Skuffet!! Oppgradering av PU på tide?

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Har nå snurret vinyl på en Rega P25, OL1, Grado Black og min Gram Amp 2 i litt over en måned. Har fått hjelp av en jeg kjenner til å stille inn det som skal. Det har vært utrolig deilig å lytte til musikk. Når jeg i går kjørte en A/B test mellom en eldre Nad cd-spiller og vinyl-stoltheten min blei jeg litt skuffa.
På flere plater var det helt klart tydelig at det er masse informasjon som ikke finner veien fra rillene til resten av riggen. Det jeg nå lurer på er om ikke PU'n min er moden for utskiftning.

Har dere noen forslag til hva som kan låte bra her?
Eller om det er noe annet som er feil eller kan gjøres annerledes?

Mvh
Torgeir "Nybegynner" Rokkones

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det der høres rart ut. Du har en veldig bra rigg og et skikkelig riaa-trinn, og det skal være klasseforskjell mellom den og en eldre Nad. Bevares, her må det være noe som ikke stemmer. Nå mener jeg ikke å betvile din kamerats kompetanse her, men er du sikker på at alt er stilt inn som det skal? Gå over alle innstillinger igjen. Still inn stifttrykk med vekt, antiskating med en rilleløs plate, og sjekk om sporingen er i orden. Om du ikke rår over alt skrammelet som trengs til en slik prosedyre, er det sikkert noen her inne som kan hjelpe. Hvor bor du i kongeriket?

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Holder til i Ålesund. Han brukte ikke vekt når han satte det opp. Jeg har spillt nå en stund, og ant fred og ingen fare. Ble derfor litt paff da fatterns Nad parkerte riggen min.
Kjøpte spilleren brukt. PU fulgte med på kjøpet. Nåla på PU peker ikke rett frem. Det gjorde den heller ikke når jeg fikk den i hus. Skal det være slik eller er det slitasje av opphenget? Jeg bare lurer jeg:)
Kommer til å kjøpe div utstyr etter hvert som jeg får råd til det. Vekt sov.

Er uansett takknemlig for alle tips jeg kan få her inne:) Har fått totalt dilla på vinyl

K

kbwh

Gjest
Hmm, det finnes vel vinylekspertise lokalt i Ålesund?

P

Parelius

Gjest
Hvis Grado Black er i familie med Grado Silver, så har du et svakt ledd her. Silver er en av de mer uengasjerende PU-er jeg har hatt. Gav meg ikke "fot" i det hele tatt. Informasjonsmessig derimot skulle den vel ikke være helt borte.

Ellers bør du, som Impulse skriver, gå over alle innstillinger. MEN, ikke sett antiskate vha. en rilleløs plate. Der er jeg uenig med Impulse. Bruk en plate som er modulert, f.eks. HFNRR sin testplate (eller sett antiskate på null og øk stifttrykket noe. Eller bruk ørene og hør om det er forvrenging i en av kanalene når du spiller et innerspor på platen). Selv bruker jeg ikke noen antiskate, og det funker fint hos meg.

Ellers må jeg bare innrømme at jeg er av de som ikke mener at en hvilken som helst vinylrigg spiller bedre enn digitalissakene. I min bok så er det således ikke a priori gitt at vinylriggen er bedre enn digitalisen. Dermed ikke sagt at resultatet skal bli som du beskriver i ditt tilfelle. (Kjetter, er jeg!)

P

Parelius

Gjest
PU fulgte med på kjøpet. Nåla på PU peker ikke rett frem. Det gjorde den heller ikke når jeg fikk den i hus. Skal det være slik eller er det slitasje av opphenget? Jeg bare lurer jeg:)
Kan jeg ikke tenke meg. Her er det nok noe alvorlig feil. Og du må bruke vekt for riktig stifttrykk. Her er det bare å gjøre ting etter boka.

