Skogrand cables - egentlig hifisentralens kabel?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Absolute Sound Editor‘s Choice Award 2019. Når jeg blir stor, vil jeg også bli det. ;):cool:

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den som vil se "oppskriften" kan starte her: https://patentimages.storage.googleapis.com/d6/47/40/10b52bcbdef13c/US6974912.pdf
    Tråden om "DIY-kabelen" startet med at han selv skulle lage en slik.

    Han fikk tips fra fler både om hvordan kutte og bore i teflon og hvilke elektriske egenskaper en slik kabel ville få. Folk som Whistler, el_mariachi, Vidar Øverås, ayaboh, rolfozzy m fl bidro med råd og tips. Skogrand gjenga også deler av emailutveksling med patentinnehaveren, som også hadde bidratt med praktiske råd om terminering og oksydasjon. Det var mange som bidro mer enn meg til dette prosjektet. Da jeg nevnte begrepet "karakteristisk impedans" erklærte Skogrand at "dette er helt gresk for meg".
    Annotation 2020-06-09 094335.png


    I følge ham selv tok det en halvtime å lage teflonelementene til en meter kabel. I de siste innleggene i tråden påsto han helt plutselig at han hadde funnet noen forbedringer til patenten som gjorde den lettere å produsere, at resultatet hadde blitt "over all forventning" godt, og at han nå ville tilby disse kommersielt.
    Annotation 2020-06-09 094334.png


    Det var først da tallene for elektriske egenskaper som jeg hadde beregnet og postet i tråden i den tro at jeg hjalp en litt hjelpeløs DIY'er dukket opp på websiden hans som en del av markedsføringen av "verdens beste kabler" at jeg ble litt irritert. Deretter slettet han hele tråden, men da hadde jeg allerede rukket å laste den ned til egen harddisk. Sånn i tilfelle.
     
    Sist redigert:

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    "lettere å produsere," fru blom" :) Og jeg som trodde jeg brukte lang tid?!

    Positive Feedback
    Both the interconnect and speaker cables are built in-house from the ground up starting with the bare copper wire up to completion. A pair of speaker and interconnect cables take according to Knut eleven and twelve full days, respectively, to build.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant hva som går an å patentere der borte i Drumpistan..... balanserte linjer for HF og antenner er vel omtrent 100 år gamle... selv om dimensjoner er litt forskjellige er prinsippet det samme, fordi man her er på jakt etter en spesifikk karakteristisk impedans som faktisk har betydning ...HF-bransjen og radioamatører har holdt på med dette i årtier...... mangler bare litt brokade....

    3_snap.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    72k I varekostnad forteller vel alt vi trenger å vite om dette produktet. Bekreftet også at det ikke trenger å koste stort for å lage en kabel som scorer topp i tester.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er jo først i 2018 han tar ut noe særlig i lønn og 273.000 i lønnskostnader er jo ikke noe å bli feit av.

    Roy
    Enig i det,det er ikke mye. Muligens grei timebetaling alikevel? Kanskje du skal teste kablene eller er ikke dette like mye humbug som han du skrev om i nummer 1?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kablene er vel gode og greie nok i seg selv, - det er vel ikke det som er problemet? Jeg har også kommentert noen ganger på prisene og sci-fi-svaden til Nordost serverer, men selve kablene er sikkert OK i seg selv... Det er all svaden og humbugen som serveres for å rettferdiggjøre absurde priser jeg reagerer på , både når det gjelder Nordost og en rekke andre...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Absolut ingen forskel på dette (Norsk), og hvad Mark Johansen gjorde med Zensati (Dansk).
    Han startede på det danske forum Hifi4All som komplet novice i 2012 og anede intet omkring kabler. Stillede en forfærdelig masse
    noob-spørgsmål, og forsvandt derefter. Ifølge hans hjemmeside

    https://www.zensati.com/

    er han verdensmester, har været audiophil siden en tidlig barndom, og der er nærmest ikke den ting i hele verden, han ikke kan/kan høre.
    Hans slogan gik på, at elektroner skulle vandre frit, så derfor kræves et "hurtigt" kabel a´la´ Zensati. Pure BS :ROFLMAO:
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Enig i det,det er ikke mye. Muligens grei timebetaling alikevel? Kanskje du skal teste kablene eller er ikke dette like mye humbug som han du skrev om i nummer 1?
    Jeg synes det er en viss forskjell. I dette tilfelle er det benyttet kunnskap fra et åpent forum (selv om man selvsagt kan stille spørsmålstegn ved hvordan det ble gjort) til å utvikle kabler som han har satt i produksjon.

    I det tilfelle jeg skrev ble det påstått at det var gjort forbedringer på produkter uten at produsentene var kjent med det, og i tillegg tyder det meste på at det ikke er gjort noen forbedringer på dem overhodet. Det er kun noe han hevder for å kunne ta fire ganger så høy pris.

    Selv er jeg veldig skeptisk til at kabler skal ha så mye å si for endring i lydkvaliteten som en del påstår, og den objektive dokumentasjonen på det er ofte merkelig for å si det forsiktig. At et par kabler kan koste like mye som en ny bil gjør det jo ikke noe bedre.

    Spørsmålet er om det er svindel når så mange forteller om lydforbedring. Er man lykkelig med de endringene man mener å høre, så er jo det bare fint.


    Roy
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant nok får Skogrands kabler lav signalhastighet på grunn av den høye induktansen, i motsetning til Zensati (eller Nordost). Jeg estimerte ca 45 % av lyshastigheten. Elektrisk ligger Skogrand og Zensati omtrent like langt på hver sin side av normal to-leder RKUB høyttalerkabel. Hvis man hadde tatt seg bryderiet med å måle frekvensgang øverst i diskanten ville man sett noen små forskjeller der, størrelsesorden 0,1-0,2 dB ved 10 kHz, igjen med RKUB i midten og disse to på hver sin side. Fellestrekket er historiefortellingen og prislappen, og da kan man jo fundere litt på hva som er den aktive ingrediensen i den opplevde lydforbedringen det fortelles om. Man finner nok det meste man behøver å vite om den "audiofile kabelbransjen" rett der.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Interessant hva som går an å patentere der borte i Drumpistan..... balanserte linjer for HF og antenner er vel omtrent 100 år gamle... selv om dimensjoner er litt forskjellige er prinsippet det samme, fordi man her er på jakt etter en spesifikk karakteristisk impedans som faktisk har betydning ...HF-bransjen og radioamatører har holdt på med dette i årtier...... mangler bare litt brokade....

    Vis vedlegget 645031
    Det kan du si, men her var de ganske spesifikke på utformingen av avstandsstykkene som skal holde lederen på plass. Ikke noen stor oppfinnelse, men det var tydeligvis nytt (det er ofte tilstrekkelig i USA). :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn