Skal lyddempe taket, men kan en henge noe der da?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.962
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Rart spørsmål musligens, men jeg prøver meg.

Kjelleren skal oppgraderes snart, lyddempes med to lag gips osv. Det jeg tenkte på, hvis en hender opp lamper osv. i taket da må de jo skrues i gipsen, vil ikke dette forringe dempingen? Hvis så så må jeg nok bare ha lamper på vegg.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:

Kjelleren skal oppgraderes snart, lyddempes med to lag gips osv. Det jeg tenkte på, hvis en hender opp lamper osv. i taket da må de jo skrues i gipsen, vil ikke dette forringe dempingen? Hvis så så må jeg nok bare ha lamper på vegg.
Bruker du lydbøyler- lydmatter etc over gipsen?
I såfall har noen skuer i gipsetaket nada betydning. Hadde ikke det hos meg i alle fall.
Det viktigste er at du ikke er gnien på akrylmassen mellom gipsplatene og vegg. Husk i den forbindelse at de øverste platene (når du legger dobbel gips) skal være et par mm kortere inn mot vegg enn det nederste laget. Da får du noe å hekte akrylmassen på. Pøs på!!. 1mm glippe der er nok til at hele jobben er bortkastet.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.962
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
emotikon skrev:
HoJ skrev:

I såfall har noen skuer i gipsetaket nada betydning. Hadde ikke det hos meg i alle fall.
Det viktigste er at du ikke er gnien på akrylmassen mellom gipsplatene og vegg. Husk i den forbindelse at de øverste platene (når du legger dobbel gips) skal være et par mm kortere inn mot vegg enn det nederste laget. Da får du noe å hekte akrylmassen på. Pøs på!!. 1mm glippe der er nok til at hele jobben er bortkastet.
Det skal brukes lydbøyler, der er ikke jeg som skal gjøre jobben, men et firma - hovedpersonen er selv ganske hekta på lyd, så en får håpe at han vet hva han gjør...
Takker for svar.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
emotikon skrev:
HoJ skrev:

Det skal brukes lydbøyler, der er ikke jeg som skal gjøre jobben, men et firma - hovedpersonen er selv ganske hekta på lyd, så en får håpe at han vet hva han gjør...
Takker for svar.
Det høres betryggende ut :)

N

nb

Gjest
HoJ skrev:

Jeg har ikke så mye erfaring med dette selv, men har lest et par skrekkhistorier. Det er visstnok et kjent problem at selv om en selv/snekker har gjort alt som det skal gjøres så kan hele konseptet fort ruineres av en elektriker eller andre som kommer inn og sager litt hull, borrer litt her og der og slikt. Så pass på at noen som har forståele for problemstillingene knyttet til dette overvåker hele prosessen.

Lykke til!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
nb skrev:
HoJ skrev:

Jeg har ikke så mye erfaring med dette selv, men har lest et par skrekkhistorier. Det er visstnok et kjent problem at selv om en selv/snekker har gjort alt som det skal gjøres så kan hele konseptet fort ruineres av en elektriker eller andre som kommer inn og sager litt hull, borrer litt her og der og slikt. Så pass på at noen som har forståele for problemstillingene knyttet til dette overvåker hele prosessen.

Lykke til!
Jepp, boring og saging skal en nok vite hvordan og hvor det gjøres i slike tilfeller. Å sørge for god forsegling er uansett det viktige.

J

J.J

Gjest
Bruk skumplast (parkettunderlag) mellom gipsplatene, mener Isola har trinnlydsplater som tar 17-18 db.
Det tar masse lyd bort og er verdt hver krone, den sandwich konstruksjonen er gull ;D

Topp Bunn