Bil, båt og motorsykkel Skifte Xenon selv

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Har en 2013 Passat Alltrack hvor den ene Xenon-pæra har røket. Bilen har gått over 100 000 km, og begge pærene bør nok byttes. Det ser trangt ut bak lyktene, men tror det skal være mulig å skifte pærer uten å demontere andre komponenter. Er det noen som har erfaring med jobben? Er det en fare for at det kan stå spenning på den ene polen som kan gi støt, når lyset er slått av? Det koster dessverre en formue å ta jobben på merkeverksted.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Det meste hos Møller koster det hvite ut av skjorta! ( Det som skjer når ting "koster skorta" + "det hvite ut av øya" + moms! )
Jeg har en Skoda Superb og de er vel ikke helt ulike. Jeg har byttet flere ganger uten problemer med strømstøt. Men man savner jo et par ekstra universalledd på hver finger når man jobber med slike ting. Er "gammel SAAB mann" så jeg er vant til at det kan være Satan så trangt!

Men du behøver ikke bruke merkeverksted til en slik jobb. Sjekk prisen hos Auto Mester eller Mekonomen.
 
M

medlem215396

Gjest
Brukte selv Youtube som @runben viser til. Møller skulle ha flere tusen for jobben da de mente fronten måtte av. Skiftet selv på vår VW Tiguan, tok rundt 10-15 minutter. Ja, det er trangt, men det går og ingen fare for strømgjennomgang. Slå av tenningen og trekk ut nøkkelen.

Fikk lampefeil etter byttet, men det resatte seg når jeg startet bilen og lyktene fikk kalibrert seg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Ja Møller kan være kreative når de skriver regninger. Naboen fikk tilbud på bytte av reim og vannpumpe og spurte hvordan de kom fram til den hysteriske prisen. Jo reimbytte kostet x kroner og vannpumpebytte koster y kroner da blir summen x+y! Men saken er den at det meste av skruingen er samme operasjonen, derfor det gjøres samtidig. Når motoren er "åpnet" for reimbytte tar det ca 5 minutter å bytte vannpumpe. Men likevel regnet de begge deler for seg! Han kjøpte deler på nettet og brutkte en 4-5 timer ( inkludert kaffe og kløing i hodet ) en helg og gjorde jobben selv.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Om man ikke skal gjøre det selv kan vel ethvert verksted fikse dette? Jeg fikk i sin tid byttet mine på en Skoda hos SnapDrive i alle fall.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skiftet på Audi A4 (B8) selv. Tok ca 10 minutter. En liten instruksjon i forkant og det var veldig enkelt. Mener Møller skulle ha ca 5k for jobb inkl. pærer
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har ikke gjort akkurat dette selv, men regner med at jeg kommer til å prøve og finne ut av det selv når det eventuelt blir nødvendig.

Men hvis man er redd for støt er det vel bare å koble fra batteriet?
 
M

medlem215396

Gjest
Brukte selv Youtube som @runben viser til. Møller skulle ha flere tusen for jobben da de mente fronten måtte av. Skiftet selv på vår VW Tiguan, tok rundt 10-15 minutter. Ja, det er trangt, men det går og ingen fare for strømgjennomgang. Slå av tenningen og trekk ut nøkkelen.

Fikk lampefeil etter byttet, men det resatte seg når jeg startet bilen og lyktene fikk kalibrert seg.
Nå husker jeg at den høye prisen (6500) skyldtes prisen på pærene, ca 5000,- for 2 stk.
Møller skiftet gjerne selvmedbrakte pærer. Jeg betalte 1500,-. for 2 pærer på nett (Philips tror jeg), men skiftet altså sjøl.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Ja Møller kan være kreative når de skriver regninger. Naboen fikk tilbud på bytte av reim og vannpumpe og spurte hvordan de kom fram til den hysteriske prisen. Jo reimbytte kostet x kroner og vannpumpebytte koster y kroner da blir summen x+y! Men saken er den at det meste av skruingen er samme operasjonen, derfor det gjøres samtidig. Når motoren er "åpnet" for reimbytte tar det ca 5 minutter å bytte vannpumpe. Men likevel regnet de begge deler for seg! Han kjøpte deler på nettet og brutkte en 4-5 timer ( inkludert kaffe og kløing i hodet ) en helg og gjorde jobben selv.
Min tidligere Volvo V50 skulle ha reg reim bytte. Dette var i 2015. Pris på Bil i nord med vannpumpe kr 13.500,-. Kjørte til Roger Niemi Bil i Luleå, pris 4700,-. Og der var bilen ferdig kl 12 på formiddagen.
Dem er jævlig proffe på det verkstedet. Og alt er uhyre transparent.

