Skjermet nettkabel i løsvekt? Eller skjerm?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Har dere varenummeret hos Elfa på kabelen?
Måtte dere kjøpre 100 meter?

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Antall liker
0
Ellers så opplevde jeg en klar forbedring i lyden med kablene, men da gikk jeg fra skolisser til disse. Kan godt hende det er placebo. men til den den prisen vi snakker om her er sukkerpiller en billig og god investering  ;)
Koblet du skjermen til jord slik som jeg gjorde?
Fint at du hørte en hørbar forbedring (har enda ikke testet de på et skikkelig anlegg selv så gleder meg litt.

Og med placeboeffekten er viktig den. Til 100kr pr kabel så er det jo positivt.

RJEL: Vi (jeg) kjøpte 100meter for å få det rimeligere. Jeg skulle gjerne bestilt 100meter til og solgt den rimeligere enn på ELFA ,men jeg er veldig redd for å bli brennende inne med noe. Har folk som vil kjøpe rundt 50meter kabel og da er det kjedelig å sitte inne med 50meter som jeg egentlig ikke trenger. Vil du ha en god del så ordner vi sikkert et samkjøp til =)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Har du ikke varenummeret så bestiller jeg selv, om så hundre meter.
Kan det være nummeret 55-819-54, 2 ledere + 1 jord leder + skjerm?
Roffe : hvor kjøpte du de stikkene?
Så jo heftig ut.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har du ikke varenummeret så bestiller jeg selv, om så hundre meter.
Kan det være nummeret 55-819-54, 2 ledere + 1 jord leder + skjerm?
Roffe : hvor kjøpte du de stikkene?
Så jo heftig ut.
Med unntak av den vinklede apparatpluggen så er alle pluggene eller svært like plugger tilgjengelige hos Clas Ohlson. Biltema har også omtrent de samme pluggene, men mangler apparatplugger i sitt sortiment. Jeg har kjøpt plugger/støpsler begge steder og husker ikke i farten hva som kom fra hvilken butikk.

Det stemmer at kabelen er Art.nr. 55-819-54 hos Elfa.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg bryter sammen og tilstår!
Jeg jordet skjermen i begge ender!! ;D

Det var nok litt sent for meg når jeg mekket disse kablene...nå har jeg imidlertid rettet opp den fatale feilen(som strengt tatt kan skape en loop) og SYNTES det ble bedre. Jetman: Placebo? Psyko-akustikk(altså innbilt lytteforskjell) Ikke vet jeg ;)

Skal fortsatt sammenligne med de feite kineserne når det har gått noen uker...

O.

Jeg mekket også denne kabelen i går, og brukte Furutech i begge ender på 3 lengder a 1.5m.

Jeg hadde fra før Xindak PC-03 powerkabler(feite og stive som fy). Umiddelbare inntrykk var at dette faktisk er dårligere :( Det ser jo bra ut, men stramheten og kontrollen ble litt borte ved første lytt. Og jeg bruker så mye tid med det oppsettet at jeg er rimelig sikker på at det stemmer. Den er kanskje rett og slett for tynn i tverrsnittet.

Skal lytte mer og sammenligne, men første inntrykk er som sagt dårlig. Så kanskje Furutech-dingsene skal få hoppe over på Xindakene isteden...1-0 til Kina.

O.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det som er litt kult med dette er at kabelsalaten blir ryddigere når man kapper riktige lengder av kablene også.  Snart er det slutt på alle kabler som ligger i meningsløse kveiler og bukter.  :)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
I følge Sixmoons.com, så hadde powerkablene til Crystal(som jeg er litt fan av) mer effekt på resultatet enn både høyttaler og signalkabler! ;D(er ikke riktig der ennå selv, men men...)

O.
Tja! utfra denne utalelsen kan man jo nesten få tro på Crystal. ;)
Sitter nemmelig med mye av samme erfaring. At noen ikke hører forskjell på dette beror muligvis på ikke å ha hørt noen riktig gode varianter? Jeg fikk ihvertfall "aha-opplevelse"av en variant produsert av Cellius i samarbeid med Hifi-Guiden (etter det jeg forstår, produsert bl.a.av noen tynne Silversonic ledere). jeg har rimelig gode (subjektivt vurdert) nettkabler fra før ;D
Jeg kan ikke på noen som helst måte forklare dette men det handler hverken om psykoakustikk eller placebo. Det ER tildels store forskjeller!
Kjetil

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Har noen av dere prøvd samme nettkabel med og uten skjerm og hørt forskjell? Har ingen tro på at en normal 2,5mm2 kabel med og uten skjerm har forskjellig lydsignatur. Noen må forklare dette for meg.

