Skjærmet Mainkabel

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
En ven af mig mente jeg skulle have netkabler til mine monoblokke med større kvadrat for at få bedre bas. Jeg var ellers godt tilfreds selv. Købte 2 stk. skærmede teflon isolerede kabler med 3 stk. 3,14 kvadrat.

Jeg har ellers dårlige erfaringer medc skærmede netkabler. Efter nogle dages brug er mine værste anelser desværre indfriet. Bassen og langt op i mellemtonen lyder det som jeg har fået basreflex system. Præcisionen og detaljeringen er helt væk. Det lyder skrækkeligt oppustet.

Nogen som kan forklare hvorfor skærmede kabler påvirker forstærkeren på denne måde. Jeg fatter ikke nogen vil have sådan noget.

Spildte 1000 kr på shit. :(
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.282
Jeg skjønner heller ikke hva en slik skjerm skulle være godt for.
Det er vell ett godt poeng å skjerme jordlederen fra faselederne, slik at det ikke induseres spenning inn i en jordsløyfe. Men slik jeg forstår det går slike skjermer også rundt jordlederen. Man risikerer da i verste fall å forverre de magnetiske forholdene som jordlederen opplever (om skjermen er laget av ett magnetisk materiale iallefall).
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tenk alltid nøye gjennom hva du trenger og hva du eventuelt har lyst til å kjøpe før du handler SHIT (les kabler).
1000 kr for lærdommen er ikke så ille.
 
V

vinterand

Gjest
En ven af mig mente jeg skulle have netkabler til mine monoblokke med større kvadrat for at få bedre bas. Jeg var ellers godt tilfreds selv. Købte 2 stk. skærmede teflon isolerede kabler med 3 stk. 3,14 kvadrat.

Jeg har ellers dårlige erfaringer medc skærmede netkabler. Efter nogle dages brug er mine værste anelser desværre indfriet. Bassen og langt op i mellemtonen lyder det som jeg har fået basreflex system. Præcisionen og detaljeringen er helt væk. Det lyder skrækkeligt oppustet.

Nogen som kan forklare hvorfor skærmede kabler påvirker forstærkeren på denne måde. Jeg fatter ikke nogen vil have sådan noget.

Spildte 1000 kr på shit. :(

Mener ikke det er skærmen i sig selv som giver dette resultat, men jeg har også hørt mange kommercielle netkabler og kan godt kende beskrivelsen, de fleste power conditioner giver iøvrigt nogenlunde den samme sound, det må åbenbart være den lyd kunderne vil have eller tror de vil have, kunderne vil jo tilsyneladende også have basrefleks sound.

Men om folk virkelig vil have denne lyd er for mig lidt uklart, årsagen kunne også være at man i en typisk hi-fi forretning ikke kan få andet og at såkaldte "professionelle anmelderer" åbenbart også sige god for denne sound som absolut intet har med hi-fi at gøre.

Det er rigtigt at de fleste anlæg mangler fyldighed/mørkere lyd, massivitet og størrelse i lyden, kombineret med en kraftfuld lys-hed i lyden som eksempelvis det et bækken kan leverer i den virkelige verden/live, men at prøve at få denne "mørkerer lyd" med boom boom boxer (basreflex) og farvede netkabler er som sagt efter min mening den direkte forkerte vej til hi-fi, og jeg er ganske enig at det lyder adhelvede og er lige til at kaste op over.
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Mener ikke det er skærmen i sig selv som giver dette resultat, men jeg har også hørt mange kommercielle netkabler og kan godt kende beskrivelsen, de fleste power conditioner giver iøvrigt nogenlunde den samme sound, det må åbenbart være den lyd kunderne vil have eller tror de vil have, kunderne vil jo tilsyneladende også have basrefleks sound.

Men om folk virkelig vil have denne lyd er for mig lidt uklart, årsagen kunne også være at man i en typisk hi-fi forretning ikke kan få andet og at såkaldte "professionelle anmelderer" åbenbart også sige god for denne sound som absolut intet har med hi-fi at gøre.