Norske verksteder er bare rådyre, og Møller er blant verstingene. Og det er lagt opp til at ingen skal komme unna med å betale lite. Derfor er selv et lite pærebytte svindyrt. Dette kommer godt med på de reperasjonene dem går i minus.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Norske verksteder er bare rådyre, og Møller er blant verstingene. Og det er lagt opp til at ingen skal komme unna med å betale lite. Derfor er selv et lite pærebytte svindyrt. Dette kommer godt med på de reperasjonene dem går i minus.

Nåja. Jeg måtte skifte halogenpæra på A6'n min (ja jeg har en forrige generasjon A6 med halogenlykter!). Hadde i grunnen tenk å gjøre det sjøl, men etter å ha kjøpt pæra og åpnet panseret, fant jeg fort ut at motoren måtte ut for å skifte pæra (nesten).
Fikk det gjort på VW verksted. Betalte 700kr, men mekanikeren brukte 2 timer!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Har en ti år gammel Mondeo som har et lite tjuvtriks for å skifte pærer, - likevel undøvendig klossete og selvsagt uten anvisninger i håndboka.....
Vi har også en gammel Polo, hvor pærefestet i ene hovedlykta sprakk... her måtte jeg ned med nesten hele fronten på bilen for å få skifta hovedlykt...Blir ikke forbauset om man snart på demontere eksosanlegget for å skifte ei pære.....
Forøvrig får jeg mer og mer avsmak til hele fuckings bilbransjen... bare synd at man faktisk er avhengig av bil ute i provinserne...
 
H

Hifibasillen

Gjest
Skal til i morgen og skifte D3S på min A3 Sportback, skru av innerskjerm sånn halvveis for å komme til, spent på prosessen men går vel på et vis vil jeg tro 😊
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Når det kommer til pris så bare vent til dere må bytte hovedlys på en bil med LED lys!
En kompis her lokalt har en Volvo med LED lys. Det koster drøye 20 høvdinger per side!! Hele helsikes lyskasteren med alt av smålys og reflektorer må byttes! Går ikke an å bytte bare LED "pæra"!! Stor morro! Fruen har en Mazda med LED lys! Og dette var vi ikke forberedt på! Krysser fingre og tær for at det blir lenge til noen lys må byttes!
 
H

Hifibasillen

Gjest
Hørt og lest mye om dette med led lys, en ting er å bytte til led pære når det går med passende motstand hvis dette må til men når dette er integrert i en enhet nblir saken en annen, de skal teknisk sett leve bilens alder og mer til men en vet aldri med elektronikk generelt, så føler med han.. 😟
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Når det kommer til pris så bare vent til dere må bytte hovedlys på en bil med LED lys!
En kompis her lokalt har en Volvo med LED lys. Det koster drøye 20 høvdinger per side!! Hele helsikes lyskasteren med alt av smålys og reflektorer må byttes! Går ikke an å bytte bare LED "pæra"!! Stor morro! Fruen har en Mazda med LED lys! Og dette var vi ikke forberedt på! Krysser fingre og tær for at det blir lenge til noen lys må byttes!
Er det ledlys så er det vel store sjanser for at bilen er under 5 år ? Da skal dette gå på 5 års reklamasjon etter mitt syn. Mulig de sier det er slite del men med de prisener skal de være designet for å leve bilens liv i alle fall mye lenger enn 5 år som de står i loven. Så er man sikret første 5 åra.

Jo lys på nye biler er dyrt. Har lest at mine frontlykter koster 55'..... Da blir det å hente fram kaskoen om det noen gang blir aktuelt :unsure:
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er det ledlys så er det vel store sjanser for at bilen er under 5 år ? Da skal dette gå på 5 års reklamasjon etter mitt syn. Mulig de sier det er slite del men med de prisener skal de være designet for å leve bilens liv i alle fall mye lenger enn 5 år som de står i loven. Så er man sikret første 5 åra.

