Skjerme signalkabel fra platespiller?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.029
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Går det an å legge på en provisorisk skjerm på en RCA-kabel fra platespiller til RIAA ?
Finnes det metalltape eller strømper å få kjøpt tildette formålet? Og hvordan monteres og brukes dette i praksis?
Og vil en ekstra skjerm påvirke lydkvaliteten?

Jeg sjeneres litt av høyfrekvent støy som plukkes opp av kabelen fra Linn LP12/Ittok/DV17 til Graham Slee Reflex C.

Dette er ikke et stort problem lydmessig men det begrenser plasseringsmulighetene for RIAAen ganske mye. Støyen reduseres merkbart hvis jeg bare holder på kabelen med fingrene, så her må det jo være noe å hente?
Det blir snakk om en provisorisk løsning inntil jeg får skiftet ut originalkabelen på min gamle LP12.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.886
Sted
Hus
Alufolie og avisolert kabel på innsiden av folien gjør susen det med en strømpe utenpå dette igjen. Er det på en del skjermede datakabler bl. annet. :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.029
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bartesam skrev:
Alufolie og avisolert kabel på innsiden av folien gjør susen det med en strømpe utenpå dette igjen. Er det på en del skjermede datakabler bl. annet. :)
Takk for tips. Det er jo ting jeg har liggende, så her kan jeg teste litt. Kabel, som i hvilken som helst type installasjon eller ht-kabel?
Bør det forbindes med signalleder eller jord i en ende? Fant et tips på nettet om det som jeg ikke helt skjønte.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sjekk Elfa. (elfa.se). De har et godt utvalg av fletter i fortinnet kobber. Jeg trengte ganske stor diameter, så jeg gikk for en som de kalte jordflette eller noe i den retningen. Skal ikke si så mue om effekten, siden jeg ikke har montert enda...

De ser omtrent sånn ut:

Jeg har også kjøpt svart nylon pyntestrømpe til å trekke utenpå. Denne har jeg montert på nettkablene (Supra) og det ser mye bedre ut enn den lyseblå originalfargen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Har du sjekket at kontaktene er i OK? Jeg ville skrudd opp kontaktene og sjekket spesielt at forbindelsen mellom skjermen og kontakten er i orden.
Har hatt to Ittok'er, en Ekos1, en Ekos2 + Ekos SE og har aldri hatt noe problem med original ledningene fra Linn.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg mistenker også dårlig kontakt her.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal ikke mene så mye om årsaken sånn umiddelbart.

Men hvor mye støy er det snakk om? Hvordan varierer det med plassering? Har du noen støykilder i nærheten som kan forklare (PC e.l.)?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.029
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
Skal ikke mene så mye om årsaken sånn umiddelbart.

Men hvor mye støy er det snakk om? Hvordan varierer det med plassering? Har du noen støykilder i nærheten som kan forklare (PC e.l.)?
Støyen er en høyfrekvent pipetone (kanskje rundt 2000Hz) iblandet svakere knepp og tikking, og varierer veldig med plassering og vinkling. Varierer aller mest med hvordan selve kabelen ligger, men også vinkling av boksen gjør stor forskjell. Støyen er knapt hørbar på vanlig avspilling men kan være sjenerende mellom spor og i stille partier med hodetelefoner. HD800 er ikke snille mot denslags problemer. I tillegg sier den klart fra før mobiltelefonen min ringer, akkurat som radioen gjør. Jeg har prøvd å koble ut det meste som står innenfor 6-7m avstand, inkludert TV, PCer, ladere og kjøkkenmaskiner, uten resultat. Da spilleren sto i etasjen over merket jeg ingenting til problemet.
RIAA fra Graham Slee er kjent for å være følsomme for støy og nøye på plassering. Jeg har prøvd flere bokser fra Graham Slee, og problemet arter seg helt likt både med en annen PSU og Elevator og Era V.

Kan jeg måle meg fram til eventuelle kontaktfeil? RCA-kontaktene ser ikke ut som de kan åpnes, og jeg vil helst slippe å demontere kabel på armen. Ikke så greit å bare plugge ut og inn den på en LP12.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Hei
Vet jeg blir slaktet av kabel-mafiaen, men prøv å få tak i en god antenne-kabel (en leder/solid core) og noen gode RCA plugger. Har fjernet mye brum og HF-støy på den måte.

Disse er gode, og leveres raskt og under 200 Kr. grensen:

http://cgi.ebay.com/12-NEUTRIK-GOLD-PHONO-RCA-PLUGS-NYS373-Red-White-NEW-/300452906337?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item45f4638561

og kabelen koster i verste fall Kr. 20/mtr.
Grunnen til at du bør kjøpe 6 set med plugger, er at du med garanti kommer til å ville prøve denne signalkabel andre steder i systemet ditt :)
Steen

Topp Bunn