Skurr på USB lyden

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Har en Asus Transformer Pad TF300TG som jeg har koblet til en Dacmagic via USB.
Av og til spiller det fint, men som oftest blir lyden forvrengt og skurrete. Når jeg spiller av uten USB er lyden helt grei.
Har forsøkt både NRK radio app, Youtube app og den innebygde musikkavspilleren.
Asus'n kjører nå Cyanogenmod android, men hadde samme problemet også på JellyBean 4.2.1

Noen som har anelse hva dette kan være? USB driver problem?
Dac spiller helt greit med andre kilder via USB så jeg tror problemet må ligge på Asus'n?
Forslag tas i mot med stor takk :)
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Skurring er normalt sett mange små dropouts, som regel forårsaket av enten dårlig signal-integritet eller høy last på CPU som påvirker USB (må vente for lenge på prioritet). Kjenner ikke tabletten, men hvis det er ganske svak CPU så kan det skape mye problemer med en synchron DAC. Det er også mulig at det rett og slett er ekstreme mengder jitter, som forårsaker skurringen, men dette er veldig sjeldent. Hvis det er første-generasjons DACmagic så er det synchron USB så den vil påvirkes veldig mye av kilden. Ville prøvd med en USB-hub mellom transformer pad og DAC, for å se om det er signalintegritet. Hvis det fortsatt er skurring så ville jeg forvente at det er for svak CPU eller dårlige drivere som er hovedårsaken.

Har du en annen DAC du kan teste på?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Finnes knapt synkrone usb-løsninger. Så å så si alt er enten adaptive (inkl dacmagic'en her) eller async.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Takk for innspill. Skal prøve den på en annen usb dac.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Har nå forsøkt med to andre usb dac'er men ulyden er der også.
Er det andre forslag til hva dette problemet kommer av?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis problemet oppstår på flere usbdacer, så ligger problemet enten i usb-kabelen eller i tabletten.

Johan-Kr
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.412
Antall liker
12.487
Sted
Sørlandet
Jeg har nøyaktig samme problem med min Iphone via kameradapter til noen eldre DAC`er. Samme DAC`er med samme kabel og med Ipad`n som kilde så er støyen borte. Problemet oppstår ikke på mer moderne DAC`er.

Mvh
BB
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Takk for inputs alle sammen!

Jeg prøvde på en helt ny Argon DAC1 på Hifiklubben også, uten success, så nytt er ikke bedre i mitt tilfelle dessverre.....
Hvis vi da konkluderer med at det er selve brettet som er synderen, er det noen som kjenner Android og vet om det kan være noe med usb driveren som kan fikses eller kanskje den kan byttes?

Har til nå prøvd 4 Android versjoner
- JellyBean 4.1.1 og 4.2.1 (På 4.1.1 fikk jeg ikke lyd overhode, mens 4.2.1 ga lyd men skurr)
- Cyagenmod 12.1 release og siste nightly build (samme resultat som 4.2.1)

Er litt rart om hardware på dette brettet fra 2012 skulle være for svakt til å få ut reint usb signal ?
.... spec er følgende:

- [FONT=&quot]NVIDIA® Tegra3™ Quad-Core CPU
- 1 GB RAM
Interfaces:
- [/FONT]
Pad:
[FONT=&quot]1 x 2-in-1 Audio Jack (Headphone / Mic-in)[/FONT]
[FONT=&quot]1 x micro HDMI[/FONT]
[FONT=&quot]1 x Micro SD Card Reader[/FONT]
Mobile Dock:
[FONT=&quot]1 x USB2.0 port[/FONT]
[FONT=&quot]1 x SD Card Reader

Kan jeg kanskje bruke micro hdmi porten (via noen duppeditter) til en USB dac?
Andre forslag?

[/FONT]
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Usb audio var det ikke offisiell støtte for før 5.0 kom. Noen bygget inn sin egen støtte for det, og noen apper kommer med en egen usb audio-driver, men poenget er at Android er såpass fragmentert at selv om det np er offisiell støtte for Usb Audio, er det ren lotto om det i praksis fungerer eller ikke fungerer.

Apple bygget dette inn ganske tidlig, for de visste at jack-utgangen (ihvertfall på iphone) kom til å bli sløyfet en gang i fremtiden.
 
Topp Bunn