Skriveferdigheter blant journalister..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.190
Stilles det noen krav til dagens journalister om noenlunde å beherske det aktuelle skriftspråket?

Biskopsaken:
Visst denne konkursen blir en gjenganger i media i framtida, og visst det blir en stor belastning for tjenesten i kirka, så vil jeg selvsagt vurdere å trekke meg. Det er tjenesten i kirka som er det avgjørende. Ikke meg, sier Baasland til kanalen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/11/546493.html

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.832
Torget vurderinger
35
Espen R skrev:
Stilles det noen krav til dagens journalister om noenlunde å beherske det aktuelle skriftspråket?

Biskopsaken:
Visst denne konkursen blir en gjenganger i media i framtida, og visst det blir en stor belastning for tjenesten i kirka, så vil jeg selvsagt vurdere å trekke meg. Det er tjenesten i kirka som er det avgjørende. Ikke meg, sier Baasland til kanalen.

Det er nok sikkert og visst, men journalisten får nok bare en skrape hvis det dårlige språket hans blir oppdaget. Det dette sitatet derimot har vist er at korrekturlesning ikke er prioritert i nettjournalistikken. Der er tempoet så høyt at man ikke en gang har tid til et lite slag Hvist ;)

Roy

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
888
Lista ligger iallefall lavt.
F.eks. er skille mellom "da" og "når" helt borte.
"Når jeg skulle begynne på skolen i 1987...." høres helt merkelig ut i mine ører.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Noen år tilbake, under en pause i likningsnemdas møte kom man inn på skriverferdigheter i lokalavisa. Undertegnede påsto at dette hadde sin bakgrunn i at de som fikk jobb i avisa var de sommervikarene som var så ubrukelige at de ikke klarte å finne seg noe annet å gjøre når høsten kom. Undeforstått at de ikke kom inn på høyskole / universitet.

Hvortil rådgiver på videregående kom med følgende ille sukk:" Og de som ikke engang makter å få jobb i avisa, de treffer vi igjen om høsten på lærerværelset vårt som ufaglærte lærere!"

Noe sier meg at det meste i livet har en logisk årsak. ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.190
R.E.S. skrev:
Espen R skrev:

Biskopsaken:

Det er nok sikkert og visst, men journalisten får nok bare en skrape hvis det dårlige språket hans blir oppdaget. Det dette sitatet derimot har vist er at korrekturlesning ikke er prioritert i nettjournalistikken. Der er tempoet så høyt at man ikke en gang har tid til et lite slag Hvist ;)

Roy
;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.190
- Hvis denne konkursen blir en gjenganger i media i framtida, og hvis det blir en stor belastning for tjenesten i kirka, så vil jeg selvsagt vurdere å trekke meg. Det er tjenesten i kirka som er det avgjørende. Ikke meg, sier Baasland til kanalen.

Den nye redigerte utgaven fra Dagbladet ;D

K

KindOfBlue

Gjest
Gubra skrev:
Lista ligger iallefall lavt.
F.eks. er skille mellom "da" og "når" helt borte.
"Når jeg skulle begynne på skolen i 1987...." høres helt merkelig ut i mine ører.
Skyld på samnorsken, og skyld på en forvrengt forståelse av skillet. Hverdagsregelen om dengang da, hver gang når er for enkel, men slik blir det også greiest.
Her er det to da-feil, der reg(e)len er brukt "riktig."
Da jeg var liten, hadde jeg lyst til å grave meg ned gjennom fortauet da moren min ropte på meg.

I historisk presens skal man helst bruke da, men det kan være en årsakskonjunksjon med tidsaspekt, og da er det best å bruke når, selv med henvisning til enkelttilfeller.

Skal ikke være greit.

Men det var godt at Dagbla' ordnet opp i den teksten. Ellers mye ufrivillig morsomt å lese i avisene.

En av mine favoritter gjennom årene kom i en liten annonse på forsiden av Aftenposten for en del år siden. Den tyske skolen skulle etableres i Oslo, og de meldte dette i en annonse, som de signerte med Deutshe Schule.

Tillitvekkende.

Trykkfeil kan bli dyre. Jeg kom på Kastrup for et par år siden, og så denne annonsen. Firmaet bak er tysk, og det var lett å se hvordan feilen oppstod, siden man på tysk skriver Vitaminen. Men litt pinlig å skryte av presisjon og begå en blemme på engelsk.

Så jeg skrev til firmaet og gjorde dem oppmerksomme på feilen - med fint bilde fra nytt mobilkamera. B&Rs pay-off i logo er "Perfection in Automation." Tyskere kan ikke fordra å begå feil, så alle plakater og postere ble byttet ut, i seksti land. Ooops.

Vedlegg

Topp Bunn