Skiferplint til platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jens skrev:
    Karlinn skrev:
    har akkurat kjøpt etter anbefaling fra en her, brasiliansk skifer 20mm til 160kr, plate som er 60 x 60
    hvis jeg kan skaffe med verktøy så håper jeg å kunne prøve den med garrard.

    Fikk så snakket med en i Bergen i etter tid som siger han kan skaffe denne skifer i alle tykkelser, saget og polert etter behov

    Ved ikke mer om denne skifer så.
    Joda, kjenner denne karen fra Bergen :)
    Det med alle tykkelser har jeg dog ikke hørt om før.
    Vet du noe mer om dette (eller detaljene rundt skiferen)?
    Nu har jeg fått svar fra Format Skiferindustri Laksevåg, men en 30mm plate skåret etter mål til garrard 301, polert og klar til bruk ca 3800.-NOK
    Kontakt person der er Raymond
    I følge ham kan andre tykkelser fås men de skal spesiell bestilles og det koster noe mer. Det er Brasiliansk Skifer vi snakker om.

    Jeg sendte over layout for Garrard 301 og noe bilder av sådan plinther som var brukt som forutsetninger til denne pris.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    Jens skrev:
    Karlinn skrev:
    har akkurat kjøpt etter anbefaling fra en her, brasiliansk skifer 20mm til 160kr, plate som er 60 x 60
    hvis jeg kan skaffe med verktøy så håper jeg å kunne prøve den med garrard.

    Fikk så snakket med en i Bergen i etter tid som siger han kan skaffe denne skifer i alle tykkelser, saget og polert etter behov

    Ved ikke mer om denne skifer så.
    Joda, kjenner denne karen fra Bergen :)
    Det med alle tykkelser har jeg dog ikke hørt om før.
    Vet du noe mer om dette (eller detaljene rundt skiferen)?
    Nu har jeg fått svar fra Format Skiferindustri Laksevåg, men en 30mm plate skåret etter mål til garrard 301, polert og klar til bruk ca 3800.-NOK
    Kontakt person der er Raymond
    I følge ham kan andre tykkelser fås men de skal spesiell bestilles og det koster noe mer. Det er Brasiliansk Skifer vi snakker om.

    Jeg sendte over layout for Garrard 301 og noe bilder av sådan plinther som var brukt som forutsetninger til denne pris.
    Ingenting å si på den prisen :)
    Hva vet vi så om konsistensen til denne brasilianske skiferen?
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Karlinn skrev:
    Jens skrev:
    Karlinn skrev:
    har akkurat kjøpt etter anbefaling fra en her, brasiliansk skifer 20mm til 160kr, plate som er 60 x 60
    hvis jeg kan skaffe med verktøy så håper jeg å kunne prøve den med garrard.

    Fikk så snakket med en i Bergen i etter tid som siger han kan skaffe denne skifer i alle tykkelser, saget og polert etter behov

    Ved ikke mer om denne skifer så.
    Joda, kjenner denne karen fra Bergen :)
    Det med alle tykkelser har jeg dog ikke hørt om før.
    Vet du noe mer om dette (eller detaljene rundt skiferen)?
    Nu har jeg fått svar fra Format Skiferindustri Laksevåg, men en 30mm plate skåret etter mål til garrard 301, polert og klar til bruk ca 3800.-NOK
    Kontakt person der er Raymond
    I følge ham kan andre tykkelser fås men de skal spesiell bestilles og det koster noe mer. Det er Brasiliansk Skifer vi snakker om.

    Jeg sendte over layout for Garrard 301 og noe bilder av sådan plinther som var brukt som forutsetninger til denne pris.
    Og ca.5500 for en dobbelplinth, i følge ivarlo som har sjekket det ut med skiferen så er det den riktige type å bruke til dette formål
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    Karlinn skrev:
    Jens skrev:
    Karlinn skrev:
    har akkurat kjøpt etter anbefaling fra en her, brasiliansk skifer 20mm til 160kr, plate som er 60 x 60
    hvis jeg kan skaffe med verktøy så håper jeg å kunne prøve den med garrard.

    Fikk så snakket med en i Bergen i etter tid som siger han kan skaffe denne skifer i alle tykkelser, saget og polert etter behov

    Ved ikke mer om denne skifer så.
    Joda, kjenner denne karen fra Bergen :)
    Det med alle tykkelser har jeg dog ikke hørt om før.
    Vet du noe mer om dette (eller detaljene rundt skiferen)?
    Nu har jeg fått svar fra Format Skiferindustri Laksevåg, men en 30mm plate skåret etter mål til garrard 301, polert og klar til bruk ca 3800.-NOK
    Kontakt person der er Raymond
    I følge ham kan andre tykkelser fås men de skal spesiell bestilles og det koster noe mer. Det er Brasiliansk Skifer vi snakker om.

    Jeg sendte over layout for Garrard 301 og noe bilder av sådan plinther som var brukt som forutsetninger til denne pris.
    Og ca.5500 for en dobbelplinth, i følge ivarlo som har sjekket det ut med skiferen så er det den riktige type å bruke til dette formål
    Er det dobbelplint som er ønskelig ELLER bør man heller ha en enkel massiv i 50-70mm tykkelse?
    Anyone?
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Et enkelplinth på ønsket tykkelse er nok det optimale. Flere plater boltet sammen stein mot stein (uten noen form for lim eller avkobling mellom) vil nok lydmessig oppføre seg som en tykk plate. Tror jeg..
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    En liten avsporing, men fortsatt innenfor samme emne.
    Ser ut som om jeg når aller først skal sette igang produksjon av rack.
    Hvis vi nå tar utgangspunkt i at jeg har funnet "rett type" skifer så ønsker jeg altså å ha slike i f.ks. 30mm tykkelse som hyller i racket.
    Hva så med stolper?
    Dette skal passe inn på hytta som har villmarkspanel på veggene og skifer på gulvet (nåja, har jukset litt så det er skifer gulvbelegg :-[
    Racket må altså passe inn utseendemessig.
    Som et utgangspunkt hadde jeg tenkt meg loddrette vegger i kraftig tre (gjerne 70mm tykkelse) og bare frese spor i disse som skifer platene ble laget inn i.
    Er dette en god idé eller finnes det gode argumenter for heller å:
    - Dempe mellom skiferen og treveggene (spikes, gummi eller annet)?
    - Legge det hele lagvis altså med trebein i bunn, skiferplate, tre mellom hyllene, ny skiferhylle, osv?
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så klarte jeg altså ikke å holde meg og har akkurat kjøpt meg en 401 :-[
    Dermed har jeg en SP10 Mk.2, en TD-124 og en 401 som alle har forskjellige plinter.
    Altså tre klassikere som kanskje burde sammenlignes under like forhold ?

    Så min øyeblikkstanke er å kjøpe tre tilnærmet identiske plinter til dem alle og så bruke en ekstern armbase slik at samme armbase/arm/pickup kan flyttes mellom dem i løpet av få strakser med minimalt med innstillinger.
    Det må selvfølgelig merkes av svært nøyaktig hvor armbasen skal står slik at man ihvertfall klarer å holde avstanden fra spindel til lagringspunktet på tonearmen innenfor pluss/minus 1mm.
    Burde ikke være umulig.
    Men så noen spørsmål til fagfolket på forumet her:
    - Hvor lang må armen være for at den skal kunne brukes på alle plintene (som ikke lages bredere enn de absolutt må).
    Er 10" nok eller må man opp i 12" for at en ekstern armbase skal kunne brukes på 124'en?
    - Hva med høyden på spillerne?
    Hvis man sier at det av utséendemessige grunner er ønskelig at toppen på alle plintene er i vater og i samme høyde i forhold til hverandre (jeg tenker altså å ha tre spillere på siden av hverandre på topplaten på et rack).
    Hvor mye må man så endre vta'en når han flytter pickup/arm/armbase fra en spiller til neste?
    Mao hvor mye høydeforskjell er mellom topp plint og pickup-iamant mellom de tre?
    Torfinn
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med 401 :)

    3 flotte spillere på make plinth og løs armbase som kan flyttes mellom spillerne høres veldig spennende ut!
    For å unngå at armbasen flytter seg uønsket bør den være tung (og det må være nøyaktig merket av hvor den skal stå). For å kunne skifte raskt mellom spillerne er det viktig at du ikke endrer høyde på arm og base ift toppen av platetallerken. Dermed må armbasen være make og alle spillerne justert i høyde til felles topp tallerken (men trolig ikke felles topp plinth). Alternativet er at topp plinth er make og at armbasen monteres på sokler av ulik høyde som tilsvarer forskjellen i tykkelse fra topp plinth til topp tallerken.

