Skoda Superb ??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Noen som har "hands on" erfaring med Skoda Superb ?

Stor og romslig bil som imponerer ved en rask prøvetur, men skulle gjerne hatt tilbakemeldinger hvis noen har eller har hatt en slik.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
*Bump*

Er det ingen som kjenner noen som har en slik heller ??

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Spiralis skrev:
Noen som har "hands on" erfaring med Skoda Superb ?

Stor og romslig bil som imponerer ved en rask prøvetur, men skulle gjerne hatt tilbakemeldinger hvis noen har eller har hatt en slik.
Naboen har en slik og han er fornøyd. Meget god plass og gode kjøreegenskaper, mye bil for pengene. Superb er en forvokst Passat laget i Tsjekkia.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Superb har minst feil (SUM svensk verktedtest AV 2 år gamle biler)

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
702
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
9
Hei!

Skoda Superb bygger på et VW Passat-chassis, men er 10 cm lenger enn opphavet. Skoda "fant" dette forlenga chassiset i Kina i en limousine-varinant av Passat. Tror at de ekstra centimeterene er stort sett å finne i kupèen - herunder i baksetet!

På grunn av den ekstra plassen, og konkurransefordelen dette evt ville gitt Superb i forhold til Passat, får ikke Skoda lov av VAG å lage en stv-utgave av Superb....

Superb har et litt "lavt" bagasjerom, da et reservehjul på 225/45-17 under gulvet stjeler en del plass.... (i alle fall på den jeg såg på..)

Ellers er Skoda etter hvert kjent for å ha til dels betydelig bedre byggekvalitet enn sine VAG-søsken.

Jeg heller forstår ikke hvorfor ikke Superb er mer brukt som TAXI. Plassen i baksetet er jo helt eventyrlig!

Selv ville jeg ha gått for en 2.0 TDI med DSG-kasse! ;)

Arild

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Selgern som viste oss Superben sa at det skulle komme en stasjonsvogn om ikke så lenge. Det betyr vel til høsten det da, 2008 modell ? Var faktisk helt imponert over plassen i baksetet. Den eneste bilen med "overkommelig" pris der jeg har god plass i baksetet, "bak meg selv". ::)

Bagasjerommet var i og for seg stort men det hadde en trang åpning. Passaten har ikke imponert oss mht byggekvalitet, det har vært litt for mye feil til at den er så ny. Ikke akkurat en billig bil å eie.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hei

Eg har prøvekjørt denne eit par gongar. Meget bra bil, og eg er einig i alt som er skrive i denne tråden om denne bilen. Kjørekomforten er tett på nye passat (men sistnevnte har betydeleg meir hjulstøy (!)). Superben er, forsåvidt i likhet med nye passat, litt mindre presis på styringa enn Audi A6 (Superb er faktisk etter mi meining langt på veg sammenlignbar med forrige type A6, som eg også har køyrt eindel, mhp bl.a. komfort). Eg ville forresten sjølv styrt unna 1.9 tdi 105 hestaren, den er etter min smak i minste laget for ein bil av dette kaliberet.

Dersom ønsket er mest mogleg komfort, utstyr og kvalitet for pengane, er Superb etter mi meining vinnaren blant desse tre bilane.

Mvh. Karl

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Spiralis skrev:
Selgern som viste oss Superben sa at det skulle komme en stasjonsvogn om ikke så lenge. Det betyr vel til høsten det da, 2008 modell ? Var faktisk helt imponert over plassen i baksetet. Den eneste bilen med "overkommelig" pris der jeg har god plass i baksetet, "bak meg selv". ::)

Bagasjerommet var i og for seg stort men det hadde en trang åpning. Passaten har ikke imponert oss mht byggekvalitet, det har vært litt for mye feil til at den er så ny. Ikke akkurat en billig bil å eie.
Tsjekkerne er jo kjent for å gjøre bra arbeid, de var jo veldig store på bilproduksjon før i tiden.

Nå er jeg riktignok ingen VW elsker, men etter alle tall og statistikker er / har det vært for mange feil på Passat.
Har en formening om at Tyskere "tråkker i gamle spor" gang etter gang.

Gå for Skodaen du! ;)

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
wilbur-x skrev:
1,9 tdi tåler chipping ;)
Den gjer definitivt det. Køyrer sjølv 1.9 tdi, riktignok modellen under (Octavia). Passerer ein 140 hk og 300 Nm begynner det å hjelpe, hvilket chiptrimming vil fikse. Men i urørt tilstand (105hk/260Nm) er, etter mi meining, 1.9-en for underdimensjonert for Superben.

Mvh. Karl

Topp Bunn