Skifte internkabling

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.742
Sted
Kongsberg
Jeg finner ikke testen på avforum. Noen som vet hvor jeg kan finne den?

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
583
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Jeg er sikker på Palvig forstår, og jeg forstår i den grad alt hvad du siger og langt mere, men der er gjort nogle observationer, bl.a. at der er uforklarlig stor lydforskel på kobber, guld, og finsølv når disse materiale er brugt som ledematerialer.

Det var muligvis forstårligt ved guld og kobber, på grund af den store forskel i den ohmske modstand, men der er mindst eller større lydforskel på sølv og kobber, og det er knapt så forstårligt.
Her er der hver at bemærker at den markante lydforskel følge med når metallerne bruges ved svingspoler, komponentben, og ved kondensatorer, altså i situationer med såkaldt displacement current som du sikkert har hørt om på dit studie https://en.wikipedia.org/wiki/Displacement_current

En anden ting som måske også kan være vigtigt for en mulig forklaring er at kobber platineret med tyndt lag sølv typisk giver en tilspidset fornemmelse i lyden. platineres med et tyndt lag guld fås den modsatte effekt en afrundet behagelig smooth fornemmelse i lyden, som efter min mening bliver lige i overkanten, lige som kobber platineret med sølv også er i overkanten i den anden retning after min mening.

Det er også hver at bemærke at dæmpning af både kondensatorer og kabler har en overraskende stor effekt på lyden, langt større end der er elektrisk belæg for.

Men det er altså ting der er eksperimenteret med i årevis af mange mennesker som uafhængigt af hinanden har opdaget/oplevet det samme.

Og det er ting/erfaringer som mange inkluderer i deres hi-fi konstruktioner og tweak af udstyr, og det er element som er med til at give stor variation både i pris og lydkvalitet , og indirekte forårsager at to fuldstændig identiske kredsløb/konstruktioner kan lyder vidt forskelligt afhængigt af de komponent/materiale valg der er truffet.

Det er nemlig her det glipper for meg, : "bl.a. at der er uforklarlig stor lydforskel på kobber, guld, og finsølv når disse materiale er brugt som ledematerialer."

Stor lydforskjell, da tenker jeg at wow dette var fantastisk forskjell! Skulle tro du hadde byttet fra et par gamle høyttalere med klistremerket: "expert", et sånt par som fulgte med et billig Fischer anlegg fra 80-tallet, til et par Yamaha NS-1000M.
Jeg har faktisk hatt og testet forskjellige kabler jeg også, og mange andre med meg, og jeg tviler på at de fleste normale mennesker vil påstå at det er STOR lydforskjell.

Jeg har en rull med kabel fra MIT hvor det benyttes sølv på kobber (som jeg har fått helt gratis). Og jeg må helt ærlig innrømme og si at det ikke har gitt meg noen aha-opplevelser. Jeg har også hatt besøk av medlemmer her inne som ikke har fått noen aha opplevelser enten jeg har brukt Tara Labs, Supra, Monster, Profigold, MIT+++.

Derimot så vet jeg om et par som har besøkt meg som ikke har glemt lyden i Yamaha NS-1000M og jakter på et par sånne. Som langvarig entusiast vil jeg vel med hånden på hjertet påstå uten å nøle et sekund at jeg heller ville kjøpt et par NS-1000 for 4500,- (det var det jeg betalte) enn å legge ut penger på å prøve å forbedre et par Patos Lyric 102. Det vil jeg påstå er en stor lydforskjell! Uansett hva du gjør med den stakkars Patosen i delefilter og med internkabling så vil den aldri være i nærheten av en Yamaha NS-1000. (som forresten har latterlig tynn og billig internkabling den også.)
Men Yamaha har heller ikke peiling på lyd....de lager jo motorsykler, nei vent. de lager jo instrumenter også, elektroniske og analoge. Som brukes av musikere verden rundt.

Troels Gravesen som dere sikkert har hørt om, har forresten fått kloa i et par NS-1000 og gjort et par endringer, her har han re-designet delefilteret, men har han gjort noe med kablene? Yamaha-NS1000
Les gjerne artikkelen og sjekk bildene......ingen magiske kabler der. Pussig at han ikke koster på seg noen cm med sølvkabler hvis det kan gi en STOR lydforbedring.

Når det gjelder kabler så snakker vi her eventuelt om tweaking som gjør så små endringer for lytteren at det knapt er hørbart og igjen, dette har mer med konstruksjonen av kabelen å gjøre, ikke selve metallet! (jeg kan ikke tro at jeg må si det enda en gang til). Og la oss kutte ut ordet finsølv, det betyr bare at det er rent sølv, så la oss bare kalle en spade for en spade og kalle det sølv. Finsølv er ikke bedre enn sølv selv om det nesten høres sånn ut.

