Forsterkere Skraping i høyttaler

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
24
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei folkens! Trenger noen råd, hvis de finnes.
Jeg har en Philips luftfukter/luftrenser som går flittig nå i disse allergitider.
Problemet er at denne forsårsaker knitring og skraping. Særlig i venstre kanal. Dette kan høres 8-10 ganger om dagen,
og varer i et kort sekund. Jeg kjøpte denne og satt den i racket for å forsøke å løse problemet. Men det ga ingen endring. Er vel kanskje ikke all
verdens kvalitet.

Jeg har en egen 16A kurs til lydutstyret. Slik at luftfukteren går på en annen kurs. Så det forundrer meg litt.
Problemet ble introdusert med en Rotel RC-1590. Jeg benyttet tidligere min Marantz SR8012 som stereo pre, og det var ingen problemer med den.
Så det er mulig Rotel'en må få noen nye elektrolytter. Vet ikke. Hadde håpet å slippe å sende den fra meg. Alt er ok når luftfukteren er avslått.
Noen som har opplevd lignende og har en løsning (som ikke koster det hvite ut av øyet)?

Mvh Jørn
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Har du prøvd å sette "strømrenseren" på luftfukteren istedet for på anlegget?
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
24
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Har du prøvd å sette "strømrenseren" på luftfukteren istedet for på anlegget?
Hei og takk for svar. Nei, har ikke gjort det enda. Kvier meg litt da det er så mye arbeid å fjerne den fra racket igjen. Men må jeg så må jeg.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
24
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Tenkte på elektrolytter i luften. Kan befukteren lage noe kluss med luften som påvirker rotelen periodevis.
Nei, det ville vel heller ha motsatt effekt da den avhjelper mot statisk elektrisitet. Men akkurat nå går den kun på allergi modus, slik at den ikke fukter. I det dritværet her blir det smør på flesk. Tipper det er motoren i den som støyer på nettet.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
24
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Tenkte å komme med en oppdatering for de som er interesserte. Problemet er løst, og følgende ble gjort:
For det første har jeg en dedikert 16A kurs til racket. Men det hjelper ikke alene. Jeg vurderte å sette inn en UPS mellom
stikkontakt og rack, men endte til slutt opp med en spenningsregulator. Deretter monterte jeg ferritkjerner rundt nettledningene til
rack, kjøleskap og luftrenseren. På kjøleskap og luftrenser monterte jeg også transientvern i parallell over lasten. I tillegg satt jeg også
inn et overspenningsvern i kjøleskapkontakten. Da ble det tyst. Jeg skal være forsiktig med å påstå at lyden ble bedre, men noe har skjedd. Til det bedre(y)
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Myndighetene: Luftrensere/- fuktere har null i et rack å gjøre. Den sørger for at vanndamp og - molekyler "oppholder seg" i områder der de IKKE skal være. Derimot, har du den stående UTE I ROMMET er det en helt annen sak..
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
24
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Myndighetene: Luftrensere/- fuktere har null i et rack å gjøre. Den sørger for at vanndamp og - molekyler "oppholder seg" i områder der de IKKE skal være. Derimot, har du den stående UTE I ROMMET er det en helt annen sak..
Den står helt uavhengig av racket på en annen kurs, og på andre siden av stua :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Myndighetene: I stand corrected. Men de maskinene der- som separate varmeovner, kjøleskap og tilogmed vaskemaskiner- KAN altså slå inn på anlegget. Du husker historien om Doxaen min og husvertens vannsystem? Samme sak. Ellers håper jeg Venere Sig fortsatt leverer varene, og at Classé har vist seg som den oppgraderinga den er fra Marantz...Stay safe, stay cool!
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fint at du har løst problemet. Men har du lært noe?
Gjorde du alle disse tingene og "plutselig" var støyen borte?
En av dem var trolig løsningen.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
24
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Fint at du har løst problemet. Men har du lært noe?
Gjorde du alle disse tingene og "plutselig" var støyen borte?
En av dem var trolig løsningen.
Det var en kombinasjon. Jeg forsøkte først en strømrenser fra Ali Express uten at det ga noe resultat. Deretter ferritkjerner. De ga det resultatet at katta ikke lenger skvetter av lyden. Knitringen ble betraktelig lavere, men ikke borte. Deretter inn med spenningsregulatoren, og som ett ekstra "measure" satt jeg også inn transientvern da disse ikke kosta all verden.

Jeg er relativt sikker på at problemet er kondensatorer på strømforsyninga til Rotel'en, Jeg ser flere på nettet med samme symptomer. Og problemet var ikke til stede før Rotel'en kom inn i racket. Sånn sett burde den inn for en service, men Neby var ikke veldig imøtekommende i så henseende ...
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
24
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Myndighetene: I stand corrected. Men de maskinene der- som separate varmeovner, kjøleskap og tilogmed vaskemaskiner KAN altså slå inn på anlegget. Du husker historien om Doxaen min og husvertens vannsystem? Samme sak. Ellers håper jeg Venere Sig fortsatt leverer varene, og at Classé har vist seg som den oppgraderinga den er fra Marantz...Stay safe, stay cool!
Husker den Auditor! Ja, det gir mange rare utslag. Jeg leste at når releer og motorer starter og stopper kan det genererers ekstreme transient spenninger. Og de kan slå inn i nettet uavhengig av kurser.
Håper alt er vel med deg, og "stay safe" du også :) Her på bygda har det vel ikke vært noen tilfeller på flere uker.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Jeg synes Neby burde være imøtekommende når myndighetene henvender seg til dem ;)
 
Topp Bunn