Skifte olje?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Platespilleren har hatt en pause på 6 år, lagret i originalembalasje og har nå stått på stativet noen timer. Spilleren er 20 år gammel og jeg har aldri skiftet olje på den. Det er en Thorens td 321 mk ii og spindelen sitter ganske trangt har jeg forstått. Pickupen er ca 15 år gammel men jeg regner med at den nå må spilles inn på nytt.

Før jeg setter den i gang; er det noe jeg først må gjøre eller skal jeg bare se om alt går bra?

- skifte olje - hvilken type og hvor får jeg tak i det
- gjøre noe med pickupen?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
laban skrev:
Hei

Ligger en PDF fil her med tips å service til 321mkII mm.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=23988.20

Mvh

Laban
Takk, men jeg hadde allerede funnet den vha google fra dets originale plassering. Oljen nevnt der var Titan super synt, men ikke hvor en finner slikt eller hva den tilsvarer. Jeg får studere dokumentet skikkelig. Skal se nærmere på tråden du linket til også.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg satte på spilleren og lyttet etter lyder. Helt knyst, satte på en av noen hundre plater som har samlet seg opp siden sist. Jeg forventet litt grå lyd og stivt oppheng på den gamle Empire Benz 1000. Neida! Dette låt svært friskt, mye friskere enn CD-lyd via Abrahamsen v 6.0. Gøy!!! Endelig har jeg spilleren parat, kunne ha klart dette et halvt år før men bedre sent enn aldri. På forrige bopel hadde jeg for liten plass. Har en Expedit fra Ikea full med et utvalg av samlingen oppe, resten er i kjellerstuen. Platerensmaskinen skal få kjørt seg nå.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du bør uansett bytte olje (rense lageret også) og spandere ny reim. Koster nesten ingen ting.
Skal sjekke litt i arkivet.
Jeg kjenner en Thorens ekspert i Tyskland som selger slikt. Fantastisk grei, rask og billig.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Audiomix skrev:
Du bør uansett bytte olje (rense lageret også) og spandere ny reim. Koster nesten ingen ting.
Skal sjekke litt i arkivet.
Jeg kjenner en Thorens ekspert i Tyskland som selger slikt. Fantastisk grei, rask og billig.
Dette med reim. Jeg har en originalreim og en lite brukt (men gammel) reserve originalreim. Jeg så i dokumentet ovenfor at en kunne olje reimen, men også at så lenge den ikke slapp var den grei.

Det ble også nevnt at originale reimer var litt for stramme, men jeg antar at de blir slakkere med årene.

Spørsmålet er; så lenge reimen ikke glipper - er det ikke like greit at den er litt gammel og eventuell litt slappere? En av funksjonene til reimen er å ikke overføre små rykk og ujevnheter i motorgangen men glatte dem ut har jeg forstått. Er ikke en gammel reim som fungerer da like grei?

Olje - ja jeg synes det er på tide med et skift. Selv om spilleren har snurret i ganske mange tusen timer virker alt som det skal. Tror jeg skal slite litt med å få spindelen tilbake igjen om jeg tar den ut. Toleransene ser fremdeles ut til å være små. Men som sagt, finner jeg riktig olje så går jeg til verks...
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Gratulerer med revitalisering av vinylsnurreren! Ang. gamle reimer, verserer det mange råd; talkum, litt matolje, silikon osv. Uansett, må man nok bare innse at også drivreimer tæres av tidens tann. Elastisiteten blir mindre, de blir "sprøere" og langt meir utsatte for brudd. Det er iallefall min erfaring. Jeg synes det beste vedlikeholdsmiddelet er ørsmå mengder silikonfett ( f.eks. blank skosmørning, sånn som man bruker på skisko og denslags ). Det tilfører reimen smidighet. Men NB, NB: Det er snakk om SMÅ / MINIMALE mengder. Matolje duger også. La reima ligge et par timer og tørk forsiktig av med en tørr klut. Dette gir nødvendig smidighet til at reima utfører jobben sin. Er den morken, sprukket osv., vil den ryke i løpet av kort tid, så da er det bare å bestille seg ny med det samme.

