Skal starte ripping av samling-hjelp meg med enkle svar....

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Jeg har aldrig brukt flac, starter iTunes, importerer cd`en med feilkorreksjon på, venter et par minutter, ferdig med nedlastet albumart og lagret i biblioteket.
Hvorfor bruker du feilkorreksjon på vanlige cd,r du nedlaster ?
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Har rippet noen CD'er no i Dbpoweramp over i FLAC i burst modus(feilkorreksjon av) i Compression level 8(best).

Kan med en gang fortelle at det skal IKKE mye viselig feil til på skiva før du får inaccurate på låter med beskjed om 77,31,109 etc bak... ???

I Secure ripping modus der den skal korrigere for feil så går det ufattelig tregt før den er ferdig med å korrigere....

Får man i det hele tatt til å spille av spor som får inaccurate digitalt ut fra SQB?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.534
Antall liker
35.439
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
La Compression level stå på standardverdien 5. Enkelte avspillere greier ikke å håndtere annet enn det nivået, og du sparer veldig lite diskplass på bekostning av mye lengre kodingstid.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.108
norcad skrev:
Jeg har aldri skjønt poenget med å bare anbefale dbpoweramp, sålenge EAC er gratis og enkelt?
Ikke for å diskutere dbpoweramp, det er jo et bra program, poenget er at EAC gjør det samme - og er bedre på slitte/skadde plater - og som nevnt gratis.
Det samme tenker jeg med avspiller, hvorfor bruke Itunes eller Mediaplayer når man kan få et 3.parts program som er bedre - og gratis? Og da sikter jeg til Foobar2000 selvf.

Uansett er det viktigste når man starter å rippe og sjekke at filnavn, katalogstruktur, tags, albumart og lydkvalitet blir som ønsket og forventet.
De aller fleste rippeprogram kan fikse alt sånt automatisk når man ripper, mens det er utrolig kjedelig og tidkrevende og redigere alt i ettertid.

På Squeezebox og andre avspillere med små skjermer kan det f.eks være dumt at track-tagen inneholder både artist, album, årstall, låtnr og låttittel. Greit å tenke på før man har kommet for langt :)
Mulig EAC har blitt bedre med årene, men det var vel mer kjent for sine brukere som hevdet det var det eneste programmet i verden som garanterte korrekte ripper, enn for et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt. Har heller aldri sett poenget med at program anbefales først og fremst fordi de er gratis, spesielt når forskjellen ikke utgjør mer enn prisen for en fullpris-CD.

Foobar har jeg ingen erfaring med, så det kan godt hende det er et bedre alternativ til iTunes og WMP på Windows.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Petterone skrev:
Jeg har aldrig brukt flac, starter iTunes, importerer cd`en med feilkorreksjon på, venter et par minutter, ferdig med nedlastet albumart og lagret i biblioteket.
Hvorfor bruker du feilkorreksjon på vanlige cd,r du nedlaster ?
Det er ikke cd`er jeg nedlaster. Jeg setter en cd i pc`en dytter skuffen inn og iTunes spør om jeg vil importere til biblioteket....

Schumacher, som Asbjørn siger, bruk level 5 når du ripper flac.....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
norcad skrev:
Jeg har aldri skjønt poenget med å bare anbefale dbpoweramp, sålenge EAC er gratis og enkelt?
Ikke for å diskutere dbpoweramp, det er jo et bra program, poenget er at EAC gjør det samme - og er bedre på slitte/skadde plater - og som nevnt gratis.
Det samme tenker jeg med avspiller, hvorfor bruke Itunes eller Mediaplayer når man kan få et 3.parts program som er bedre - og gratis? Og da sikter jeg til Foobar2000 selvf.

Uansett er det viktigste når man starter å rippe og sjekke at filnavn, katalogstruktur, tags, albumart og lydkvalitet blir som ønsket og forventet.
De aller fleste rippeprogram kan fikse alt sånt automatisk når man ripper, mens det er utrolig kjedelig og tidkrevende og redigere alt i ettertid.

