spiller inn og..
Men det dere sier virker det mest sannsynlige for meg og! Man kanskje spille visse typer musikk høyere enn andre?? Klavier er jo veldig voldsomt til tider, egner seg kanskje ikke å spille så høyt...

Får håpe det ikke er for omfattende og dyrt å bytte en eventuell diskant.

Tar kontakt med Klubben nå
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ettersom ulyden fortsatt var på venstre høyttaler da du byttet om kabler er det vel ikke forsterkeren, da ville du jo også fått ulyd i høyre høyttaler før du byttet om på kablene.

Hvis HFK ikke er så serviceminded eller er dyre så kan du prøve HFK i danmark, det gjorde jeg og de er raske som f***.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilke HT kabler bruker du? Det er ikke EC'en din som har gått litt i selvsving da?
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Kan vel ikke akkurat skryte, de kosta 75 kr/m på hifiklubben, de var ment å brukes sammen med en NAD forsterker, ikke en ECI4 :-[
Hva mener du med selvsving?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, tenkte bare på om det var "flatkabler" - endel forsterkere kan gå i selvsving med høy kapasative HT kabler. (goertz etc). Ikke prisen som avgjør om de har denne karakteristikken eller ikke. Ved selvsving kan både forsterkeren og diskanter "gå opp i røyk".
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ok :)
Hvordan merker man at en forsterker går i selvsving? Hva betyr det rent teoretisk?

Det er en ting jeg synes er litt merkelig, det virker som den skurringen kommer bare ved noen bestemte frekvenser..
Er dette typisk ved en defekt diskant? Merker ikke noe til den skurringen når jeg spiller rock ::) Mulig det er fordi det er litt mer bråkete ;)
 
T

timc

Gjest
Det kan være helt naturlig ja. Tenk deg at en bit på svingspolen har løsnet. Denne vil gi en resonans ved en gitt frekvens og det er denne du hører.

-Tim
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Nå har jeg vært hos hifiklubben, de klarte å fikse det! Det var som du sa Tim, selve diskanten var ikke skrudd hardt nok fast slik at den fikk vibrasjoner ved spesielle frekvenser.
Nå var jeg letta!!! Så nå spiller Leif Ove som en drøm her, han kan spille gitt ;)

Super service hos hifiklubben forresten, de holdt ut med meg i over en time ;)

Takk for alle gode svar her på bruket!
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Veldig godt å høre at andre også får god service av HFK, og nevner det her. Er alt for mye drittslenging mot de store bedriftene syns jeg, spessielt HFK blir ofte sett på som djeveln selv.
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ja, har merket det :)

Men det er nok veldig individuelt også, alle er ikke like imøtekommende mot kunder gitt... Skal nevnes at det hjelper ikke å være en sur kunde i tillegg hell.
Hvem har lyst til å være trivelig og hjelpsom mot en sur og nedlatende kunde?!? Sett fra et annet synspunkt enn fra Hifi markedet. Selv om alle kunder skal bli behandlet likt da ::)
Nei, de som yter bra service bør bli berømmet mer og motsatt!

Over og ut!
 
Topp Bunn