Skirveleif i Dagbladet

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.585
Sted
Pt. Høvik
I dagens Dagbla´ er det et bilag avisen kaller for "Dagbladets journalistiske årsregnskap". Sjefredaktør John Arne Marcussen redegjør og skriver bl.a.: "Som sjefredaktør skal jeg straks vedgå at noe av det som irriterer meg mest er at vi noen ganger har dårlig språk, og for mange skrivefeil (min uthevelse)".

Jeg blar om til neste side og der er overskriften: "Jeg kjente glasstøvet i munnen, og en ubestemmelig lukt.". Dette ifbm. bomben i fjor sommer.

2 feil: "glasstøv"; hva slags tøv er det? John Arne Marcussen burde vite at det skal skrives glass-støv (og plassmangel var det ikke). Andre feil i ovenstående sitat er at det er overfødig med komma foran og.

Om dette er pirk? Yes, men som Per Egil Hegge stadig påpeker i Aftenposten: skal vi godta feil grammatikk, ortografi, tegnsetting etc. selv om vi forstår innholdet? Nei, ikke i aviser, tidsskrifter og på leverandørers nettsider. På HFS da (det som er skrevet av innlegg)?. Ja, til en viss grad (her skrives det fort og noen ganger feil, men det vel OK?).

Forøvrig kom Dagbladet nesten på jumboplass i en rangering av folks tillitt og lojalitet til leverandører i en undersøkelse denne uken. Det har de gjort i en årrekke. Sannsynligvis ikke pga. skirveleif i fleng, men pga. tulleforsider ("Slik går du ned 10 kg. på ett døgn uten å endre kostholdet ditt").

Jan Fredrik

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
I dagens Dagbla´ er det et bilag avisen kaller for "Dagbladets journalistiske årsregnskap". Sjefredaktør John Arne Marcussen redegjør og skriver bl.a.: "Som sjefredaktør skal jeg straks vedgå at noe av det som irriterer meg mest er at vi noen ganger har dårlig språk, og for mange skrivefeil (min uthevelse)".

Jeg blar om til neste side og der er overskriften: "Jeg kjente glasstøvet i munnen, og en ubestemmelig lukt.". Dette ifbm. bomben i fjor sommer.

2 feil: "glasstøv"; hva slags tøv er det? John Arne Marcussen burde vite at det skal skrives glass-støv (og plassmangel var det ikke). Andre feil i ovenstående sitat er at det er overfødig med komma foran og.

Om dette er pirk? Yes, men som Per Egil Hegge stadig påpeker i Aftenposten: skal vi godta feil grammatikk, ortografi, tegnsetting etc. selv om vi forstår innholdet? Nei, ikke i aviser, tidsskrifter og på leverandørers nettsider. På HFS da (det som er skrevet av innlegg)?. Ja, til en viss grad (her skrives det fort og noen ganger feil, men det vel OK?).

Forøvrig kom Dagbladet nesten på jumboplass i en rangering av folks tillitt og lojalitet til leverandører i en undersøkelse denne uken. Det har de gjort i en årrekke. Sannsynligvis ikke pga. skirveleif i fleng, men pga. tulleforsider ("Slik går du ned 10 kg. på ett døgn uten å endre kostholdet ditt").

Jan Fredrik
Du berget deg med: "På HFS da (det som er skrevet av innlegg)?. Ja, til en viss grad (her skrives det fort og noen ganger feil, men det vel OK?)." :)

Mvh
Gjert

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.093
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Er ikke glasstøv like riktig som glass-støv?
Jeg mener bestemt at det var korrekt skrivemåte for noen år siden, i hvert fall.
Akkurat som busstopp = buss-stopp, og musikkorps= musikk-korps.
Jeg mener faktisk at glasstøv er bedre enn glass-støv. I mine øyne, altså. -selv om akkurat det høres litt vondt ut :eek:

WGAF, bare militante lesber leser den bedritne blekka.
Og jeg. Nyttig å vite hva de leser også, de kan kanskje bli farlige....

G

Gjestemedlem

Gjest
Er ikke glasstøv like riktig som glass-støv?
Jeg mener bestemt at det var korrekt skrivemåte for noen år siden, i hvert fall.
Akkurat som busstopp = buss-stopp, og musikkorps= musikk-korps.
Jeg mener faktisk at glasstøv er bedre enn glass-støv. I mine øyne, altså. -selv om akkurat det høres litt vondt ut :eek:

Jepps, det er dårlig norsk å bruke bindestrek her. Glasstøv er den riktige måten å stave dette. (Det samme gjelder de to andre eksemplene.) Kommabruken i setningen er også helt grei. Man kan jo ikke kjenne glasstøv i en ubestemmelig lukt, ikke på norsk i alle fall.

Så trådstarter har nok irritert seg helt forgjeves.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.585
Sted
Pt. Høvik
Greit det, men hva gjør man den dagen man skal skrive om glasstøv, altså et eller annet rot omkring glass, f.eks. at staten forgjeves har brukt 100 mill. på feil glass i et nytt bygg og alt må skiftes ut. Det har da noe med tøv å gjøre og ikke støv.

Poenget mitt er uansett utglidningen i språket vårt (skriftlig som muntlig) og at dette skjer i Dagbladet og andre steder og at det nesten ikke blir påtalt.

Sjino, sjylling; er det greit? Snart skriver man det jo. ingen reagerer. No way! Slik kan vi ikke ha det. Og derfor må vi passe på det norske språk og vedlikeholde det.