Lykke til med vinylen!

Mvh. VilhelmW
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ny reim koster nesten ingen ting. Hvorfor forsøke å holde liv i den gamle med noe søl?
Det er ikke noe vanskelig å demontere, rengjøre, fylle ny olje og montere tilbake på disse Thorens spillerene.
Du finner alt du trenger å vite ved å søke litt.
Veldig kort:
Ta av den ytterste tallerken.
Løft forsiktig opp den innerste. Hvis den går lett rundt, er det ikke vanskelig å løfte den opp. Ta deg god tid.
Du renser lageret med sprit og fille som ikke loer.
Fyll på ny olje. Bare et par ml.
Sett innertallerken på plass. La den sige ned av seg selv. Det kan ta lang tid.
Det kan være lurt å la motorlager få en dråpe olje i hver ende også.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Audiomix skrev:
Ny reim koster nesten ingen ting. Hvorfor forsøke å holde liv i den gamle med noe søl?
Det er ikke noe vanskelig å demontere, rengjøre, fylle ny olje og montere tilbake på disse Thorens spillerene.
Du finner alt du trenger å vite ved å søke litt.
Veldig kort:
Ta av den ytterste tallerken.
Løft forsiktig opp den innerste. Hvis den går lett rundt, er det ikke vanskelig å løfte den opp. Ta deg god tid.
Du renser lageret med sprit og fille som ikke loer.
Fyll på ny olje. Bare et par ml.
Sett innertallerken på plass. La den sige ned av seg selv. Det kan ta lang tid.
Det kan være lurt å la motorlager få en dråpe olje i hver ende også.
Reimen så helt ut som ny så jeg tenkte det ikke var grunn til å gjøre noe med den.

Hvilen olje anbefaler du? Titan super synth, er det en gammel motorolje? Kan jeg bare ta litt 5w-40 syntetisk olje som jeg har til bilen?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ser ut til at min dokumentasjon ikke er helt komplett.
Ta kontakt med Joel Boutreux:
j.boutreux@gmx.de

Han selger deg et kit med reim, olje og rensemiddel for lageret.
Lynrask og billig. Du kan betale til hans bank, PayPal og kanskje kontant.
Lykke til :)
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hei,

Skal rense lager og skifte olje på en Thorens TD 320. Tenkte å fylle litt i lageret før spindelen skal på plass men er ikke et par ml ganske mye. Jeg leste at 1 ml er ca 20 dråper olje, så 40 dråper olje høres ut som om det blir søl når spindelen skal på plass. Er det noen som vet sikkert?


Ny reim koster nesten ingen ting. Hvorfor forsøke å holde liv i den gamle med noe søl?
Det er ikke noe vanskelig å demontere, rengjøre, fylle ny olje og montere tilbake på disse Thorens spillerene.
Du finner alt du trenger å vite ved å søke litt.
Veldig kort:
Ta av den ytterste tallerken.
Løft forsiktig opp den innerste. Hvis den går lett rundt, er det ikke vanskelig å løfte den opp. Ta deg god tid.
Du renser lageret med sprit og fille som ikke loer.
Fyll på ny olje. Bare et par ml.
Sett innertallerken på plass. La den sige ned av seg selv. Det kan ta lang tid.
Det kan være lurt å la motorlager få en dråpe olje i hver ende også.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.929
Antall liker
27.665
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Telle dråper skal jeg ikke si noe om, men stikker du innom et apotek,
selger de deg en pipette med ml-mål for en femmer.....

/ Morten
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hei, da prøvde jeg meg med 20 dråper som skal tilsvarer ca 1 ml og det var altfor mye. Svaret er 10 dråper..... så nå vet dere det :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn