Skriv under på "Forby pelsdyroppdrett"

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.593
Torget vurderinger
1
Jeg er hverken for eller mot pelsdyroppdrett o.l. Jeg er imidlertid tilhenger av en «noe» strengere håndheving av eksisterende krav til «dyrevelferd», som pelsdyrnæringen i stort ikke ser til å ta veldig alvorlig. Dersom pelsdyrnæringen (og alle andre som holder dyr av ymse årsaker) mot formodning kan drive med en akseptabel «dyrevelferd», så ver så god.

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
Pels og skinn er flotte råmaterialer til klær og møbler. Det ville vært trist om vi kom dit at vi kun måtte tulle oss inn i syntetiske materialer og dermed fjerne oss enda lenger bort fra naturlige omgivelser.

Men det hadde jo vært kjekt om pelsnæringen fant litt bedre måter å drive oppdrett på da enn å sperre dyrene inne i små nettingbur. Bedre med inngjerdede områder.

Støtter derimot ikke et forbud. Det er sentimental bullshit på dådyrøyneselungegreenpåeacenivå.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Pels og skinn er flotte råmaterialer til klær og møbler.
Du finner ikke mye mink og revepels i skoene og møblene dine. Det er det dette dreier seg om. Ikke om vi skal bruke skinnet på kua som vi eter, det skal vi selvsagt. Mennesket er kjøttetende, og det er god ressursøkonomi å bruke mest mulig av dyret. Selvsagt har jeg signert.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Hele næringen står fjernt fra min verden, og jeg vet lite eller ingenting om hvordan pelsdyroppdrett fungerer. Så da ville det være arrogant av meg å kreve et forbud og nedleggelse av andre menneskers levebrød basert på ensidig informasjon fra et knippe aktivister som for alt jeg vet kan være like store drittsekker som pelsdyroppdretterne.

S

Slorbak

Gjest
Bach_Man skrev:
Hele næringen står fjernt fra min verden, og jeg vet lite eller ingenting om hvordan pelsdyroppdrett fungerer. Så da ville det være arrogant av meg å kreve et forbud og nedleggelse av andre menneskers levebrød basert på ensidig informasjon fra et knippe aktivister som for alt jeg vet kan være like store drittsekker som pelsdyroppdretterne.
Da bør du sette deg inn i dette. Uansett hva slags regler disse oppdretterne får så blir det tøyd så langt at det går utover dyrene.

De får finne seg noe annet og gjøre enn dette,det må en annen som mister jobben.
Ta dere en tur og se hvordan disse dyrene har det,jeg har sett det. Grusomt.

Mvh Roar

S

Slorbak

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eit forbod tykkjer eg er å gå mykje for langt. Men dette er produksjon som kan drivast med langt betre dyrevelferd, og strengare kontroll og regulering må til.
Gi meg et svar på hva vi skal med denne minkpelsen og revepelsen. Reglene er til for brytes, Det har disse svina vist gang på gang.

Mvh Roar

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
Pels og skinn er flotte råmaterialer til klær og møbler.
Du finner ikke mye mink og revepels i skoene og møblene dine. Det er det dette dreier seg om. Ikke om vi skal bruke skinnet på kua som vi eter, det skal vi selvsagt. Mennesket er kjøttetende, og det er god ressursøkonomi å bruke mest mulig av dyret. Selvsagt har jeg signert.
Det er miljøvennlig og riktig å drive med pelsdyr. Eu-reguleringer tillater jo ikke lenger at man bruker matrester fra kjøkkenvirksomhet til annet dyrehold enn pelsdyr. God ressursøkonomi dette også.

http://www.avfallnorge.no/content/download/23974/198170/file/Statusrapport%20våtorganisk%202005.pdf

Kan ikke la disneymentaliteten få ta helt over heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slorbak skrev:
Gi meg et svar på hva vi skal med denne minkpelsen og revepelsen.
Jakker, kåper, huer, frakker, vesker, foringer, skjerf, puter, pynt, hansker m.m. Pels er et naturlig og flott materiale. En fjelljakke uten reveskinn rundt hetten er en simpel etterligning.

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jada..la oss få ett til forbud i moldbo-land. Hvor egentlig alt er forbudt, om det ikke er en egen lov som tillater det....

Arne K

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Jakker, kåper, huer, frakker, vesker, foringer, skjerf, puter, pynt, hansker m.m. Pels er et naturlig og flott materiale. En fjelljakke uten reveskinn rundt hetten er en simpel etterligning.
Syntetisk funker like godt for de fleste. At skikkelig vare holder litt bedre på varmen er noe jeg er villig til å ofre for å få stoppet denne avskylige ennæringen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Ser til min store overaskelse at Oddgeir og Deph faktisk er enige ! :eek: :eek:

Og jeg er enig med dem ! Dyrevelferd JA, forbud NEI !