Jo lys på nye biler er dyrt. Ha lest at mine frontlykter koster 55'..... Da blir det å hente fram kaskoen om det noen gang blir aktuelt :unsure:
Det er litt sånn jeg opplever bilbransjen. Selv om ting er ment å vare bilens levetid, så vil man bli fortalt at det er en slitedel som ikke dekkes av garanti eller reklamasjon hvis det ryker.

Selv opplevde jeg å kjøpe brukt dieselbil av forhandler, og de skulle ha gjennomgått bilen så alt teknisk var i orden. Like etter kjøp oppdaget jeg at det var diesel under bilen hver gang jeg fylte tanken, og reiste opp for å få det fikset.

Han som satt i kundemottaket lurte på: "skal jeg sette opp et tilbud til deg på å få skiftet tanken?"

Jeg trodde nesten ikke mine egne ører og svarte: "Eh, nei... dette er en reklamasjon!"

Det ble heldigvis ingen diskusjon ut av det og han godtok reklamasjonen, men hvis jeg hadde vært mindre bevisst måtte jeg altså ha betalt for en hel dags arbeid pluss deler, for det var visst en veldig omfattende jobb å bytte hele tanken. Kommer aldri til å kjøpe bil på Kongsberg igjen, for å si det sånn.
En som trente samme sted som meg før covid 19 jobbet hos NAF, og han mente bilbransjen er en av de skitneste bransjene som finnes. Noe jeg har fått litt bekreftet av å snakke litt casual med tidligere bruktbilselgere og sånn. Som forbrukere syns jeg vi er altfor naive og lar bransjen slippe unna med altfor mye.

Ah, da ble jeg jammen litt trigget før frokost i dag også. ;P
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Egentlig fasinerende at en bil om noen år kan bli kondemnert av forsikringsselskapet på grunn av steinsprut i et lykteglass!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Tja.. hvem sier det mest om - egentlig...?
Forresten... en kollega ble stoppet i en politikontroll tidlig på 90-tallet en gang... en kvinnelig betjent saumfor lys og lykte.... på mangellappen sto det : "Hull ivenstre hovedlykt, slik at lys siver ut...."
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
Egentlig fasinerende at en bil om noen år kan bli kondemnert av forsikringsselskapet på grunn av steinsprut i et lykteglass!
Ting forandrer seg. Det var vel heller ingen som forutså at en ellers fullt brukbar bil kunne bli kondemnert på grunn av en bulk i batteriet.
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.345
Antall liker
2.166
Sted
Nordland
Eg må ned med hele fronten for å bytte på Suzuki Kisazhi😭Ikke står det noen plass hvordan pære jeg trenger..
Noen som har erfaring med pærene de selger på Biltema?
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.345
Antall liker
2.166
Sted
Nordland
Eg må ned med hele fronten for å bytte på Suzuki Kisazhi😭Ikke står det noen plass hvordan pære jeg trenger..
Noen som har erfaring med pærene de selger på Biltema?
 
Sist redigert:

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Lyset på bilen min begynner å bli dårlig, så nærmer seg bytte av xenon-pærer (D1S). Basert på det jeg leser her så skal jeg gjøre det selv! Men hvilke pære-merke/variant har folket god erfaring med? Tenker på lysstyrke/levetid/pris?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Biltema har faktisk fungert greit for meg. Mulig de varer litt kortere tid en de dyrere merkene, men de er så mye billigere enn
det meste av andre merker så det er lønnsomt likevel.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.672
Antall liker
1.916
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Kvaliteten ligger i holdbarhet og lysstyrke, hvis det er en enorm jobb å skifte pærer er det i alle fall lurt å kjøpe kvalitet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg byttet xenonpærer på bilen min i fjor eller forfjor, og da kjøpte jeg Osram pærer hos Thansen. De var litt dyre, men har holdt hittil iallfall. Syns ikke det var noe særlig verre enn å skifte vanlige pærer på eldre biler egentlig.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.672
Antall liker
1.916
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Kjøpte de billigste hos thansen for jeg var usikker på om det var tenner eller pære, holdt knapt et år før de begynte å blinke.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
De lurte på om jeg ville ha Raze også, eller hva det billigere husmerket deres heter. Glad jeg valgte Osram, da. ;P
 
Topp Bunn