Vinyldilla er bra. Stå på.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som Impulse sier, her er det noe som skurrer. Jeg har aldri hørt OL arm på en P25, men vår P25/RB600/AT OC9 har svært lite problemer med å få vår Cambridge 640 cd-spiller til å låte som en blikkboks. Riktignok via et Audiolab og/eller Naim Stageline riaa-trinn, og på en god hylle.

P25 er veldig kilen på underlag. Har du satt den opp på skikkelig support, evt vegghylle? Om stiften på Grado'en (som jeg forresten ikke er særlig begeistret for selv, og som Parelius også påpeker) er skjev, så er det klin umulig å stille den inn skikkelig. Da blir det uvilkårlig feil.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
En start kan være å bytte stift. Og du trenger en nåletrykksvekt. Dette kan du eventuelt bestille på nettet.

P

Parelius

Gjest
Det er vel det. Burde jo passe slik sett... men hvorfor tar noen av den utmerkede RB600 og bytter i en OL1 tro..?
De er vel enten blitt lurt av OL hypen, eller så syntes de Rega 600 var så bra at de tok den med til den nye spilleren, og hev en OL1 på, bare for å få solgt en komplett spiller. Who knows.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det er vel det. Burde jo passe slik sett... men hvorfor tar noen av den utmerkede RB600 og bytter i en OL1 tro..?
Det er vel som Parelius sier, de kan være lurt av Origin Live hypen. De påstår jo at RB250 oppgradert er bedre enn alle andre Regaarmer. Selv jeg har problemer med å godta det ;D

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
P25 er veldig kilen på underlag. Har du satt den opp på skikkelig support, evt vegghylle?
Spilleren står meget stødig. Betonggulv og ett solid bord. Er i vater alle veier.

Så da bør jeg annskaffe meg en vekt som passer til formålet, og kanskje en slik test-skive?

Og en ny pickup? Har vel kanskje ett budsjett på 2-3000 kroner. Har sett det har vært en del skriverier om Sumiko her i det siste. Kanskje Dynavector?

Har ei plate der ene sida er heilt fri for riller. Når jeg da stiller antiskating, skal arma holde seg mest mulig i ro? Eller søke innover/utover?

Takk for mange svar:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel som Parelius sier, de kan være lurt av Origin Live hypen. De påstår jo at RB250 oppgradert er bedre enn alle andre Regaarmer. Selv jeg har problemer med å godta det  ;D
Det har jeg også hørt en på AA si... men det er vel heresay informasjon som stammer fra en enkelt privat utenlandsk nettdebattant (som tilfeldigvis er eier av en modda RB250 selv), og ikke noen gjengs oppfatning. Heldigvis.
For en RB250 er lydmessig temmelig langt bak en RB600/700 imo...  for ikke å snakke om den supre RB1000!

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Det solide bordet, hvis det er et tungt et kan du forsøke å bytte til IKEA Lack.

Ikke sett antiskating på slett plate. På RB250/OL1 er det greit om du setter den sånn circa likt nåletrykket.

Hva med en Rega Exact pickup? Er ikke den å få for 3k? .Når det er sagt er det ingen umulighet at du for de samme pengene får bedre lyd med en Rega Elys2 og et nytt motvektslodd fra Michell f.eks. En ting som er kjekt med Regaarmer er alle de ettermarkedsproduktene som finnes, bl.a. fra nettop OL.
Les og bli klok: http://www.vinylengine.com/rega_arm_guide.shtml

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spilleren står meget stødig. Betonggulv og ett solid bord. Er i vater alle veier.
Jeg har vel messet om det før på disse sidene; men et tungt høymasse uavkobla bord på betonggulv er vel omtrent den dårligste lydmessige løsning jeg kan tenke meg for en Rega-spiller. Og de fleste platespillere for den del..

EDIT; Valentino har et godt poeng; vel verdt å prøve et Ikea Lack-bord. Aller best er vel Rega's originale vegghylle.

