Juss og økonomi Skattesats

Hvilken skattesats

  • 25% eller under

    Stemmer: 4 25.0%
  • 26 - 27%

    Stemmer: 1 6.3%
  • 28-29%

    Stemmer: 2 12.5%
  • 30-31%

    Stemmer: 3 18.8%
  • 32-33%

    Stemmer: 2 12.5%
  • 34-35%

    Stemmer: 0 0.0%
  • 36-37%

    Stemmer: 1 6.3%
  • 38-39%

    Stemmer: 0 0.0%
  • 40-41%

    Stemmer: 0 0.0%
  • over 41%

    Stemmer: 3 18.8%

  • Totalt antall stemmer
    16

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Hva vet du om skatt og skattesats?

Hvor mye skatt betaler en gjennomsnitts nordmann? La oss ta en person med 450k i årslønn som er en god lønn i pleie og omsorg.

Hva slags total skatteprosent/skattetrykk har vedkommende? (ser bort fra fradrag som renter, pendler osv).


Ville vært interessant å se hva folk mener er rett.


edit: kløna det til litt på pollen. Hvert alternativ gjelder frem til neste. x-y% skal tolkes som x,0 til y,9. Altså 40,0 - 41,9
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
Uten fradrag er det jo en smal sak å regne ut. Ta 7.8% av totalen som går i trygdeavgift. Deretter trekkes bunnfraadraget fra og så beregnes 27% av det gjenstårnde. Ta summen av de to og del på 450k

Har ikke satsene i hodet men burde komme ut på ca 30%. De fleste har boliglån så faktisk skatt pleier å logge er sted mellom 25 og 30 prosent.

Alltid festlig med vanlige lønnstakere som tror de betaler 50% skatt. Det er ikke mulig i Norge med mindre man har mye formue og lav inntekt. Total skatt regnet som alt av skatter og avgifter minus overføringer fra det offentlige er ganske lave i Norge sammenlignet med andre land og mye av det man ellers må betale for er finansiert over offentlige budsjetter i Norge. Uten oljeinntektene går Norge med større underskudd på budsjettet enn hva Hellas gjorde i glansdagene så sånn sett burde velderdsnivået eller offentlige utgifter vært lavere eller skattene høyere. Den norske modellen er neppe bærekraftig for øvrig.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Jeg har rett over det, har boliglån og betaler nøyaktig 31%
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
ingen grunn til å tro, Skatteatatens sider regner det ut for deg....30.8%..per måned .lavere over året totalt (10,5/12*30,8). At noen tror de betaler 50% kan jo ha noe med at de har hørt om marginalskatt som er nær 50% over en viss inntekt. Den siste krona du brukte er det siste du tjente så dermed er det ikke helt galt å tenke slik i en del sammenhenger..
Selv vet jeg nøyaktig hva jeg betaler i skatt og det er 48%, som jeg synes er nok!
 
Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
+ moms, bompenger, drivstoffavgift, årsavgift, "flytteskatt", osv. + + + + +. Jada, jeg vet det ikke var det du spurte om.................
 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Uten fradrag er det jo en smal sak å regne ut. Ta 7.8% av totalen som går i trygdeavgift. Deretter trekkes bunnfraadraget fra og så beregnes 27% av det gjenstårnde. Ta summen av de to og del på 450k

Har ikke satsene i hodet men burde komme ut på ca 30%. De fleste har boliglån så faktisk skatt pleier å logge er sted mellom 25 og 30 prosent.

Alltid festlig med vanlige lønnstakere som tror de betaler 50% skatt. Det er ikke mulig i Norge med mindre man har mye formue og lav inntekt. Total skatt regnet som alt av skatter og avgifter minus overføringer fra det offentlige er ganske lave i Norge sammenlignet med andre land og mye av det man ellers må betale for er finansiert over offentlige budsjetter i Norge. Uten oljeinntektene går Norge med større underskudd på budsjettet enn hva Hellas gjorde i glansdagene så sånn sett burde velderdsnivået eller offentlige utgifter vært lavere eller skattene høyere. Den norske modellen er neppe bærekraftig for øvrig.
Jupp. Du glemte at høyreregjeringen satte opp trygdeavgiften med 0.4%. Så du betaler 8.2 % på alle tjente kroner, mens de satte ned skatten med 1%. skatte hvor folk får sine fradrag. Også sier de at lønnsmottakere fikk like mye skattelette som kapitaleierne. Politikere er flinke til å vri på ordene.

Bunnfradrag og personfradrag gjør at man havner på rundt 28%.