På dette området, så må man ha et strengt regime. Vaktbikkjer á la Per Egil Hegge. Og noen flere.

Jan Fredrik

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er er trist med folk som ikke kan snakke reint.

Men det verste jeg ser på trykk er ordet 'raser' som i mine øyne får forfatteren til å fremstå som en barneskoleelev. Det er så ubegripelig hjelpeløst. Her er ikke Dagbladet alene om å godta slikt babyspråk.

C

Cyber

Gjest
Greit det, men hva gjør man den dagen man skal skrive om glasstøv, altså et eller annet rot omkring glass, f.eks. at staten forgjeves har brukt 100 mill. på feil glass i et nytt bygg og alt må skiftes ut. Det har da noe med tøv å gjøre og ikke støv.
Jeg ville ikke kalt en slik skandale for "tøv", men ordet glasstøv må etter min mening stå uten bindestrek.

Er ellers enig med deg i at muntlig er det mye rart ute og går spesielt hos den oppvoksende slekt. Språket er jo, og har alltid vært i endring og slikt er vanskelig å stoppe selv om problematikken du nevner med at kj- har blitt til sj- er nokså irriterende å høre på for oss eldre (jaja, er ikke 30 enda da, men...). Unge ser ikke problemet. "Samma det".

Sist redigert av en moderator:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Poenget mitt er uansett utglidningen i språket vårt (skriftlig som muntlig) og at dette skjer i Dagbladet og andre steder og at det nesten ikke blir påtalt.

Sjino, sjylling; er det greit? Snart skriver man det jo. ingen reagerer. No way! Slik kan vi ikke ha det. Og derfor må vi passe på det norske språk og vedlikeholde det.

På dette området, så må man ha et strengt regime. Vaktbikkjer á la Per Egil Hegge. Og noen flere.

Jan Fredrik
Må si jeg likte disse...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Har orddeling blitt så vanlig at folk reagerer når det skrives riktig også nå?

V

vredensgnag

Gjest
Det vederfares undertegnede at man atter en gang må påtvinges almuens sviktende intellektuelle ferdigheter, og enkeltes malplasserte hang til å tekkes lavmål fremfor paulunens idealer. Heldigvis kan jeg fravelge publikasjoner som lefler med enkle populistiske fremstøt for å "øke sin sirkulasjon." Det bevingede var aldri ment for den gemene hop, uansett. Jeg minner om Nietzsche, som i en kommentar til folkeskolebevegelsen uttalte at "man bør avstå fra å lære folk flest alfabetet og lesekunst, det vil de bare bli ulykkelige av."

Unzufrieden, immer!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
BT tenker nok på særskriving. Ord-
deling handler nemlig om hvordan man skal dele opp et ord for å skrive det over to linjer.
Jeg tenkte sikkert på sær skriving. Eller var det samskriving? Det er ofte vanskelig å si hva jeg tenkter på.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Nå synes jeg det er på tide at dagbla har en repportasje om at puppene til en viss forhenværende værdame fra vestlandet har blitt betydelig mindre en før..Mannfolkgriser på begge sider av fjellet krever en forklaring ...Sjekk TV Norge nå!!

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.585
Sted
Pt. Høvik
Det vederfares undertegnede at man atter en gang må påtvinges almuens sviktende intellektuelle ferdigheter, og enkeltes malplasserte hang til å tekkes lavmål fremfor paulunens idealer. Heldigvis kan jeg fravelge publikasjoner som lefler med enkle populistiske fremstøt for å "øke sin sirkulasjon." Det bevingede var aldri ment for den gemene hop, uansett. Jeg minner om Nietzsche, som i en kommentar til folkeskolebevegelsen uttalte at "man bør avstå fra å lære folk flest alfabetet og lesekunst, det vil de bare bli ulykkelige av."

Unzufrieden, immer!
Ja du kan få sagt det, Vreden, på en krystallklar og oppklarende måte.

Dette er imidlertid oppklarende (burde være): Hvis det er snakk om støv fra glass, så skrives det glass-støv og ikke glasstøv; det siste er noe helt annet. Altså: Tre - 3 - konsonanter deles opp for leselighetens skyld og betydningen.

Hvis det er to - 2 - like konsonanter etter hverandre (f.eks. kabellengder) så deler man det ikke opp. Thats it!

"Unzufrieden, immer". Mener du det Vreden? For alltid? Nietzsche var vel egentlig en vennlig kar som ville menneskeheten og sine nærmestes beste.

Å skrive (og å snakke korrekt) blir visst mer og mer krevende for en del mennesker.

Spill Lambchop før leggetid, da går pulsen ned, for meg også.

Jan Fredrik

G

Gjestemedlem

Gjest
Dette er imidlertid oppklarende (burde være): Hvis det er snakk om støv fra glass, så skrives det glass-støv og ikke glasstøv; det siste er noe helt annet. Altså: Tre - 3 - konsonanter deles opp for leselighetens skyld og betydningen.
Ikke på norsk. Hvis tre like konsonanter kommer etter hverandre i et sammensatt ord kutter man bare bort det ene av dem. Man bruker IKKE bindestrek og deler det opp. Slikt språklig hærverk er jo nettopp det du ironisk nok prøver å argumentere mot.

Å skrive (og å snakke korrekt) blir visst mer og mer krevende for en del mennesker.
Dette blir jo ufrivillig komikk.

Topp Bunn