Skal jeg la meg friste av Emotiva, eller skal jeg... ?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Er helt enig med deg Sandbakk, og det er ikke bare i denne tråden det gjelder.. :-X
Forøvrig blir dette som å kjøpe en PC. Det finnes alltid noe dyrere og bedre,men hvis en ikke kjøper noe så kommer en aldri på nett ;) :)
Forøvrig så er vel Emotiva noe av det mest lettsolgte på bruktmarkedet så??
Det eneste jeg har lest om som kan være negativ,er at enkelte har opplevd støy på noen forsterkere.
Ellers så har Emotiva vært imøtekommen ovenfor kunder så å henge disse ut bare for feil beskrivning.. VEL ??

Mvh en lykkelig Emotiva eier ( som gjerne skulle hatt forsterker/e til over millionen) ;) ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jan_I skrev:
Er helt enig med deg Sandbakk, og det er ikke bare i denne tråden det gjelder.. :-X
Betryggende at det ikke bare var meg som oppfattet det slik, da.
 

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Innlegg
89
Antall liker
10
Det var voldsomt til skepsis til emotiva her i gården. Tror mange ville blitt positivt overrasket over Emotiva sine produkter hvis de hadde hørt dem med et åpent sinn. Som vanlig blir pris/ytelse sett på som et 1:1 forhold, og da blir vel Emotiva for billig. Du får heller kjøpe de med Sherbourn kabinett og betale vesentlig mer ;)
Jeg har ikke hørt nevnte XPA serie med forsterkere, men har i 2,5 år hatt den gamle og nå utgåtte toppmodellen MPS-2 i hjemmekinoen. Byttet den gangen ut en nesten dobbelt så dyr(uten at den forsåvidt var fryktelig dyr) Cayin multikanalsforsterker som i sin tid ble sett på av mange som den "ultimate" pris/ytelse effektforsterkeren for hjemmekinobruk. Emotiva sin forsterker var et betydelig løft i mitt oppsett.

Jeg kan forsåvidt være enig i at Emotiva sine produkter ikke er de vakreste boksene på markedet, men hvis man ser på hvordan kabinettet er konstruert er det et resultat av å holde kostnaden nede. Ved å benytte standardbrakketer og veldig enkle frontplater kutter man ned på en vesentlig kostnadspost i produksjonen(metalsløyd er dyrt). Slike produksjonsmessige valg kombinert med ID distribusjon gjør at produktene blir veldig billig i forhold til ytelse.

Men.... som en del andre påpeker er det veldig mye snadder på bruktmarkedet i Norge også. Det som gjør denne hobbyen så morsom er jo at det ikke finnes så alt for mange fasitsvar. Hva som vil fungere i ditt rom og med dine lydmessige preferanser er det bare du som kan finne ut av. En annen faktor man ikke skal undervurdere når man kjøper hifi er eierglede, og er det noe forum som dette er virkelig gode til er det å redusere eiergleden av produktene du selv sitter på.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Er de høyttalerne så tunge å drive, at 2x250w er nødvendig? Jeg leser 89db følsomhet, og at den skal være forsterkervennlig ifølge reklameteksten. Er det ikke lurere å finne en mindre wattsterk forsterker som spiller bedre enn et kraftverk på en kvart kilowatt?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. Det er alltid bra med (mer enn) NOK krefter, for å holde høyttalerelementene skikkelig i sjakk. ;) Jeg skjønner hva du mener, men jeg har jo ikke lyst på en sånn KUN pga. kreftene. Jeg tror som sagt at det er mye for pengene, og at lyden er ganske bra, selv om den erlitt kornete helt i toppen. (Iflg. omtalene.)

Men, vinglete som jeg er, så heller jeg mer og mer mot alternativet jeg beskrev i svar 36: Å kjøpe én Abrahamsen V4.0 nå (snart), for "instant gratification", og så spare opp penger til å kjøpe en til om noen måneder for da å bruke en på hver kanal, brokoblet. Da får jeg heller ta til takke med litt stusselige 2x70 Watt i en periode. Det spiller nok ganske fint likevel, og da slipper jeg "skeptikerforeningen" på nakken. ;)

Da blir det i så fall veldig mange Abrahamsen-logoer i racket, så jeg blir litt "fanboy", som sagt, men det stempelet kan jeg vel leve med.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.087
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
10
baluba skrev:
Er de høyttalerne så tunge å drive, at 2x250w er nødvendig? Jeg leser 89db følsomhet, og at den skal være forsterkervennlig ifølge reklameteksten. Er det ikke lurere å finne en mindre wattsterk forsterker som spiller bedre enn et kraftverk på en kvart kilowatt?
Er det nødvendigvis slik at en wattsterk forsterker spiller dårligere enn en mindre?
 
T

timc

Gjest
K.H. skrev:
baluba skrev:
Er de høyttalerne så tunge å drive, at 2x250w er nødvendig? Jeg leser 89db følsomhet, og at den skal være forsterkervennlig ifølge reklameteksten. Er det ikke lurere å finne en mindre wattsterk forsterker som spiller bedre enn et kraftverk på en kvart kilowatt?
Er det nødvendigvis slik at en wattsterk forsterker spiller dårligere enn en mindre?
Dersom du holder prisen lik, så er det vanligivis slik. Finnes unntak.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Det er som oftest ikke watten som holder bassen på plass.
Tja. Nei, selv om det er basselementene som naturlig nok trenger mest effekt, så har du jo rett i at man bare trenger NOK effekt til å få de svingningene man vil ha, og nok strømstyrke til å gjøre det mest mulig kontrollert. De to tingene henger jo gjerne litt sammen, da.

Dessuten er det jo flott med mest mulig headroom, og sikkert også å kunne spille høyt uten å tyne forsterkeren helt opp mot (over) grensen til klipping. Mye krefter er bare fint, men selvsagt må kraftverket ha evnen til å spille raffinert og "riktig" også.

Sånn sett er nok Abrahamsen et tryggere kjøp, ja. ...Men det burde jo være bedre til tre ganger prisen. Jeg tror fremdeles at Emotiva spiller _nesten_ like godt, til under 7000 Kr. ...Men det får jeg jo ikke vite før jeg har prøvd begge deler selv.

Skulle ønske at et visst norsk blad kunne teste en XPA-2, siden det er solgt 3-400 sånne til norske kunder, men det kommer nok ikke til å skje, av frykt for å finne at "dæven, denne spiller jo bedre enn produkt X fra annonsør Y til dobbel pris."
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Dersom du holder prisen lik, så er det vanligivis slik. Finnes unntak.
Enig. Det jeg håpet var at denne var et slikt unntak, da, der nedsparingene ligger i direktesalg til sluttbrukere uten avanser til forhandlere og importører, samt billig produksjon i Kina. (Man kan f.eks. holde 20 kinesiske arbeidere sysselsatt for det det koster å ha én nordmann ansatt. Og de gjør ikke automatisk noen dårligere jobb.)
 

Motoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2007
Innlegg
60
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har en Emotiva UPA-2 som driver mine XTZ 99.26. Kan ikke si annet enn at jeg er meget godt fornøyd med byggekvalitet, pris og lydkvalitet. Eneste som plager meg er det fryktelig sterke blå lyset.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Dazed
Er det ikke noen i nærområdet ditt som har en Emotiva som du kan høre på?
Legg ut en forespørsel her og AV-forum om en prøvelytt, så får du nok sikkert svar.
Mvh Jan I
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Men, vinglete som jeg er, så heller jeg mer og mer mot alternativet jeg beskrev i svar 36: Å kjøpe én Abrahamsen V4.0 nå (snart), for "instant gratification", og så spare opp penger til å kjøpe en til om noen måneder for da å bruke en på hver kanal, brokoblet. Da får jeg heller ta til takke med litt stusselige 2x70 Watt i en periode. Det spiller nok ganske fint likevel, og da slipper jeg "skeptikerforeningen" på nakken. ;)
Da er valget tatt, og Solberg HiFi har fått en bestilling på en Abrahamsen V4.0 Upgraded. Har tro på dette, jeg nå. Heldigvis har jeg i alle fall den egenskapen at selv om jeg overanalyserer og vingler fælt FØR jeg velger noe, så har jeg klokkertro på valget mitt i ettertid. :) Dette skal nok bli bra!

Sorry, Emotiva! Jeg tror fremdeles det hadde vært en ganske fin forsterker! Kanskje ved en annen korsvei. ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg tror du har gjort det rette valget! Iallefall det rette valget for deg.Og det er vel det som teller. Jeg tror også ( eller er overbevist om!) at kvalitet og pris henger sammen - også her. Kvalitet i denne forbindelse, er for meg først og fremst komponentkvalitet, designkvalitet, kvalitet på sørvis, garanti og reparasjon. Jeg tror ikke at man skal se seg blind på strømstyrke osv. Det er nok av eksempler på svært dyktige forsterkerprodusenter som ikke vil bygge størst, tyngst og sterkest - nettopp fordi man støter på en rekke ( kostnadsdrivende ) utfordringer når man pøser på med watt. Eksempler her er bl.a. Lauvland ( Doxa ) og Sillesen ( Densen ).

Jeg har stor tro på denne "keep it simple"-filosofien. Og jeg er meir opptatt av at det skal høres bra ut, enn av at komponenter skal se imponerende ut og kunne avgi bøttevis av watt. Men nå er ikke jeg noen fagmann på elektronikk, heller :D.

Jeg har nettopp vært gjennom samme spekulasjonene som deg, og også jeg vil ha mest mulig kvalitet - og et visst antall watt - for pengene. Jeg liker lyden av min Densen DM-10 så godt, at jeg har valgt å kjøpe en ny Densen. Litt anna konstruksjon, litt meir strømstyrke - og forhåpentligvis vesentlig bedre. Men i denne jungelen av veldig gode forsterkere, er det jaggu ikke enkelt...

Håper at det valget du har gjort, blir rett for deg! Og for meg.. Og la oss nå få høre fortsettelsen når du har fått forsterkeren i hus.

mvh. VilhelmW
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Håper at det valget du har gjort, blir rett for deg! Og for meg.. Og la oss nå få høre fortsettelsen når du har fått forsterkeren i hus.
Takk. Jeg tror nok det skal bli bra. Selvsagt skal jeg avlegge rapport. :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det blir vanskelig å diskutere hva som er best lydmessig når vi ikke har en fellesbetegnelse for hva som er kvalitet. I tillegg spiller matching med høyttalerne inn.
Selv er jeg overbevist om at Emotiva XPA-2 spiller klart bedre enn mange langt dyrere forsterkere. Disse forsterkerne fra Emotiva hadde kostet noe helt annen dersom de ble solgt med penere kabinett og via butikker. Jeg skjønner at folk er skeptiske til mye watt til lavpris, men det finnes unntak. Og Emotiva er et slikt unntak. Salg rett ifra produsenten reduserer prisen betydelig. I tillegg er de flinke til å kutte kostnader på andre områder.
At en test beskriver diskanten som litt kornete, tror jeg ikke man skal vektlegge så mye når flere andre tester ikke nevner det. Kanskje skribenten fikk avslørt en svakhet i oppsettet sitt med en nøytral låtende forsterker?

Håper du blir fornøyd med Abrahamsen Dazed. Det vil nok låte en del annerledes enn hva det ville ha gjort med Emotiva. Og ikke lett å si hva som passer best hos deg. Å spørre folk om råd til elektronikk er oppskrytt..... Denne tråden forteller også at det er mye fordommer blant folk som egentlig ikke kjenner til et spesifikt produkt. Beste er å teste selv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Det blir vanskelig å diskutere hva som er best lydmessig når vi ikke har en fellesbetegnelse for hva som er kvalitet. I tillegg spiller matching med høyttalerne inn.
Selv er jeg overbevist om at Emotiva XPA-2 spiller klart bedre enn mange langt dyrere forsterkere. Disse forsterkerne fra Emotiva hadde kostet noe helt annen dersom de ble solgt med penere kabinett og via butikker. Jeg skjønner at folk er skeptiske til mye watt til lavpris, men det finnes unntak. Og Emotiva er et slikt unntak. Salg rett ifra produsenten reduserer prisen betydelig. I tillegg er de flinke til å kutte kostnader på andre områder.
At en test beskriver diskanten som litt kornete, tror jeg ikke man skal vektlegge så mye når flere andre tester ikke nevner det. Kanskje skribenten fikk avslørt en svakhet i oppsettet sitt med en nøytral låtende forsterker?
Ganske enig i alt dette. :)

orso skrev:
Håper du blir fornøyd med Abrahamsen Dazed. Det vil nok låte en del annerledes enn hva det ville ha gjort med Emotiva. Og ikke lett å si hva som passer best hos deg. Å spørre folk om råd til elektronikk er oppskrytt..... Denne tråden forteller også at det er mye fordommer blant folk som egentlig ikke kjenner til et spesifikt produkt. Beste er å teste selv.
Nettopp. Abrahamsen har jeg hørt, og alt jeg har hørt av Electrocompaniet, har jeg likt, så jeg tror ikke det er noen stor sjanse å ta, dette.

Emotiva får vi bare komme tilbake til. ;) Hadde vært moro å få arrangert en test. Kanskje noen med en sånn kan invitere noen fra forumet på besøk en gang.
 
T

Tittentei

Gjest
Dazed, prøvde du noen gang Emotiva, og hva synes du i tilfellet om det?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nei, gitt. Jeg er overbevist om at effektforsterkerne er mye for pengene, dog.
 
Topp Bunn