Forsterkere Skifte utgangsrør for bedre lyd ved høyere volum? (Rogue audio cronus)

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Jeg har nylig skaffet meg en Rogue audio cronus. Når jeg skrur litt opp på volumet forringes lyden betydlig. Det er ikke snakk om veldig høyt volum, så dette skuffer meg litt. Nå lurer jeg på om jeg kan bli kvitt dette problemet ved å bytte utgangsrør. Det som står i nå er Svetlana el 34 rør. Er det noen som har erfaringer med denne forsterkern, eller har synspunkt på dette? Vurderer å gå til KT77, som skal gi mer kraft, men ønsker å vite litt om dette før jeg bruker pengene. ... Ellers spiller forsterkeren fint. Bruker lettdrevne stativhøyttalere til den: WLM Diva monitor.
 

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
236
Antall liker
221
Torget vurderinger
2
Jeg har nylig skaffet meg en Rogue audio cronus. Når jeg skrur litt opp på volumet forringes lyden betydlig. Det er ikke snakk om veldig høyt volum, så dette skuffer meg litt. Nå lurer jeg på om jeg kan bli kvitt dette problemet ved å bytte utgangsrør. Det som står i nå er Svetlana el 34 rør. Er det noen som har erfaringer med denne forsterkern, eller har synspunkt på dette? Vurderer å gå til KT77, som skal gi mer kraft, men ønsker å vite litt om dette før jeg bruker pengene. ... Ellers spiller forsterkeren fint. Bruker lettdrevne stativhøyttalere til den: WLM Diva monitor.
Tipser er å få målt rørene dine, da har du mye bedre kontroll over tilstanden på dem og om det er de som er synderne.
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Tipser er å få målt rørene dine, da har du mye bedre kontroll over tilstanden på dem og om det er de som er synderne.
Men hvor kan jeg gå for å få gjort dette?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Har selv EL34 forsterker. Unison S6. Etter 2, eller var d 3 sett EL34 gikk jeg for KT77.
Har siden ikke sett meg tilbake.
Kan seff avhenge både av forsterker og høyttalere
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Har selv EL34 forsterker. Unison S6. Etter 2, eller var d 3 sett EL34 gikk jeg for KT77.
Har siden ikke sett meg tilbake.
Kan seff avhenge både av forsterker og høyttalere
Betyr svaret ditt at jeg kan håpe på å kunne spille på let itt høyere volum uten at lyden blir påvirket negativt? Uansett er jeg jo nysgjerrig på KT77 ...
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Har begge rørtyper opplever ikke noe høyere volum. Det må i så fall vere marginalt.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.395
Sted
Nøtterøy
Min erfaring er at mange rørforsterkere »sliter» litt når en skrur opp en del. Fokuset ligger veldig ofte rundt en åpen fin mellomtone som kan bli litt slitsom når en skrur opp i forhold til en ren transistor forsterker.
Sikkert noen som er uenig, men det er min erfaring da....

EL34 rørene gir en varm fin klang som du nok mister ved å gå over til andre rør.
 
Sist redigert:

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Ja
Min erfaring er at mange rørforsterkere »sliter» litt når en skrur opp en del. Fokuset ligger veldig ofte rundt en åpen fin mellomtone som kan bli litt slitsom når en skrur opp i forhold til en ren transistor forsterker.
Sikkert noen som er uenig, men det er min erfaring da....

Fin varm klang i EL34 rørene som du nok mister ved å gå over til andre rør.
Ja - jeg lurer jo på om det er det som er saken. Den spiller veldig fint på normalt volum, men skulle gjerne kunnet skru opp litt til en gang i blant, uten at lyden skal bli skarpere. I anmeldelsen av forsterkeren fra Audiophil.no tas nettopp dette opp, og konklusjonen er at den spiller godt på høyt volum. Derfor er jeg litt overrasket over dette.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg har nylig skaffet meg en Rogue audio cronus. Når jeg skrur litt opp på volumet forringes lyden betydlig. Det er ikke snakk om veldig høyt volum, så dette skuffer meg litt. Nå lurer jeg på om jeg kan bli kvitt dette problemet ved å bytte utgangsrør. Det som står i nå er Svetlana el 34 rør. Er det noen som har erfaringer med denne forsterkern, eller har synspunkt på dette? Vurderer å gå til KT77, som skal gi mer kraft, men ønsker å vite litt om dette før jeg bruker pengene. ... Ellers spiller forsterkeren fint. Bruker lettdrevne stativhøyttalere til den: WLM Diva monitor.
Bias er justert riktig?
 