    Regner med at du har begrensninger ift hvor arm skal plasseres ift tallerken. For 401 sitt vedkommende regner jeg med alle posisjoner mellom kl 10 og kl 2 er ok. For 124 vil det være vanskelig med korte armer (ikke 12") pga form på drivverket. Det beste er å ta en passer-lengde med ønsket spindel-pivot lengde og se hvor du havner. Vær også obs på at pickup kan plukke opp støy om armen er plassert slik at nålens bue går rett over motoren.

    mvh
    Ivar
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ivarlo skrev:
    Gratulerer med 401 :)

    3 flotte spillere på make plinth og løs armbase som kan flyttes mellom spillerne høres veldig spennende ut!
    For å unngå at armbasen flytter seg uønsket bør den være tung (og det må være nøyaktig merket av hvor den skal stå). For å kunne skifte raskt mellom spillerne er det viktig at du ikke endrer høyde på arm og base ift toppen av platetallerken. Dermed må armbasen være make og alle spillerne justert i høyde til felles topp tallerken (men trolig ikke felles topp plinth). Alternativet er at topp plinth er make og at armbasen monteres på sokler av ulik høyde som tilsvarer forskjellen i tykkelse fra topp plinth til topp tallerken.

    Regner med at du har begrensninger ift hvor arm skal plasseres ift tallerken. For 401 sitt vedkommende regner jeg med alle posisjoner mellom kl 10 og kl 2 er ok. For 124 vil det være vanskelig med korte armer (ikke 12") pga form på drivverket. Det beste er å ta en passer-lengde med ønsket spindel-pivot lengde og se hvor du havner. Vær også obs på at pickup kan plukke opp støy om armen er plassert slik at nålens bue går rett over motoren.

    mvh
    Ivar
    Angående valg av armbase så må denne enten være i metall eller i skifer.
    Den italieske leverandører det ble henvist til tidligere hadde jo en løsning og jeg kommer nok til å spørre ham om en pris på det hele.
    Frykter dog at prisene kan ha fulgt etter OMA (siste jeg så var at en standard OMA plint kostet $4500!), men det skader jo uansett ikke å spørre :)
    Ser vel for meg at jeg har et "budsjett" på det hele på ca 30k så hvis det ikke er mulig å få en fiks ferdig løsning ca innenfor budsjett blir det nok å ta dette videre selv (eller ved hjelp av andre flinkere folk her på sentralen ;D

    Når det gjelder høyden på plinten så er nok som du sier det aller beste å bruke justerbare bein under og så justere alle spillerne slik at platetallerken er på samme høyde,men som du nevner så finnes det også andre løsninger hvis jeg mot formodning skulle synes at førstnevnte så stygg ut.

    Plassering av arm er for meg mest naturlig å ha bak på høyre side. Både pga at dette er slik en platespiller "alltid" ser ut, men også like mye for at det er lettest å betjene armen når den står her.