Det er rart at noen kabelprodusenter kan påstå at de selger magi, mens andre produsenter sier at forskjellen faktisk ikke er så stor. Hvem tror du har størst fortjeneste på produktene sine?

Her har dere enda en vitenskapelig basert artikkel om kabler,både til signal og strøm. Igjen så legger jeg vekt på ordet viten, ikke synsing!
Myths and Snake OIL : Empirical Audio

Jeg synes det er merkelig at dere har så liten tiltro til vitenskapen. Den har tatt oss til månen, sendt fartøy ut av vårt solsystem, gitt oss bedre helse, lengre levealder, all den elektronikken vi omgir oss med i dag, elektronikk som blir produsert med størrelse på noen fattige nanometer under kontrollerte former i masseproduksjon. Vi kan se elektroner i et atom med mikroskop. Likevel så fortsetter dere å argumentere med synsing. Du og jeg kan være uenige om hvilken lyd vi liker best, men vitenskapen bryr seg ikke om hva du eller jeg tror. Den er faktabasert, bevist både ved målinger og matematikk. Hvis ikke dere kan få det inn i hodet så kan jeg ikke hjelpe dere dessverre.

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
tigerw97 Som sagt er jeg ordblind og har ikke altid lige nemt ved at få det frem jeg gerne vil på den rigtige måde, men jeg synes du skulle prøve at læse mit indlæg igen efter jeg har arbejdet med det.
Måske det kan give en større indsigt i de erfaringer og ikke mindst de mål jeg og andre har.
Som sagt forstår jeg dig fuldt og helt når jeg tager min elektroniktekniker kasket på, der er absolut ingen problemer, og vi er i store træk helt enige hvis der kun ses på elektronikteorien.

Sist redigert:

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
583
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
tigerw97 Som sagt er jeg ordblind og har ikke altid lige nemt ved at få det frem jeg gerne vil på den rigtige måde, men jeg synes du skulle prøve at læse mit indlæg igen efter jeg har arbejdet med det.
Måske det kan give en større indsigt i de erfaringer og ikke mindst de mål jeg og andre har.
Som sagt forstår jeg dig fuldt og helt når jeg tager min elektroniktekniker kasket på, ingen problemer der overhovedet.
Jeg forstår hva du skriver, og jeg har gått igjennom innleggene flere ganger. Jeg forstår også målet, det er vel noe vi alle har felles her inne. Nemlig å få best mulig lyd og da gjerne for minst mulig penger, du får ikke nødvendigvis bedre lyd bare fordi det er dyrere eller ved å bruke "eksotiske" metaller på feil sted.

Prøv å spis egg med sølvskje så skjønner du :)

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
Som sagt forstår jeg dig fuldt og helt når jeg tager min elektroniktekniker kasket på, ingen problemer der overhovedet.
Jeg forstår hva du skriver, og jeg har gått igjennom innleggene flere ganger. Jeg forstår også målet, det er vel noe vi alle har felles her inne. Nemlig å få best mulig lyd og da gjerne for minst mulig penger, du får ikke nødvendigvis bedre lyd bare fordi det er dyrere eller ved å bruke "eksotiske" metaller på feil sted.

Prøv å spis egg med sølvskje så skjønner du :)
Jeg er som sagt enig i at grundlæggende har vi sikkert alle inderst inde det samme mål, nemlig at får musikken til at står lyslevende og fuldstændig naturtro i vores stue, og som sagt hi-fi har reelt ikke noget med musik at gøre , Hi-Fi er at gengive lyde korrekt.

Men en del "opgiver" eller tænker måske slet ikke over det, og stiller sig tilfreds med at de kan lide lyden/sounden fra deres system fordi det giver dem en musikalsk oplevelse på trods at det måske ikke er helt så naturtroet, og dermed bliver det til det rigtige for den enkelte. Mens en anden sound bliver det rigtige for en anden.

Lidt som J Gorden Holt stereophile stifter, her udtrykker det kort før hans død.

"Do you still feel the high-end audio industry has lost its way in the manner you described 15 years ago?
Not in the same manner; there's no hope now. Audio actually used to have a goal: perfect reproduction of the sound of real music performed in a real space. That was found difficult to achieve, and it was abandoned when most music lovers, who almost never heard anything except amplified music anyway, forgot what "the real thing" had sounded like.
Today, "good" sound is whatever one likes...
Since the only measure of sound quality is that the listener likes it, that has pretty well put an end to audio advancement, because different people rarely agree about sound quality
."

Sist redigert:
Topp Bunn