Høyttalere Skjev balanse i lyden...HJELP?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hei.

Det gjelder ikke mine høyttalere, men skriver for noen andre.
Jeg hadde inne hans Audio Physic Scorpio 2 til test og oppdaget en annen klang i den ene høyttaleren. Det var også forskjell på volum slik at lydbildet med stemmer, instrumenter osv ble skjevt.
Jeg målte i snitt 3 db forskjell når jeg målte foran høyttalerene og også foran elementene.
Det ble testet med mange andre høyttalere (3 par passive, 1 par aktive og 1 sett øreklokker fra pre) på samme utstyr og det ble prøvd med forskjellige forsterkere. Men kun på Scorpio 2 det var et problem.
McIntosh-en viste også mindre output på den ene høyttaleren.

Nå står saken slik at OHC ikke finner noen feil på de på verkstedet og vil sende de i retur til eieren. Så hva gjør vi da?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva med ørene til OHC?
Hører de ikke noe feil heller?
Driver de med omtrent samme forsterker?
Hva slags elementer er det i disse?
Klarte du å måle fra hvilket element det var mindre nivå?
At McIntossh viste mindre på den kanalen med lavere nivå kan tyde på at den kanalen belastes unormalt mye.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Tror de har hørt seg frem til at det er riktig lyd.
Jeg brukte Monitor Audio PL 100 og PL 200 og B&W 804 Diamond på nøyaktig samme utstyr. Ingen feil.
Prøvde de aktive høyttalerene på P5 som er pre. Ingen feil.
Prøvde øretelefoner på P5. Ingen feil.
Jeg prøvde også med Onkyo receiveren på Scorpio 2 som en dac/integret løsning. Lyden er feil.
Samme feilen som med P5 og McIntosh MC402.
Den ene kanalen vil gi ut ca 100 watt når den andre vil bruke ca 200 watt. Den høyttaleren som er svakere bruker minst.

Det er 4x7"basser og 2x6" mid/mellomtone + 1 "diskant i hver høyttaler.

Den svakeste høyttaleren låter mye mørkere-unaturlig mørkt. Også ulyder i form av rasling/skraping i øvre mellomtone/diskant som kun er hørbar på noe musikk.

Jeg har selvfølgelig prøvd høyttalerene på både høyre og venstre side.

Må da være delefilteret?

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.836
Sted
Sætre
Jeg brukte Monitor Audio PL 100 og PL 200 og B&W 804 Diamond på nøyaktig samme utstyr. Ingen feil.
Jeg prøvde også med Onkyo receiveren på Scorpio 2 som en dac/integret løsning. Lyden er feil.
Den ene kanalen vil gi ut ca 100 watt når den andre vil bruke ca 200 watt. Den høyttaleren som er svakere bruker minst.

Den svakeste høyttaleren låter mye mørkere-unaturlig mørkt. Også ulyder i form av rasling/skraping i øvre mellomtone/diskant som kun er hørbar på noe musikk.

Må da være delefilteret?
høres ut som det er noe med delefilteret , er det en defekt på det vil jo motstanden i filteret bli annerledes :) og da vil lyden ofte bli annerledes/grå lyd..

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8

Må da være delefilteret?
Dumt spørsmål kansje. Har dere spilt på dem etter att OHFS hadde dem til sjekk? Hadde kansje gott av turen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er ikke veldig komplisert å måle impedansen på komplett høyttaler og hvert enkelt element.
Du har jo fasiten i den som er ok.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.575
Torget vurderinger
2
Fort gjort med REW og noen motstander,se manualen

Topp Bunn