Skulle hatt meg en DAC

Mr In-Between

Medlem
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
0
Hallo store og små ;)

Jeg prøver nå å finne meg en passende DAC til min HD 650 og til Denon D2000. Kan jeg spørre hva dere andre bruker av DAC til disse hodetelefonene? Kikket såvidt på X-DACv3 tidligere idag. Tror den passer godt til HD 650, men til D2000 vet jeg ikke. Koster i overkant av 7000 kr på Norsk Hificenter. Ellers kunne jeg sikkert klart meg med en rimeligere DAC en denne. Tenker å bruke DACen mot både laptopen og andre kilder. Fint om dere vil dele deres erfaringer med meg.

Mvh
PAR

O

OldBoy

Gjest
Hvis Mr In-Between skal ha en DAC med hodetelefonutgang, er vel ikke Xindak DAC-5 det riktige valget?

En utmerket DAC på alle måter, for all del, men den mangler jo noe vesentlig, da.

Benchmark DAC-1 har en god hodetelefonutgang, og hvis Mr In-Between tråler bruktbørsen, kan han muligens få tak i en brukt en uten å sprenge budsjettrammen sin.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Som Oldboy ganske riktig påpeker, mangler Xindak´n hodetelefonutgang, men med 7000,- til rådighet ville jeg foreslått å vurdere den DAC´n likevel + en dedikert hodetelefonforsterker, da har du mulighet til å få enda mer fleksibilitet, samt at jeg vil tro at du får en svært bra forsterker sammenlignet med hva som finnes innebygget i en DAC.
Bare en tanke.... ;)

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Ja, sorry. Sånn er det når man skal lese ting så jævli fort ;D

Akkurat som når jeg leser manualer. he he

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Se også om du finner en pent brukt Grace m902, denne er kombinert DAC og hodetlf.forsterker. Den har fått meget gode kritikker, bl.a. i Stereophile.

M

Morpheus

Gjest
Du har jo Beresford TC-7510. Jeg har ikke testet den selv, men jeg har sett den fått gode skussmål her på sentralen. Mener Vidar P har en slik til sine hodetelefoner. Service og leveringstid er visst meget bra. Har selv tenkt på å skaffe meg denne. Prisen er det ikke noe si på.

Litt info: http://www.homehifi.co.uk/main/main.html

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Morpheus skrev:
Du har jo Beresford TC-7510. Jeg har ikke testet den selv, men jeg har sett den fått gode skussmål her på sentralen. Mener Vidar P har en slik til sine hodetelefoner. Service og leveringstid er visst meget bra. Har selv tenkt på å skaffe meg denne. Prisen er det ikke noe si på.

Nei, den prisen var det ikke å si noe på. Men burde den strøm-adapteren byttes ut, eller er den helt grei?

T

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.723
Torget vurderinger
10
atonal skrev:
Se også om du finner en pent brukt Grace m902, denne er kombinert DAC og hodetlf.forsterker. Den har fått meget gode kritikker, bl.a. i Stereophile.

kr 14795 hos prolyd!! Det var dyrt

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Ja, det er en del penger. Men skulle tro man kan finne en pent brukt en til en mye rimeligere pris, som jeg antyder over. Ellers kan jeg jo glatt anbefale RME-ADI-2 som jeg selv bruker, utmerket DAC og meget habil forsterker til hodetlf. nypris ca 6000, enda billigere brukt. Benchmark er også nevnt...

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.707
Morpheus skrev:

Etter det jeg har testet av Beresforden til nå er jeg ikke i tvil om at for svært mange vil denne boksen muligens være en av de aller beste investeringer man kan gjøre under 2K. Det sagt, den er først og fremst en særdeles god DAC til prisen, som også har mulighet til å drive forholdsvis lettdrevne hodetelefoner. Om man først og fremst er på jakt etter en hodetelefonforsterker som også har innebygget DAC, så ville jeg nok sett meg om andre (og dyrere) steder.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.707
atonal skrev:
Denne må jeg jaggu sjekke neste gang jeg er i Oslo og ProLyd. Etter å ha konstatert, som forventet, egentlig, at Beresforden ikke er i nærheten av Lehmann som hodetelefonforsterker, så fortsetter jakten på en en-boks løsning som på sikt kan erstatte Beresford/Lehmann.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
OldBoy skrev:
Benchmark DAC-1 har en god hodetelefonutgang.
Ja den har faktisk to.

"HPA2™ Headphone Amplifier
The DAC1 and DAC1 USB feature the HPA2™ - Benchmark's signature high-current, 0-Ohm headphone amplifier. The HPA2™ is arguably the ultimate reference headphone amplifier. It will deliver the full rated performance of the DAC1 and DAC1 USB to the headphones. The HPA2™ maintains less than 0.0003% THD+N under full load. The DAC1 and the DAC1 USB both have two 1/4" headphone jacks on the front panel. The performance of the HPA2™ remains consistent even when two headphones are being driven simultaneously."

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Tre nuller bak komma. Slikt hører man rett og slett ikke!

B

bendis

Gjest
ser ut som den trenger et par tube buffers i forkant med slike tall ;D

Mr In-Between

Medlem
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
0
Hei igjen,

Det var virkelig artig at så mange ville hjelpe. Tusen takk! :D

Som sagt er jeg ute etter en DAC, men jeg overvurderte nok tykkelsen på lommeboka mi ;) Dessuten har jeg sikkert mest å hente på å legge til en forsterker også, som bla. novgarod foreslo. Har noen utgaver i kikkerten, men har ikke fyret løs enda.

Flere forslag er velkomne. DACen Zero fikk forresten kjempeomtale på head-fi (blant de rimelige modellene) Ettersom forsterkerne må passe både AH-D2000 og HD 650, blir valgfriheten noe mindre. Ser ut som jeg velger enten X-can v3, Gilmore Light eller muligens en av Darkvoice sine.

Søren også, :p laptopen min mangler SPDIF utgang, må da bruke USB eller Firewire, som igjen betyr at jeg må kjøpe en konverter hvis DACen ikke har USB. Ser sånn ut. Har helgen på å bestemme meg...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Det finnes en egen tråd for USB-DAC, skal være veldig bra greier! Sjekk ut.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvordan er det med zindax s nye DAC....hakke sjekka noe om den men,vet den er billig....www.audiofoni.no

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Torsen skrev:
Morpheus skrev:

Nei, den prisen var det ikke å si noe på. Men burde den strøm-adapteren byttes ut, eller er den helt grei?

T
Strømadapteren er finfin den, den ble oppgradert for en tid tilbake og er nå en switch mode med flott ytelse og det var et realt løft i lydkvalitet sies det.

DAC'en er suverent bra til nesten ingen penger, såfremt man bruker en pre med et vennlig elektrisk inngangsmiljø. Hodetelefonutgangen er ikke helt i samme klasse som dyrere apparater når det gjelder å drive veldig vanskelige hodetelefoner, men HD650 sorterer vel ikke i den kategorien uansett.

Jeg bruker min TC-7510 mk6 alternerende til hodetelefonlyd i campingvogna (med lett-å-drive hodetelefoner) og til å bole opp min Cambridge dvd til film. Til de vanskelige AKG K701 hjemme bruker jeg Naim Headline/Napsc.

TC-7510 er noe av det nærmeste jeg har kommet til et varp iallefall; forutsatt at den treffer dine krav da.

Mvh Vidar P

Mr In-Between

Medlem
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
0
Er det ingen som har et mer konkret DAC-forslag å komme med? Jeg tenker da på en DAC som kan drive både den lave impedansen i D2000 og den noe høye i HD 650. Kan ikke vurdere anbefalte DACer før jeg vet om de passer eller egner seg. Kanskje det ikke er så mange som har erfaring med DAC til slike hodetelefoner? Hadde tenkt meg en fra 2 til 4000 kroner... :)

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Vidar P skrev:
Torsen skrev:
Morpheus skrev:

T
Strømadapteren er finfin den, den ble oppgradert for en tid tilbake og er nå en switch mode med flott ytelse og det var et realt løft i lydkvalitet sies det.

DAC'en er suverent bra til nesten ingen penger, såfremt man bruker en pre med et vennlig elektrisk inngangsmiljø.
På hvilke måte kan jeg se at min elektronikk har riktig inngangsmiljø i forhold til denne dac´en?

T

Topp Bunn