På Squeezebox og andre avspillere med små skjermer kan det f.eks være dumt at track-tagen inneholder både artist, album, årstall, låtnr og låttittel. Greit å tenke på før man har kommet for langt :)
Selv bruker jeg dbpoweramp men å betale... no way :) da bruker man andre metoder.....

EAC er akkurat like bra kvalitetsmessig. Men likte brukergrensesnittet og endel rundt det bedre med dB.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
norcad skrev:
Jeg har aldri skjønt poenget med å bare anbefale dbpoweramp, sålenge EAC er gratis og enkelt?
Ikke for å diskutere dbpoweramp, det er jo et bra program, poenget er at EAC gjør det samme - og er bedre på slitte/skadde plater - og som nevnt gratis.
Det samme tenker jeg med avspiller, hvorfor bruke Itunes eller Mediaplayer når man kan få et 3.parts program som er bedre - og gratis? Og da sikter jeg til Foobar2000 selvf.

Uansett er det viktigste når man starter å rippe og sjekke at filnavn, katalogstruktur, tags, albumart og lydkvalitet blir som ønsket og forventet.
De aller fleste rippeprogram kan fikse alt sånt automatisk når man ripper, mens det er utrolig kjedelig og tidkrevende og redigere alt i ettertid.

På Squeezebox og andre avspillere med små skjermer kan det f.eks være dumt at track-tagen inneholder både artist, album, årstall, låtnr og låttittel. Greit å tenke på før man har kommet for langt :)
Selv bruker jeg dbpoweramp men å betale... no way :) da bruker man andre metoder.....

EAC er akkurat like bra kvalitetsmessig. Men likte brukergrensesnittet og endel rundt det bedre med dB.
Jeg prøvde DbPoweramp på én CD, og syntes grensesnittet var horribelt, så jeg gikk tilbake til EAC. ...Smak og behag, altså.
 

Steinar_R

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
54
Antall liker
14
En måte å gjøre det enkelt på er å anskaffe en Vortexbox, den inneholder alt du trenger for å rippe plater, lagre, ferdiginstallert squeezeboxserver , kan brukes med usbdac eller over nettverk, veldig fleksibel.

http://www.vortexbox.co.uk/ for ferdige løsninger.

Det går også an å laste ned software helt gratis og installere på en eldre pc, dette krever "litt" mer innsats.Den er linuxbasert, Fedora, men er ikke komplisert og gir jo muligheten til å lære noe nytt ;-).

Mye å lese på vortexboxforumet :http://vortexbox.org/

Lykke til med rippingen!

Mvh
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Tusen takk for god veiledning gutter! :)

Jeg er såvidt kommet igang med rippinga og jeg velger stort settdefault oppsett,altså burst-ripp uten recovery.HDCD aktivert da jeg har en go del av disse og CDP4A er HDCD kompitabel.

Jeg er forresten inne på tanken på å skaffe en DAC med 2 coax innganger slik at jeg både kan ha en SQB Touchog CDP4A inn på CDP4A for fleksibilitet...
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
noruego skrev:
norcad skrev:
Jeg har aldri skjønt poenget med å bare anbefale dbpoweramp, sålenge EAC er gratis og enkelt?
Ikke for å diskutere dbpoweramp, det er jo et bra program, poenget er at EAC gjør det samme - og er bedre på slitte/skadde plater - og som nevnt gratis.
Det samme tenker jeg med avspiller, hvorfor bruke Itunes eller Mediaplayer når man kan få et 3.parts program som er bedre - og gratis? Og da sikter jeg til Foobar2000 selvf.

Uansett er det viktigste når man starter å rippe og sjekke at filnavn, katalogstruktur, tags, albumart og lydkvalitet blir som ønsket og forventet.
De aller fleste rippeprogram kan fikse alt sånt automatisk når man ripper, mens det er utrolig kjedelig og tidkrevende og redigere alt i ettertid.

