Skaphøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MOFASA

Medlem
    Ble medlem
    27.12.2018
    Antall liker
    6
    Jeg jobber med en løsning for høyttalere i penstuen til musikk og film, da “Vi” har blitt enige om at det skal være inni skapet foran i rommet. Det føles jo naturligvis ikke veldig moderne å gå inn i skapet, men sånn er det blitt…

Min tilmålte plass for høyttalere er ca 164 høyt, 62 bredt og 40cm dypt
    Totalt tilgjengelig innvendig kassevolum er 300 liter. Dette er uten alt av innvendige avstivinger osv. Altså all volum innenfor høyttalerens 6 vegger tilgjengelig til innvendig avstivning, kammer for midbass, evt. BR port og klaring til skapets vegger.
    Jeg tenkte å bygge høyttaleren som en egen boks som står på dempebein fra Egeland Acoustics.

Håpet er at noen har noen tanker, ideer og tilbakemeldinger for bestykningsforslag ?

Regner med at jeg er i godt selskap når jeg lenge har kikket på BMS 18N862, som ser ut til å ha ekstraordinært bra skyv i 20-40hz området.
    Jeg har veldig lyst til å bruke coax, så for å unngå at coax må være for stor tror jeg at jeg må kikke på andre elementer.

På denne ferden så seilte BMS 18S450 opp som en kandidat.
    Siden denne er litt lavere priset åpnet muligheten seg for å heller ha 2 stk i lukket kasse f.eks. sammen med BMS 10” coax
    Jeg ser for meg at denne vil integrere bedre med rommet siden det er flere elementer i høyden

Som en siste sprell kikket jeg på 4 stk 15” - feks. Precision Devices 1550/2
    Jeg finner veldig lite info om dette elementet, men selv om jeg prøver å finne noe negativt synes jeg igrunn det ser ut til å gjøre en veldig god jobb til prisen !
    Dette spiller da potensielt så høyt opp i frekvens at det kan spille sammen med en mindre coax.
    F.eks. Seas C18 coax, selv om denne er latterlig underdimensjonert i forhold til det som da blir kapasitet i midbass/nedre mellomtone med 4 stk 15”. Men regner med at det blir en god dose EQ i bunn slik at den kanskje akkuratt klarer å holde følge?
    Alternativt går det kanskje akkuratt an å skvise inn en 8” coax ?

Det hører med til historien at hele benken bak sofaen blir en 500 liters / FB12hz “morrosubwoofer” kasse med 2 stk 15” basselementer med 3cm xmax, som spiller direkte inn i sofaryggen. Disse skal i teorien klare 115db @ 15hz så behovet for ekstreme nivåer ved 20hz er nok ikke nødvendig.

Som alle gode byggetråder så bør man jo begynne med et bilde av utgangspunktet:
    Skjermbilde 2026-07-21 111623.jpg
    Planlagt løsning:
    1.jpg
    Skjermbilde 2026-07-21 125417.jpg
    Forskjellige kassemuligheter:
    Skjermbilde 2026-07-21 111816.jpg
    1 stk BMS 18S862, 1600watt:
    18N862.jpg
    2 stk BMS 18N450, 1600watt:
    18S450.jpg
    4 stk PD.1550/2, 1000 watt:
    PD.1550 2.jpg