    Når det gjelder valg av en felles arm til de tre som spørs det ikke om jeg bare skal få meg et ekstra tolv tommers rør til en av mine Phantom II og dermed vil denne kunne brukes på alle spillerne (vær så vennlig å rett meg hvis dette IKKE stemmer).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jens skrev:
    Så klarte jeg altså ikke å holde meg og har akkurat kjøpt meg en 401 :-
    Kommer du til å bruke Graham arm på denne og? Har nettopp kjøpt en 401 selv og sliter litt med valg av arm. Skulle gjerne hatt en Graham selv men den er litt utenfor mitt budsjett.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Jens skrev:
    Så klarte jeg altså ikke å holde meg og har akkurat kjøpt meg en 401 :-
    Kommer du til å bruke Graham arm på denne og? Har nettopp kjøpt en 401 selv og sliter litt med valg av arm. Skulle gjerne hatt en Graham selv men den er litt utenfor mitt budsjett.
    Tanken er altså å få laget tre tilnærmet like plinter som så blir utstyrt med hvert sitt drivverk (124-401-SP10) og satt på rekke og rad på toppen av racket på hytta for så å bruke en enkel frittstående armbase med Phantom II 12 tommer som enkelt kan flyttes mellom de tre.
    Før eller senere kommer jeg nok i mål med dette, men inntil videre har jeg bare de tre drivverkene samt armen.
    Rack må lages og det samme må plinter.
    TTT (Ting Tar Tid 8)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har nå vært i kontakt med Stefano Bertoncello og kan skulle legge hodet i bløt og prøve å tenke ut en smart løsning og gi en pris på dette.
    Er dog nok ganske sikker på at budsjettet mitt på 30k sprekker, men får se hvor langt jeg er villig til å strekke meg for å få en fiks ferdig løsning uten egeninnsats (tid er jo også penger hvis man har for lite av det.........)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan hjelpe med med mål fra topp plint til tallerken på de tre spillerne?
    Har SP10'en i nærheten og har målt denne til ca 34mm og har jo 124'en hjemme som jeg han måle, men 401 får jeg ikke i hus før om en uke eller to så hvis noen kan hjelpe med dette målet nå hadde det vært fint.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Jens skrev:
    Noen som kan hjelpe med med mål fra topp plint til tallerken på de tre spillerne?
    Har SP10'en i nærheten og har målt denne til ca 34mm og har jo 124'en hjemme som jeg han måle, men 401 får jeg ikke i hus før om en uke eller to så hvis noen kan hjelpe med dette målet nå hadde det vært fint.
    41 mm. hvis jeg har forstått deg riktig, men ser gjerne at andre av-/bekrefter før du begynner å sage i skiferen ;)
    For øvrig et veldig spennende prosjekt, ser frem til rapporter, dette må jo være den ultimate test av de tre ultimate klassikere.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    Jens skrev:
    Noen som kan hjelpe med med mål fra topp plint til tallerken på de tre spillerne?
    Har SP10'en i nærheten og har målt denne til ca 34mm og har jo 124'en hjemme som jeg han måle, men 401 får jeg ikke i hus før om en uke eller to så hvis noen kan hjelpe med dette målet nå hadde det vært fint.
    41 mm. hvis jeg har forstått deg riktig, men ser gjerne at andre av-/bekrefter før du begynner å sage i skiferen ;)
    For øvrig et veldig spennende prosjekt, ser frem til rapporter, dette må jo være den ultimate test av de tre ultimate klassikere.
    Mange takk!
    41mm høres jo ganske logisk ut, men er det andre som vil kontrollmåle så ville det vært fint.
    Er det 41mm når original platematte ligger på?
    Kan denne eventuelt fjernes og i så tilfelle hvor tykk er den?
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Det var med Loricraft's, med original blir det 40 mm. - denne er nesten flush med ytterkant tallerken, noen mikron høyere slik at vinylen ikke ser metallet.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så mottok jeg noe som tilsynelatende så ut til å være en 100% strøken 401 :)
    Men altså bare tilsynelatende....... :'(
    Et eller annet er definitivt feil.
    Når jeg mottok spilleren så var motor pulley utav stilling i forhold til mellomhjulet (idler) noe som jeg forstår ikke er så unormalt etter at disse spillerne er sendt rundt halve jordkloden.
    Nåja, emballasjen var egentlig strålende og jeg hadde overhodet ingenting å klage på i den sammenheng.
    Uansett så fikk jeg jeg ihvertfall justert motor pulley høydemessig og trodde så alt var fryd og gammen helt til jeg satte spilleren på 33.
    Da nådde ikke mellomhjulet frem til motor akslingen :(
    Rotet litt på nett og fant et bilde:


    Sammenlignet så dette med hvordan min spiller så ut og så straks at et eller annet tilsynelatende var feil med den ene fjæren på min spiller (se neste bilde).
    Dermed trakk jeg altså den enkle slutning at et eller annet hadde skjedd med fjæren på min spille slik at denne var strekket og gjorde da så det eneste naturlige (ifølge mitt lille hode) og klippet og modifiserte fjæren slik at den ble kortere.
    Hva skjedde?
    Jo det ble bare mye verre :'(
    Så hva gjør jeg nå?
    Råd søkes blant Garrard fagfolket :)
     

    Vedlegg

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    ser at du har tatt av mellomhjulet for bildene, men har du sjekket om transit skruene under motoren er skruet fast for transport?
    De skal løses. Ofte er de med rød farge på hodet.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Transportskruene er løsnet helt ja.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    har du følgt etter alle linkage'ene om de virker som skal?
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    har du følgt etter alle linkage'ene om de virker som skal?
    Da må du hjelpe meg litt.
    Hva er "linkage"?
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jens skrev:
    Karlinn skrev:
    har du følgt etter alle linkage'ene om de virker som skal?
    Da må du hjelpe meg litt.
    Hva er "linkage"?
    skroll ned på siden inntil du kommer på linkages
    http://www.colisiumdevelopments.co.uk/page10.html

    Hvis du har innstilt pulley'en riktig og motoren hanger riktig så må det være noe med fjærene eller linkages som skal ses på vil jeg tro. Men vanskelig å sige til noe man ikke har spilleren. Men har også ikke vert bort i dette problem selv.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har sett mer på dette og kanaltså ikke fatte hvor problemet ligger.
    Egentlig så forstår jeg heller ikke hvordan dette er ment å fungere.
    Hva er det som skal holde et jevnt trykk av mellomhjuet mot pulley'en?
    Er det denne fjæren som jeg mente var feil (som nok allikevel ikke var det)?
    Kan ikke forsto det ettersom jeg føler at denne fjæren trekker til sides og ikke mot motoren.
    Som en nødløsning flyttet jeg denne fjæren til det lille hullet som er på siden og som ligger nærmere lageret til mellomhjulet.
    Da fungerer det ihvertfall, men det er vel dumt å ha det slik hvis det ikke er slik det er ment å fungere?

    Finnes det tilfeldigvis noen i nærheten som har en slik velfungerende spiller som jeg kan komme og se på for å sammenligne?

    Et annet spørsmål:
    Siden jeg i min villfarelse klarte å ødelegge denne fjæren finnes det noen som tilfeldigvis kan ha en slik liggende til overs som jeg kan få kjøpe?
    Eventuelt er det noen som ganske snart skal til å bestille noen reservedeler fra utlandet og som kunne tenkt seg å ta med en slik liten fjær i samme bestillingen?
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Jens skrev:
    Finnes det tilfeldigvis noen i nærheten som har en slik velfungerende spiller som jeg kan komme og se på for å sammenligne?
    Smerter meg å se en Garrard ute av drift. Er ikke sikker på som er galt, men du har PM.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som kan fortelle meg hva som er riktig plasséring av denne fjæren?
    Det øverste eller det nederste bildet?
     

    Vedlegg

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Mange takk til alle som har bidratt med å løse dette problemet :)
    Har egentlig fått litt motstridende svar, men så lenge det kun fungerer med den øverste plasseringen hos meg så bruker jeg denne.
    Fra Perfect Sound har jeg fått det mest diplomatiske svaret som jeg har valgt å forhold meg til:
    The spring will go in either hole, select the hole that does not over stretch the spring!
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Det må innrømmes at mitt første møte med denne Garrard spilleren ikke var helt perfekt nei :'(
    Lyden som jeg fikk var både udynamisk og ikke minst full av "rumble".
    Nå er dog ny fjær på plass og alt går så meget bedre :)

    Nok om det.
    Denne tråden handler først og fremst om skiferplinter så da fortsetter vi der.
    Som jeg sikkert tidligere har nevnt så kontaktet jeg denne italieneren som jeg fikk tips om.
    Han svarte egentlig ganske fort, men så ble det stille.
    Leeeenge............

    Derfor begynte jeg å gå tom for tålmodighet og sendte avgårde en forespørsel til OMA.
    Fikk kjapt og konsist svar :)

    Thank you for your inquiry.

    Two layer slate plinths for any of the turntables you mention with custom armpods or armboards and slate footers are usually priced at $3500. If you wanted to do all three, we could certainly accommodate your budget of $10K.

    We have many customers with OMA slate plinths who have mulitiple tonearm/armpods. These interchange in under thirty seconds (one screw attaches the armpod to the plinth.) This allows extremely easy swapping of arms. So it would be very simple to move a Graham arm in one armpod between all three decks. You would also be able to use other arms if you wished in the future, and swap any of them out. Indexing the pods so that you maintain your alignment settings when moving the pod is also a very simple matter. So all of what you would like to do vis the three decks and one arm is actually easy.

    The best way to compensate for VTA is by using platter mats of the correct height as spacers so that all platters would ultimately be the same height vis the arm. This also is not difficult to do. We might even be able to help you with that- OMA already makes a superb graphite mat specifically for the SP10 which is not yet on our website.


    Det ligger vel i kortere her at jeg spilte ut dette kortet angående pris litt for tidlig og for høyt.
    Årsaken var at jeg hadde hørt at prisen i dag lå på $4.500 og ikke $3.500 som den faktisk er.
    My bad :-[
    Nåja det er vel allikevel ikke umulig at det hele kan prutes ned til $9.000 hvis jeg ønsker å gå for denne løsningen.

    Bør jeg det, ELLER ???


    Og så spilte tilfeldighetene meg et puss og bare noen få timer etterpå kom det plutselig livstegn i fra Italia også :)
    Og nå var det virkelig liv i ham ;D
    Han skriver:

    Hi Torfinn... so, I took some minutes to finally think about your project... mmmmhhh, three slate plinths placed on a shelf plus an arm-base for Graham's... this would do about 135-140 cm wide array of the three turntables, sito-to-side... more, if you consider about 15 cm diameter for the armbase, thinking you would have to make the room for the arm base at right side of any plinth, so, NOT really the "swapping-in-a-second" wish you're after.
    I'm instead thinking to something more radican, seldom seen and easy, then you'll find "how" to manage a single slate slab, maybe not exceeding 8 cm thickness and, drums and fifes;-), with a sort of metal "mono-rail" fixed to slate with proper glue and screws where a movable bronze arm base for yr. Graham arm could move and be placed very quickly for this or that arm... pros would be a relative compactness of the "super-plinth" and cool looking of the three classy, classic turntables, also great looking with some cleverly made plexiglas dust covers (always by yours truly).
    Cons could be the rear operation of the arm, BUT, IMO, still a viable approach... will try to make some drawings in the next hours and will send to you, pronto.
    Weight could be for slate only, considering the holes for t.t. about 90-120 kg, also considering that you and a couple of muscled friends will have to handle the "monster plinth" out of the sturdy, freight forwarder proof custom made wooden crate, also something I'll be able to manage for a fee.
    To avoid braking in transit and/or while positioning on a properly heavy-duty shelf, I'll have to consider front slate, top-view as more than back (arm rail), otherwise you could be not able to obtain right and proper overhang or a too much fragile "thing".

    What do you think, Torfinn? I'll read any reply on yr. part with utmost interest and coinsideration.
    In the meantime all the very best,
    Stefano
    P.S. - please add EUR 350 to * if you'll wish/need a cool enamelling and painting, any colour...unleash your wildest fantasy;-))) if in yr. shoes, I'd do the above "super-plinth" with the two classic, 401 and 124 at left and right and more modern in center position in a metallized light grey, including the rear sliding armbase on the rail. The corners could be slightly rounded on heigth side and made to be uncutting on rims whereever... I already see it;-)
    WOW!.


    Prisen på den italienske løsningen ligger på sånn ca halvparten av OMA løsningen.

    Så hva gjør jeg så?
    Hva bør jeg velge?
    Er det noen som har innspill å komme med i den ene eller andre retningen så setter jeg STOR pris på det :)
    Dette prosjektet har jeg jo tenkt på noen måneder allerede så om jeg nå skulle bruke en uke eller to på å bestemme meg betyr lite i den store sammenhengen.
    Spiller for øyeblikket med en VPI Classic på hytta og denne gjør nytten frem til "gamlingene" er på plass.

    Alle råd og innspill mottas med takk :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Oma er sikkert fantastisk, men etter å ha levd med Stefanos løsning i etpar år, må jeg si det låter fabelaktig! Kan ikke helt forstå hvordan det skal låte bedre :)

    Og til halve prisen...

    personlig er jeg tilhenger av vintage, eller "new" vintage skolen når det gjelder Garrard, altså arm/pickup kombo a la SME, Ortofon AT-arm (evt Schick) + en Ortofon SPU eller hotrodda Denon 103.

    Men det er nå meg.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Det heller nok mot Stefano's løsning ja.
    Både pga pris, men også pga av at tre separate plint'er med med plass til arm på siden simpelthen vil bli for stort.
    Standard OMA plinth er 63,5cm og selv om man kan få disse spesiallagde på mål, tviler jeg at jeg får plass på et 160cm bredt rack.

    Angående armer så er det jo slik at jeg har en Graham til overs og ettersom jeg kjenner denne godt og i mine ører låter den bedre enn det aller meste (har prøvd de fleste nymotens armer) så er dette et "safe" valg for meg.
    Har jo spilt noe på Garrard'en hjemme og vet at oppløsning ikke er dens sterkeste side og da skader det gjerne ikke å ha en veloppløst arm.

    103R er forøvrig en av flere pickup'er som jeg har liggende.
    Liker denne svært godt, men minuset er at den plukker opp noe mer støy fra platerillene enn nyere (og betydelig mer kostbare) pickup'er.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    det er klart, har man en Graham liggende å slenge... :)

    Mitt poeng er, at hvis man kjører (som jeg) med en tung arm (AT16) og f.eks. med spu gold, og et stifttrykk på 5g, da er det tyst, både fra riller og drivverk.

    Og jeg skal sette lyden opp mot hvilket som helst moderne drivverk/arm/pu (det syntes også fidelity, da de var på besøk hos meg.) Jeg har hatt mange! (vpi/michell/opera/thorens/micro osv)

    Disse spillerne er ikke laget for lettvektsarmer og pickuper med o.76543 g stifttrykk, som skal fange opp den minste myggfjert (med mindre man gjør omfattende modifikasjoner, og da er det liksom ikke helt det samme lenger)

    Noen er redd for slitasje, men det er svært overdrevet. Jeg har skiver som er over 50 år gamle, og som er spilt på adskillig verre rigger i mange år, uten at det har gjort nevneverdig skade.

    Mitt siste prosjekt er en SPU-mono. Ekte monopickup og gode monoinnspillinger er en forbløffende lytteopplevelse!

    Lykke til med prosjektet ditt, høres spennende ut.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    BigSwifty skrev:
    det er klart, har man en Graham liggende å slenge... :)

    Mitt poeng er, at hvis man kjører (som jeg) med en tung arm (AT16) og f.eks. med spu gold, og et stifttrykk på 5g, da er det tyst, både fra riller og drivverk.

    Og jeg skal sette lyden opp mot hvilket som helst moderne drivverk/arm/pu (det syntes også fidelity, da de var på besøk hos meg.) Jeg har hatt mange! (vpi/michell/opera/thorens/micro osv)

    Disse spillerne er ikke laget for lettvektsarmer og pickuper med o.76543 g stifttrykk, som skal fange opp den minste myggfjert (med mindre man gjør omfattende modifikasjoner, og da er det liksom ikke helt det samme lenger)

    Noen er redd for slitasje, men det er svært overdrevet. Jeg har skiver som er over 50 år gamle, og som er spilt på adskillig verre rigger i mange år, uten at det har gjort nevneverdig skade.

    Mitt siste prosjekt er en SPU-mono. Ekte monopickup og gode monoinnspillinger er en forbløffende lytteopplevelse!

    Lykke til med prosjektet ditt, høres spennende ut.
    Det vil være fint mulig å bruke en annen 12" arm på denne konstruksjonen så hvis "ånden" kommer over meg om et år eller to er det ingenting i veien for å teste ut gamle armer/pickup'er også.
    Skal man noen av de virkelig gjeve gamle armene så koster dog disse fort 15.000,- såvidt jeg har fått med meg..... ::)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Vel...

    jeg ga 2.500 for min AT-arm.

    Ortofon lager sine armer i nygammel versjon, koster rundt 10.000 for 12" så vidt jeg husker.

    SME 3012 fås vel til mellom 6 og 15 laken brukt.

    men det virkelige røverkjøpet er Thomas Schick-armen. Godt under 10.000, sist jeg sjekket.

    Fabelaktig konstruksjon - helt riktig tenkt. Regn med leveringstid ;D
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Synes den monorail-løsningen til Stefano høres spennende ut. Da kan du vel også ha "stasjoner" for andre armlengder om du ønsker det. :)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ivarlo skrev:
    Synes den monorail-løsningen til Stefano høres spennende ut. Da kan du vel også ha "stasjoner" for andre armlengder om du ønsker det. :)
    Joda selv om jeg ikke enda har offisielt bestilt enda går det nok mot denne løsningen.
    Og som du sier så kan jeg jo putte på andre armer senere hvis jeg vil (de bør dog nok være ca like lange alts 11"-13")
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så er plint fra Italia bestilt :)
    Blir altså én stor plint som vil bli ca 140cm x 50cm x 10cm med plass til tre platespillere og med en arm (Graham Phantom 12") som går på en skinne bak drivverkene og som dermed svært enkelt kan flyttes fra en spiller til den neste.
    Flere armer vil selvfølgelig også være mulig etterhvert om jeg ønsker det.
    Ikke noe hastverksprosjekt så vi får se til våren om det ikke kan bli ferdig til dess.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn