Skifte harddisk på nas

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Hei på dere
Jeg prøver å skifte harddisker på en neatgear 314 .nas . De tre første harddiskene gikk det greit å skifte men når jeg skulle skifte den siste ( fjerde ) harddisken så får jeg meldingen : degraded
Har prøvd å kjøre prosessen flere ganger men resultatet blir det samme .
Er det noen som har gjort dette og kan gi noen tips ?
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
726
Sted
Bodø
Degraded betyr jo at en av diskene ikke er operativ i RAIDet. Er den synlig for kontrolleren så bør den jo begynne å rebuilde automatisk. Hvis den da var ferdig å rebuilde de andre før du byttet den.
Men du får nok bedre svar på et NeatGear forum.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg har foreløpig ikke måttet bytte mine disker på min NAS (til tross for mange års 24-timers påslått), men slik min er satt opp (RAID av noe slag), så skal jeg kunne 'hot swappe' én av de fire dersom den skulle bli defekt, og uten å miste noe data. Dersom du skal bytte ut alle, så er det vel viktig å ta én og én, og la systemet 'rebuilde' seg for hver disk. Mulig det er en måte å gjøre det på dersom det her er snakk om å skifte ut alle for å få mer lagringsplass eller liknende?
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Jeg har foreløpig ikke måttet bytte mine disker på min NAS (til tross for mange års 24-timers påslått), men slik min er satt opp (RAID av noe slag), så skal jeg kunne 'hot swappe' én av de fire dersom den skulle bli defekt, og uten å miste noe data. Dersom du skal bytte ut alle, så er det vel viktig å ta én og én, og la systemet 'rebuilde' seg for hver disk. Mulig det er en måte å gjøre det på dersom det her er snakk om å skifte ut alle for å få mer lagringsplass eller liknende?
Årsaken var at en av de gamle diskene var defekt og tenkte at jeg kunne utvide kapasitet samtidig . Jeg skiftet en og en disk og lot de rebuilde en og en . Det gikk fint med de tre første diskene men ikke den siste dessverre 😝 .
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Årsaken var at en av de gamle diskene var defekt og tenkte at jeg kunne utvide kapasitet samtidig . Jeg skiftet en og en disk og lot de rebuilde en og en . Det gikk fint med de tre første diskene men ikke den siste dessverre 😝 .
Men du vet altså fortsatt ikke hvorfor den siste disken ikke ble akseptert? Kanskje du kan prøve å sette inn en av de gamle (som virker), for å se om det er samme feilmelding da. Jeg tror det skal fungere selv om diskene er av forskjellig størrelse; men det kan være at det ikke er så rett fram som hvis de er like ...

edit: her står det at ulike størrelser på diskene fungerer; men at de vil oppføre seg som at alle diskene er like store som den minste; altså ikke ideelt, men greit for feil-testing slik som du trenger nå ... :)
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/8n9klb
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Men du vet altså fortsatt ikke hvorfor den siste disken ikke ble akseptert? Kanskje du kan prøve å sette inn en av de gamle (som virker), for å se om det er samme feilmelding da. Jeg tror det skal fungere selv om diskene er av forskjellig størrelse; men det kan være at det ikke er så rett fram som hvis de er like ...

edit: her står det at ulike størrelser på diskene fungerer; men at de vil oppføre seg som at alle diskene er like store som den minste; altså ikke ideelt, men greit for feil-testing slik som du trenger nå ... :)
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/8n9klb
Har tenkt på det. Hvis alt funger som normalt da så betyr det at den nye harddisken er defekt ?
 
Topp Bunn