Skilletrafo til RIAA og platespillermotor, forslag ønskes

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg tenkte å investere i en skilletrafo og eller nettspenningsregulator (samme ting?) for RIAA trinnet og platespilleren, og i den anledning hadde det vært til god hjelp med tips og eventuelle erfaringer som er gjort.

Disse finnes i mange prisklasser som alt annet men jeg tenker i utgangspunktet på en som er rimelig og god, rimelig god? som gjør jobben.
Greit med priser og hvor den kan bestilles fra.

Innspill mottas med takk:)

Mvh
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Se på Ladacs utvalg..de kan lage trafoer til absolutt alt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva slags RIAA?
Hva slags platespiller?
Selv summen av disse trekker mikroskopisk effekt...................tipper jeg.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Hva slags RIAA?
Hva slags platespiller?
Selv summen av disse trekker mikroskopisk effekt...................tipper jeg.
RIAA trinnet er PASS DIY ´the Pearl´
platespilleren er Nottingham Analogue Interspace

Det er jeg ønsker ar at disse to komponentene får ren strøm for å sikre hastighet på spilleren og at RIAA med sine fine signaler får best mulig arbeidsforhold om jeg har forstått det korrekt ref. rudis pickupliste angående dette emnet vedlagt under.


´´(Bruk av skilletrafo og nettspennings regulator:

Jeg anbefaler på det varmeste bruk av slike duppedingser til platespillermotorer og ikke minst til Riia'er, det er sjelden Riia'er og platespillermotorer er skjermet mot uhemskheter i fra strømnettet og de profiter derfor ofte stort på og få ren strøm. Dette kan jeg lett bevise hjemme hos meg enda jeg har ordentlige dedikerte kurser til mitt anlegg ved og se på gammel Kenwood spiller jeg har som er utstyrt med stroboskoplampe for hastighetsovervåking. Når den står tilkoblet nettet direkte kan man tydlig se at den veksler mellom å gå litt for fort eller litt for sakte, med skilletrafo bedrer deg seg vesentlig og med spennings-stabilisator stillt inn på 230 volt går den fullstendig jevnt....... m.a.o noe som er veldig viktig og tenke på. Riia'er og kanskje spesielt riia forsterkere i den rimelige enda av prisklassen forbedrer seg flere hakk med ordentlig strøm. Jeg har en billig Musical Fidelity riia til bare 1400.- som jeg bruker litt her og der og kobler jeg den opp med skikkelig strøm så spiller den på en slik måte at riia'er til både 5 og 6 tusen får mer enn nok med og holde følge...... så ren strøm er viktig...... bare et lite ekstra tipps :cool: )´´

mvh
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
"Støydempingstrafo" eller "spenningsstabilisator" tror jeg du er ute etter.

En skilletrafo vil kun gi et galvanisk skille og beskytte mot jordfeil - inget mere.

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.517
Antall liker
35.410
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Platespillermotor og RIAA har nokså forskjellige behov. For motoren er det nettfrekvensen og/eller nettspenningen som er viktig, avhengig av hva slags motor det er. I mesteparten av landet er frekvensen dønn stabile 50 Hz. Det er svære turbiner med mye roterende masse som produserer strømmen, og det skal ganske mye til for å endre turtall på de der. Det finnes unntak, eksempelvis hvis en liten del av nettet går i "øy-drift", men stort sett tror jeg ikke det er noe problem i Norge. Derimot er spenningen nokså variabel, kanskje så mye som +/- 10 % avhengig av belastningen på nettet, så det kan være en idé å stabilisere den.

Problemet er bare at frekvensen og spenningen ut av en skilletrafo vil være den samme som frekvensen og spenningen inn. Den utgjør bare et galvanisk skille mot jordfeil eller skjev last på fasene og til en viss grad et induktivt filter mot overharmonisk støy. Jeg ser ikke poenget med å sette en skilletrafo foran en platespillermotor. En regenerator, type PS Audio Power Plant, som først likeretter strømmen og så regenererer den til en ny sinusbølge med eksakt riktig frekvens og spenning vil derimot være et poeng, men det blir en grisedyr løsning på et minimalt problem. Det vil være bedre å kjøpe en platespiller med innebygget hastighetsregulator i motorkretsen.

RIAA-trinnet er derimot analoge kretser som trenger ren strøm for å virke optimalt. Der er det høyfrekvent støy som er største problem. Det kan du løse med et nettfilter eller en skilletrafo. Min erfaring er at skilletrafoer skaper mer problemer enn de løser, spesielt at de har en tendens til å dure så høyt at det blir nokså irriterende i lengden. Jeg bruker nettfiltre som T+A PowerBar og Supra "padde" med innebygget filter. Noen ferritter på strømkablene skader ikke, men de gjør heller ikke stort.

Personlig ville jeg ikke satt platespillermotor og RIAA-trinn på samme utgang fra strømfilter. Platespillermotoren kan lage litt elektrisk støy, og du vil definitivt ikke ha den inn på RIAA-trinnet. Enten må de stå på separate filterkretser, eller så plugger du motoren rett i veggen og filtrerer strømmen til RIAA-trinnet. Jeg ville heller ikke hatt noen digitale kretser eller effektforsterkere på samme utgang som RIAA-trinnet. En T+A PowerBar har separate utganger til forskjellige typer elektronikk. Det kan være en løsning.
 
Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Takker for svar:)
Jeg tror da at jeg lar platespilleren være i fred, lar den være i veggkontakten slik det har vært og som er med resten av anlegget.

Setter heller fokus på å få ren strøm til RIAA trinnet og vil se på et nettfilter til denne.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg trenger et nettfilter da med så få uttak som mulig da jeg egentlig bare trenger ett, og til en grei pris.
hvis dere har noen forslag her er det bare å poste dem:)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg kjenner ikke til RIAA trinnet ditt. Hvis det har interne kretser for regulering av spenningene, har en ekstern trafo eller regulator trolig ingen hensikt. Test før du handler.
Har platespilleren din eksternt power?
Hvis den har det (og det ligner på annet jeg har sett fra den kanten), trenger du ikke bekymre deg. Alle spenninger og frekvens(er) til motoren genereres der.
Jeg kjenner til en Nottingham som går ujevnt, men det skyldes ikke det lokale kraftverket.


Hva slags RIAA?
Hva slags platespiller?
Selv summen av disse trekker mikroskopisk effekt...................tipper jeg.
RIAA trinnet er PASS DIY ´the Pearl´
platespilleren er Nottingham Analogue Interspace

Det er jeg ønsker ar at disse to komponentene får ren strøm for å sikre hastighet på spilleren og at RIAA med sine fine signaler får best mulig arbeidsforhold om jeg har forstått det korrekt ref. rudis pickupliste angående dette emnet vedlagt under.


´´(Bruk av skilletrafo og nettspennings regulator:

Jeg anbefaler på det varmeste bruk av slike duppedingser til platespillermotorer og ikke minst til Riia'er, det er sjelden Riia'er og platespillermotorer er skjermet mot uhemskheter i fra strømnettet og de profiter derfor ofte stort på og få ren strøm. Dette kan jeg lett bevise hjemme hos meg enda jeg har ordentlige dedikerte kurser til mitt anlegg ved og se på gammel Kenwood spiller jeg har som er utstyrt med stroboskoplampe for hastighetsovervåking. Når den står tilkoblet nettet direkte kan man tydlig se at den veksler mellom å gå litt for fort eller litt for sakte, med skilletrafo bedrer deg seg vesentlig og med spennings-stabilisator stillt inn på 230 volt går den fullstendig jevnt....... m.a.o noe som er veldig viktig og tenke på. Riia'er og kanskje spesielt riia forsterkere i den rimelige enda av prisklassen forbedrer seg flere hakk med ordentlig strøm. Jeg har en billig Musical Fidelity riia til bare 1400.- som jeg bruker litt her og der og kobler jeg den opp med skikkelig strøm så spiller den på en slik måte at riia'er til både 5 og 6 tusen får mer enn nok med og holde følge...... så ren strøm er viktig...... bare et lite ekstra tipps :cool: )´´

