Skiferplint til platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    BigSwifty skrev:
    ...vil ikke kuppe tråden, men jeg trenger en 50x60x3 cm skiferplate som platespilleren skal stå på. Hvor kan jeg få en slik?
    Og hvilken skifertype har du da bestemt deg for å bruke ??? ;) ;D
    Finnes uhorvelig mange i Norge som kan levere det du spør etter og alle byer over en viss størrelse har sin egen "steinforhandler".
    Fortell hvor du bor så kan sikkert noen fortelle deg nærmeste "steinbutikk".
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Tror det skal være en av de bløtere typene. Bor i Oslo, ikke så langt fra Majorstuen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.945
    Antall liker
    13.262
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det pleide å være et steinsenter på drammensveien etter martin olsen og nr 130 på venstre side på vei bortover mot skøyen og vis a vis vw forhandleren
    mvh
    Leif
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde tenkt å bruke Otta slipt skifer til mitt neste prosjekt. Dette fordi den leveres i slipt kvalitet og i de dimmensjonene man vil ha fra produsent. Jeg hørte rundt og fikk en pris på vel 1500,- tror jeg. Jeg liker den også fordi den er veldig vakker.
    Men så var det hvorvidt den er egnet rent resonansmessig? Valget av skifer er jo for min del grunnet i å få en mest mulig resonansfri plinth.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ottaskifer har ihvertfall høyere egenvekt enn altaskifer og oppdalskifer - og så ser den pen ut i naturoverflate. Hvor tykke "flak" får man?
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Tror man kan få ganske tykke. Jeg har i allefall brukt 4 cm tykkelse flere steder hjemme som er levert etter mål. Den er ganske myk og derfor lett å rive ved bearbeidelse.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ellers så er det jo leirskifer som skal være mykere og døere. Finnes en variant som heter Sorteskifer fra Værnes.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Otta pillarguri er i allefall flott. Har du tenkt å bearbeide den selv? Sjekket litt priser på vannskjærer som sikkert er det optimale. Koster ca. 50 kr/cm. Blir snart penger av det :). Ser at mange på Lencoheaven bearbeider plinthen manuelt. Tar tid. Men ser jo ut til å gå bra.

    Ellers så kan jeg si at jeg bruker porefyller på denne skiferen. Da beholder man orginalfargen og strukturen. Det beste er å smøre vått i vått. Utrolig hvor godt man beholder farge og utseende.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Og hva er så ønsket?
    Høy egenvekt eller ikke?

    PS. Har nå bestilt meg diverse "templates" så er nå ihvertfall det i boks.
    Selv om slike sikkert kan finnes gratis rundt omkring kostet de uansett nesten ingen penger :)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Slår du på ei skiferplate, ljomar ho som ei kyrkjeklokke.
    Dette er slettes IKKE min erfaring ???
    Du tenker vel ikke på granittplate i stedet vel (for da kan jeg tildels være enig med deg) ???
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jens skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Slår du på ei skiferplate, ljomar ho som ei kyrkjeklokke.
    Dette er slettes IKKE min erfaring ???
    Du tenker vel ikke på granittplate i stedet vel (for da kan jeg tildels være enig med deg) ???
    Granitt er på same måten, kanskje litt verre. Stein er ikkje så enkelt, men det eg har opplevd som daudaste materialet, er kleberstein. Dette er så mjukt at du lett skjer det med kniv. Men det er dyrt, noko du ser når du sjekkar kva ei klebersteinkamin kostar. Eg vurderte å lage nytt kabinett til min gamle Technics SL 1000, men slo det i frå meg - spelaren hadde mykje stein i utgangspunktet, som er skrudd fast til ei plate i kryssfiner, med eit lag gummi mellom. Eg laga meg dessutan eit ekstra lag av 2 cm stål i tillegg, eit materiale som i høgste grad ljomar. Men vekta på spelaren vart langt høgre, og eg fekk mindre støy, og mindre problem med trakking på golvet. Ljoming er nok ein resonans, men treng ikkje vere problematisk.
    No har eg aldri brukt skifer i platespelaren sjølv, men eg har ei peishylle i svart otta-skifer, og den ljomar når du dunkar på henne. Til gjengjeld er det ei utmerka hylle å sette utstyr på. Vi ser også ein del flotte ting i både granitt og andre materiale som ikkje nødvendigvis er optimale, men eg høyrer aldri nokon som klagar på dei.
    Eg har støvsugd nettet etter info om nokon som har testa ut lydlege skilnadar mellom platespelarar der ein kan byte ut kabinettmateriale, men har ikkje funne noko. For å verte overtydd om kva effekt kabinettet har, må ein nødvendigvis eksperimentere (kanskje ein kunne få prøve skilnaden av Clearaudio sine modifikasjonssett, der ein kan legge inn ekstra element i kabinettet?). Sjølv har eg berre gjort dette stuntet med SL 1000, og opplevde då ei betydeleg forbetring av "bakgrunn" og gangstøy i mitt dåverande rom. Men eg har prøvd armbrett i mange ulike materiale, og tykkjer at det er meir å hente her. Det du festar armen i, har meir å seie for lyden, og du kan godt gå etter maksimal masse her. Min noverande spelar har armbasen som integrert del i kabinettet, og det hindrar meg i å eksperimentere. Min gamle LP 12 var lett å eksperimentere på, men her måtte ting justerast ut frå vekt, og eg torde meg aldri opp i steinbrett eller tyngre ting. Eg hadde likevel eit par forsøk med andre trebrett enn standard, og fekk ein mistanke om at her er det god grunn til å prøve ut ulike alternativ. Så om du ikkje alt har bestemt deg for materialval og endeleg utforming av spelaren, ville eg lage kabinettet slik at du kunne skifte ut armbrett utan dei store inngrepa. Ein brønn med plass til eit brett på 10*15 cm hadde gjort susen...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Enkelte steintyper har struktur som bærer resonnanser, mens andre demper dem. "Hard" skifer synger, mens skifer med mye organisk materiale i seg ikke gjør det. Det er dette man på engelsk kaller shale. "Tørr" skifer synger, mens "våt" skifer demper, og har større egenvekt.

    Kleberstein har noe av egenskapene til shale - den er så "våt" i sammensetningen at den ikke bærer resonnanser.

    Har grunnet en del på hva jeg skal gjøre. Det viktigste er å isolere arm/armfeste fra drivverket og omgivelsene.
    Thomas Schick anbefaler meg å bare ha armsokkel separert fra TD124 når jeg bruker 12"-arm . Der finnes det forskjellige løsninger - er det BigSwifty her inne som har sin arm på en bronseklokke?

    Oswald Mill skjærer ut et hull til armfundamentet, som inngår i plinthen, men er uten mekanisk forbindelse med chassis. Dermed er armen uavhengig av chassisresonnanser.



    Jeg tror jeg kommer til å lage en plinth-sokkel som er bredere enn drivverksplinthen. Sokkelen skal være tung nok til at den tar opp tunge vibrasjoner fra omgivelsene, og demper disse før de kommer opp til spilleren, og våt nok til å ikke videreformidle ev. mekanisk støy fra drivverket til armen.
    I følge både Frede Kristensen og Jonathan Weiss (Oswald Mill) får man betydelig forbedring av bakgrunnen. Kristensen sier -15dB, Weiss skrev som følger til meg:

    Dudley had a Schopper plinth, which I evaluated when I installed the OMA plinth in his home. His TD124, which he thought was quiet, was in fact noisy when a stethoscope was used. The Schopper type plinth was very poor in this regard. The OMA slate plinth made his deck silent instantly. It also allowed him to use a Schick arm, which will not work properly on the TD 124 armboard extension.

    Frede Kristensen har eksperimentert med en integrert måte å isolere armen på - der armbrettet ikke er festet til chassis, men til den underliggende plinthsokkelen. Tanken med festing av armbrettet til chassis er at resonnansene i chassis og arm skal være sympatiske, og dermed kanselleres, det fungerer bare så-som-så.

    Jeg er nå på klebersteinjakt for å finne en sokkel, men med dagens dollarkurs er det fristende å betale de USD 2250 som Oswald Mill vil ha ...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det finnest spelarar der armen står på ein eigen sokkel på bordet, som då er det einaste drivverk og arm har felles. Elles trur eg du har tenkt grundig gjennom mange av utfordringane. Hald oss oppdaterte, og lukke til i klebersteinsjakta (såg ei steinforretning nær Plantasjen i Sandefjord, der eg fekk kjøpt noko rimeleg kleberstein til høgtalardemping ein gong i tida, du kan prøve der om du held til austpå...)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.242
    Audiophile-Arve skrev:
    Det finnest spelarar der armen står på ein eigen sokkel på bordet, som då er det einaste drivverk og arm har felles....
    Og her er en link til en lang diskusjon på Audiogon om dette emnet for de som gidder og er interessert;
    http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1294870073&&&/A-Copernican-View-of-the-Turntable-Syste

    Re. skifer; lagdelingen vil føre til anisotropisk oppførsel, det vil si forskjellig elastiske og akustiske egenskaper parallellt vs. normalt på lagene.
    Kanskje er det en fordel i forhold til å være et plint materiale?
    Hvem vet, skal en finne ut av hvordan skifer oppfører seg i forhold til kleberstein, granitt eller andre materialer, kommer en vel ikke utenom et praktisk forsøk og en sammenligning/måling.