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
236
Antall liker
221
Torget vurderinger
2
Men hvor kan jeg gå for å få gjort dette?
Enten Jørn B Hauge eller Hans kise (Audiomix) alt ettersom hvem som er nærmest der du bor. Det er også en del andre på forumet som har rør testere, så legg ut en forespørsel og se hvem som finnes i nærområdet?
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Enten Jørn B Hauge eller Hans kise (Audiomix) alt ettersom hvem som er nærmest der du bor. Det er også en del andre på forumet som har rør testere, så legg ut en forespørsel og se hvem som finnes i nærområdet?
Takk for svar!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Skulle vært en fin match dette..Ser settet ditt nettop er kjøpt fra Finn.,,.Kan like gjerne være smårørene som er problemet . På papiret er høyttaleren lettdrevne 97db og selv om de skulle ha jugd på seg 6dB bør jo 55 watt fra Rougen være nok til å gi bra volum.
Kan jo være at en kondensator eller noe er gått ut på dato etter 15år. Men jeg tipper det er rørene om ikke forrige eier har brydd seg med bytte av disse. Kjøp testede ny produserte rør fra velrennomerte forhandler og prøv ut. Kan du få noen til å måle spenning på utgangen og har et oscilliskop kan de se om forsterkeren leverer slik den skal...
Du kan jo sende ett sett rør til Audiomix fir å sjekke dem om du ikke vil bruke penger på nye.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Et lite sidespørsmål: Hva degraderer rør mest? Er det kun spilte timer eller har antall ganger av/på også noe å si?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kun timer i drift.
Av / på har ingen betydning.
I hvert fall ikke for rørene.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Betyr svaret ditt at jeg kan håpe på å kunne spille på let itt høyere volum uten at lyden blir påvirket negativt? Uansett er jeg jo nysgjerrig på KT77 ...
Har selv lettdrevne hornhøytalere, så volum/effekt har aldri vært tema for meg.
Opplevde mere trøkk i bassen og noe mere distinkt lyd ellers.
Egenskaper som for noen kan oppveie for å skru opp volumet
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Kun timer i drift.
Av / på har ingen betydning.
I hvert fall ikke for rørene.
Og hva er da timer i drift? Når utstyret står på, men ikke spiller? Når man spiller musikk? Eller begge deler?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har selv EL34 forsterker. Unison S6. Etter 2, eller var d 3 sett EL34 gikk jeg for KT77.
Har siden ikke sett meg tilbake.
Kan seff avhenge både av forsterker og høyttalere
Fantastisk forsterker denne S6.
Hvilke andre EL34 prøvde du før du endte med KT77?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Og hva er da timer i drift? Når utstyret står på, men ikke spiller? Når man spiller musikk? Eller begge deler?
Timer i drift er timer i drift. Om du spiller gjør ingen stor forskjell.
Se bort fra gitarforsterkere med rør.
Kontinuerlig full gass forkorter levetiden i de fleste tilfeller.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Fantastisk forsterker denne S6.
Hvilke andre EL34 prøvde du før du endte med KT77?
Min S6 er første generasjon, fulgte m rør da jeg kjøpte brukt, siden spilt m ElectroHarmonix og Svetlana wingedC. Et sett Genalex Gold Lion KT 77 kom vel på ca 3tusen(gikk under radaren for toll og moms) og for meg vel verdt pengene. Brukte vel og ei helg på å høre div små rør. Endte opp med nederlandske BugleBoy, men som alltid med gamle, nos eller ikke, noe er bra - noe ikke
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Problemet med at lyden tapte seg ved høyere volum er nå fikset. Skiftet første alle ecc82 og 83, og problemet ble noe bedre, men først når jeg fikk skiftet utgangsrørene også ble lyden helt i orden.
 
Topp Bunn