Jetman:
Finnes placeboeffekten også på dette prisnivået? Andre tråder på forumet tilsier at dette først inntrer når prisen blir høy nok. Kanskje du mener at når innsatsen er like stor som pågangsmotet, er det veldig vanskelig å forstå at lyden ikke blir tilsvarende mye bedre.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
For det første: Denne kabelen er en 3x1,5mm2 kabel.  Den skiller seg ledermessig lite fra en grei apparatkabel som gjerne følger med forsterkerprodukter.  Du skal ha meget spesiell strømforsyning for at denne kabelen skal gi hørbar forskjell på grunn av strømmen den leder inn til strømforsyningen i apparatet.  Skjermingen er ikke der for å beskytte lederne innenfor mot støyfelter utenfra.  For en nettkabel er skjermen der for å beskytte kabler og elektronikk (typisk analoge signalkabler og tilknyttet elektronikk) fra 50Hz støyen som produseres, samt evt andre variasjoner som en følge av strømmen som går i kabelen. Så hvis en slik kabel har en lydmessig forskjell, så er det andre signalkabler og komponenter som er følsomme for støyfeltene.  Derfor er også en evt. lydmessig virkning av en skjermet kontra en uskjermet nettkabel vanskelig å forutsi. Har man godt skjermet elektronikk og godt skjermede (eller tvinnede) signalkabler, så er sannsynligvis forskjellen neglisjerbar.

Placeboeffekten finnes på alle nivåer.  Noen tror på at spesielle steiner på et glass plassert i lytterommet forbedrer lyden.  Og da er en forbedring i lyd det man fortolker ut fra at man ser nevnte remedie i rommet.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er stor nok til å erkjenne feilaktig interpretasjon av det begrepet.
Placebo går jeg derimot ikke med på, altfor billig til det ;D

Skal kanskje revurdere når jeg har sammenlignet dem med kineserne eller crystal sine ;)

O.
Her begår du nok en kardinalfeil som jeg desverre ser mange gjør her på forumet ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoacoustic

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Placebo går jeg derimot ikke med på, altfor billig til det ;D
Men de SER jo så fete ut... Holder lenge for meg. Det finnes jo tilogmed de som smeller Furutech kontakter på disse. Da ser de jo sikkert sinnsykt fete ut, kan jeg tenke meg..... ;D Mye god grobunn for klassisk placebo her..... (Jeg bare kødder, jeg VET at de hadde en positiv effekt i mitt anlegg)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Jetman:
Finnes placeboeffekten også på dette prisnivået? Andre tråder på forumet tilsier at dette først inntrer når prisen blir høy nok. Kanskje du mener at når innsatsen er like stor som pågangsmotet, er det veldig vanskelig å forstå at lyden ikke blir tilsvarende mye bedre.
Klart litt svette og banning hjelper på for å dra på seg et godt snev av placebo. Skulle bare mangle :D

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Koblet du skjermen til jord slik som jeg gjorde?
Fint at du hørte en hørbar forbedring (har enda ikke testet de på et skikkelig anlegg selv så gleder meg litt.

Og med placeboeffekten er viktig den. Til 100kr pr kabel så er det jo positivt.
Jepp. Koblet til jord. Men fikk ikke alt inni hullet. Tok ca. 50 % av skjerm og tvinnet sammen med jord. Det overskytende kappet jeg av. Vet ikke om det er forskriftsmessig, men det funket fint.....

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
For det første: Denne kabelen er en 3x1,5mm2 kabel. Den skiller seg ledermessig lite fra en grei apparatkabel som gjerne følger med forsterkerprodukter. Du skal ha meget spesiell strømforsyning for at denne kabelen skal gi hørbar forskjell på grunn av strømmen den leder inn til strømforsyningen i apparatet. Skjermingen er ikke der for å beskytte lederne innenfor mot støyfelter utenfra. For en nettkabel er skjermen der for å beskytte kabler og elektronikk (typisk analoge signalkabler og tilknyttet elektronikk) fra 50Hz støyen som produseres, samt evt andre variasjoner som en følge av strømmen som går i kabelen. Så hvis en slik kabel har en lydmessig forskjell, så er det andre signalkabler og komponenter som er følsomme for støyfeltene. Derfor er også en evt. lydmessig virkning av en skjermet kontra en uskjermet nettkabel vanskelig å forutsi. Har man godt skjermet elektronikk og godt skjermede (eller tvinnede) signalkabler, så er sannsynligvis forskjellen neglisjerbar.

Her er vi definitivt på bærtur!
Hvis ikke, forklar hvordan det høres ut når nettkabelen din påvirker signalkablene. Du skriver selv at forskjellene mellom skjermet og uskjermet er neglisjerbar, så hvorfor bruke skjerm i hele tatt når kapasitansøkningen dette medfører sansynligvis har en større lydmessig påvirkning. Er det sånn for sikkerhets skyld?

Noen spørsmål til dere alle:
Er det noe som tilsier at den samme nettkabelen er like bra både på sluttforsterkeren og cd-spilleren?

Er det noen av dere som har hørt forskjellen mellom to helt like nettkabler, hvor den ene har fortinnede kordeler og den andre ikke?

Har dere hørt forskjellen mellom kabler med likt ledermateriale, men med forskjellig kvadrat?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har faktisk også hørt om idioter som bruker Furutech-kontakter på så billig kabel! Øh...ja. Der har vi muligens en placeboeffekt ;)

Men det ser bra ut, det er helt klart. Blir spennende med intens sammenligning etterhvert.

O.
Men de SER jo så fete ut... Holder lenge for meg. Det finnes jo tilogmed de som smeller Furutech kontakter på disse. Da ser de jo sikkert sinnsykt fete ut, kan jeg tenke meg.....  ;D Mye god grobunn for klassisk placebo her..... (Jeg bare kødder, jeg VET at de hadde en positiv effekt i mitt anlegg)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Noen spørsmål til dere alle:
Er det noe som tilsier at den samme nettkabelen er like bra både på sluttforsterkeren og cd-spilleren?
Vet ikke

Er det noen av dere som har hørt forskjellen mellom to helt like nettkabler, hvor den ene har fortinnede kordeler og den andre ikke?
Vet ikke

Har dere hørt forskjellen mellom kabler med likt ledermateriale, men med forskjellig kvadrat?
Vet ikke

...And that completes the votes from the Jetman jury...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Her er vi definitivt på bærtur!
Hvis ikke, forklar hvordan det høres ut når nettkabelen din påvirker signalkablene. Du skriver selv at forskjellene mellom skjermet og uskjermet er neglisjerbar, så hvorfor bruke skjerm i hele tatt når kapasitansøkningen dette medfører sansynligvis har en større lydmessig påvirkning. Er det sånn for sikkerhets skyld?
Ingen bærtur, nei.  
Det kan f.eks. høres ut som brum.  For en dårlig skjermet signalkabel som går nær og parallelt med en dårlig skjermet nettkabel er det ganske tydelig også. Er man uheldig å få dette, så kan styrken på støyen påvirkes noe ved å forsøke å legge kablingen annerledes, men skjerming er mer effektivt.

Det er mange som ikke er klar over hvor mye slike støyfelter kan påvirke.  Hadde en gang en radioamatør som nabo, og jeg fikk morsesignalene hans inn som hørbar lyd i høyttalerne mine.  Tvinning av høyttalerkabelen fjernet dette.  

Kan du forklare hvordan en evt. kapasitansøkning i en nettkabel har en lydmessig påvirkning?  Når det gjelder skjerming av de ovennevnte feltene kan vi jo også vise til Supras dokumentasjon som eksempel.

alexis

Medlem
Ble medlem
05.02.2005
Antall liker
0
hei cfd!!

jeg har samme kabelen ca 10m liggende,men mangler kontakter hvor er disse kontaktene kjøpt?

Topp Bunn