    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    V

    vredensgnag

    Gjest
    xerxes skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kikket på nettsidene til Sorte Skifer, men deres har lavere egenvekt enn Otta skifer, som ser interessant ut, og kommer i opp til 80mm flak:
    http://www.mineranorge.no/nor/Produkter/Otta

    http://www.sorteskiferbrudd.no/hXGYAmNlbQ3y.7.idium
    Ja, det drar drøye 3,2 %...men det blir jo fort kilo av det da..
    :)
    Det handler ikke bare om vekt og masse, men om sammensetning. Og med mer organisk materiale fylles spaltene mellom skiferstrengene, og det er dette som demper steinen og gjør den mindre resonnant.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    xerxes skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kikket på nettsidene til Sorte Skifer, men deres har lavere egenvekt enn Otta skifer, som ser interessant ut, og kommer i opp til 80mm flak:
    http://www.mineranorge.no/nor/Produkter/Otta

    http://www.sorteskiferbrudd.no/hXGYAmNlbQ3y.7.idium
    Ja, det drar drøye 3,2 %...men det blir jo fort kilo av det da..
    :)
    Det handler ikke bare om vekt og masse, men om sammensetning. Og med mer organisk materiale fylles spaltene mellom skiferstrengene, og det er dette som demper steinen og gjør den mindre resonnant.
    Dette er jo bare tull og tøys. Hvor har du hentet denne informasjonen fra?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ivarlo skrev:
    vredensgnag skrev:
    xerxes skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kikket på nettsidene til Sorte Skifer, men deres har lavere egenvekt enn Otta skifer, som ser interessant ut, og kommer i opp til 80mm flak:
    http://www.mineranorge.no/nor/Produkter/Otta

    http://www.sorteskiferbrudd.no/hXGYAmNlbQ3y.7.idium
    Ja, det drar drøye 3,2 %...men det blir jo fort kilo av det da..
    :)
    Det handler ikke bare om vekt og masse, men om sammensetning. Og med mer organisk materiale fylles spaltene mellom skiferstrengene, og det er dette som demper steinen og gjør den mindre resonnant.
    Dette er jo bare tull og tøys. Hvor har du hentet denne informasjonen fra?
    Er det vel ikke. Viktig å skille mellom slate og shale, og varianter imellom. Skiferleire (shale) og skifer (slate) har meget ulike sammensetninger, med et vell av forskjellige mineraler og organisk materiale, som gir helt ulike egenskaper - bløt, hard, osv. Tilstedeværelse eller fravær av organisk materiale (også i form av olje) gir store variasjoner, også i resonnansbærende evne.

    Den Oswald Mill bruker kalles soft vein slate nettopp pga tilstedeværelsen av dette "fyllet".
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    ivarlo skrev:
    vredensgnag skrev:
    xerxes skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kikket på nettsidene til Sorte Skifer, men deres har lavere egenvekt enn Otta skifer, som ser interessant ut, og kommer i opp til 80mm flak:
    http://www.mineranorge.no/nor/Produkter/Otta

    http://www.sorteskiferbrudd.no/hXGYAmNlbQ3y.7.idium
    Ja, det drar drøye 3,2 %...men det blir jo fort kilo av det da..
    :)
    Det handler ikke bare om vekt og masse, men om sammensetning. Og med mer organisk materiale fylles spaltene mellom skiferstrengene, og det er dette som demper steinen og gjør den mindre resonnant.
    Dette er jo bare tull og tøys. Hvor har du hentet denne informasjonen fra?
    Er det vel ikke. Viktig å skille mellom slate og shale, og varianter imellom. Skiferleire (shale) og skifer (slate) har meget ulike sammensetninger, med et vell av forskjellige mineraler og organisk materiale, som gir helt ulike egenskaper - bløt, hard, osv. Tilstedeværelse eller fravær av organisk materiale (også i form av olje) gir store variasjoner, også i resonnansbærende evne.

