Skal kjøpe ny helautomatisk platespiller i Norge. Hvilken velger jeg?

K

Kafka

Gjest
Skal kjøpe ny helautomatisk platespiller i Norge. Hvilken velger jeg?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er vel ikke så vanlig med helautomatiske spillere lenger. Den eneste jeg kommer på i farta er Denon til rundt 3500 på Klubben. Ellers tror jeg at Thorens og Pro-Ject har noe.

Hvorfor må spilleren være helautomatisk? Tipper du får mer for pengene med en manuell spiller.

K

Kafka

Gjest
Ønsker å "trykke på knappen, og alt annet ordner seg". Vil ikke kunne slappe ordentlig av hvis jeg veit jeg "må" løfte opp armen til slutt (frykt for å glemme det/sovne underveis).

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.774
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
jenslu skrev:
Ønsker å "trykke på knappen, og alt annet ordner seg". Vil ikke kunne slappe ordentlig av hvis jeg veit jeg "må" løfte opp armen til slutt (frykt for å glemme det/sovne underveis).
Skal du på liv og død ha automatisk platespiller er det lettere og mer å finne av brukte ting.
Du kan jo likevel kjøpe ny pick up.
Hva skal dette koste?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Se deg om etter en pent brukt B&O-spiller med tangentialarm. Absolutt heilautomatisk, topp design og spiller godt. Begrenset p.u.utvalg...men vakker spiller! Jeg hadde en sjøl, en gang..

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.793
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde en sånn b&o 6002 en gang. Spilte absolutt ikke mer enn ok. Men forsket ikke så mye med pu. Jeg var ung også i den tiden :)
Solgte den for 300kr faktisk.. Hmm - Kanskje ikke det beste salget?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
jenslu skrev:
Det ligger en H-K T-60 på børsen. Tror den har de finessene du leter etter. I hvert fall en bra spiller. Og svært rimelig. Skynd deg før selgeren skjønner at han har satt en alt for lav pris.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiomix skrev:
jenslu skrev:
Det ligger en H-K T-60 på børsen. Tror den har de finessene du leter etter. I hvert fall en bra spiller. Og svært rimelig. Skynd deg før selgeren skjønner at han har satt en alt for lav pris.
Yepp, bra spiller, også kalt "a workingman's Linn Sondek". Audiomix kjenner godt til den.. Jeg brukte div. Ortofon p.u'er på den, med godt resultat. Ito-armen er ikke ille, den!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Hadde en sånn b&o 6002 en gang. Spilte absolutt ikke mer enn ok. Men forsket ikke så mye med pu. Jeg var ung også i den tiden :)
Solgte den for 300kr faktisk.. Hmm - Kanskje ikke det beste salget?
Eg har ikkje fått prøvd det ut endå, men det vert sagt mykje pent om Soundsmith. Dei har tatt vidare B&O-pickupane og forbetra dei i stor grad. Dei kan monterast på "vanlege" spelarar gjennom overgangar, men eigentleg var dei i si tid utvikla for å brukast på B&O. Spelarane er rålekre å sjå på, men med unntak av tangentialarmane (som også er forbigådde teknokogisk av dei nyare luftlagra + Kuzma, Clearaudio og Goldmund) er armane ganske så lite tillitvekkjande, etter iallfall mitt syn. Men eg kan ta feil, og eg bør passe munnen min fram til eg har eigne erfaringar å komme med. Likevel er det veldig spennande å høyre om kva folk meiner om kombinasjonen Soundsmith & B&O...

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Audiophile-Arve skrev:
Likevel er det veldig spennande å høyre om kva folk meiner om kombinasjonen Soundsmith & B&O...
Her bør egentlig vreden på banen, han har skrevet en forbilledlig omtale av Soundsmith sin SMMC20CL+ men jeg kan jo gi en overfladisk og kort kommentar om denne mot B&O sin egen MMC 20CL.
Den er ekstremt god, og klarere i toppen enn MMC 20CL, men noen ganger kan jeg lure på om den er tunet inn for å være litt for klar. På helt nye plater vil det være nesten hipp som happ for min del, men Soundsmith er bedre til å hente ut informasjon fra brukte plater.

Selv er jeg sugen på å sende inn en av mine B&O pickups til Axel slik at jeg kan sammenligne hans beste mot original og Soundsmith.
http://www.schallplattennadeln.de/B-O-MMC-SYSTEM-Cartridge/B-O-MMC-1-mit-NUDE-SHIBATA.html

Soundsmiths produktside om SMMC20CL+
http://www.sound-smith.com/cartridges/bosmmc20clp.html

Hva gjelder Bg6002, det er en lekker spiller, men i motsetning til Bg8000/2 er den remdrevet, så jeg tror ikke du skal ligge søvnløs over salget i dag, Bambadoo. Men det er klart, du hadde fått langt mer enn 300,- for den nå.

Ellers er jeg veldig spent på hva Arve synes er lite tillitsvekkende med armene, men da er vi kanskje fryktelig langt off topic.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
cathrine1 skrev:
...sikkert helt uten interesseverdi men :

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33287687

Har ikke noe med salget og gjøre ...! 8)

PS...d ligger flere smekre B&O`er ute på Dba.dk ! Ikke så langt til Danmark ::)

Vh

S
Eit veldig godt kjøp! Såpass må ein ha lov å seie når ein ikkje kjenner seljar... PX-ane til Yamaha er det ikkje mange av, men alle er veldig brukbare så lenge dei er i orden.

U

Utgatt11378

Gjest
...hadde jeg vært i kjøpsmodus hadde jeg ikke nølt... 8)
Vh
S

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.558
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Hva gjelder Bg6002, det er en lekker spiller, men i motsetning til Bg8000/2 er den remdrevet, så jeg tror ikke du skal ligge søvnløs over salget i dag, Bambadoo. Men det er klart, du hadde fått langt mer enn 300,- for den nå.
.

Og hva er galt med remdrevet? Det er fremdels førstevalget for high-end platespillere.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Voff skrev:
Roberten skrev:
.

Og hva er galt med remdrevet? Det er fremdels førstevalget for high-end platespillere.
Ingen verdens ting. Min Bg4000 er remdrevet, for all del. Men av Bg6002 vs Bg8000/2 ville jeg alltid valgt Bg8000/2 fordi det er en mer avansert modell, blant annet pga driften. Derfor er også prisforlangende høyere på disse enn 6002, og det ville vært mer grunn for bambadoo å muligens angre på salget.

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
62
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvorfor ny? Jeg har en Technics SL-1610Mk2, og vil på det varmeste anbefale den. Fabelaktig platespiller, som kan oppgraderes med ekstern strømforsyning, væskedemping, osv ( Sjekk ut mods på www.kabusa.com ). Samme drivverk/arm som SL-1210Mk2, men med dobbelt fjæroppheng, samt litt livligere og luftigere lyd.

Topp Bunn