Det er rigtigt at de fleste anlæg mangler fyldighed/mørkere lyd, massivitet og størrelse i lyden, kombineret med en kraftfuld lys-hed i lyden som eksempelvis det et bækken kan leverer i den virkelige verden/live, men at prøve at få denne "mørkerer lyd" med boom boom boxer (basreflex) og farvede netkabler er som sagt efter min mening den direkte forkerte vej til hi-fi, og jeg er ganske enig at det lyder adhelvede og er lige til at kaste op over.
Tak for Svar Torben Kristiansen alias Kortvarig etc. Vi mangler dig her på centralen.

Der er blevet uendeligt kedeligt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
BAssrefleks etter QB3 har nok produsert meninger om BR som ikke henger på greip for andre avstemminger. Det finnes i dag også godt beskrevne matematiske grunnlag for dette også...
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Bare jeg forstod hvad du skriver her. Jeg fatter Nada.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
BAssrefleks etter QB3 har nok produsert meninger om BR som ikke henger på greip for andre avstemminger. Det finnes i dag også godt beskrevne matematiske grunnlag for dette også...
Forstår ingenting selv om jeg er norsk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
BAssrefeleks kan lages med en lang rekke froskjellige avstemminger som gir tildels svært forskjellig både impulsrespons og frekvensgang... QB3 er kjent som den dårligste av disse, da den gir en uttværet impulsrespons med en pukkel rundt avstemmingsfrekvens, - men også minst kassevolum reltivt sett....det aller meste av kommersielle reflekskonstruksjoner er nettopp QB3 ( 3. ordens kvasi Butterworth)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jo tak det forstår jeg jo Aurora. Men det er vist et fåtal som benytter det som giver den bedste impulsrespons. Jeg har ihvertfald tilgode å høre basreflex, som jeg ville kunne leve med.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Akkurat nå kjører jeg fisetynn mikrofonkabel på signal(hjemme-terminert på XLR), hyllevare 2,5 kvadrat gummikabel for strøm på hver effektforsterker i brokobling og høyttalerkabel beregnet for studio og "tour" ser ut som en hageslange med talkium i. Smidig sak.

Ingen hørbar støy her og god lyd etter hva jeg kan bedømme. Tror jeg landa på 15kr meteren for strømkabel, 30kr meteren for høyttalerkabel og 25kr meteren for mikrofonledningen. Synes det var litt stivt. Kablene i seg selv er ikke stive. Liker de godt.

At jeg trenger mer skjerming har aldri slått meg. Hva skal det liksom være godt for?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Nogle bilder sig ind at der kommer støj ind i kablerne. I disse tider med radio og mobil telefoner etc.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det kan nok komme støy inn i signal- og andre kabler.
Den gjør ingen skade før den på finurlig vis detekteres og gir hørbar støy.
Radio signaler er ikke hørbare.
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Det er nettopp det. Mange virker nærmest paranoide for støy.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har inntrykk av at kontaktene har større betydning en selve kabelen. Ellers har jeg dårlig erfaring med skjermede kabler ifm strøm.
Hvilke kontakter bruker folket her på sine DIY uskjermede strømkabler?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Rhodium og atter rhodium. Det giver mindst kontakt modstand.
Har du gjort deg noen erfaringer om kontakt-metallet som er brukt under Rhodiumbelegget? Mange kontakter mister spenning i kontaktfjærene på grunn av lav stivhet i dem. Kobber/Messing etc....
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har du gjort deg noen erfaringer om kontakt-metallet som er brukt under Rhodiumbelegget? Mange kontakter mister spenning i kontaktfjærene på grunn av lav stivhet i dem. Kobber/Messing etc....
Indtil videre har jeg ikke konstanteret nogle problemer. Har haft det nogle år nu. Som regel skriver de at det er kobber.
 
Topp Bunn