På Squeezebox og andre avspillere med små skjermer kan det f.eks være dumt at track-tagen inneholder både artist, album, årstall, låtnr og låttittel. Greit å tenke på før man har kommet for langt :)
Mulig EAC har blitt bedre med årene, men det var vel mer kjent for sine brukere som hevdet det var det eneste programmet i verden som garanterte korrekte ripper, enn for et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt. Har heller aldri sett poenget med at program anbefales først og fremst fordi de er gratis, spesielt når forskjellen ikke utgjør mer enn prisen for en fullpris-CD.

Foobar har jeg ingen erfaring med, så det kan godt hende det er et bedre alternativ til iTunes og WMP på Windows.
Det finnes enklere og bedre grensesnitt enn EAC helt sikkert, men det rare er at i alle andre programmer så har det vært greit å bruke standard innstillinger mens i EAC skulle man følge "ekspertene" og endre på alt mellom himmel og jord. Og DA har ikke EAC vært det enkleste.
Jeg fulgte en guide på nettet som var rask å enkel å legge inn, og som gjør at brukervennligheten for min del ble høy. Det eneste jeg kunne ønske meg var at det automatisk hentet albumart. Nå så starter EAC automatisk opp når jeg setter inn en CD, tag hentes automatisk på nett og når jeg kun trykker start så lagres flacfilene automatisk i den mappestrukturen jeg ønsker med de filnavnene jeg ønsker. I tillegg gjør som nevnt EAC en fenomenal jobb med dårlige cder (selv om DET kan ta tid) og verifiserer resultatet etter at platen er ferdig rippet.

Du har et poeng med prisen, men på den annen side KAN gratisprogrammer være like gode som et man betaler for, forskjellen er ofte markedsføringen og den gidder ikke jeg betale for.

Foobar er suverent for de som skal bruke PC som avspiller, og at man derfor gidder å bruke noen minutter på å sette seg inn i alle mulighetene. Det kan skreddersys til hver enkeltes behov og ønsker og ikke som i ITunes og WMP hvor man får et gitt brukergrensesnitt tredd nedover hodet :)
Ulempen med Foobar er at det starter opp med et utrolig kjedelig oppsett som standard, som ikke virker verken oversiktlig eller brukervennlig.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
norcad skrev:
Foobar er suverent for de som skal bruke PC som avspiller, og at man derfor gidder å bruke noen minutter på å sette seg inn i alle mulighetene. Det kan skreddersys til hver enkeltes behov og ønsker og ikke som i ITunes og WMP hvor man får et gitt brukergrensesnitt tredd nedover hodet :)
Ulempen med Foobar er at det starter opp med et utrolig kjedelig oppsett som standard, som ikke virker verken oversiktlig eller brukervennlig.
Hvorfor skal det se så fancy ut. Minimalistisk og funksjonelt er min preferanse i alle fall, og min Foobar ser slik ut: :)

 

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nei nei nei ;D
Her er det blå neonlys på stereoen og opphoring av mediespilleren som gjelder.
 

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
Hvorfor skal det se så fancy ut. Minimalistisk og funksjonelt er min preferanse i alle fall, og min Foobar ser slik ut: :)

Bruker Windows Explorer til å bla i musikken.
Trenger ikke se fancy ut, men kanskje litt innbydende? Og ikke minst brukervennlig!
Første gangen man tar i bruk Foobar kan man jo på ingen måte forstå hvor bra det KAN bli.

Må du bruke ett program for å finne musikken og et annet for å spille av er det dødfødt og back to DOS i mine øyne ;D
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Og hva er galt med CLI???

Bare fordi bakgrunnen ikke er hvit, man ikke får noen bilder og man ikke kan benytte en mus så er det jo stort sett det samme rent organisatorisk og i bruk etter litt tilvenning.
http://unkart.ovh.org/ncmpcpp/screenshots.php

Vennlig hilsen CLI-forkjemperen marsboer! :D :D :D
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Nå er jeg skikkelig frustert her.... :mad:

jeg har rippet ca 20 CD'er og så startet problemene.....

Jeg får MYE inaccurate på rippinga og rippehastigheten går ned fra å starte på X10 til ned i under 2!

Noen CD'er vil den ikke nesten starte engang.

CD'ene ser fine ut-en spesielt,Bruce Springsteen The Goast of Tom Joad går CD-driven helt amok på....

Har jeg hardwarefeil på CD-driven mon tro??
Det er en Toshiba laptop som CD-driven ikke er mye brukt på.

Lastet ned EAC også,men det skjønte jeg minimalt av.... ???
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.108
norcad skrev:
noruego skrev:
norcad skrev:
Jeg har aldri skjønt poenget med å bare anbefale dbpoweramp, sålenge EAC er gratis og enkelt?
Ikke for å diskutere dbpoweramp, det er jo et bra program, poenget er at EAC gjør det samme - og er bedre på slitte/skadde plater - og som nevnt gratis.
Det samme tenker jeg med avspiller, hvorfor bruke Itunes eller Mediaplayer når man kan få et 3.parts program som er bedre - og gratis? Og da sikter jeg til Foobar2000 selvf.

Uansett er det viktigste når man starter å rippe og sjekke at filnavn, katalogstruktur, tags, albumart og lydkvalitet blir som ønsket og forventet.
De aller fleste rippeprogram kan fikse alt sånt automatisk når man ripper, mens det er utrolig kjedelig og tidkrevende og redigere alt i ettertid.

På Squeezebox og andre avspillere med små skjermer kan det f.eks være dumt at track-tagen inneholder både artist, album, årstall, låtnr og låttittel. Greit å tenke på før man har kommet for langt :)
Mulig EAC har blitt bedre med årene, men det var vel mer kjent for sine brukere som hevdet det var det eneste programmet i verden som garanterte korrekte ripper, enn for et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt. Har heller aldri sett poenget med at program anbefales først og fremst fordi de er gratis, spesielt når forskjellen ikke utgjør mer enn prisen for en fullpris-CD.

Foobar har jeg ingen erfaring med, så det kan godt hende det er et bedre alternativ til iTunes og WMP på Windows.
Det finnes enklere og bedre grensesnitt enn EAC helt sikkert, men det rare er at i alle andre programmer så har det vært greit å bruke standard innstillinger mens i EAC skulle man følge "ekspertene" og endre på alt mellom himmel og jord. Og DA har ikke EAC vært det enkleste.
Jeg fulgte en guide på nettet som var rask å enkel å legge inn, og som gjør at brukervennligheten for min del ble høy. Det eneste jeg kunne ønske meg var at det automatisk hentet albumart. Nå så starter EAC automatisk opp når jeg setter inn en CD, tag hentes automatisk på nett og når jeg kun trykker start så lagres flacfilene automatisk i den mappestrukturen jeg ønsker med de filnavnene jeg ønsker. I tillegg gjør som nevnt EAC en fenomenal jobb med dårlige cder (selv om DET kan ta tid) og verifiserer resultatet etter at platen er ferdig rippet.

Du har et poeng med prisen, men på den annen side KAN gratisprogrammer være like gode som et man betaler for, forskjellen er ofte markedsføringen og den gidder ikke jeg betale for.

Foobar er suverent for de som skal bruke PC som avspiller, og at man derfor gidder å bruke noen minutter på å sette seg inn i alle mulighetene. Det kan skreddersys til hver enkeltes behov og ønsker og ikke som i ITunes og WMP hvor man får et gitt brukergrensesnitt tredd nedover hodet :)
Ulempen med Foobar er at det starter opp med et utrolig kjedelig oppsett som standard, som ikke virker verken oversiktlig eller brukervennlig.
Joda, vi er nok ikke så uenige når det kommer til stykket. Jeg brukte selv EAC for dårlige CDer (kanskje en par-tre per hundre om jeg husker rett), men utålmodig etter å få rippet over 2.000 CDer til FLAC så slo jeg meg til ro med DbP og AccurateRip som rippet alle de strøkne CDene på en brøkdel av tiden det tok med EAC.

Jeg sier naturligvis ikke at gratisprogrammer ikke kan være vel så bra, så det var mer et tankekors over dem som kvir seg for å sprette noen tiere på et program som skal gjøre den viktige jobben med å overføre en CD-samling kjøpt for flere titusener av kroner. Men når jeg tenker meg om så kvir vel muligens de samme seg for å betale for musikken de hører på...

Er langt på vei enig med deg også hva gjelder enkelte aspekter ved iTunes, selv om det er programmet jeg har brukt siden jeg konverterte til Mac. Skulle ønske man kunne tilpasse det slik at det ble mindre låt og mer artist og album-orientert, for ikke å snakke om en mer logisk og intuitiv organisering av klassiske verker, men noe må vel alltids forsakes.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
norcad skrev:
Jeg fulgte en guide på nettet som var rask å enkel å legge inn, og som gjør at brukervennligheten for min del ble høy. Det eneste jeg kunne ønske meg var at det automatisk hentet albumart.
Den nyeste EAC-versjonen har fått en meget god løsning for henting av album art.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Schumacher skrev:
Nå er jeg skikkelig frustert her.... :mad:

jeg har rippet ca 20 CD'er og så startet problemene.....

Jeg får MYE inaccurate på rippinga og rippehastigheten går ned fra å starte på X10 til ned i under 2!

Noen CD'er vil den ikke nesten starte engang.

CD'ene ser fine ut-en spesielt,Bruce Springsteen The Goast of Tom Joad går CD-driven helt amok på....

Har jeg hardwarefeil på CD-driven mon tro??
Det er en Toshiba laptop som CD-driven ikke er mye brukt på.

Lastet ned EAC også,men det skjønte jeg minimalt av.... ???
Lønner seg ikke å bruke Burst hvis du skal ha korrekt rippet CDer. Anbefaler secure. Lønner seg å gjøre jobben skikkelig først som sist. Er en jævelig kjedelig jobb å måtte starte helt på nytt.
Hastigheten høres litt lav ut men jeg har brukt kun EAC til å rippe med. Kjenner ikke dbpoweramp så godt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.534
Antall liker
35.439
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Schumacher skrev:
Nå er jeg skikkelig frustert her.... :mad:

jeg har rippet ca 20 CD'er og så startet problemene.....

Jeg får MYE inaccurate på rippinga og rippehastigheten går ned fra å starte på X10 til ned i under 2!

Noen CD'er vil den ikke nesten starte engang.

CD'ene ser fine ut-en spesielt,Bruce Springsteen The Goast of Tom Joad går CD-driven helt amok på....

Har jeg hardwarefeil på CD-driven mon tro??
Det er en Toshiba laptop som CD-driven ikke er mye brukt på.

Lastet ned EAC også,men det skjønte jeg minimalt av.... ???
Litt mystisk, men min erfaring er at CD-drevet "går varmt" og får dårligere ytelse etter en stund, i mangel på noen bedre forklaring. Jeg har brukt en stasjonær PC med to drev, sånn at jeg kunne bytte drev når det ene hadde fått nok. Noen ganger hjalp det også å bare ta ut CD'en og sette den inn igjen i samme drev. Hvis CD'en ser fin ut og du fortsatt får lesefeil etter å ha tatt ut CDen og satt den inn igjen, ville jeg prøvd å la ting kjøle seg ned over natten og forsøke igjen i morgen.

Ripping med verifisering og feilkorreksjon er en grisejobb for CD-drevet.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
ja denne rippinga er en langtids møkkajobb, kanskje noen har en terra byte me flac jeg kan få kopiert 8)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Schumacher skrev:
Nå er jeg skikkelig frustert her.... :mad:

jeg har rippet ca 20 CD'er og så startet problemene.....

Jeg får MYE inaccurate på rippinga og rippehastigheten går ned fra å starte på X10 til ned i under 2!

Noen CD'er vil den ikke nesten starte engang.

CD'ene ser fine ut-en spesielt,Bruce Springsteen The Goast of Tom Joad går CD-driven helt amok på....

Har jeg hardwarefeil på CD-driven mon tro??
Det er en Toshiba laptop som CD-driven ikke er mye brukt på.

Lastet ned EAC også,men det skjønte jeg minimalt av.... ???
Med fare for å forvirre en bruker med moderat datamaskinkunnskap:

Det hender at man må firmwareoppgradere CD- og DVD-lesere og -brennere for at de skal gjøre det man ønsker (skikkelig). I hvert fall var det slik for noen år siden. Det kan dog tidvis være noe styrete å finne (korrekt) firmware for OEM-drev.

Jeg har tidligere opplevd at en firmwareoppgradering var forskjellen mellom virker og ikke virker for en gitt oppgave.

Tillegg:
Eksempel: Firmware upgrades for Plextor PlexWriter Premium

http://old.plextor.be/technicalserv..._versions.asp?choice=CD-Recorders#premium-107

Firmware versions for PlexWriter Premium(-U)

PlexWriter Premium(-U) V1.07
Improvement:
Writing quality on TDK CD-R Media

PlexWriter Premium(-U) V1.06
Added:
Support for new media

Fixed bugs:
Error when writing CD-EXTRA by some software
Error when writing Lead Out under Windows XP

PlexWriter Premium(-U) V1.05
Improvements:
Support for newer High Speed CD-RW media
Support for newer Ultra Speed CD-RW media.
Write performance on Ultra Speed CD-RW media.

PlexWriter Premium(-U) V1.04
Added:
Support for writing on 32x Ultra Speed CD-RW (Mitsubishi Chemical Media SW74GU1).
Support for newer CD-R media.

Improvements:
Write quality on US CD-RW media.
Write and read performance of GigaRec.

PlexWriter Premium(-U) V1.03
Added:
GigaRec at 8x writing.
Support for newer CD-R media.

Improvements:
Write performance for several NS and US CD-RW.
Write quality on various CD-R media.
FE/TE test for Plextor media.

PlexWriter Premium(-U) V1.02
Fixed Bugs:
Writing on some CD-R media at speeds between 20X to 40X will generate a write error.

PlexWriter Premium(-U) V1.01
Fixed Bugs:
Compatibility with Ahead InCD 4
Compatibility with Direct CD-formatted discs under Windows XP
Compatibility with Digital Audio Playback of Windows Media Player

Improvements:
Read performance for eccentric discs
Write performance for several NS & US CD-RW

©2011 Plextor SA/NV, All rights reserved.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
marsboer skrev:
norcad skrev:
Jeg fulgte en guide på nettet som var rask å enkel å legge inn, og som gjør at brukervennligheten for min del ble høy. Det eneste jeg kunne ønske meg var at det automatisk hentet albumart.
Den nyeste EAC-versjonen har fått en meget god løsning for henting av album art.
:eek: :eek: :eek:

Og DET forteller du først nå! ;D

Aaahhrg, er ikke første gangen jeg holder meg til det samme gamle og glemmer å sjekke for oppdateringer.
Tusen takk for opplysningen!
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
norcad skrev:
marsboer skrev:
norcad skrev:
Jeg fulgte en guide på nettet som var rask å enkel å legge inn, og som gjør at brukervennligheten for min del ble høy. Det eneste jeg kunne ønske meg var at det automatisk hentet albumart.
Den nyeste EAC-versjonen har fått en meget god løsning for henting av album art.
:eek: :eek: :eek:

Og DET forteller du først nå! ;D

Aaahhrg, er ikke første gangen jeg holder meg til det samme gamle og glemmer å sjekke for oppdateringer.
Tusen takk for opplysningen!
Jeg føler jeg har overholdt min informasjonsplikt. Jeg startet faktisk en egen tråd så langt tilbake som 11. desember :D

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,53378.0.html
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
niels skrev:
Synes ellers rippingen gikk fort jeg, men ok, jeg brukte jo iTunes da....
Men iTunes er ikke bra nok for oss perfeksjonister som vil ha flac m. cue og log filer. ;D
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Det kan nok være noe i det du sier der Asbjørn...

Den ripper enklere og med mindre feil når PC'n er nettopp oppstartet enn når vifta går,men likevel så har jeg store problemer med enkelte CD som ser fine ut.
Jeg søkte opp og prøvde en diagnostikk fra Microsoft på DVD/CD-driven og den fant ingen feil eller oppgradering.