mvh
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg kjenner ikke til RIAA trinnet ditt. Hvis det har interne kretser for regulering av spenningene, har en ekstern trafo eller regulator trolig ingen hensikt. Test før du handler.
Har platespilleren din eksternt power?
Hvis den har det (og det ligner på annet jeg har sett fra den kanten), trenger du ikke bekymre deg. Alle spenninger og frekvens(er) til motoren genereres der.
Jeg kjenner til en Nottingham som går ujevnt, men det skyldes ikke det lokale kraftverket.


Hva slags RIAA?
Hva slags platespiller?
Selv summen av disse trekker mikroskopisk effekt...................tipper jeg.
RIAA trinnet er PASS DIY ´the Pearl´
platespilleren er Nottingham Analogue Interspace

Det er jeg ønsker ar at disse to komponentene får ren strøm for å sikre hastighet på spilleren og at RIAA med sine fine signaler får best mulig arbeidsforhold om jeg har forstått det korrekt ref. rudis pickupliste angående dette emnet vedlagt under.


´´(Bruk av skilletrafo og nettspennings regulator:

Jeg anbefaler på det varmeste bruk av slike duppedingser til platespillermotorer og ikke minst til Riia'er, det er sjelden Riia'er og platespillermotorer er skjermet mot uhemskheter i fra strømnettet og de profiter derfor ofte stort på og få ren strøm. Dette kan jeg lett bevise hjemme hos meg enda jeg har ordentlige dedikerte kurser til mitt anlegg ved og se på gammel Kenwood spiller jeg har som er utstyrt med stroboskoplampe for hastighetsovervåking. Når den står tilkoblet nettet direkte kan man tydlig se at den veksler mellom å gå litt for fort eller litt for sakte, med skilletrafo bedrer deg seg vesentlig og med spennings-stabilisator stillt inn på 230 volt går den fullstendig jevnt....... m.a.o noe som er veldig viktig og tenke på. Riia'er og kanskje spesielt riia forsterkere i den rimelige enda av prisklassen forbedrer seg flere hakk med ordentlig strøm. Jeg har en billig Musical Fidelity riia til bare 1400.- som jeg bruker litt her og der og kobler jeg den opp med skikkelig strøm så spiller den på en slik måte at riia'er til både 5 og 6 tusen får mer enn nok med og holde følge...... så ren strøm er viktig...... bare et lite ekstra tipps :cool: )´´

mvh
Jeg skal forhøre meg med konstruktøren om det er intern regulering av spenning som du sier, det er ingen ekstern trafo på dette.

platespillerens strømforsyning ligger i samme hus som motoren, integrert i plinthen. Men med nærmere ettertanke så er nok ikke denne problemstillingen med ujevn spenning så stort tema her med denne spilleren da motoren ikke er kraftig nok i seg selv til å dra igang tallerkenen som veier ca 11 kilo, men som bare sørger for å opprettholde hastigheten etter man har gitt den fart manuelt. Med den tunge tallerkenen vil smånapping i nettet neppe kunne slå ut på hastigheten tipper jeg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.517
Antall liker
35.410
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vet ikke hvordan det er med ditt eksemplar, men info-arket for Pass The Pearl II viser en helt uregulert strømforsyning: https://www.passdiy.com/pdf/PEARL 2.pdf

Til sammenligning, jeg bruker to sånne strømforsyninger i mitt NLE-17/CT-100 RIAA-trinn:
DACT audio power supplies (to eksterne SMPS, to interne CT-102 regulatorer)

Dessuten står de eksterne SMPS'ene i et nettfilter for å hindre eventuell støy derfra å påvirke noe annet, og jeg har tredd et par ferritter på likestrømskablene fra SMPS'ene til strømforsyningene i RIAA-trinnet.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Tenker på et DC filter til platespilleren, har det noen effekt? Trafoen i platespilleren brummer litt, tenkte det kunne hjelpe.
Har alt muligt på den kursen, Time Capsule, anlegg, sub, høyttalere, lampe, you name it. Ikke mulighet til å bruke andre kurser, og nettfilter bruker jeg ikke.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vet ikke hvordan det er med ditt eksemplar, men info-arket for Pass The Pearl II viser en helt uregulert strømforsyning: https://www.passdiy.com/pdf/PEARL 2.pdf

Til sammenligning, jeg bruker to sånne strømforsyninger i mitt NLE-17/CT-100 RIAA-trinn:
DACT audio power supplies (to eksterne SMPS, to interne CT-102 regulatorer)

Dessuten står de eksterne SMPS'ene i et nettfilter for å hindre eventuell støy derfra å påvirke noe annet, og jeg har tredd et par ferritter på likestrømskablene fra SMPS'ene til strømforsyningene i RIAA-trinnet.
Både positiv og negativ spenning er regulert med hhv U1 og U2.
Fra nettjord og til chassis er det satt inn likeretterbro for å kunne flyte disse i forhold til hverandre en drøy volt.
Ut fra hver vikling på nett trafoen er det brolikeretting og relativt stor filterkondensator.
Noe ekstra mellom nettkontakten i veggen og RIAA trinnet kan umulig ha noen positiv effekt.
OK med spilleren. De har sikkert kommet i forskjellige utgaver.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.517
Antall liker
35.410
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Aha. Ja, selvsagt. Spenningsregulatorene sitter på printet med selve RIAA-trinnet, ikke i strømforsyningen som jeg kikket på.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Ja men da er det ja bare å snurre plater og kose seg:)
Greit å få ting diskutert og bekreftet/avkreftet. Takk for hjelpen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Vet ikke hvordan det er med ditt eksemplar, men info-arket for Pass The Pearl II viser en helt uregulert strømforsyning: https://www.passdiy.com/pdf/PEARL 2.pdf
...
Både positiv og negativ spenning er regulert med hhv U1 og U2.
Fra nettjord og til chassis er det satt inn likeretterbro for å kunne flyte disse i forhold til hverandre en drøy volt.
Ut fra hver vikling på nett trafoen er det brolikeretting og relativt stor filterkondensator.
Noe ekstra mellom nettkontakten i veggen og RIAA trinnet kan umulig ha noen positiv effekt.
...
DC på RIAA-kortet ser ut til å vær ganske «grådig» filtrert og avkoblet, med både aktiv regulering og to RC-filtre med store kondensatorer, et før og et etter reguleringen. I tillegg er de to 10mF kondiser som glattelytter rett etter likerettingen.

Dersom jeg absolutt skulle ha gjort noe på DC-siden av den der så ville det ha vært å supplere C4 og C24, muligens også C5 og C6, med noen progressivt mindre kondiser, f.eks. i 1:100 ratio, f.eks. 100 µF, 1 µF og 10 nF det kan muligens å gjøre impedansen i strømforsyningen litt jevnere oppover i frekvens. Jeg hadde muligens også sett litt på ekstra på likerettingen og vurdert noen store plastkondiser i parallell med 10mF kondisene og noen små plastkondiser på AC-siden av likeretterne.

Det er imidlertid ingen garant for at man vil like resultatet av slike justeringar (i den grad de evt er hørbare), så gå gradvis fram og snu om i tide dersom det ikke faller i smak.

mvh
KJ
 
Topp Bunn