Skriverdeling mellom bærbar 64 bit Windows 7 og stasjonær XP 32 bit

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Hei,

Jeg har kjøpt meg bærbar PC. Denne har Windows 7 64 bit. Samtidig har jeg en stasjonær PC med 32 bit XP som er koblet til en blekkskriver via USB.
Jeg ønsker å kunne skrive ut i fra den bærbare ved å dele skriveren, og bruke den stasjonære som vertsmaskin. Og jeg har forstått at den stasjonære PC'en må være påslått hele tiden for at delingen skal fungere.
Det er bare det at det er for meg klin umulig å forstå 114 ulike terminologier, og forklaringer på hvordan denne skriveren skal deles.
Har noen her et forståelig innspill om hvordan jeg skal dele denne skriveren?

Mvh.

Vidar

N

nb

Gjest
Printeren din har ikke trådløst nettverkskort? Om den har det slipper du at den stasjonære fungerer som printserver.

N

nb

Gjest
Du må sett opp deling av printeren på den stasjonære og gi den et navn - f.eks "blekkskriver" eller whatever. Om den stasjonære PC-din heter "kontor" og laptopen og den stasjonære er satt til å være i samme arbeidsgruppe, så skal du kunne se printeren fra laptopen. Du setter opp deling av skriveren i kontrollpanelet på den stasjonære.

Alternativt kan du skrive ut fra laptopen ved å referere til \\kontor\blekkskriver

Er lenge siden jeg har satt opp dette, så dette er fritt etter hukommelsen...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Nå har jeg prøvd litt forskjellig. Først din metode. Rett og slett angitt "HJEMME" som arbeidsgruppe på begge PC'ene, og delt skriveren på den stasjonære PC'en. På laptopen finner jeg datamaskinnavnet til den stasjonære, men det nytter ikke å komme inn på den. Den stasjonære finner laptopen, men jeg for beskjed om brukernavn og passord for å logge meg inn. Laptopen har ikke brukernavn eller passord på noe som helst unntatt oppgitt passord for "Hjemmegruppe" som er deling mellom PC'er med Windows 7, og ikke mellom XP of 7.

En tilleggsopplysning: Jeg har en Jensen trådløs ruter som er koblet til modemet. Både laptopen og den stasjonære kobler seg til samme ruter, og begge har tilgang til internett direkte via denne ruteren.

Vidar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du har vel ikke tilfeldigvis USB skriverutgang på ruteren da (ala Apple rutere)? Da er det jo raka rør for alle computere på hjemmenettverket.

Hvis ikke så burde jo helt ordinær skriverdeling være fullt mulig, (heldigvis) uten at jeg aner hvordan man skal krangle seg til det i Windows.

Prinsippet er at den stasjonære computeren skal verte selv i dvale, og alle klienter i det trådløse nettverket som ønsker å srive ut velger denne skriveren i sin skrivermeny (skriveren bør dukke opp som et valg automatisk)… så burde det fungere. Har satt opp akkurat samme system selv hjemme med skriverdeling fra stasjonær (Mac computere og ruter riktignok, så det var ingen innstillinger eller noe og det bare virket) og det er veldig praktisk som du sier å kunne skrive ut fra bærbare. Og smarttelefoner om så var. Gjester også.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Da funker alt sammen. Skrudde av passordbeskyttet deling på Windows 7 maskinen, da fikk jeg plutselig tilgang i begge retninger. Den delte blekkskriveren på den stasjonære funker også fra laptopen. Dette var moro :)

Vidar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig, hjemmedeling er moro! Bare vent til du deler film, tv, radio, tv-serier, musikk og alt annet i et nettverk. Det er moro!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Det er første gang jeg har hjemmenettverk - og første gang jeg (vi) har egen bærbar PC. Det er jo ganske moro å "se" den andre datamskinen gjennom den ene datamaskinen. Det første (og største) gjennombruddet var å få delt skriveren, og se at det går an å skrive ut via det trådløse nettverket. :) Det var jo en stor åpenbaring bare det å koble til LED-TV'en med HDMI fra den bærbare PC'en. Knall lyd, knall bilde, knall etc., etc.

Vidar

Topp Bunn