Rippes CD'er som det står har kopisperre bak på coveret?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.534
Antall liker
35.439
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min tilnærming for kopisperrede CD'er er å late som ingen ting og se hva som skjer. Som regel går de fleste sporene helt greit, mens ett eller to spor har blitt tuklet med. dBpoweramp vil rippe dem også, men vil ikke være i stand til å verifisere innholdet. Disse sporene blir flagget med en advarsel eller feilmelding. Jeg har stort sett latt det bli med det, men hvis man vil ta det helt ut, er det en innstilling for "intentionally damaged CD" i dBpoweramp som gjør sitt beste for å kvalitetssikre disse sporene også.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Har AnyDVD innstalert og har aldri merket noe til kopisperre. ;)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Asbjørn skrev:
Min tilnærming for kopisperrede CD'er er å late som ingen ting og se hva som skjer. Som regel går de fleste sporene helt greit, mens ett eller to spor har blitt tuklet med. dBpoweramp vil rippe dem også, men vil ikke være i stand til å verifisere innholdet. Disse sporene blir flagget med en advarsel eller feilmelding. Jeg har stort sett latt det bli med det, men hvis man vil ta det helt ut, er det en innstilling for "intentionally damaged CD" i dBpoweramp som gjør sitt beste for å kvalitetssikre disse sporene også.
Håndtering av kopisperrede CDer var en av tingene firmwareoppgraderinger kunne være gunstig for.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
dBpoweramp benytter 5 musikkmetadatabaser:
Meta Data track names, composers and high resolution album artwork
PerfectMeta™ uses 5 meta data providers (AMG, GD3, SontaDB, Musicbrainz & freedb)
Er dette en fordel ved/for dBpoweramp?
Hvordan er dette i Exact Audio Copy (EAC) og andre konkurrenter?

Jeg har lagt merke til at freedb kan være litt både og:
  • Skrivefeil
  • Tull med bokstaver og aksenter som ikke benyttes på engelsk
  • Tull med store og små bokstaver ifht. den originale albumomslagsteksten
  • Merkelig sjangerplassering
  • Samme album under flere sjangre
Ditto for databasen iTunes benytter.

Andre opplysninger med varierende kompletthet i ulike databaser (listen er ikke komplett):
  • Medvirkende musikere/artister
  • Komponist
  • Tekstforfatter
  • Innspillingsår/-dato
  • Utgivelsesår/-dato: Originalt og den aktuelle utgivelsen

Har dere noen erfaringer ang. gode (og dårlige) musikkmetadatabaser?
Er dette sjangeravhengig?
Norsk/skandinavisk vs. engelskspråklig?
Kan musikkmetadatabase(r) velges fritt i noen rippe- og/eller taggeprogrammer?

Ditto for omslagsbilder?

Tillegg:
Det ser også ut til at dBpoweramp sammenligner metadataene fra de ulike musikkmetadatabasene for å fange feil og gi best mulige metadata (http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper.htm).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.534
Antall liker
35.439
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, dBpoweramp slår opp i 5 forskjellige databaser og lar dem "stemme over" hva som er korrekte metadata. Så presenterer den et forslag automatisk. Hvis det likevel ikke ser riktig ut, kan du åpne skjermbildet med de forskjellige forslagene og klikke på de du vil bruke, enten det er forslagene fra en bestemt kilde, eller plukke ting her og der, eller selv skrive inn noe helt annet om du foretrekker det.

Perfekt blir det aldri. Blant annet er det en avveining hvor mange artister man vil ha med på metadatalisten: hovedartisten, duettvokalister, medlemmer av bandet, kordamer og studiomusikere, ... Til slutt har du en artistliste som ser ut som telefonkatalogen med stort sett bare ukjente navn. Jeg har ikke funnet noen database som er i nærheten av å være komplett, men dBpoweramp kommer ganske nær det jeg vil ha.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.865
Torget vurderinger
4
Ripping er en dritkjedelig jobb, men det hjelper at man kommer over HFS-tråder som gjør at man lærer mens man ripper.
 
Topp Bunn