skifte gamle lytter?

C

cosmos

Gjest
har en gammel 014mk2 doxa dac som jeg har hatt 4-5år. denne står tilkoblet hele tiden siden det ikke er noen av og på knapp.
med tanke på at modellen er rundt 10år gammel, hva kan jeg vente meg skjer med kondensatorene i desse tider om eieren før meg også har latt den stå på konstant?

hva er ventet levetid?
hva vil skje med lyden når de begynner å bli dårlig?
hva vil det koste for nye?

bilder her:
http://img501.imageshack.us/img501/3259/doxa0010cs.jpg

takk for svar

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.386
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
"lytter" kan vare nærmest evig i noen tilfeller, andre kan faktisk være uttørket etter et par år............ uansett..... hvis du bytter ut lyttene og setter inn nye op-amper og setter inn et lite strømfilter i dac'en din så kan den ennå leve i mange år og du vil antaglighvis få deg en stor overraskelse over hvor bra den ble.
Hvis du gjør jobben selv .......... så kanskje en 12-1800.- i deler, kommer an på hvor dyre op-amper du velger, skal du sette den bort på et verksted kan du sikkert plusse på 2-3000.- i arbeidspenger, men selv da kan det være verd det kontra og kjøpe en ny dac.    

C

cosmos

Gjest
skjønner.
utfra bildet kan det ikke være store operasjonen å skifte noen deler.
kan du peke ut hva som er op-amper i denne? hva koster det isåfall for nyere type. evt strømfilter, bedre kondensatorer osv.
sikkert ikke verdt å legge mange tusen i den. men kunne jo vært morsomt å modde viss det gir godt utbytte

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.386
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Problemet med og spørre meg er at jeg har "husk" som ei høne, m.a.o ikke veldig bra. Men jeg skrev i en eller annen tråd for en tid tilbake om op-amper og listet da opp konkrete "godinger", noen kanskje som leser dette som husker tråden ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.330
Torget vurderinger
1
skjønner.
utfra bildet kan det ikke være store operasjonen å skifte noen deler.
kan du peke ut hva som er op-amper i denne?  hva koster det isåfall for nyere type. evt strømfilter, bedre kondensatorer osv.
sikkert ikke verdt å legge mange tusen i den. men kunne jo vært morsomt å modde viss det gir godt utbytte
Det er ingen OPAMPer (IC OPAMPER ihvertfall) i den DOXA DACen. Den Siemens el-lytten varer også normalt sette «evig». De øvrige lyttene er vanskelig å identifisere utifra bildet.

mvh
KJ

C

cosmos

Gjest
de andre ser ut som ELNA typer, eller?

men er det strøm på alle desse så lenge den er tilkoblet? det er ikke bare den store i strømforsyningen(?) som alltid får signal og de andre er i hvil inntil de mottar signal fra dac?

hvorfor har den ikke OP-AMPER? fordeler/ulemper?

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Denne er oppbygd med et enkelt og velfungerende transistortrinn på utgangen.. men det er feks ingen problem å lage til et ad-in kort med feks OPA627 opamper og føre signalet fra dac-chipen i stedenfor til transistortrinnet og derfra til utgangene..

Jeg ville ha gjort følgene.. Byttet ut samtlige små elektrolyttkondensatorne med bedre og mer audiofile saker. black gate,cerafine ect ect.. den store kan du men fordel skifte til feks BCH slitfoil. Ledninger til utgangene med sølvtråd eller lignende som er mer audiofile. De blå polypropene kan du skifte også til feks mundorf typer. Bruk batteridrift til strømforsyning.. (bare husk på pararrellkoble noen gode kondensatorer over polene).. mvh geir arne daglig leder av lydhuset.no

Topp Bunn