Skrå baffel og stående bølger i rommet

L

larkus

Gjest
Kan det være tilfelle at høyttalere med to basselementer på en skrå baffel er vanskeligere å plassere i rommet enn høyttalere med vertikal baffel? Med mine Pioneer/TAD S-3ex kan det virke slik. Med "normal" plassering av høyttaleren har basselementene omtrent 5 cm innbyrdes forskjell i avstand til front og bakvegg p.g.a. sterkt skrånende baffel. En relativt kraftig tilting forover av høyttaleren slik at basselementene nå har ca. 1 cm innbyrdes forskjell til frontvegg/bakvegg høres ut til å ha redusert problemer med stående bølger temmelig radikalt. Avstanden frontvegg/bakvegg er 3,95 meter og baffelplassering er 79 cm fra frontvegg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Umulig å si noe generelt, det kommer helt an på alt. Plasseringen av hvert element og avstanden til gulv, tak og vegger bestemmer løpetiden fra hvert element frem til øret. Der får du en kompleks sum av direktelyd og reflekterte lyder som enten bygger seg opp hvis de forskjellige bølgene er i fase, eller kansellerer hverandre hvis de ikke er i fase. Hvis du skyver elementene litt frem og tilbake i forhold til hverandre, påvirker du disse løpetidene for både direkte og reflektert lyd. En grad tilt kan gjøre ganske stor forskjell, spesielt for kamfiltreringen oppover i mellomtone og diskant, men hva denne forskjellen består i, kommer an på alle de nevnte avstandene.

Tanken med en såpass skrå baffel var kanskje å kompensere for ulik avstand for direktelyden fra element til øre?

L

larkus

Gjest
Asbjørn skrev:
Tanken med en såpass skrå baffel var kanskje å kompensere for ulik avstand for direktelyden fra element til øre?
Det stemmer. Pioneer kaller det "precision curve" der baffelen er en del av ensirkel med radius på 3 meter. Dette sikrer at aksene fra alle elementer + bassport møtes i 1 meters høyde på 3 meters avstand. I praksis viser det seg at normal ørehøyde i lytteposisjoner rundt 90 cm. Og mine høyttalere står på 40 mm tykke granittheller slik at tiltingen må til for å få aksene fra elementene til å møtes i ørehøyde. Men det hadde definitivt en gusnstig virkning på bassgjengivelen. Et godt tegn er at bassnivået forandrer seg lite når man går rundt i lytterommet, og ikke minst at bassen når man står mellom ht på linje med baffelen ikke har antydning til brumling, men låter like flott som i lytteposisjon. Stramt, presist, detaljert og dypt :)

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Stående bølger kommer strengt tatt an på dimensjonene i rommet. En viss avstand mellom veggene vil gi en potensielt stående bølger ved en viss frekvens og alle harmoniske multipler av den frekvensen. Dette skjer typisk i bassen, mens de effektene jeg beskrev tidligere, gjelder mer fra 2-300 Hz og oppover.

I bassen er det mest et spørsmål om høyttaleren står slik at den slår an de stående bølgene eller ikke. Skal du endre på det, må du flytte den et stykke, ettersom bølgelengdene er ganske lange. Eksempelvis vil du ha en modus med tre amplitudemaksima og to nullpunkter på tvers av lytterommet, på langs, og mellom gulv og tak. I et 4,5 meter bredt rom vil dette skje ved en bølgelengde på 3 meter, dvs et sted rett under 115 Hz. Da må du flytte høyttaleren 1,5 meter for å gå fra et maksima til en null, og det høres litt mye ut.

Med andre ord, jeg har litt vrient for å forklare det du beskriver. Plasseringsforskjellene er i minste laget til at det skulle gjøre så dramatisk forskjell i bassen. Det kan være kanselleringen fra frontvegg du hører. 79 cm uten akustiske tiltak på veggen tilsier en rimelig dyp kansellering ved 100 - 110 Hz. Men igjen, skulle du gjøre noe seriøst med den burde elementene flyttes mer enn noen millimeter i forhold til hverandre.

L

larkus

Gjest
Asbjørn skrev:
Med andre ord, jeg har litt vrient for å forklare det du beskriver. Plasseringsforskjellene er i minste laget til at det skulle gjøre så dramatisk forskjell i bassen. Det kan være kanselleringen fra frontvegg du hører.
Slik har jeg også tenkt. Ideen om tilting fikk jeg etter å ha lest en test av storebror S-1ex i Stereophile.

Sitat:
"My first impression of the S-1EX was of clean, balanced sound, with the exception of some lumpiness in the bass that demanded that I experiment with the speakers' positions. Andrew Jones assisted with this, and before he left, the S-1Exs were positioned to his liking. However, I now thought they lacked a little in the bass. Over the next week or so, I moved them a bit farther from the sidewalls and toed them in a bit more to reach what sounded to me like smooth neutrality. I listened to them this way for quite a while before realizing that, when listening, I was always sitting much more erectly than mere alertness required. I placed a 5/8"-thick board under the rear feet of each speaker base so that the speakers themselves sat a bit straighter. (I could have adjusted the feet and gotten the same effect, but I'd already packed the provided tool away with the shipping cartons.) At my listening distance of about 14', this placed the axes of the CST drivers exactly at the level of my ears. That was it!

I og med at mine ht er hevet 4 cm på grunn av granitthellene har jeg lagt 25 mm inn under bakbeina.
Men uansett om det kan forklares eller ikke. Det kan høres, og det er det viktigste ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mønsteret av kanselleringer og forsterkninger i rommet er rimelig komplekst, men ut fra beskrivelsen ville jeg nesten trodd dette hadde noe med "floor bounce" å gjøre. Lyden som stråles forover vil treffe førsterefleksjonspunktet på gulvet og sprette opp igjen. Det blir en tidsforskjell til direktelyden, som ofte fører til en kansellering i området 300-400 Hz for gulvstående høyttalere og normale lytteavstander. Noen cm vertikal forskyvning eller tiltback gjør stor forskjell på denne. Men det er mer grunntone og "kropp" enn bass.

Topp Bunn