Allikevel tror folk at man betaler 40% eller mer skatt.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
ingen grunn til å tro, Skatteatatens sider regner det ut for deg....30.8%..per måned .lavere over året totalt (10,5/12*30,8). At noen tror de betaler 50% kan jo ha noe med at de har hørt om marginalskatt som er nær 50% over en viss inntekt. Den siste krona du brukte er det siste du tjente så dermed er det ikke helt galt å tenke slik i en del sammenhenger..
Selv vet jeg nøyaktig hva jeg betaler i skatt og det er 48%, som jeg synes er nok!
Har du da tatt med kapitalinntekter? For det er nettopp det du skatter av for å komme opp i 48%. Tar du med kapitalinntekter så ser du at du skatter langt mindre enn 48%. Og hvis det er snakk om formueskatt så må du se til å få bedre avkastning ;)
 
N

nb

Gjest
Det er umulig å betale 48 prosent lønnsskatt i Norge. Om man tjener 10 mill og inne har et eneste fradrag betaler man fortsatt ikke 48 prosent skatt. Å ta med kapitalinntekter og dele på lønnsinntekt er svært kreativ matematikk.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Tør jeg spørre om hva som er den øvre grensen? Jeg havnet nemlig på 42% lønnskatt 2013 uten at lønningen er eksepsjonelt høy.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Tør jeg spørre om hva som er den øvre grensen? Jeg havnet nemlig på 42% lønnskatt 2013 uten at lønningen er eksepsjonelt høy.
Tror øvre grense for beskatning på inntekt i Norge ligger på ca. 125%.
 
N

nb

Gjest
Tør jeg spørre om hva som er den øvre grensen? Jeg havnet nemlig på 42% lønnskatt 2013 uten at lønningen er eksepsjonelt høy.

47.2% for skatteåret 2014, den var vel 47.8% for 2013 så vidt jeg husker.

8.2% trygeavgift, 27% alminnelig skatt + 12% toppskatt. For veldig høye inntekter blir bunnfradraget lite irrelevant, så totalskatt nærmer seg marginalskatt som da er 47.2%.

Jeg skjønner ikke hvordan du får 42%, Om du tjener 1 million i året og ikke har noen fradrag betaler du 36.3% i skatt av lønnsinntekten i 2014 mot 37.3% i 2013. Det er ca 130.000 kroner av lønnen man ikke betaler inntektsskatt av (men trygdeavgift er regnet av total lønn). Husk på å korrigere for penger du får tilbake på skatten året etter og ikke bland inn kapitalinntekter (renter, gevist ved aksjesalg, skattepliktig gevinst ved boligsalg osv osv)
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Joda, man kan jo regne slik også, men det er ikke heeelt riktig. 8,2 % er grei, men du betaler vel ikke 27% alminnelig skatt av hele inntekten? Ei heller toppskatt. Veldig lett å finne ut den reelle prosenten, bare kikk på selvangivelsen.
 
N

nb

Gjest
Joda, man kan jo regne slik også, men det er ikke heeelt riktig. 8,2 % er grei, men du betaler vel ikke 27% alminnelig skatt av hele inntekten? Ei heller toppskatt. Veldig lett å finne ut den reelle prosenten, bare kikk på selvangivelsen.
Som jeg sa: marginalsatasen er 47.2% og tjener man veldig mye går totalskatt mot marginalskatt
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Aberet her er personfradraget og minstefradraget.

La oss ta en person med 300k i lønn. Man får da maks fradrag (84k + 49k) og betaler da 27% skatt av 167k, men 8.2 % av hele 300k. Altså fikk vedkommende minimalt med skattelette etter senkning fra 28% skatt til 27%, men trygdeavgiftøkning fra 7.8% til 8.2%.

skattelette: 1% av 167k = 1670 kr.
skatteskjerpelse: 0.4% av 300k = 1200kr

75% av skatteletten forsvinner i skatteskjerpelse for lavtlønned.

Ta en person med 1 mill i lønn. Maks fradrag -> betaler 27% skatt av 853k og 8.2% trygdeavgift på 1000k

skattelette: 1% av 853k = 8530kr
skatteskjerpelse: 0.4% av 1M = 4000kr

Under 50% av skatteletten forsvinner i skatteskjerpelsen.

75 % er dobbelt så mye som 50%. Altså fikk rikingene dobbelt så mye skattelette som menigmann.

Og dette har Høyre kamuflert som skattelette på 1 % til alle. :mad: Det er i realiteten 0.25%-poeng for menigmann og 0,5-0,6 %-poeng for rikmann

Kapitaleierne derimot fikk 1 %-poeng på sine kapitalinntekter.

Også har du arveavgiften på toppen da.


Skattelette? Ja, masse for rikinger, bittelitt for menigmann.
 
K

kveita

Gjest
Pga av reduksjonen i "nettoskatten" fra 28 til 27 prosent får folk i etableringsfasen mindre effekt av rentefradraget, mens folk med penger på bok får tilsvarende "skattelette" på renteavkastningen. Enslige mødre får fra 1. april ikke lenger automatisk fradrag for liten skatteevne som tidligere.
 
Topp Bunn