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som de utmerkede herrer er inne påpeker, er nåla skjev, er det bare å kassere stiften. Løpet er kjørt. Du kan selvfølgelig kjøpe ny stift, men har du såpass til budsjett, er det vel like greit å  oppgradere. Grado Prestige Gold er Silvers raffinerte fetter, men det finnes bedre ting. En Audio Technica AT OC 9, Dynavectors fine entrylevel-modell som jeg aldri husker navnet på, eller som du nevner, Sumiko Blue Point Special. I EVO III-utgave er det en kanonpickup. Bare spør Valentino! ;-)

K

kbwh

Gjest
BPS E3 er imponerende så langt ja. Men noen har stilt spørsmål ved om den går inn i REGAshellet (passer ikke i Linn, mener jeg A-Arve har funnet ut). Jeg vet ikke om det er et problem (men jeg mener at det er en falitterklæring å bruke noe noe annet enn REGA/Stevenson-geometrien, som jo erden korteste av de vanlige).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Veldig mange pu'er som passer Rega bra; ikke minst Rega's nyeste MM'er. Jeg kan iallefall godt like AT OC9 på vår P25. Den er billig, og passer Rega-spilleres spillestil godt, og passer alle Rega-armer.

Mvh Vidar P

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Jeg har vel messet om det før på disse sidene; men et tungt høymasse uavkobla bord på betonggulv er vel omtrent den dårligste lydmessige løsning jeg kan tenke meg for en Rega-spiller. Og de fleste platespillere for den del..

EDIT; Valentino har et godt poeng; vel verdt å prøve et Ikea Lack-bord. Aller best er vel Rega's originale vegghylle.
Det er faktisk et Lack-bord spilleren står på:)

Valentino; Hva koster en BPS E3? Er det Lyric som fører de?

K

kbwh

Gjest
Kjøpte min hos Needledoctor. $400 pluss litt frakt og moms.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Så da bør jeg annskaffe meg en vekt som passer til formålet, og kanskje en slik test-skive?

Og en ny pickup? Har vel kanskje ett budsjett på 2-3000 kroner. Har sett det har vært en del skriverier om Sumiko her i det siste. Kanskje Dynavector?

Har ei plate der ene sida er heilt fri for riller. Når jeg da stiller antiskating, skal arma holde seg mest mulig i ro? Eller søke innover/utover?

Takk for mange svar:)
Dynavector DV10x5 likar seg godt i Rega-armane, også dei rimelege. Det fine med denne, er at han fiksar eit liv saman med ein mm-riaa tåleleg bra. AudioTechnica OC-9 er meir kresen på ein god MC-riaa.

Antiskating er uansett vanskeleg. Å lytte seg til ting er det beste, men det kan av og til vere heilt uråd. Eg har brukt rillelaus plate som skal gå sakte innover, men du vil merke at farten armen går innover med varierer med kvar du startar pickupen på plata.

Eg prøver med rillelaus plate slik at stiften står i ro i starten, og bevegar seg sakte innover etter ca halvgått laup. Deretter justerer eg +/- oppgjeve for 1/2 gram begge vegar og lyttar om eg finn spesiell skilnad. Etter ein del speling, sjekkar eg om den rillelause plata har akkurat same effekt. Og så held eg meg i det schizofrene ei tid, til eg går lei/er fornøgd.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er faktisk et Lack-bord spilleren står på:)
Da er neppe underlaget årsaken til problemet ihvertfall, så lenge det står stødig.

Så er man vel over på spørsmål om pu, riaa, pu-riia kompatibilitet eller riaa-pre kompatibilitet. Noen flere variabler...?

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Mener at skjev nål og skjev nål kan være to forskjellige ting. Hos meg og min Ortofon ER nåla skjev når pickup er hevet over rillene, men straks den er i kontakt med vinylen så retter den seg pent rett fram. Kan ikke klage så mye over lyden heller.

Topp Bunn