    Den Oswald Mill bruker kalles soft vein slate nettopp pga tilstedeværelsen av dette "fyllet".
    Jo det er tull og tøys: "Og med mer organisk materiale fylles spaltene mellom skiferstrengene, og det er dette som demper steinen og gjør den mindre resonnant."

    Foreslår at om du virkelig er interessert i emnet finner deg en lærebok i geologi/mineralogi/petrografi og setter deg skikkelig inn i sakene.

    Over og ut herfra.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Huff. Det ble litt varmt her ::) ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Vurderte skifer, men fant det interessant å teste ut Corian. Registrerer sterke meninger om dugleiken til dette materialet; LMC har ikke trua, mens Oblivion har trua.. Melder mer i tråden min når jeg får greia opp å spille! Da har jeg kanskje noen meninger selv også ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    Fåvgang-Skifer er kanskje interessant : http://www.faavangskifer.no/
    De reklamerer med den glatteste og jevneste overflatestrukturen av noen norsk skifer. Det er en fylitt som er en «mellomting» mellom leirskifer og «tradisjonell» kvartsittskifer. Det viktige i denne sammenhengen er kanskje at den ikke er krystallisert.

    mvh
    KJ
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Slitsomt å velge noe som helst til HiFi! ;D

    Jeg velger i første omgang en solid og tung klebersteinssokkel.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Fordelen med kleberstein er i tillegg til å være resonansefri, at den er lett å bearbeide. Går lett penger hvis man skal ha faghjelp til å tilpasse plinthen til spilleren.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.355
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    gut_man skrev:
    Vurderte skifer, men fant det interessant å teste ut Corian. Registrerer sterke meninger om dugleiken til dette materialet; LMC har ikke trua, mens Oblivion har trua.. Melder mer i tråden min når jeg får greia opp å spille! Da har jeg kanskje noen meninger selv også ;D
    Corian til platespillerplinth = go. Harde steinsorter = no go. Feit oljefylt sort skifer = go.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    pengesluk skrev:
    gut_man skrev:
    Vurderte skifer, men fant det interessant å teste ut Corian. Registrerer sterke meninger om dugleiken til dette materialet; LMC har ikke trua, mens Oblivion har trua.. Melder mer i tråden min når jeg får greia opp å spille! Da har jeg kanskje noen meninger selv også ;D
    Corian til platespillerplinth = go. Harde steinsorter = no go. Feit oljefylt sort skifer = go.
    For de som ennå gidder, legger jeg ved en link til en side hvor forskjellige materialer til plint blir diskutert. Det virker som om det er mindre synsing, og mer fakta enn det som ofte er tilfellet her på sentralen :-\
    http://www.soundfountain.com/amb/sp10plinth.html
    Steen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her var det mange konkrete erfaringar, ja. Det er slik at ein kan få lyst til å kaste seg ut i SP10-bygging igjen, trass i at eg er relativt fornøgd med noverande kjøperigg. Å bygge ein SL 1000 eller SP10 om til noko som kan måle seg med ein Walker, høyrest feitt ut.

    Dette med trematerialet er veldig spennande, og det ser ut til å kunne verte riktig lekkert. Attende i 1997 var eg fast bestemt på å gjere ei ombygging med kleberstein, men så fekk eg eit jobbtilbod i utlandet, og måtte ha ein lettare platespelar eg kunne ta med meg på tur. Eg hadde så ein LP12 fram til eg fekk min noverande VPI SSM med rimdrive og tung tallerken.