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Ser til min store overaskelse at Oddgeir og Deph faktisk er enige ! :eek: :eek:
Ja til en forandring. Iterner dem, putt dem i bur, for dem med restavfall og skyt dem... ::)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Defo skrev:
Gjestemedlem skrev:
Syntetisk funker like godt for de fleste. At skikkelig vare holder litt bedre på varmen er noe jeg er villig til å ofre for å få stoppet denne avskylige ennæringen.
Syntetpels lages av OLJE! Fytterakkernsin!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dette er dusteri på høyt nivå, opprop mot pels mens egg, bacon og melk konsumeres i lunsjpausen.

Hvordan tror dere det står til med "dyrevelferden" i resten av landbruket.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
el_mariachi skrev:
Dette er dusteri på høyt nivå, opprop mot pels mens egg, bacon og melk konsumeres i lunsjpausen.

Jeg har lenge boikotta baconcrisp, men svinepelsen* er det visst ingen som bryr seg om ???

*altså;grisen ;D

Mvh. RS

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
R.Solhaug skrev:

Et sted må man starte.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Det å holde disse dyrene i trange bur hele deres liv sorterer definitivt inn under dyremishandling.
Aksepterer vi det?

Mvh. RS

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Signert!

Jeg støtter et forbud mot pelsdyroppdrett i DAGENS form. Kan de komme opp med en driftsform som i større grad tar hensyn til dyrenes naturlige behov og velferd, vil jeg kunne vurdere dette på nytt. Ser ikke for meg at dagens driftsbygninger vil kunne ombygges i en slik grad at de vil dekke slike krav..
Dette er egentlig ikke annerledes enn når man for en tid siden tvang grisebønder til mer human drift gjennom nye regler.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Det å holde disse dyrene i trange bur hele deres liv sorterer definitivt inn under dyremishandling.
Aksepterer vi det?

Mvh. RS
Ikke jeg, nei. Forskrifter, ikke forbud.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.930
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Unnskyld meg, men hvor mange av dere har besøkt og deltatt i stellet i ett minkhus feks?
Og hvor mange baserer innleggene sine pga "skrekkeksemplene" i media?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.930
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
el_mariachi skrev:

Jo takk veldig bra, takk som spør :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vermin skrev:
Unnskyld meg, men hvor mange av dere har besøkt og deltatt i stellet i ett minkhus feks?

Naboen til naboen hadde mink. Naboen hadde forresten kyllinger.

Mvh. RS

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vermin skrev:
Godt poeng!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Jeg har vært på Sølvrev farm. Ikke stort verre enn enn mange andre former for oppdrett -dvs. at dersom man skal forby det, kan man like gjerne forby fjærfe drift som bl.a. innbefatter høns, man kan kutte ut mye annet også. Som f.eks. å slippe sauer ut på beite i utmark, der Per Ulv, Bamse Bjørn, jerv og gaupe venter på lammestek.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.930
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
R.Solhaug skrev:
Vermin skrev:

Naboen til naboen hadde mink. Naboen hadde forresten kyllinger.

Mvh. RS
Hvor lenge siden var dette da?
De siste årene har kravene til pelsoppdrett steget vanvittig, de som fortsatt skal drive har oppgradert sine annlegg i henhold til statens krav eller lagt ned.
De få som klarer og sno seg unna er de som blir fremstilt i media selvsagt, det er jo ikke morro og lese om at ting er som det skal.
At noen synes det er dyreplageri kommer man aldri unna, samme hvilket dyr og hvilke forhold. Det samme gjelder mennesker, Ottar blir fornærmet om de skal pisse i skauen og det ikke er satt ut dasspapir.
Alle må alltid ha noe og syte om, uansett, godt er det. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Farfaren min holdt mink i sin tid. I tillegg jobbet han på forkjøkkenet. Han var veldig opptatt av at minken skulle ha det bra husker jeg, ellers ble det dårlig med avkom.

Og vi barna måtte holde oss langt unna, og vi måtte for all del ikke stikke fingre inn i burene, fordi når minken beit så slapp den ikke igjen. Søskenbarnet mitt måtte naturligvis sjekke om det var sant, og fikk smertelig erfare at det var det. Søstra hans reiv ham løs fra minkens bitt, men det var lite hud igjen på fingeren etterpå.... :-X

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvorfor skal jeg det-
fordi jeg "så vidt fikk berget en finger" i min barndom, da en av farfars sorte minker ble ekstra sulten?

Nei, jeg liker my lady innhyllet i deilig varm pels :)

Edit:
Så at BT har mange av de samme preferansene til mink som jeg har.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.930
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Dessuten kunne det ikke falle meg inn og skrive under på noe som helst som har til hensikt og fjerne gode arbeidsplasser/familiebedrifter som har ekstistert i lang lang tid.
Nok en nordmann arbeidsløs uten utdannelse = erstattet av billigere og/eller lærd arbeidskraft

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Defo skrev:
R.Solhaug skrev:

Et sted må man starte.
Jeg er faktisk enig: Et sted må man starte, og pelsdyrnæringa har nå hatt 20 år på seg til å forbedre forholdene, noe de ikke har gjort. Så det toget synes jeg har gått...for lenge sia.

Jeg må også få lov å si at uttalelsene fra flere av dere, overrasker meg stort. Folk som jeg ellers har sett som dønn seriøse. Jeg unnlater å nevne nick's - men jaggu var det en god del av dere som i denne sammenheng, viser ryggrader som kokt spaghetti.

Pelsdyroppdrett i sin nåværende form, kan aldri bli forenlig med god dyrevelferd. Punkt slut. Hva slags dyr er det i denne sammenheng snakk om? Jo, mink og rev - dyr som er omstreifende, revirdannende, sosiale og svært aktive. Sjøl om de er født i fangenskap, er de ikke domestiserte. De kan reint fysiologisk, aldri tilpasse seg en sånn tilværelse. Disse dyrene plasseres i små bur, såvidt de klarer å snu seg, og uten mulighet til kontakt med artsfrender anna enn gjennom en nettingvegg. Dette fører til nervøsitet, aggresjon, sinnslidelser, div. sykdommer, sjølskading osv. osv. Elendig røkting, gjør at skada dyr ikke blir behandla evt. avliva. Og dette kunne jeg ha kverna ut mye, mye meir - men ærlig talt, folkens, dette er ikke i nærheten av forsvarlig dyrehold og det er ikke oss som mennesker verdig å fortsette sånn.

Pelsverket fra disse "farmene", har vi ikke bruk for. Dette er for det meste luksusprodukter, enten vi liker det eller ikke. Men det er hi-fi til flerfoldige titalls tusen,også. Bare så vi ikke mister perspektivet her. De som må ikle seg pels, har råd til å handle pelsprodukter fra humant felt pelsvilt. De dyrene ( f.eks. mink, canadisk ulv,coyote,rev,bever,vaskebjørn, mår, hare og sel ) har levd et fritt liv i sitt naturlige miljø, inntil de ble humant avlivet. Og ja, jeg tar like mye avstand fra inhuman jakt, bruk av giftåte, fotfeller og snarer som av pelsdyrfarming.

Jeg er klar over at dyrevelferden desverre er under pari også på mange andre plan i landbruk og "farming". Fortsatt gjelder dette svin og egg samt fjørfeproduksjon. Og transport av slaktedyr. Nortura besluttet i dag å legge ned enda flere lokale slakterier. Det betyr at slaktedyr av alle slag må transporteres pr. bil lange distanser før slakting. Det er heilt for jævlig, og en rekke bønder tar heldigvis avstand fra galskapen. Jeg håper det etableres enda fler lokale slakterier, slik at a) dyrevelferden opprettholdes, og b) at noen kan vise Nortura-ledelsen at det faktisk går an å drive lønnsomt. Jeg eter egg, og er veldig glad i kjøtt fra kylling og gris. Måten disse dyrene ales opp på, transporteres og avlives på, gjør at jeg etterhvert har fått større og større avsmak fra disse produktene. Og for å avhjelpe min egen dårlige samvittighet fordi jeg er konsument av disse varene, kjøper jeg kun egg fra såkalte "frittgående" høns. .jeg er ikke bedre, jeg heller!

PS: Jeg har sign'a på linken.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
emotikon skrev:
Hvorfor skal jeg det-
fordi jeg så vidt fikk berget en finger i min barndom, da en av farfars sorte minker ble ekstra sulten?

Du er da ikke søskenbarnet mitt... ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BT skrev:
emotikon skrev:
Hvorfor skal jeg det-
fordi jeg så vidt fikk berget en finger i min barndom, da en av farfars sorte minker ble ekstra sulten?

Du er da ikke søskenbarnet mitt... ;D
Ikke det jeg vet... ;D

Topp Bunn