    Laminering er utgangspunktet for SL 1000, mellom ein kryssfinerbotn, ei tjukk gummipakingsplate og osbidian-steintoppen. ca 1980 la eg til ei plate av 2 cm tjukt panserstål, og ga blaffen i magnetisk materiale eller ei. Og fekk ganske god lydforbetring. I utgangspunktet ville eg ha messing, men det vart for dyrt og vanskeleg for ein fattig student. I dag ville eg prøvd ut kleberstein som materiale, spesielt i armbasen. Armbase-modding hadde meir for seg enn sjølve kabinettet, og då eg laga ein i panserstål på 3 cm tjukkleik, vart EPA 100-armen vesentleg betre...heilt til eg fekk ein ET2-arm, som eg brukte trebrett på.
    Ver elles merksam på at SL 1000 vart levert med to armbrett, ein tilpassa EPA 100, og ein der du kunne montere arm sjølv. Du måtte då bore hol, og det var litt av ein jobb - hardaste kryssfiner eg har vore bort i. Dette kryssfinerstykket låg i ei lett aluminiumsramme, og det var ganske enkelt å lage ein klosse i stål som passa ned i dette. Eg trur det er mykje å lære av å eksperimentere med andre material enn superhard kryssfiner og stål, og kanskje også ei anna festeordning enn denne aluminiumsramma.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.399
    Antall liker
    3.177
    En venn av meg har prøvd klebersten og kryssfiner,
    målt med stetoskop, og mener det er mindre lyd fra kryssfineren.
    Men drivverkene er forskjellige, så det kan selvfølgelig være en tilfeldighet.....................................................................

    Begge er dog mellomhjulspillere.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Som nok de fleste begynner å forstå så har undertegnede som dro den tråden igang ikke spesielt travelt med dette prosjektet (og også begrenset med ledig tid).
    Dermed fortsetter jeg bare sakte men sikkert videre :)


    Draupne skifer:
    Skal ha høy organisk innhold og høy tetthet og dermed vel egnet ifølge flere.
    Minus er at det skal være radioaktiv og også "umulig" å få tak i.

    Alta skifer:
    Personlig har jeg god erfaring med denne under min Raven spiller.
    Raven er dog ikke verdens "villeste" spiller og er i seg selv særdeles godt dempet og det kan da godt være at denne bedre liker et hardt underlag enn de lettere gamle spillerne.
    Altså så skal denne være hard og ikke å anbefale (selv om jeg personlig synes den er svært pen å se på)

    Oppdal skifer:
    Lite opplysninger så langt.

    Otta skifer:
    Skal ha høyere egenvekt enn Alta og Oppdal skifer.
    Pen overflate og "fair" pris.

    Sorteskifer fra Værnes:
    Leirskifer som skal være mykere og døere.

    Sorte skifer:
    Har lavere egenvekt enn Otta skifer.

    Fåvang-skifer:
    Det er en fylitt som er en «mellomting» mellom leirskifer og «tradisjonell» kvartsittskifer.

    Kleberstein:
    Anbefalt av flere.
    Ekstra myk og lett og bearbeide.
    Også spesielt "død".
    Minus er at den ikke er "lagdelt" og at den også er så myk at den lett blir skadet.

    Corian:
    Hva vet vi om dette?

    Ferdig plint fra Stefano Bertoncello i Italia.
    Har ikke studert og sjekket dagens priser, men den virker som en rimelige variant av OMA konseptet.
    Ihvertfall hvis man sammenligner pris og tykkelse.

    OMA plint:
    "State of the art" med ditto priser ( ihvertfall hvis man vi ha f.ks. 50mm tykkelse).

    Så har vi kommentarer:
    Viktig å skille mellom slate og shale, og varianter imellom. Skiferleire (shale) og skifer (slate) har meget ulike sammensetninger, med et vell av forskjellige mineraler og organisk materiale, som gir helt ulike egenskaper - bløt, hard, osv. Tilstedeværelse eller fravær av organisk materiale (også i form av olje) gir store variasjoner, også i resonnansbærende evne.

    Hvilke av ovenstående typer er så "shale" og hvilke er "slate"?
    Anyone?

    Og har vi noen som helst opplysninger på de forskjellige typer som sier noen om tetthet og vekt?
    Har vi det setter jeg pris på om det blir kopiert inn i ovenstående oversikt.
    Og gjerne også utfyllende opplysninger om hver enkelt.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    har akkurat kjøpt etter anbefaling fra en her, brasiliansk skifer 20mm til 160kr, plate som er 60 x 60
    hvis jeg kan skaffe meg verktøy så håper jeg å kunne prøve den med garrard.

    Fikk så snakket med en i Bergen i etter tid som siger han kan skaffe denne skifer i alle tykkelser, saget og polert etter behov

    Ved ikke mer om denne skifer så.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    har akkurat kjøpt etter anbefaling fra en her, brasiliansk skifer 20mm til 160kr, plate som er 60 x 60
    hvis jeg kan skaffe med verktøy så håper jeg å kunne prøve den med garrard.

    Fikk så snakket med en i Bergen i etter tid som siger han kan skaffe denne skifer i alle tykkelser, saget og polert etter behov

    Ved ikke mer om denne skifer så.
    Joda, kjenner denne karen fra Bergen :)
    Det med alle tykkelser har jeg dog ikke hørt om før.
    Vet du noe mer om dette (eller detaljene rundt skiferen)?
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    jeg venter svar med priser fra ham, men det er firma som heter format og holder til i Laksevåg
    Etter hva jeg kan se på nettet så er denne skifer "smooth"
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.242
    Steen skrev:
    pengesluk skrev:
    gut_man skrev:
    Vurderte skifer, men fant det interessant å teste ut Corian. Registrerer sterke meninger om dugleiken til dette materialet; LMC har ikke trua, mens Oblivion har trua.. Melder mer i tråden min når jeg får greia opp å spille! Da har jeg kanskje noen meninger selv også ;D
    Corian til platespillerplinth = go. Harde steinsorter = no go. Feit oljefylt sort skifer = go.
    For de som ennå gidder, legger jeg ved en link til en side hvor forskjellige materialer til plint blir diskutert. Det virker som om det er mindre synsing, og mer fakta enn det som ofte er tilfellet her på sentralen :-\
    http://www.soundfountain.com/amb/sp10plinth.html
    Steen
    Unnskyld meg, men dette (linken) virker som synsing god som noen HFS debatt.
    Ingen kobling mellom materialegenskaper og en fysisk modell for hva som er problemet og hvordan og hvorfor den ene eller andre løsningen er best, ei heller noen målinger.
    Og "erfaringene" er mangelfullt dokumentert, så hva skiller den fra all annen støy på nettet?

    Det går an å gjøre målinger på forskjellige materialer og ha en hypotese om hvorfor et materiale er bedre enn et annet;
    se f.ex. link til Reed armer, hvor en har testet forskjellige arm materialer (uten selv å ha noen formening om hvor god og relevat denne testen er):
    http://www.reed.lt/research/58-wood-vs-the-rest-testing-armtube-material

    Personlig ville jeg kjøpt den skiferen jeg syntes var penest, lett å bearbeide, og var tilgjengelig, og ikke bekymret meg alt for mye om det som fort blir minimale forskjeller mellom de ulike steinsortene en diskuterer her.
    En må heller ikke glemme at dimensjonen på plintet og underlag også vil innvirke på lyden
    Der er med andre ord en god del variable, så det blir ikke så veldig mye mer enn gjetting uten en kobling mellom material egenskaper, fysikk og målinger.
    Så der, ute av skapet som en av "målemafiaen" ;D

    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    slowmotion skrev:
    En venn av meg har prøvd klebersten og kryssfiner,
    målt med stetoskop, og mener det er mindre lyd fra kryssfineren.
    Men drivverkene er forskjellige, så det kan selvfølgelig være en tilfeldighet.....................................................................

    Begge er dog mellomhjulspillere.
    Mellomhjul er spennande. Eg tykkjer min spelar med "rimdrive" er meir dynamisk enn med vanleg snortrekk. Men vanskelegare å få til, og du plukkar opp ein del motorstøy om du ikkje er nøye.
    Kor tjukt lag kryssfiner er i bruk kontra kleberen?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.399
    Antall liker
    3.177
    Audiophile-Arve skrev:
    slowmotion skrev:
    En venn av meg har prøvd klebersten og kryssfiner,
    målt med stetoskop, og mener det er mindre lyd fra kryssfineren.
    Men drivverkene er forskjellige, så det kan selvfølgelig være en tilfeldighet.....................................................................

    Begge er dog mellomhjulspillere.
    Mellomhjul er spennande. Eg tykkjer min spelar med "rimdrive" er meir dynamisk enn med vanleg snortrekk. Men vanskelegare å få til, og du plukkar opp ein del motorstøy om du ikkje er nøye.
    Kor tjukt lag kryssfiner er i bruk kontra kleberen?
    Kryssfinerplintet er nok tykkere enn kleberplintet, 15-20cm, thenker jeg
    Men kleberen er stor og veldig tung.

    Mellomhjulspillerere er mystisk morsomme .... ;)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    jeg venter svar med priser fra ham, men det er firma som heter format og holder til i Laksevåg
    Etter hva jeg kan se på nettet så er denne skifer "smooth"
    Ser frem til dette så gi beskjed så snart du vet noe mer er du snill :)
    Har også et nytt rack-prosjekt på gang og der kunne jeg behøvd 6stk skiferplater hver med målene 520mm x 520mm x 30mm.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn